پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۲۲
پارسای پارسی - 3

بررسي زندگي سلمان فارسي و معرفي شخصيت حق طلبانه اش و نيز تلاش هاي وي در راه كشف حقيقت قبل از بعثت پيامبر ( ص) و جريان تشرفش به اسلام و همچنين خدمات ارزنده وي در دوران شكوفايي آخرين آيين الهي و حاكميتش در مداين و تبيين سيره اخلاقي، اجتماعي و سياسي و نيز فضايل معنوي آن صحابي بزرگ، كتابي مستقل مي طلبد و در طاقت يك مقاله نيست . از اين رو بر آن شديم تا در اين نوشتار فهرست وار تنها به بخشي از شخصيت سلمان فارسي يعني « مقامات معنوي » او بپردازيم.

 

علم دين شناسي

در ميان اصحاب پيامبر كسي در علم و دانش دين به پاي سلمان فارسي نرسيده است . او قبل از اسلام ملازم بزرگان و رهبران مسيحيت بود و براي كسب دانش از آن ها سفرهايي به شام، عراق و روم كرده بود و بعد از اسلام آوردن، از ياران ويژه پيامبر( ص) بود و از محضر آن بزرگوار كسب فيض نموده و با معرف اسلامي آشنا شد . اين كه در روايات معصومين از سلمان به عنوان لقمان حكيم ياد شده، وسعت دانش او را مي رساند. امام صادق(ع) مي فرمايد:« در اسلام مردي كه فقيه تر از همه مردم باشد همچون سلمان آفريده نشده است » و در حديثي از پيامبر ( ص) وارد شده كه « سلمان درياي بي پايان دانش است  سلمان به دانش اول و آخر مخصوص شده است و او چشمه گوارا و لبريز از حكمت است »

 

ولايت پذيري

منظور از ولايت پذيري، شناخت امام معصوم ( ع) و پيروي از آن ها و نيز جاي دادن محبتشان در قلب مي باشد كه به حكم قرآن اجر رسالت به حساب مي آيد. سلمان فارسي كمال اين معرفت و محبت را دارا بود . او اعتقاد تام به ولايت امام علي ( ع) داشت و تا آخر بر اين راه ثابت و استوار ماند . سلمان فارسي از جمله كساني بود كه از حق امام علي ( ع) در حضور خليفه وقت شديداً دفاع مي كرد و مردم را به سوي ولايت آن حضرت دعوت مي نمود.
 

سلمان در قسمتي از خطبه اي كه پيرامون ولايت دارد، مي فرمايد:«  اي مردم هرگاه فتنه ها را ديديد كه همچون پاره هاي ظلمت در شب تار به سراغ شما مي آيد و قصد نابوديتان را دارد و حتي تكسواران و سخنوران و پيشگامان را هم از آن ايمني نيست، پس ملازم « آل محمد » باشيد كه آنان قافله سالاران  بهشتند و پيوسته ملازم علي ( ع) باشيد. به خدا سوگند ما در زمان پيامبر (ص) بر او به عنوان « ولايت » سلام داديم »

 

زهد و ساده زيستي

اصل ساده زيستي و غرق نشدن در مظاهر ماديات، اصلي است نوراني و سازنده كه باعث مي شود مرغ روح انسان به حركت در آيد و در وادي قرب و كمال پرواز كند . هيچكس بدون رعايت اين اصل اساسي نمي تواند به هدف آفرينش دست يابد . سلمان فارسي از جمله شخصيتهايي بوده كه اين ارزش والا را در اوج آن داشته است . او هيچگاه دل به زخارف عالم ماده نبست و جان خويش را به وابستگي دنيا آلوده نكرد، در نتيجه رسيد به آن جا كه بايد برسد . زهد و ساده زيستي سلمان هميشه زبانزد خاص و عام بوده و هست . انتخاب وي به عنوان حاكم مداين ذره اي در ساده زيستي او تاثيري نگذاشت . داستانهاي گوناگوني از ساده زيستي سلمان نقل شده كه به يكي از آنها اشاره مي شود:

دو نفر از دوستان سلمان به خانه او رفتند . او براي پذيرايي مقداري نان و نمك بر سر سفره گذاشت، يكي از دو نفر گفت : اگر با اين نمك قدري سبزي هم بود، بهتر مي شد . سلمان آفتابه خود را گرو گذاشت و مقداري سبزي خريد. پس از صرف غذا، آن مهمان در مقام شكر خدا، گفت : خدا را حمد مي كنم كه ما را به آن چه داده، قانع گردانيده است . سلمان گفت : اگر قانع بودي آفتابه من به گرو نمي رفت.

 

آگاهي از اسرار

از مقامات عرفاني و معنوي سلمان فارسي اين بود كه از حقايق و اسرار آگاهي داشت و از علوم اشراقي و لدني برخوردار بود و قلب و جانش فرودگاه الهامات رباني قرار گرفته بود و از اسراري مطلع بود كه ديگران از آن بهره نداشتند و يا كمتر داشتند و اين نبود مگر به خاطر لطافت روح سلمان . زيرا روح هر چه لطيف تر باشد قدرت گيرندگي او در معارف و اسرار الهي بيشتر مي شود . سلمان خود در يكي از سخنانش از مقام اشراقي و لدني خود چنين پرده بر مي دارد : « اي مردم ! اگر من از آن چه  ميدانستم شما را مطلع مي كردم، مي گفتيد سلمان ديوانه است يا بر كسي كه سلمان را بكشد ميفرستاديد. »

 

كرامات

از سلمان فارسي كراماتي به شكل هاي مختلف نقل شده كه بيانگر درجه قرب و مقام معنوياش در نزد خدا مي باشد. اين كرامات گاهي به شكل پيشگويي از حوادث آينده يا استجابت دعا و يا بروز كارهاي اعجازگونه است، كه همگي نشان دهنده مقام عرفاني آن صحابي بزرگ مي باشد. در اين جا به يكي از اين كرامات بسنده مي كنيم: « روزي سلمان بر جماعتي از يهود مي گذشت، آنان او را گرفتند و با شلاق به جانش افتادند و بسيار زدند . سلمان در مقابل اصرار آنان كه مي گفتند : از خدايت بخواه تا تو را از دست ما نجات دهد، فقط از خداوند اين را مي خواست كه ” خدايا بر بلا صابرم گردان " . گفتند پس دعا كن كه خدا بر ما عذاب نازل كند . سلمان دعا نكرد و گفت : شايد در ميان شما كسي باشد كه بعداً مسلمان شود. گفتند: پس دعا كن عذاب بر كساني نازل شود كه قابل هدايت نيستند . سلمان از خداوند عذابشان را طليبد . ناگهان تازيانه شان افعي شد و آنان را بلعيد . پيامبر( ص) بعد از آگاهي از اين ماجرا، خطاب به سلمان فرمود : « تو از برادران ديني خاص ما هستي . تو محبوب فرشتگان مقربي، فضيلت تو در ملكوت آسمان ها و نزد عرشيان روشن تر از خورشيد در روز روشن و صاف است .»

 

پی نوشت :

تنقيح المقال ، ج 2 ، ص 47

بحارالانوار ، ج 22 ، ص 347

رجال كشي، ص 20

شرح نهج البلاغه ، ابن ابيالحديد ، ج 3

رجال كشي ، ص 20

بحار الانوار ، ج 22 ، ص372

 

منبع : ماهنامه شهرسبز – ش 55
 
نویسنده: همت سهراب پور
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷