پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۹۴۵۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱
کازرون نما بررسی می کند
کازرون این روزها در تدارک میزبانی از حدود 500 میهمان داخلی و خارجی به منظور برقراری کنگره ی بین المللی سلمان فارسی در این شعهرستان است. کنگره ای که سابقه ای 5 ساله دارد و در این مدت فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته تا بدین جا رسیده است.

کازرون این روزها در تدارک میزبانی از حدود 500 میهمان داخلی و خارجی به منظور برقراری کنگره ی بین المللی سلمان فارسی در این شهرستان است. کنگره ای که سابقه ای 5 ساله دارد و در این مدت فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته تا بدین جا رسیده است.

پیشینه کنگره

این کنگره اما چه مسیری را طی نمود تا به تصویب هیات دولت رسید. حجت الاسلام و المسلمین خرسند در گفتگو با کازرون نما در این باره می گوید: " من از اوایلی که وارد کازرون شدم یکی از دغدغه هایم این بوده که ما بتوانیم از بزرگان این شهر و دیار تجلیلی بکنیم که در راًس آنها حضرت سلمان فارسی است خب بنا به برخی روایات و مستندات حضرت سلمان منتسب به این منطقه است حالا از این بحث هم خارج بشویم عظمت شخصیت حضرت سلمان هست که بعد از اهل بیت هیچ کسی به عظمت ایشان نداریم، کسی که منّا اهل البیت است و به دو علت هم به حضرت سلمان کم لطفی و حتی ظلم شده یکی ولایت مدار بودن ایشان هست که باعث شده در بین برادران اهل سنت خیلی در رابطه با شخصیت ایشان کار نشده و دوم فارس بودن و ایرانی بودن ایشان هست؛ خب این وظیفه ی ماست واقعاً تجلیل کنیم الان شما از یک جوان سؤال کنید در رابطه با حضرت سلمان چی میدونید شما غیر از اون قضیه خندق که حالا دیگه مشهور شده تو جنگ خندق پیامبر به پیشنهاد سلمان خندقی رو حفر کردند چیز دیگری از زندگی حضرت سلمان مطرح نیست،لذا حضرت سلمان خیلی شخصیت غریبی هستند که این هم واقعا خیلی زیبنده نیست؛ خب ما اومدیم چون شخصیت،یه شخصیت بزرگ و بین المللی و درجه یک امت اسلامی است کاری هم که باید برای ایشون باید برگزار بشود یک کار برجسته ای باید باشد لذا ما این را مطرح کردیم. من نامه ای نوشتم خدمت رئیس جمهور آقای احمدی نژاد در روز افتتاح جاده دشت ارژن به کازرون که آمدند کازرون و گفتم که ما میخواهیم همچین کاری را انجام بدهیم و تقاضا داریم شما دستور بدهید کمک بشود ایشون هم دستور دادند به آقای صفارهرندی که مساعدت کنید و بعد با پیگیری هایی که شد در سفر دوم ریاست جمهور به استان این جزء مصوبات دور دوم سفر قرار گرفت که البته در این زمینه نماینده محترم وقت – آقای دهقان ناصرآبادی - هم تلاش کردند که این جزء مصوبات سفر قرار بگیرد ، آقای رضازاده استاندار وقت و وزیر وقت هم تفاهم نامه ای امضاء کردند که این کنگره در کازرون برگزار بشود هزینه هایش را هم وزارت ارشاد و استانداری تامین کند و ما هم یک شورای سیاست گذاری برای این کار تشکیل دادیم."

تقلیل 70 درصدی اعتبارات پیشنهادی

تصویب این کنگره اما پایان راه نبوده است. ابتدای کار با آن که هم دلی خوبی در برپایی کنگره وجود داشته است لکن اولین مشکل در این مسیر را مسوولین استانی در تامین اعتبار ایجاد می کنند. امری که اعتبار پیشنهادی یک میلیاردی را به پانصد میلیون کاهش می دهد.  امام جمعه محترم کازرون در این باره می گوید: " پیشنهاد ما یک میلیارد تومان بود که به نظرم تقلیل دادند به 500میلیون تومان ،دوتا کنگره بنا شد در فارس برگزار بشه کنگره سلمان فارسی و کنگره احمد نیریزی شورای سیاست گذاری رو هم ما تشکیل دادیم و در رأسش هم آیت الله ایمانی قرار داشتند و با حضور استاندار و بعضی مدیران کل، سه مرتبه این جلسه در محضر آیت الله ایمانی برگزار شدو  شخص خود استاندار آقای رضازاده دو مرتبه شرکت کردند یک بار هم در زمان آقای احمدزاده بود که ایشون مسافرت بود معاون سیاسی شان آقای دهقانان شرکت کردند و کار هم داشت جلو میرفت. "

اتفاقات حاشیه ای عزل صالح پور فرماندار کازرون و انتقادات امام جمعه کازرون به استاندار فارس و به تبع عدم پیگیری مجدانه استاندار در کاهش اعتبار اما برای بار دوم این اعتبار را به سیصد میلیون کاهش می دهد. ایشان در این باره به کازرون نما این گونه توضیح دادند " بعداز این انتقادات ما به استاندار و مسائلی که در کازرون به وجود آمد، این تاًثیر گذاشت روی بحث کنگره ی سلمان و مسائلی پیش آمد، دیدم کارشکنی هایی دارد می شود که این کار برگزار نشود، اون اعتباراتی که باید تخصیص میدادند را ندادند وعملاً کار تعطیل شد در این مدتی که کار تعطیل شد وزارت ارشاد 150 میلیون اعتبار رو واریز کرد به حساب اداره ی کل ارشاد. "

میهمان ناخوانده

این اختلافات سبب شد تا استانداری فارس برگزاری این کنگره را راسا – و در برخی شایعه ها با موافقت نماینده محترم رهبر انقلاب در استان فارس – به بنیاد فاس شناسی محول نماید . این عمل استانداری با واکنش مدیران کازرون و شخص امام جمعه روبرو می شود که البته به موفقیت نمی انجامد و بر همین اساس نوعی تقسیم کار میان بنیاد فارس شناسی و مجموعه فعال در برگزاری کنگره سلمان فارسی در کازرون ایجاد می شود. بنیاد فارس شناسی مامور به راه اندازی و اداره کمیته علمی این کنگره بین المللی گردیده و امور مربوط به هماهنگی ها و بسیج امکانات و مسایل مالی نیز بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گذاشته می شود و در مقابل پیگیری امور اجرایی در کازرون به عهده جمعی با مسوولیت فرماندار قرار می گیرد. در راس این هرم اما شورای سیاست گذاری قرار دارد که مسوولیت این شورا با حضرت آیت الله ایمانی بوده و استاندار فارس، حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند، امام جمعه کازرون به عنوان دبیر شورا، فرماندار کازرون، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیر بنیاد فارس شناسی، مدیرکل صدا و سیمای استان فارس، رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این شورا عضویت دارند.


جندی بعد نیز بنیاد فارس شناسی به اعلام اعضای هیات علمی کنگره بین المللی اقدام نمود و آقایان دکتر آذرتاش آذرنوش، دکتر احمد بادکوبه هزاوه، دکتر احمد بهشتی، دکتر علی بیات، دکتر رسول جعفریان، دکتر نجف جوکار، دکتر شکراله خاکرند، دکتر سید احمدرضا خضری، دکتر علی محمد ساجدی، دکتر علی اکبر صفی پور، دکتر محمدعلی کاظم بیگی و خانم دکتر ژاله آموزگار را به این سمت منصوب کرد. متعاقبا فراخوان کنگره اعلام و اقدام به جمع آوری مقالات در ده محور کنگره صورت گرفت.


بنیاد فارس شناسی که اکنون به عنوان پیش برنده این کنگره بین المللی زمام امور را در اختیار داشت پس از اعلام فراخوان با نظر شورای سیاست گذاری اقدام به برگزاری پیش همایشی با عنوان " محرم حریم نور " در اردیبهشت ماه 91 نمود که طی آن حضرات آیات " نصرالله شاه آبادی، قرهی، احمد بهشتی " و حجت الاسلام و المسلمین خرسند پیرامون شخصیت حضرت سلمان به سخنرانی پرداختند و از هنرنمایی استاد حسام الدین سراج و شعرخوانی مهرانگیز نوبهارنیز در این برنامه استفاده شد.


 وعده های پیش همایش

در این مدت و در طول برگزاری پیش همایش مسوولین مختلف استانی برنامه هایی رابرای روزهای برقراری کنگره اعلام نموده بودند که از جمله آن ها می توان به " تدوین سمفونی سلمان فارسی، تهیه تندیس سلمان فارسی و نصب آن در مرکزشهر، سرایش شعر سلمان فارسی برای کودکان، تهیه مستند سلمان فارسی، ساخت انیمیشن سلمان فارسی برای کودکان و انتشار چندین کتاب به عنوان خروجی موثر کنگره بوده است.


مدائن خواهر خوانده کازرون

در کنار این همایش بود که مسوولین به اعلام خواهرخواندگی کازرون و مداین پرداختند تا از این طریق سلمان فارسی پیوندی دوباره با کازرون بیاید.


مراجع عظام تقلید میزبان مسوولین کنگره

اندک زمانی پس از برگزاری پیش همایش بود که سفر اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی حضرت سلمان به مشهد مقدس و دیدار با دو مرجه عالی قدر جهان تشیع حضرات آیات عظام " مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی " به خبر اول رسانه های محلی تبدیل شد. دیدارهایی که به منظور آشنا شدن با نظرات ایشان در ارتباط با چگونگی برگزاری کنگره سلمان فارسی و دادن وجهه ملی به این همایش بود. چندی بعد نیز حضرت آیت الله ایمانی در سفر به قم با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند و ایشان نیز به تجلیل از این شخصیت بزرگ جهان اسلام و ارایه رهنمود در هرچه بهتر برگزار شدن این کنگره دادند.


میهمان ویژه مراسم

با آن که در روز برگزاری پیش همایش کنگره، مسوولین استانی و شهرستانی خبر از حضور آیت اله العظمی مکارم شیرازی و محمود احمدی نژاد رییس جمهور محبوب کشورمان داده بودند ولی شنیده های کازرون نما از احتمال منتفی شدن سفر هر دوی این میهمانان در همایش خواهد بود. امری که منجر به تلاش دست اندرکاران برگزاری کنگره در جایگزین نمودن یکی دیگر از مراج عظام تقلید و مسوولین عالی رتبه کشور به این همایش هستند.


زنگ آغاز کنگره نواخته شد

با شروع تبلیغات استانی – و نه کشوری  و بین المللی این کنگره – در سطح استان فارس و شهرستان کازرون، مسوولین برگزاری همایش بر اساس ظایف خود به ارایه برنامه های پیش بینی شده در جهت برگزاری هرچه بهتر این کنگره در کازرون پرداختند.


 امام جمعه کازرون در این باره گفت:150 مقاله به کنگره بین المللی سلمان فارسی کازرون ارسال شده که پس از بررسی هیات داوران از این تعداد 37 مقاله برای ارائه در این کنگره برگزیده شده است.

حجت الاسلام محمد خرسند در گفت و گو با درخشنده خبرنگار کازرون نما افزود: در این کنگره که در روزهای 10 و 11 آبان امسال به میزبانی کازرون برگزارمی شود از500 نفرازاندیشمندان و پژوهشگران دینی از داخل و خارج کشور و همچنین شماری ازعلمای اهل سنت برای شرکت دعوت شده است و پیش بینی می شود که دو هزار نفر دراین گردهمایی شرکت جویند.

امام جمعه کازرون ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب ، مبنی براین که در مورد ایران پس از اسلام می بایست ، پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی بیشتری صورت گیرد ، گفت: برگزاری کنگره بین المللی سلمان فارسی می تواند ، آغازی برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه باشد و امیدواریم که این گونه کنگره ها ، تداوم یابد و درسایراستان های کشورهم برگزار شود.

خرسند بیان کرد:همچنین مقررشده است همزمان با آغاز این کنگره از تندیس سلمان فارسی در میدان ورودی شهر کازرون ، رونمایی شود.

وی با اشاره به این که برخی از ویژه برنامه های این کنگره در شیراز برگزار خواهد شد ، گفت : این کنگره با حمایت و همکاری حوزه علمیه قم ، نماینده ولی فقیه دراستان فارس و امام جمعه شیراز ، استاندارفارس ، بنیاد فارس شناسی ، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و مراکز دانشگاهی فارس و حوزه علمیه کازرون ، تدارک دیده شده است.

دبیر بخش بین الملل کنگره سلمان فارسی نیز در این باره گفت: از مجموع 150 مقاله رسیده به دبیر خانه سلمان فارسی ، تعداد 37 مقاله در کنگره قابل ارائه است .

به گزارش هاشمی کشکولی خبرنگار کازرون نما،  فرزاد روانبد اظهارداشت : از تعداد مقالات قابل ارائه در کنگره ، 12 مقاله داخلی و 4 مقاله خارجی و 8 سخنرانی علمی بطور همزمان در دو سالن دانشگاه آزاد اسلامی کازرون ارائه می شود .

وی دستاورد بخش خروجی علمی کنگره سلمان فارسی را مجموع 6 کتاب ارزنده عنوان کرد و افزود : در این رهگذر از دو نسخه خطی سیر زندگی حضرت سلمان ، یک جلددر قالب کتاب شناسی سلمان، مجموعه مکتوبات سلمان ، مجموعه چکیده و کامل مقالات کنگره و نیز یک کتاب در حوزه ادبیات تحت عنوان خضر وادی دهم به بهره برداری می رسد .

دبیر بخش بین الملل کنگره سلمان فارسی در ادامه نیز از شرکت 27 مهمان خارجی از کشور های مصر ، لبنان ، سوریه ، عراق ، ترکیه و اردن و چند تن از شخصیت های اهل تسنن داخل کشور در کنگره سلمان فارسی در کازرون خبر داد و اضافه کرد : هیأت امنای بارگاه حضرت سلمان از شهر مدائن و یک تن از مراجع عالیقدر کشور در مراسم افتتاحیه کنگره نیز حضور دارند .

روانبد ادامه داد : شبکه های تلوزیونی یک ، دو ، سه و رادیو قرآن بطور زنده مراسم کنگره را از طریق شبکه جام جم برای علاقه مندان در سراسر دنیا بخش می کند .

وی آغاز به کار مراسم کنگره را عصر روز چارشنبه 10 آبانماه سالجاری اعلام کرد و بیان داشت : در صبح همین روز با حضور معاون وزیر علوم و فناوری اطلاعات مرکز مطالعات علمی در دانشگاه سلمان فارسی کازرون به بهره برداری می رسد .

بر اساس همین گزارش مراسم افتتاحیه کنگره سلمان عصر روز چهارشنبه 10 آبانماه در مصلای نمازجمعه و بخش علمی کنگره در روز پنج شنبه 11 آبانماه در دانشگاه آزاد اسلامی کازرون با همکاری دیگر دانشگاه های این شهربرگزار می شود .

مدیر اجرایی کنگره سلمان فارسی نیز در گفت‌وگو با هاشمی کشکولی از احداث ایستگاه استقبال از مهمانان در ورودی‌های شهر کازرون و دشت ارژن خبر داد و اظهار داشت: در این ایستگاه‌ها مسئولان شهر مستقر می‌شوند و کار پذیرایی و استقبال مهمانان را به عهده می‌گیرند.

حاصل عسکری افزود: دانشگاه‌های موجود در کازرون با مدیریت دانشگاه سلمان فارسی مسئولیت تشریفات مهمانان در سالن برگزاری کنگره را به دست می‌گیرند.

وی از تمام مسؤلان ادارات خواست که هر کدام یک بنر در مورد کنگره سلمان برای بالا بردن توجه اذهان عمومی به سردر اداره خود نصب کنند.

مدیر اجرایی کنگره سلمان فارسی گفت: مراسم افتتاحیه این کنگره در مصلای نماز جمعه کازرون انجام می‌گیرد و در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان ادامه پیدا می‌کند.

مسؤل کمیته فرهنگی کنگره سلمان فارسی هم خبر داد : بیش از 40 غرفه توانمندی های کازرون را در حاشیه کنگره بین المللی سلمان فارسی به نمایش می گذارند .

محمد مرحمتی بازسازی دریاچه پریشان ، آب نمای شهرستان کازرون ، دشت نرگس ، دشت شقایق و نشان زندگی عشایری را از جمله برنامه های حاشیه این کنگره برشمرد .

کازرون نما اما امیدوار است که این کنگره بین المللی هر چه با شکوه تر و در شان و جایگاه حضرت سلمان برگزار و منشا برکات فراوان برای شهرستان و شناخت بیشتر مردم شهرستان و کشور از این شخصیت بزرگ اسلام شود.


نویسنده: کازرون نما
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
علیرضـا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
1
3
و اضافه کنم که به امید خدا، در روز چهارشنبه؛ 10 آبان ماه 1391، فرستنده های دیجیتال کازرون افتتاح رسمی میشود.

کازرون نمای عزیز، پست ویژه فرستنده های دیجیتال چی شد؟
hamed
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
1
4
بخدا اگه الان سلمان زنده بود و ازش سوال میکردند میگفت این هرینه ها را صرف کمک به فقرا و مستمندان بکنید نه اینکه یک مییارد بودجه بعد معلوم نباشه .................
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
0
0
خیلی خوب بود. مرسی
سلمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
0
4
منم سلمان جیب خالی هستم فکری هم به حال ما کنید
کازرونی
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
1
3
1 میلیارد پول بی زبون میدین واسه چی آخه چه دردی از مردم دوا میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
0
3
این همه ریخت و پاش !!!!!!!!
بخدا فردا پیامبر بزرگوار و سلمان با وفا یقه مسئولین را خواهند گرفت
مطمئن باشید بیش از یک میلیارد تومان خرج مراسم خواهد شد واین یعنی اشتغال برای 100 نفر یعنی نجات 100 خانواده
البته فریاد بجایی نخواهد رسید
دانش آموز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
0
0
یارا سخن از زبان ما میگویی...
بهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
0
0
دست تمامی کسانی برای معرفی فرهنگ شهرستان تلاش میکنند درد نکنه
ناشناس
|
CANADA
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
0
0
این هزینه را صرف جاده کازرون -شیراز می کردید والله که هم خدا راضی تر بود هم رسول خدا و صحابه اش
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
0
کو گوش شنوابرای مسولان ، آنان فقط فکر منافع خود هستند
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
0
0
اینها همه شعار است. سلمان در روز آخرت یقه اینها خواهد گرفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹