پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۶۹۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲
كنگره سلمان فارسي - 2
چندی پیش یکی از مدیران استان فارس از من خواست که برای برگزاری هرچه بهتر کنگره بين‌المللي سلمان فارسی طرحی اجرایی تهیه کنم تا مطابق آن اقدام شود. طرحی که در ادامه می آید حاصل تاملی است که روی موضوع داشتم. بدیهی است در تعامل با دیدگاه صاحب نظران می تواند تکمیل تر و پخته تر شود. حال که مسوولان کازرون درصددند کنگره را برگزار کنند طرح را تقدیم می کنم شاید مفید واقع شود.

مقدمه:

سلمان فارسي از شخصيت‌‌هاي بي‌بديل و بي‌نظير جهان اسلام است. منزلت سلمان فارسي نزد پيامبر گرامي اسلام (ص) و هوش و ذكاوت وي و همچنين درجه ايمان اين صحابي بزرگ حكايت از شأن و مقام والاي او دارد. از طرف ديگر او نخستين ايراني است كه به اسلام گرويده و اين گرايش به اسلام از آنجا اهميت مضاعف مي‌يابد كه خود براي تحقيق حقانيت دين والاي اسلام رنج سفر را متحمل مي‌شود و ايران را به مقصد حجاز ترك مي‌كند. درايت، صداقت و ايمان سلمان او را به يكي از نزديكان پيامبر گرانقدر اسلام تبديل مي‌كند به گونه‌اي كه درباره او مي‌فرمايد:"سلمان منا اهل‌البيت" عبارتي كه جز بر خانواده خويش بر كسي مرحمت نشده است. سلمان از آنجا كه ايراني است براي ايرانيان اهميت دوچندان مي‌يابد و ايرانيان بيش از 1400 سال است به او مي‌بالند.

نويسندگان و پژوهشگران متعددي درباره زندگي سلمان فارسي پژوهش كرده و به جزييات زندگي اين مرد بزرگ پرداخته‌اند. با اين حال به نظر مي‌رسد تاكنون حق مطلب ادا نشده و بسياري از زواياي او ناشناخته مانده و يا دست‌كم اين شناخت فراگير نشده است.

مردم چند شهر او را متعلق به خود مي‌دانند و براي اين تعلق خاطر دلايل و مستندات خود را دارند. او را اهل جي اصفهان، رامهرمز خوزستان و كازرون در استان فارس دانسته‌اند. صرف نظر از اين كه زادگاه سلمان كدام شهر است همه بر ايراني بودن سلمان و جايگاه رفيع اين صحابه صحه مي‌گذارند و همين مي‌تواند دليل قانع كننده‌اي باشد تا در معرفي و شناخت او تلاشي درخور صورت گيرد و كوتاهي‌هاي گذشته جبران شود. 

كنگره بين‌المللي سلمان فارسي در شهر كازرون گامي ارزنده در اين مسير است. كنگره‌اي كه با تاخير چند ساله برگزار مي‌شود. 

اهداف كنگره:

1.معرفي سلمان فارسي به عنوان شخصيت ممتاز و بي‌بديل جهان اسلام؛

2.تقويت هويت ايراني اسلامي مخاطبان؛

ضرورت و اهميت:

1.شناخت اندك مخاطبان به ويژه جوانان با ابعاد زندگي اين شخصيت بزرگ؛

2.خلا برگزاري برنامه‌هايي مشابه براي تجليل از اين شخصيت؛

3.نياز جامعه امروز ايران به آشنايي با بزرگان؛

برنامه‌هاي پيشنهادي:

1.جمع‌آوري و نمايشگاه كتاب: كتاب‌هاي متعددي درباره زندگي و ويژگي‌هاي اخلاقي، رفتاري و اعتقادي سلمان نگاشته شده است. گردآوري و عرضه آن‌ها در نمايشگاهي در حاشيه كنگره ضروري به نظر مي‌رسد. فهرست كتاب‌هاي منتشر شده را مي‌توان از سايت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي تهيه كرد. همچنين تهيه مقالات چاپ شده در اين خصوص و نمايش آن‌ها بر ارتقا سطح نمايشگاه مي‌افزايد. نمايش اصل و يا اسلايد نسخه‌هاي خطي موجود در كتابخانه‌هاي دانشگاه تهران، آستان قدس رضوي، آيت‌الله مرعشي نجفي و مجلس شوراي اسلامي و ساير كتابخانه‌هاي معتبر بر كيفيت نمايشگاه اضافه مي كند.

2.سفارش توليد شعر: معرفي شخصيت سلمان فارسي از طريق سرودن شعر مي‌تواند مخاطبان خاص خود را به همراه داشته باشد. تاكنون اثر درخوري در اين خصوص سراغ نداريم. برگزاري كنگره مي‌تواند بهانه خوبي براي توليد شعر باشد. شناسايي شاعران علاقه‌مند و سفارش ويژه براي توليد شعر گام ارزنده‌اي است. شاعران شهرستان، استان و كشور مخاطبان سفارش شعر هستند.

3. برپايي شب شعر: شعرهاي توليد شده مي‌توانند در شب شعري كه به همين منظور برگزار مي‌شود ارايه شوند.

4. چاپ كتاب شعر: شعرهاي توليد شده در كتابي چاپ و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

5.سفارش ساخت تنديس: سفارش توليد تنديسي مناسب و آبرومند از پيكر سلمان فارسي به يكي از مجسمه‌سازان كشور و نصب آن در يكي از ميادين كازرون و پرده برداري همزمان با برگزاري كنگره. از آنجا كه استاد طاهر شيخ‌الحكمايي از استادان بنام كشور مي‌باشند اين مهم مي‌تواند توسط ايشان انجام شود.

6.توليد آثار هنري: اين آثار مي‌تواند شامل نمايشنامه،‌ فيلم مستند و يا داستاني، نقاشي و سرود باشد. استفاده از اين آثار در حاشيه و متن كنگره بر جذابيت‌هاي آن خواهد افزود.

7.چاپ ويژه‌نامه: همزمان با برگزاري كنگره چاپ ويژه‌نامه كه دربرگيرنده خبرنامه، مصاحبه با دست‌اندركاران و نويسندگان و نمونه‌اي از مطالب و مقالات باشد ضروري است. 

8.چاپ كتاب مقالات: براي دسترسي مخاطبان و شركت كنندگان مقالات برگزيده كنگره در يك كتاب چاپ و در اختيار ايشان قرار گيرد.

9.چاپ مقاله و مطلب و مصاحبه در نشريات ملي و محلي: به منظور فضا سازي و آمادگي جامعه با برگزاري كنگره چاپ مستمر مطالب متنوع در نشريات ملي و محلي ضروري است.

10.نمايشگاه عكس: تهيه عكس از مقبره سلمان فارسي در طول تاريخ و برپايي نمايشگاهي با اين موضوع مي‌تواند بر جذابيت‌هاي كنگره بيفزايد.

11.مسابقه بين دانش‌آموزان و دانشجويان: به منظور آماده‌سازي روحي و رواني دانش‌آموزان و دانشجويان با برگزاري كنگره و تقويت مشاركت آن‌ها برگزاري مسابقات فرهنگي مجزا بين دانش‌آموزان و دانشجويان در خصوص زندگي و خصايص اخلاقي و اعتقادي سلمان فارسي مفيد است.

12.ساخت ماكت مقبره سلمان: ساخت نمونه‌اي از مقبره سلمان فارسي و نمايش آن در حاشيه كنگره بر جلوه‌هاي بصري نمايشگاه مي‌افزايد.

13.ساخت جورچين (پازل): ساخت جورچين حجمي يا مسطح از مقبره سلمان فارسي و توزيع آن بين نوجوانان و جوانان به معرفي سلمان به آن‌ها كمك شاياني مي‌كند.

14.نام‌گذاري اماكن: انتخاب چند مكان در سطح شهرستان و نام‌گذاري به نام سلمان فارسي همزمان با برگزاري كنگره

15.بهسازي خيابان سلمان فارسي: خيابان سلمان فارسي در كازرون تنها يك نام را به دوش مي‌كشد و هيچ نشانه‌اي از اين بزرگ‌مرد را ندارد. طولاني كردن خيابان سلمان و الحاق خيابان آزادي به اين خيابان و بهسازي پياده‌روها و زيباسازي آن و نصب تابلوهاي شكيل در معرفي سلمان در ورودي و خروجي خيابان از ميدان شهدا تا چهار راه منتهي به آموزش و پرورش و همچنين نصب تنديس سلمان در تقاطع سلمان و دكتر شريعتي و سامان‌دهي تابلوهاي فروشگاه‌ها و مطب پزشكان ضروري به نظر مي‌رسد.

16.فعال‌سازي سايت اينترنتي: خوشبختانه سايتي آبرومند و شكيل براي كنگره طراحي شده است كه فعال‌سازي آن ضرورتي غيرقابل انكار است. ضمن اين كه از آنجا كه كنگره عنوان بين‌المللي را يدك مي‌كشد مي‌طلبد دست‌كم مطالب سايت به زبان‌هاي رايج دنيا (انگليسي، عربي و فرانسوي) ارايه شود.

17.برگزاري نشست مقدماتي: كنگره بين‌المللي داراي سطح و ويژگي‌هاي خاصي است. ضرورت دارد پيش از برگزاري كنگره بين‌المللي يك يا دو نشست مقدماتي و داخلي برگزار تا كاستي‌ها برطرف شود. تا كنگره اصلي به شكل آبرومند و اندازه‌هاي بين‌المللي اجرا شود.

18.سفارش توليد مقاله: نويسندگان و پژوهشگراني هستند كه جز با سفارش به توليد مقاله اقدام نمي‌كنند. بنابراين ضرورت دارد ايشان را شناسايي و به صورت ويژه از آن‌ها تقاضاي همكاري كرد.

19.روز سلمان: نام‌گذاري روزي به‌نام سلمان فارسي كه مي‌تواند روز تولد و يا درگذشت ايشان باشد يا روز برگزاري كنگره و ارايه پيشنهاد به دبيرخانه فرهنگ عمومي كشور براي ثبت در تقويم كشور مي‌تواند از دستاوردهاي مهم كنگره باشد.

20.دريافت پيام از مقام معظم رهبري: برگزاري باشكوه كنگره و اجراي آن در سطحي قابل دفاع با دريافت و قرائت پيام رهبر معظم انقلاب ميسر مي‌شود. تلاش براي دريافت پيام از سوي ايشان كنگره را در تراز كنگره‌هاي موفق مطرح مي‌كند.

21.تبليغات محيطي، رسانه‌اي، اينترنتي و پيامك: براي انجام مطلوب تبليغات كنگره ضرورت دارد از تمامي ابزارهاي موجود بهره گرفته شود. ضرورت دارد افراد و يا گروه‌هاي خبره و آشنا با اين ابزارها به خدمت گرفته شوند تا به بهترين شكل ممكن اين تبليغات صورت گيرد.   

ساختار كنگره و كميته‌هاي پيشنهادي:

تصويب ساختار كنگره و تقسيم وظايف: كنگره بايد از ساختاري مناسب و كارا برخوردار باشد تا بتواند هم كليه وظايف را پوشش دهد و هم مشاركت سازمان‌ها را به همراه داشته باشد. اگرچه مقرر است كنگره در كازرون برگزار شود و مسوولان كازرون بايد بيشترين نقش را در برگزاري آن به عهده داشته باشند اما حضور و مشاركت مسوولاني از استان و در مواردي كشور مي‌تواند در جذب كمك‌ها و انجام بهتر امور موثر باشد.

شوراي سياستگزاري: به منظور سياستگزاري كلان كنگره و نظارت بر روند انجام امور اين شورا مي‌تواند دربرگيرنده تركيبي از مسوولان استان و شهرستان باشد. امام جمعه شيراز، استاندار، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، رييس بنياد فارس شناسي، امام جمعه كازرون، فرماندار كازرون، نماينده مردم كازرون در مجلس شوراي اسلامي و تعدادي شخصيت‌هاي حقيقي؛ 

كميته‌هاي پيشنهادي:

كميته علمي: به منظور بررسي مقالات رسيده به دبيرخانه و انتخاب و گزينش مقالات برتر براي ارايه در كنگره؛

كميته روابط عمومي و بين‌الملل: به منظور اطلاع‌رساني و تبليغات مناسب و همچنين دعوت از مدعوين داخلي و خارجي؛

كميته هنري و ادبي: به منظور سفارش آثار هنري و ادبي و نظارت بر كيفيت آثار و انتخاب براي درج در كتاب و برپايي نمايشگاه؛

كميته پشتيباني و مالي: به منظور تامين و برنامه‌ريزي و كنترل مسايل مالي و پشتيباني برنامه‌ها و همچنين ارايه خدمات اسكان و پذيرايي، حمل و نقل، تجهيزات و امكانات، تشريفات، و هماهنگي براي تامين امنيت كنگره؛

كميته انتشارات: فراهم‌سازي امكان چاپ و انتشار ويژه‌نامه، كتاب و مقالات مربوط به كنگره و چاپ دعوتنامه؛

كميته دانش‌آموزي: به منظور ايجاد شرايط لازم براي حضور و مشاركت دانش‌آموزان در كنگره و همچنين استفاده از توان آن‌ها در برپايي همايش و تبليغات و ...؛

كميته دانشجويي: به منظور ايجاد شرايط لازم براي حضور و مشاركت دانشجويان در كنگره و بهره‌گيري از توان آن‌ها در اجراي همايش؛

كميته حوزوي: به منظور ايجاد شرايط لازم براي حضور طلاب و فضلاي حوزه و بهره گيري از توان آن ها در اجراي بهتر كنگره؛

كميته هماهنگي و اجرايي: به منظور ايجاد هماهنگي بين كميته‌ها و نظارت بر فرايند مراحل اجراي كنگره و رصد فعاليت‌ها؛


نویسنده: مهدي تقي‌نژاد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
بوالفضول کازرونی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
0
0
ای بابا پس بیچاره اونایی که چندین سال پیش این طرح رو نوشتند چقدر پیشنهاد های شما شبیه به مواردی هست که چندین سال پیش توسط سلمانیان گمنام به صورت طرح ارائه شد و بعد طرح به شهادت رسید فکر نمیکنم پیشنهاد جدیدی بوده اگه یکم میگشتید حتما مطلع میشدید که برنامه ریزی دقیقی شده بود و پیشنهادهای بسیار عالی ولی چه حیف عادت داریم همیشه پیشنهاد بدیم به هر حال پیشنهاد شما هم خیلی خوبه ولی میخواستم مستهزر باشید خیلی قبلتر روی این پروژه کارشده بود هم علمی و هم اجرایی ولی ظاهرا الان درگیر شعارهای تبلیغاتی شده امیدوارم طلسم این طرح شکسته بشه شایدم حضرت سلمان دوست نداره ابزار تبلیغاتی بشه و همراهی نمیکنه شایدم دلش همراه با اونایی که بدون توقع ابتدا برا این پروژه کار کردند ولی تا طرح وارد فاز اجرا شد و تیم در کازرون مستقر شدهمه تیم اولیه رو بعضی که همیشه دلسوزن با بی ادبی کنار گذاشتند یا گفتند آقا مهم نیست حالا شمام یه گوشه باشید ولی جالب که به ماه نکشید و آقایون با تجربه با خروار خروار تجربه کنگره رو به نابودی کشوندن
Jaydee
|
SINGAPORE
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
0
That's the best aneswr of all time! JMHO
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳