پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور:
به منظور معرفي هرچه بهتر سلمان فارسي از محل اعتبارات مستقيم رئيس سازمان ميراث فرهنگي به پژوهشگاه براي تملك آثار تاريخي موزه‌اي، مكاني را در كازرون خريداري كرده و موزه سلمان فارسي را ايجاد كنيم.

 به گزارش كازرون نما به نقل از خبر جنوب، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در ادامه از ايجاد موزه سلمان فارسي در شهرستان كازرون خبر داد و اضافه كرد: به منظور معرفي هرچه بهتر سلمان فارسي از محل اعتبارات مستقيم رئيس سازمان ميراث فرهنگي به پژوهشگاه براي تملك آثار تاريخي موزه‌اي، مكاني را در كازرون خريداري كرده و موزه سلمان فارسي را ايجاد كنيم.

 

وي افزود: اين اقدام با تلاش پژوهشكده فرهنگ و تمدن صورت مي‌گيرد و طي آن خانه‌ي تاريخي مربوط به دوران قاجاريه تملك شده و به موزه مرود نظر تغيير كاربري مي‌دهد.

 

اين مقام مسؤول گفت: در حال حاضر مقدمات ايجاد موزه فراهم شده و در مرحله‌ي خريد خانه هستيم.

 

خوشنويس يادآور شد: در نظر داريم گالري اصلي را به نمايشگاه دائمي سلمان فارسي تبديل كرده و در بخش‌هاي ديگر به صورت دوره‌اي نمايشگاهي براي معرفي ساير مفاخر ايران زمين ايجاد كنيم.

 

در اين خصوص نماينده‌ي اداره‌ي كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در شهرستان كازرون نيز به خبرنگار ما گفت: هم اكنون يكي از خانه‌هاي ثبتي در بافت تاريخي كازرون شناسي شده است كه به احتمال زياد با تملك اين عمارت تاريخي بتوانيم موزه مردم شناسي سلمان فارسي را در اين شهر راه‌اندازي كنيم.

 

به گفته همت محمدي قدم بافت تاريخي شهر كازرون به دوره‌هاي قاجار و پهلوي اول مي‌رسد و قدمت خانه‌هاي اين بافت نيز به همان دوران نسبت داده مي‌شود.

 

وي در ادامه با مثبت ارزيابي كردن تغيير كاربردي عمارت‌ها و خانه‌هاي تاريخي اظهار داشت: چنين اقدامي در ماندگاري ميراث فرهنگي كه جزو هويت ملي محسوب مي‌شوند تأثير به سزايي خواهد داشت. محمدي ادامه به ثبت سيره سلمان فارسي در فهرست ميراث معنوي اشاره كرد و گفت: برخي از آداب و رسوم، مراسم، جشن‌ها و بازي‌هاي محلي همچنين تعزيه و گويش‌هاي محلي كازرون مي‌توانند در فهرست ميراث معنوي جاي گيرند كه خوشبختانه پرونده برخي از اين آيين‌ها تكميل و برخي نيز در آستانه‌ي تهيه و بازسازي است به گفته‌ي اين كارشناسان هم‌اكنون در شهرستان كازرون نزديك به 10 گويش خاص كه قدمتشان به قبل از اسلام مي‌رسد وجود دارد كه قابليت ثبت شدن دارند.

 

وي در ادامه اضافه كرد: با توجه به اين‌كه سلمان فارسي اهل كازرون بوده و يكي از مفاخر عالم اسلام نيز محسوب مي‌شود از اين رو پيشنهاد ثبت سيره اين يار پيامبر(ص) در فهرست ميراث معنوي داده شده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر اين پرونده به نام شهرستان كازرون به ثبت ملي برسد. محمدي در ادامه در خصوص برگزاري كنگره سلمان فارسي در اين شهرستان نيز گفت: با توجه به اين‌كه برپايي اين كنگره جزو يكي از مصوبات دومين دور سفر هيأت دولت به فارس است. در صورت تأمين اعتبار مورد نياز كنگره مذكور اوايل سال آينده در كازرون برگزار مي‌شود.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
پوریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۶
0
2
خدا رو شکر.اینطوری می تونیم سلمان فارسی به عنوان یک شخصیت کازرونی به ایرانیان بشناسونیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲