پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
دكتر محمد جواد سلمان پور:
اعتقاد من این است که حضرت سلمان می تواند یکی از محورهای وحدت در جهان امروز بین مسلمین باشد چراکه همه مسلمانان از همه طرق و مذاهب، سلمان را یکی ازصحابه بزرگ پیامبر می دانند و همه قبول دارند که پیامبر درباره سلمان فرمود:" السلمان منا اهل بیت"
به گزارش کازرون نما به نقل از سایت کنگره بین المللی سلمان فارسی؛ رییس دانشگاه علوم قرآنی شیراز معتقد است: برپایی بزرگداشت سلمان می تواند یکی از اقدامات مهم و مؤثر در کشور و جهان اسلام باشد.

دكتر محمد جواد سلمان پور افزود: با وجود اینکه سلمان یکی از سرمایه های بسیار بزرگ، مهم و به عنوان افتخار دینی و ملی اسلام تلقی می شود اما هنوز در کشور مان ناشناخته مانده است. بسیاری از مردم ما با نام سلمان در تاریخ اسلام آشنا هستند و میدانند که سلمان یک مسلمان ایرانی و فارسی بوده است اما این مقدار کفایت نمیکند و مردم ایران به ویژه فارسی ها باید به طرق مختلف این شخصیت را بازشناسی کنند. متاسفانه مردم ما از این سرمایه نتوانسته اند آن گونه که باید بهره لازم را ببرند.

وی با بیان اینکه سلمان اولین محدث و حدیث نگار در تاریخ اسلام است، اظهار داشت: سلمان از زمان پیامبر اکرم(ص)  راوی گری حدیث و علم حدیث را در تاریخ اسلام پایه گذاری می کند و این مساله دقیقا نقطه مقابل افرادی است که به جمع آوری احادیث اعتنا نمی کردند و به علاوه مخالفت نیز می ورزیدند.

سلمان نماد حقیقت جویی و حقیقت گرایی

وی ادامه داد: سلمان نماد حقیقت جویی و حقیقت گرایی است؛ اگر بخواهیم شخصیتی به عنوان الگو در قرن ششم میلادی یا در قرن اول هجری جست و جو کنیم شخصیت سلمان بی شک جزو افرادی است که در صدر  اسامی قرار می گیرد.

رییس دانشگاه علوم قرآنی شیراز اظهار داشت:جست و جوی سلمان در خصوص حقیقت یابی و رسیدن وی به حقیقت ،سلمان  را به یک شخصیت مرکزی در اسلام تبدیل می کند؛ چرا که حقیقت جویی سلمان، ایمانی راسخ و استوار برای او می سازد.

سلمان در رأس صحابه پیامبر

دانشيار دانشگاه شيراز در ادامه سخنان خود با اشاره به ایمان راسخ سلمان نسبت به پیامبر و اسلام اظهار داشت: به همین دلیل حضرت سلمان برای پیامبرگرامی اسلام یک ستون و عمود بوده است و حضرت، او  را از خودش و اهل بیت می دانند. در واقع سلمان نشان می دهد اگر کسی به معنای واقعی پیامبر را دریافته باشد و راه را به سوی رسول پیدا کرده باشد در درجه اهل بیت قرار می گیرد و همین خصوصیت سلمان سبب می شود که در بین صحابه پیامبر یک ویژِگی خاصی پیدا کند و در راس صحابه قرار گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: روایات متعددی در تاریخ نقل شده است که اگر ابوذر آنچه که سلمان می دانست بداند کافر می شود یا کشته می شود. پس نوع حقیقت جویی سلمان تا آنجایی پیش می رود که اطلاعات و آموزه هایی از این عالم ٰاز طرف خداوند  دریافت می کند و توسط پیامبر آموزش می بیند؛ این در حالی است که سایر صحابه ظرفیت و توان تحمل آن اطلاعات و آگاهی را ندارند.

سلمان بازوی پرتوان برای پیشبرد اهداف اسلام و پیامبر گرامی 

دکتر سلمان پور در بخش دیگر اظهارات خود بیان داشت: به هر حال تاریخ این طور بیان میکند که سلمان یک بازوی پر توان برای پیشبرد اهداف اسلام و پیامبر گرامی است. کما اینکه بعد از رحلت رسول اکرم، سلمان یکی از شاخص ها و معیارها برای امت اسلامی است.

سلمان تکیه گاه خاندان پیامبر

دانشيار دانشگاه شيراز اظهار داشت: خاندان پیامبر بر سلمان حساب جداگانه ای می کردند؛ به قدری که سلمان برای آن ها یک تکیه گاه محسوب می شده است. تا آن جا که حضرت فاطمه (ص) بعد از علی بن ابی طالب، سلمان را به عنوان تکیه گاه خود قرار می دهند و به ایشان اعتنا می کردند. می توان به جرأت گفت سلمان بعد از پیامبر نور چشم خاندان پیامبر محسوب می شده است.

تصریح کرد: سلمان بعد از پیامبر گرامی اسلام شاخصی است که می تواند ما را به حق و حقییقت راهنمایی کند به همین جهت چون ملیت و قومیت سلمان ایرانی است. برما ایرانیان به ویژه فارسیان است که ایشان را بزرگ بداریم، و در معرفی این شخصیت بزرگ به دنیای اسلام و مردم بکوشیم.

سلمان محور وحدت در اسلام 

رییس دانشگاه علوم قرآنی شیراز اظهار داشت: اعتقاد من این است که حضرت سلمان می تواند یکی از محورهای وحدت در جهان امروز بین مسلمین باشد چراکه همه مسلمانان از همه طرق و مذاهب،  سلمان را یکی ازصحابه بزرگ پیامبر می دانند و همه قبول دارند که پیامبر درباره سلمان فرمود:" السلمان منا اهل بیت"؛ در واقع اهل تسنن همه کشورها برای سلمان احترام و ارزش بسیاری قائل هستند؛ پس چنین شخصیتی با داشتن چنین جایگاهی می تواند در بین مذاهب تبدیل به یک محور وحدت بشود.

سلمان پور ادامه داد: اگرچه در اسلام  محورهای مهمی از وحدت همچون قرآن، پیامبر، آموزه های مشترک پیامبر و حج و ..... داریم اما شخصیت سلمان یک مطلب و گویایی دیگری دارد که بعد از اینکه به اصطلاح محور وحدت قرار گرفت می تواند برای دریافت اسلام ناب و محمدی شاخص قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در همین راستا روایاتی است که اگر یکی از این شخصیت های ربانی بازشناسی شوند آن شخصیت ها بار دیگر زنده و احیا می شوند.ما در پس وظیفه داریم تا شخصیت سلمان را به مردم معرفی کنیم و این شخصیت را بار دیگر زنده و احیا کنیم.

وی با تاکید بر معرفی شخصیت سلمان در جامعه امروز اظهار داشت: در درجه اول برای معرفی سلمان باید از مقاطع کودکی و نوجوانانی فرزندان شروع کرد. نگارش کتاب های مختلف برای  سنین گوناگون، برگزاری میزگردهایی در نشریات تخصصی و دانشجویی، ساخت فیلم های مستند در خصوص زندگی نامه سلمان، نشراحادیثی که در خصوص سلمان نگاشته شده است، بازگو کردن روایات متعدد در خصوص سلمان و توزیع مطالب و سخنان حضرت سلمان در آکادمی ها و رشته های مختلف علوم انسانی نیز در این زمینه می تواند تاثیر گذار باشد.

سلمان پور بر ضرورت بزرگداشت سلمان تاکید کرد واظهار داشت: متاسفانه ما برای شخصیت هایی که فرسنگ ها با شخصیت سلمان تفاوت دارند کنگره های بزرگی برگزار می کنیم و شخصیت آن ها را در اذهان مردم و محافل علمی بازسازی می کنیم اما این مساله باعث تاسف است که هنوز مراسم بزرگداشتی درخور و شان  شخصیت حضرت سلمان که از افتخارات دینی و ملی ماست برگزار نشده است. درحالی که برگزاری مراسم و کنگره هایی در خصوص بزرگداشت سلمان می تواند یکی از اقدامات مهم و موثر در کشور و جهان اسلام تلقی شود.

رییس دانشگاه علوم قرآنی شیراز در پایان همکاری نخبگان و وحدت نهادها و سازمان های مختلف کشور در این امر مهم را خواستار شد و بیان داشت: این موضوع مساله مهمی است که همت های عالی و بلندی را می طلبد و امیدواریم کنگره بزرگداشت سلمان بتواند در سطح بین امللی انعکاس یابد و  شخصیت های مختلف چه از کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی دعوت شوند و چهره سلمان در خور شخصیت وی آشکار شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳