پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۸۶۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
معمولاً هرگاه سخن از سلمان فارسی پیش می آید، قبل از هر چیز از زادگاه او گفته می شود. گرچه برخی زادگاه این صحابی بزرگ را اصفهان و برخی دیگر رامهرمز و عده ای دیگر کازرون دانسته اند، اما بدون شک شواهد تاریخی زیادی بر اثبات کازرونی بودن سلمان اقامه شده که هرگونه شک و شبهه را از میان می برد.

همت سهراب پور: معمولاً هرگاه سخن از سلمان فارسی پیش می آید، قبل از هر چیز از زادگاه او گفته می شود. گرچه برخی زادگاه این صحابی بزرگ را اصفهان و برخی دیگر رامهرمز و عده ای دیگر کازرون دانسته اند، اما بدون شک شواهد تاریخی زیادی بر اثبات کازرونی بودن سلمان اقامه شده که هرگونه شک و شبهه را از میان می برد. و بهترین کتابی که این موضوع را اثبات می کند، کتاب «سلمان فارسی» نوشته استاد مرحوم محمدمهدی مظلوم زاده است.

این کتاب هنوز به زیور چاپ آراسته نشده است، اما این جانب نسخه دست نویس آن را تا آخر مطالعه کرده ام و آن را بهترین کتاب در اثبات کازرونی بودن سلمان فارسی می دانم که از افتخارات ما کازرونی هاست.

امیدوارم که همواره راه سلمان فارسی که راه ولایت پذیری است، مد نظرمان باشد و در عمل نیز،  پیرو این صحابی بزرگ باشیم.

سلمان فارسی از چنان شخصیتی برخوردار بوده که هم در قرآن و هم در احادیث اهل بیت(ع) از وی به نیکی یاد شده است. البته می دانیم که عادت قرآن، همواره بر این است که کمتر از اشخاص نام می برد، مگر از پیامبران یا افراد خاص. اما شان نزول برخی آیات به گونه ای بوده که سلمان فارسی، یکی از مصادیق آن دانسته شده است و اهل بیت (ع) به این موضوع تصریح کرده اند.

در هر صورت آنچه از آیات و روایات درباره سلمان فارسی استفاده می شود، آن است که:

1-سلمان فارسی یکی از مصادیق مومنان و صالحانی است در سوره والعصر از ان سخن به میان آمده است. (الغدیر، ج 10، ص134)

2-سلمان فارسی از سبقت گیرندگان به اسلام، در میان ایرانیان است. (بحارالانوار، ج10، ص140)

3-سلمان فارسی از کسانی بود که آیه 9 سوره زمر درباره آنان صادر شد. «اَمَّن هو قانتٌ آناء اللیل .... و این صحابی بزرگ از جمله شب زنده داران معرفی شد. (الغدیر، ج9، ص22)

4-سلمان فارسی از افراد با فراست و هوشیار و نزدیک به پیامبر و امامان بوده است. (بحارالانوار، ج 22، ص349)

5-سلمان فارسی از کسانی بوده که آیه «السابقون الاوّلون....» درباره آن ها نازل شده است. (نفس الرحمان، ص187)

6-سلمان فارسی از شخصیتهایی است که همواره در مسیر ولایت بوده و تا آخر عمر، بر عهد و پیمان خود باقی می ماند. (الاختصاص، مفید، ص58)

7-آیه 28 سوره کهف، «وَ اصبِر نَفسک مَعَ الّذینَ یَدعُونَ رَبَّهم بِالغُدوه وَ العشَی» طبق روایات امام صادق (ع) درباره سلمان فارسی نازل شده است. (نوالثقلین، ج3، ص257)

8-مقام سلمان فارسی به گونه ای بوده که پیامبر(ص) ابوذر را مامور می کند که همواره از سلمان فارسی پیروی نماید و نافرمانی او را نکند. (روضه کافی، ص162)

9-یکی از مصادیق عملی آیه 28 سوره حج «و هُدوا اِلیَ الطّیِب مِنَ القول ...» سلمان فارسی می باشد.(اصول کافی، ج1، ص426)

10-هرگاه جبرائیل بر پیامبر (ص) نازل می شد، سلام خداوند را به سلمان ابلاغ می داشت. (الاختصاص، مفید، ص216)

11-سلمان فارسی از جمله صحابی بود که پاداش بدون منت به وی داده شده است. (بحارالانوار، ج22، ص345)

12-اشتیاق بهشت به سلمان، بیش از اشتیاق سلمان به بهشت است. (مشکاه المصابیح، ص298)

13-سلمان جزء حواریون، یعنی یاران پاک و برگزیده پیامبر (ص) بوده است. (التوحید، صدوق، ص 421)

14-مقام سلمان فارسی، همانند لقمان حکیم است. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج18، ص 36)

15-سلمان از اهل بیت می باشد. «سلمانُ منّا اهلَ البیت» (بحارالانوار، ج22، ص373)

16-سلمان فارسی از جمله شخصیت هایی است که اسم اعظم به او آموخته شده است.(بهجه الآمال، ج4، ص412)

17-سلمان فارسی از علم غیب  بهره ها داشت و از عالم ملکوت به او الهام می شده است. (آمالی، شیخ طوسی، ص260)

18-قلب سلمان فارسی، همواره مرکز اسرار الهی بوده و حقایقی که مخصوص اولیای الهی است، در دل و جان او، جای داشته است.(الاختصاص، ص9)

درباره سلمان فارسی، در قرآن و روایات، مسایل دیگری نیز هست که به علت رعایت اختصار، از بیان آن ها صرف نظر می شود.


نویسنده: همت سهراب پور
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
0
3
سلام اگر من یک سایت به نام شهرمون داشتم همه صحابه را همشهری خودم می نوشتم . درسایت های که مطالعه کردم اکثرا با شک و تردید گفته بودند ولی شما نه
کیارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
1-سلمان فارسی در هریک از دوره های زندگیش پیرو یک دینی بود. تا نوجوانی زرتشتی بود بعد به آیین مزدک پیوست. بعد به شام فرار کرد و مسیحی شد و سالها کشیش بود. مدتی هم برده یک یهودی در مدینه بود بعد مسلمان شد. لذا سلمان اطلاعات زیادی در باره ادیان داشت. بعد از اینکه مسلمان شد پیامبر او را به عنوان مشاور خود انتخاب کرد. سلمان منبع اطلاعات دینی خوبی برای محمد بود.سخنان قرآن نمیتواند دقیقا کلام سلمان باشد. زیرا محمد کلامی فصیحتر و شیواتر و جذابتر از کلام سلمان داشت.

2-اگر کتاب مرحوم دکتر خنجی (سلمان فارسی ، ایرانی نژاد یا کشیش سریانی )را که تحقیق ارزشمندی در مورد سلمان است را مطالعه کنید از گفتن هر پنج نکته ای که گفتید پشیمان میشید !
نه تنها سلمان عربی میدانست بلکه به گفته بیرونی حافظ یک نسخه از انجیل به زبان سوری بود ، او اصالتا سوری بود و فقط مدت کمی در رامهرمز یا اهواز بسر برده بود و تنها دلیل اینکه به فارسی یا ایرانی مشهور شده بود تابعیت ایرانیش بود وگرنه در زمان ساسانی اصلا مساله برای ایرانی بودن مطرح نبوده !
باور کنید زبان قران عربی فصیح نیست و مثلا واژه «ذکی» سریانی است ، زبان قران شباهت زیادی به زبان سلمان دارد ، دلیل نزول ایه. ۱۰۲ النحل هم این بود که عرب ها گمان میکردند سلمان به پیامبر انجیل سبعین را می اموزد ، بیرونی در اثار الباقیه اشاره کرده که سلمان حافظ و املا کنند انجیل سبعین بوده که اعتقاداتی مشابه مسلمانان داشتن و به همین دلیل مسیحیان دیگر انها را ازار میدادند .


3-اثار الباقیه برگ ۲۳ :
وَلَه نُسخه تُسّمی إنجیل السّبعین و یُنسَب إلی بلامس و فی صدره عن سلّام بن عبدللّه بن سلّام قد کَتَبَه من السان سلمان الفارِسی .
البته در قران غیر از سجع و ترجیع ارایه ادبی دیگری به کار نرفته ، این سجع ها در بعضی سوره مثل سوره های کوتاه به خوبی بکار رفتن و بیشتر جاها اصلا بکار نرفتن ، تقریبا قران از هیچ قاعده ادبی پیروی نمیکنه و حتی قالبش هم مشخص نیست و شبیه نثره !تنها یک واج ارایی حافظ یا حتی دعای ندبه یا کمیل را (از لحاظ ادبی)به نود درصد ایات قران میتوان ترجیح داد :
یا مقلب القلوب و الابصار ،حول حالنا الی احسن الحال
نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس
ملالت علما هم ز علم بی عملست
حالا چرا باید برای اعراب عجیب باشه که یک مرد بیسواد چنین شعر های بی ارایش و پیرایشی سروده باشد ؟ حتی اگر به فرض محال بیسواد بودن او را بپذیریم !
یا حتی اینکه بپذیریم سرودن شعر به غیر از تسلط به قواعد ادبی و ارایه ها نیاز به سواد خواندن و نوشتن داشته باشد ؟
مگر شاعران عرب همه سواد خواندن و نوشتن داشتن ؟
سلمان به نقل از بیرونی یک کشیش اریوسی بود ، مذهب اریوسی شباهت زیادی به اسلام دارد ، این شباهت ها انقدر زیاد بود که اعراب را به شک انداخت که گویا پیامبر گرامی محتوای قران را از یک کشیش اریوسی به نام جبرو( سلمان )می اموزد و انرا به شعر تبدیل میکند چرا که ایشان با سلمان پیش از بعثت ارتباط دوستانه ای داشت ، همانطور که در خود سوره النحل عبارت یعلم مصداق اموختن است نه تلقین کردن .


4-کسی گفت من هم همانند انچه خدا فروفرستاد نازل خواهم کرد (انعام۹۳)
احتمالا این کس مسیلمه یا نضربن حارث بوده باشد که از جمله شاعران باسواد و محترم مکه بودند ، وجود چنین ایاتی یا مثلا ایه ۲۲۴ تا ۲۲۶ سوره شعرا ثابت میکند که قران باعث جلب توجه شاعران و ادیبان عرب قرار نگرفت ، حتی در ایه ۲۲۵ سوره شعرا به صراحت گفته شده که بیشتر مردم از شاعران گمراه پیروی میکردند تا مثلا از قران و پیامبر خدا !
یا مثلا فرقه روشنفکر معتزله معتقدند که نظم و شیوه گفتاری قران معجزه نیست و بشر بهتر از قران هم خواهد اورد ،بزرگ ترین شخصیت معتزله یعنی ابراهیم نظام دقیقا چنین اعتقادی داشت .
واقعا غیر از سجع و ترجیع که گهگاهی رعایت شده در قران صناعت ادبی دیگری وجود ندارد و جدن باید پذیرفت که قران یک اثر ادبی نیست .
اینکه میگید فصاحت و بلاغت دارد به گفته علما توضیح دقیق و مشخصی نداره که ما تک تک ایات بررسی کنیم که ایا واقعا مشکلی از لحاظ فصاحت و بلاغت دارد یا نه !
شما دقیقا بگید که منظورتون از فصاحت و بلاغت چیه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
سلام، بابت مطالب ممنون. بسیار جامع و مختصر. اما نکته ای که حیفم اومد نگم اینه که از قوم سلمان بودن به هم نژادی و همشهری بودن نیست. وقتی اعمال انسان ( که ریشه در تفکر و اندیشه دارد) همسو و هم جهت با شخصی شد، موجب خویشاوندی طرفین است، چه بسا رشته های عاطفی و قومیت با وجود افکار و اعمال متضاد، از هم گسسته و موجب عداوت گشته است. حکایات مختلفی همچون جعفر کذاب، پسر نوح و ...گواهی بر این مدعاست.!
لذا توجه به این امر خالی از اهمیت نیست!
دوستدار شما و دعا گوی شما خوام بود. ان شاالله.
والعاقبه للمتقین.
یاعلی(ع)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
چي ... ؟
معلومه خيلي از محافل علمي عقب موندي كه بديهي ترين مطالب را ول كردي سراغ شاذترين مطالب موهن تاريخي رفتي
به خودت رحم و ... ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰