پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۸
یکی از برنامه‌های کنگره بین‌المللی سلمان فارسی که مسئولان در حال انجام آن هستند، رایزنی برای حضور برخی آیات عظام و اعزام کاروان نمادین از شهر کازرون به استانهای مختلف کشور است.
یکی از برنامه‌های کنگره بین‌المللی سلمان فارسی که مسئولان در حال انجام آن هستند، رایزنی برای حضور برخی آیات عظام و اعزام کاروان نمادین از شهر کازرون به استانهای مختلف کشور است.

فرزاد روان‌بد دبیر کنگره بین‌المللی سلمان فارسی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برنامه های این کنگره گفت: یکی از برنامه‌های جانبی کنگره که به احتمال بسیار زیاد در ایام برگزاری کنگره اجرایی خواهد شد برپایی کاروان حضرت سلمان با هدف معرفی کنگره و برنامه‌های آن و ایجاد انگیزه در پژوهشگران برای کارهای تحقیقاتی بیشتر است.

وی در توضیح بیشتر برنامه‌ این کاروان بیان کرد: برنامه حرکت کاروان از شهر کازرون آغاز و پس از عبور از استانهای مختلف بار دیگر به کازرون بازخواهد گشت. البته هنوز تمامی استانهایی که قرارست کاروان از آنها عبور کند قطعی نشده ولی شیراز، اصفهان و تهران قطعا در این برنامه مدنظر قرار خواهد گرفت.

کتاب کنگره در نیمه دوم اسفندماه ارایه می‌شود
روان‌بد در بخش دیگر صحبتهایش از چاپ کتاب مقالات کنگره یک ماه قبل از آغاز آن خبر داد و گفت: کتاب کنگره بین‌المللی سلمان فارسی در روز افتتاحیه این همایش که در نیمه دوم اسفندماه 88 خواهد بود، ارایه می شود.

دبیر کنگره بین‌المللی سلمان فارسی در پاسخ به این پرسش که "تاکنون از چه محققان داخلی و خارجی برای ارائه مقاله در کنگره دعوت به عمل آمده است؟" گفت: ما در دبیرخانه مشغول بررسی دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و فعالان در زمینه محورهای کنگره هستیم و لیست میهمانان ویژه و ارائه‌کنندگان مقالات در هفته‌های آینده آماده می‌شود. با این حال تاکنون 13 محقق خارجی که در مورد سلمان فارسی پژوهشهایی داشته‌اند مشخص شده‌اند و در مرحله بعدی این لیست باید به تایید شورای سیاستگذاری کنگره برسد و پس از تایید، ما از آنها برای حضور در کنگره دعوت به عمل خواهیم آورد.

به گفته وی این پژوهشگران از کشورهایی چون انگلستان، سوریه، لبنان، عراق، اردن خواهد بود همچنین رایزنی‌هایی برای حضور محققانی از مصر شده است.

روان بد درباره میهمانان ویژه تصریح کرد: تاکنون فهرستی از 50 نفر از محققان و صاحبنظران برای دعوت به عنوان میهمان ویژه آماده شده و ما حتی در حال رایزنی با برخی مراجع عظام هم برای حضور در کنگره هستیم. البته آنچه قطعی است اینکه دانشگاه تهران در کنگره حضور فعال خواهد داشت.

روان‌بد درباره نهادهایی که در برگزاری این کنگره همکاری داشته‌اند گفت: کنگره سلمان فارسی به همت دفتر امام جمعه کازرون و با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار می‌شود.

دبیر کنگره سلمان فارسی احتمال تمدید مهلت دریافت آثار را منتفی ندانست و بیان کرد: با نزدیکتر شدن به 30 مهر آخرین مهلت تعیین شده برای دریافت آثار و مشخص شدن میزان استقبال می‌توان گفت که این مهلت تمدید خواهد شد یا خیر. البته این تمدید به گونه‌ای نخواهد بود که داوریها و چاپ کتاب مقالات لطمه بزند.

تلاش برای دائمی کردن دبیرخانه کنگره بین‌المللی سلمان فارسی
روان بد در جواب به این سوال که آیا برگزاری کنگره در سالهای بعد نیز پیگیری خواهد شد یا خیر گفت: تلاش ما بر این است که دبیرخانه کنگره را دائمی کنیم و از آنجا که در این زمینه به غیر از یک همایش در رامهرمز با عنوان "حضرت سلیمان" که آنهم در اشل این کنگره نیست، نداشته‌ایم لذا تجربه این کار و نتایج آن برای ادامه راه بسیار کارساز است.

وی محورهای همایش را اینگونه برشمرد: بررسی ابعاد شخصیت سلمان فارسی، شرح حال سلمان در هفت محور، سلمان در احادیث و روایات، در حریم امامت و ولایت، در ارتباط با قرآن، در آثار تاریخی، سلمان از نظر اسلامی، سلمان و فتوحات و در فرهنگ عامه برخی از موضوعات این نشست را تشکیل می‌دهند.

دبیر کنگره همچنین درباره اعضای کمیته علمی این همایش توضیح داد: بیات رییس کمیته علمی و مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشکده الهیات دانشگاه تهران، محمدعلی آذرشهر، آذرتاش آذرنوش، ژاله آموزگار، صادق آینه‌وند، محسن عقیلی، احمد بهشتی و محمدعلی کاغذبیگی از اعضای این همایش هستند.

روان‌بد درباره اسنادی که از خاندان سلمان فارسی در کازرون به جا مانده است گفت: در کازرون مسجدی به نام حضرت سلمان با قدمت تاریخی موجود است همچنین محله‌ای که در گذشته خاندان آن حضرت در آنجا ساکن بوده‌اند نیز مشخص است ولی ما در مسیر تحقیقاتمان با اشخاصی که به نوعی منتسب به سلمان فارسی باشند برنخورده‌ایم گرچه مسیر تحقیق و دریافت اسناد تا پایان کنگره ادامه دارد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر سند معتبری که هم در المناقب و هم در بحارالانوار آورده شده نامه حضرت رسول به خانواده سلمان فارسی است که در آن نام کازرون هم آورده شده است. این سند رد حال حاضر در سایت کنگره موجود است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۴
اذان صبح
۰۴:۵۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۵۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۴۴
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۴۳