پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۶۴۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲
+ ويرايش جديد
با مسئوليت كازرون نما

هفته نامه‌ي بيشاپور در شماره‌ي اخير خود (14 تير 89، ش 216) سرمقاله‌اي را با عنوان «وقتي تاريخ كازرون سخن مي‌گويد» منتشر كرده است. نويسنده‌ي سرمقاله تلاش كرده‌ تا با تقسيم‌بندي افرادي كه به نوعي نسبت به ماجراي فرمانداري كازرون واكنش نشان داده‌اند به «دو جريان فكري» به نقد دو جريان مفروض خود بپردازد.

 

اينجانب پس از مطالعه‌ي اين سرمقاله اشكالات متعددي را در سه عرصه‌ي تحليل جريان‌هاي موجود در اين ماجرا، تحليل تاريخي وقايع و تحليل سياسي آنها به ذهنم رسيد كه به بيان آنها خواهم پرداخت.

 

اشكالات مربوط به تحليل جريان‌هاي موجود در اين ماجرا

 

نويسنده‌ي مقاله چنانچه گفته شد، جريان‌هاي درگير در اين ماجرا را تنها به دو گروه تقسيم كرده است. وي در اين باره مي‌نويسد: «در يك نگاه كلي در اين واكنش‌ها [واكنش‌هاي ايجاد شده در پي تغيير و تعويض فرماندار كازرون] دو جريان فكري وجود دارد. دو جرياني كه تا چند صباحي پيش در يك بدنه فكري فعاليت مي‌كردند اما حال با توجه به گرايش‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي در سطح كلان كشوري، بخشي از اين جريان فكري از جريان كلي جدا و خود را به عنوان يك قدرت نوظهور نمايان ساخته است.»

 

بي‌شك جريان‌هايي كه نسب به تغيير و تعويض فرماندار كازرون واكنش نشان داده‌اند را نمي‌توان تنها به دو جريان فكري (آن هم تنها دو جرياني كه تا چند صباحي پيش در يك بدنه‌ي فكري فعاليت مي‌كردند) محدود كرد. جهت مشخص شدن اين موضوع به جريان‌هايي كه نسبت به اين تغيير، واكنش علني يا غيرعلني نشان داده‌اند اشاره مي‌كنم.

 

1. حزب مؤتلفه‌ي اسلامي و هوادارانش: يكي از گروه‌هايي كه نسبت به مسأله‌ي فرمانداري كازرون واكنش نشان داد، حزب مؤتلفه بود. اين واكنش‌ها در قالب اظهارنظر اعضاي رسمي اين حزب و هواداران آن صورت گرفت. مهم‌ترين مواضع اين حزب كه در تجمعات، بيانيه‌ها و مقالات هفته نامه‌ي سلمان نمود ‌يافت؛ حمايت قاطعانه از عملكرد مهندس صالح‌پور، انتقاد شديد از استاندار فارس، تأكيد بر ناكارآمدي سرپرست فرمانداري، تأكيد بر لزوم دخالت دادن نظر آنها در انتخاب فرماندار، مخالفت با فعاليت ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي ‌نژاد، تأكيد بر لزوم بومي بودن فرماندار جديد و... بود.

 

2. ائمه‌ي جمعه‌ي شهرستان: يكي ديگر از گروه‌هايي كه نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد مجموعه‌ي ائمه‌ي جمعه‌ي شهرستان بودند. آنها ابتدا با صدور يك اعلاميه‌ و سپس در قالب خطبه‌هاي نمازجمعه‌ به تبيين مواضع خويش پرداختند. در اين ميان حجت الاسلام والمسلمين خرسند (امام جمعه‌ي كازرون) نقش محوري را ايفا مي‌كرد. مواضع وي در دو خطبه‌ي نمازجمعه و در حاشيه‌ي همايش دولت يار قابل مراجعه و بررسي است. گرچه وي عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه در تهران است اما صريحاً اعلام كرده است كه مواضع اين حزب در كازرون ارتباطي با وي ندارد. همچنين شنيده شده كه وي حتي به برخي سخنان نمايندگان معترضين در مصاحبه با كازرون نما معترض بوده و آنها را سخنگوي خود ندانسته ‌است.

 

مهم‌ترين تفاوت‌هاي مواضع امام جمعه‌ي كازرون با مواضع حزب مؤتلفه‌ي اين شهر را مي‌توان در اشاره به انتقادات خود از برخي عملكردهاي مهندس صالح‌پور و عدم تأكيد بر لزوم بومي بودن فرماندار جديد كازرون دانست.

 

نكته‌ي ديگر آنكه سه امام جمعه‌ي ديگر شهرستان هيچ‌گونه سابقه‌ي عضويت يا هواداري از احزاب سياسي را ندارند. مهم‌ترين اعتراض ائمه‌ي جمعه‌ي كازرون به برخورد اهانت‌آميز استانداري فارس با فرماندار كازرون بوده است.

 

در اينجا تذكر اين نكته لازم است كه گرچه ائمه‌ي جمعه‌ي شهرستان مواضع خويش را به صورت علني بيان كردند اما اين مواضع را نمي‌توان موضع قاطبه‌ي جامعه‌ي روحانيت كازرون دانست چرا كه طلاب و روحانيان شهرستان طيفي گسترده‌ با سلايق متنوع را تشكيل مي‌دهند و در مواضع خود، برخي به صورت گروهي و برخي ديگر به صورت فردي اقدام مي‌كنند.

 

3. فعالان ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي‌نژاد: از ديگر گروه‌هايي كه نسبت به مسأله‌ي فرمانداري كازرون واكنش نشان دادند اعضاي ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي‌نژاد در شهرستان كازرون بودند. اين گروه در اين ماجرا خود به دو دسته تقسيم شدند:

 

اول: اعضاي و مسئولان شوراي مركزي اين ستاد در شهرستان و نيز مسئول اين ستاد در بخش مركزي.

 

دوم: مسئولان ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي نژاد در پنج بخش‌ خشت، بالاده، كنارتخته، چنارشاهيجان و كوهمره

 

هر دوي اين گروه‌ها نسبت به نوع تعويض فرماندار كازرون معترض بودند، گروه دوم با تعابير تندي به انتقاد از استاندار فارس پرداخت و از فرماندار سابق كازرون حمايت كرد اما گروه اول در كنار انتقاد از نوع تعويض فرماندار سابق از جايگزيني مهندس شريفي به جاي مهندس صالح‌پور استقبال كرده، از عدم برگزاري يك مراسم توديع و معارفه‌ي مناسب انتقاد كرده، اعتراضات صورت گرفته را غيرقانوني مي‌دانست. اين گروه همچنين تلاش كرد تا با برگزاري همايش "دولت يار" در كازرون و اقامه نماز جماعت به امامت امام جمعه‌ي محترم و فراهم كردن زمينه‌ي جلسه‌ي خصوصي ايشان با مسئولان استانداري راهكاري منطقي و قانوني براي كنترل التهابات كازرون بيابد.

 

4. كانون شيفتگان ولايت، عاشقان شهادت: از ديگر گروه‌هايي كه نسبت به اين تعويض واكنش نشان داد، كانون شيفتگان ولايت، عاشقان شهادت بود. اين كانون هيچ‌گونه انتقادي را متوجه استاندار فارس نكرد و در عين حال به انتقاد شديد از رفتار حزب مؤتلفه روي آورد. مجموعه‌اي از طلاب و روحانيون اين كانون همچنين با حضور در دفتر سرپرست فرمانداري كازرون و تقديم گل و شيريني حمايت خويش را از وي اعلام كردند.

 

5. نماينده‌ي مردم شهرستان در مجلس و حاميان وي: از جمله شخصيت‌هايي كه نسبت به اين ماجرا واكنش نشان داد، آقاي دهقان ناصرآبادي (نماينده‌ي مردم كازرون در مجلس هشتم) بود. وي در همان روز تغيير فرماندار كازرون طي نطق پيش از دستور خود در مجلس شوراي اسلامي از استاندار جوان فارس تجليل كرد. همچنين گزارش‌هايي از فعاليت وي و حاميانش در جمع‌آوري طومار جهت حمايت از استاندار فارس به گوش مي‌رسد. انتشار مقاله‌ي يكي از مرتبطين با وي در هفته نامه‌ي بيشاپور در حمايت از اقدام استانداري فارس دليلي ديگر بر اين مدعاست.

 

6. برخي از شخصيت‌هاي اصلاح طلب: برخي از شخصيت‌هاي اصلاح طلب نيز نسبت به اين ماجرا واكنش نشان دادند. مقاله‌ي وبلاگ اصلاح طلب بابونه كه چند روز بعد با نام آقاي عبدالرزاق خواجه زاده در هفته نامه‌ي بيشاپور منتشر شد و مقاله‌ي دكتر محمود رصافياني اولين فرماندار دولت اصلاحات؛ نمونه‌هايي از واكنش اصلاح طلبان به اين موضوع است. همچنين نشريه‌ي طلوع از ديگر نشريات اصلاح طلب در برخي شماره‌هاي خود به اين موضوع پرداخته است.
 
البته مواضع اصلاح طلبان در اين رابطه تفاوت‌هايي با يكديگر داشته است كه فعلاً در مقام بيان اين تفاوت‌ها نيستيم.

 

7. برخي از مخالفان مردمي دولت: حضور برخي از مخالفان مردمي دولت دكتر احمدي نژاد در تجمع‌هاي مقابل فرمانداري امري غير قابل انكار است. نگارنده خود با افرادي مواجه شده است كه اعلام كرده‌اند مهم‌ترين دليلشان براي حضور در اين تجمعات مخالفت با دولت دكتر احمدي‌نژاد بوده و بر حضور مجدد خود در صورت تداوم اين تجمعات تصريح مي‌كردند.

 

8. اشخاص، گروه‌ها و جريان‌هاي مستقل: برخي شخصيت‌ها و گروه‌هاي مستقل نيز نسبت به اين ماجرا واكنش نشان داده‌اند. برخي از اين واكنش‌ها در قالب انتشار مقالات و يا گفتگوها و رايزني‌هاي پشت پرده دنبال شده است. اين افراد و جريان‌ها بدون هيچ‌گونه وابستگي سياسي به اعلام موضع روي آورده‌اند. برخي از اين افراد كه نه اصلاح طلب بودند و نه سينه چاك دولت؛ همچنان كه به عملكرد استاندار فارس در نوع تعويض فرماندار معترض بودند از تجمعات و رفتارهاي غيرقانوني و غيراخلاقي معترضين نيز ابراز برائت مي‌كردند. برخي ديگر علي‌رغم علاقه‌مندي به دولت به انتقاد از رفتار استانداري پرداختند و برخي ديگر علي‌رغم مخالفت با دولت به حمايت از بركناري فرماندار!

 

به عنوان نمونه سايت كازرون نما در مقام سخنگوي يك جريان مستقل فكري به اعلام صريح و شفاف مواضع خود پرداخت. اين سايت از يك سو از خدمات فرماندار سابق كازرون تجليل و از روش بركناري وي انتقاد كرد و از سوي ديگر انتخاب فرماندار را حق مسلم استاندار فارس دانسته و بر اين اساس سرپرست فرمانداري را تا زمان انتصاب رسمي فرماندار، نماينده‌ي قانوني دولت دانست. كازرون نما همچنين به انتقاد از رفتارهاي غيرقانوني معترضين روي آورد و با ارائه‌ي تحليلي از رفتار گروه‌هاي سياسي كازرون به نكوهش اختلافات و فضاي سياسيشهرستان از گذشته تا كنون پرداخت. كازرون نما همچنين فضايي آزاد را در شهرستان فراهم آورد تا همه‌ي گروه‌ها و جريان‌هاي فكري بتوانند ضمن رعايت موازين قانوني به بيان مواضع خويش از طريق اين سايت روي آورند.

كازرون نما در اين ايام براي اطلاع همشهريان عزيز از مواضع معترضين علاوه بر انتشار اخبار و تصاوير تجمعات اين گروه مصاحبه‌اي با نمايندگان آنها يعني آقايان ديانتي نسب (دبير حزب مؤتلفه‌ي كازرون) و درياب (عضو ديگر اين حزب) را منتشر كرد.

براي اطلاع از مواضع ائمه‌ي جمعه‌ي شهرستان متن كامل بيانيه‌ي آنها و نيز متن كامل دو خطبه‌ي امام جمعه‌ي كازرون درباره‌ي اين موضوع را منتشر كرد.

اين سايت براي اطلاع از مواضع سرپرست فرمانداري به انتشار گفتگويي با وي پرداخت و اخبار مربوط به فعاليت‌هاي ايشان را منتشر كرد.

كازرون نما همچنين براي اطلاع از مواضع اعضاي ستادهاي انتخاباتي دكتر احمدي نژاد هم بيانيه‌ي مسئولان ستادهاي احمدي نژاد در پنج بخش كازرون را منتشر كرد و هم مصاحبه‌اي با مسئول ستاد مركزي دكتر احمدي نژاد در شهرستان داشت و هم اخبار همايش دولت يار را منتشر كرد و هم برخي مقالات مسئولان اين ستاد را.

اين سايت از سويي ديگر به انتشار مواضع مسئول كانون شيفتگان ولايت، عاشقان شهادت پرداخت و از انتشار گزارش ديدار اعضاي اين گروه با سرپرست فرمانداري و سخنان مطرح شده در اين جلسه استقبال كرد.

كازرون نما براي اطلاع از موضع نماينده‌ي مردم نيز، متن كامل نطق پيش از دستور وي در حمايت از استاندار فارس را منتشر كرد و براي اطلاع از موضع بخشي از اصلاح طلبان به ارائه‌ي گزارشي تحليلي از موضع دكتر رصافياني اولين فرماندار دولت حجت الاسلام والمسلمين خاتمي پرداخت.

اين سايت همچنين با فراهم آوردن امكان نمايش تيتر آخرين مطالب وبلاگ‌هاي همشهريان به صورت طبيعي اين امكان را براي آنها فراهم آورده است تا به بيان مواضع خويش در اين موضوع و ساير مواضع شهرستان بپردازند كه در اين راستا برخي از همشهريان از اين امكان براي بيان موضع خود استفاده كردند. همچنين بخش نظرات كاربران اين سايت اين امكان را فراهم ‌آورد تا هر كس با هر سليقه و منش فكري و سياسي به بيان نظر خود ذيل اخبار و مقالات گوناگون بپردازد.

 

به نظر نگارنده مهم‌ترين دستاورد كازرون نما ايجاد فضاي باز و آزاد براي تمام سلايق سياسي و ممانعت از شكل‌گيري فضاي تك صدايي بود. اين مسأله زماني اهميت مي‌يابد كه بدانيم اين سايت برخلاف برخي از رسانه‌ها، خود از موضعي كاملاً صريح و شفاف برخوردار بوده است.

 

اطلاع از ويژگي‌ گروه‌ها، شخصيت‌ها و جريان‌هايي كه به نوعي در اين ماجرا واكنش نشان دادند ما را به اين واقعيت نزديك مي‌كند كه تقسيم‌بندي اين گروه‌ها توسط هفته نامه‌ي بيشاپور تنها در قالب «دو جريان فكري» كه «تا چند صباحي پيش در يك بدنه فكري فعاليت مي‌كردند» تا چه حد ناصواب است.

 

 

اشكالات مربوط به تحليل تاريخي وقايع

 

در تحليل هفته نامه‌ي بيشاپور برخي اشكالات در عرصه‌ي تحليل تاريخي به چشم مي‌خورد كه غالباً ناشي از عدم شناخت دقيق نسبت به گروه‌هاي درگير در اين ماجراست. ما در ادامه به مواردي از آنها اشاره مي‌كنيم:

 

1. چنانچه اشاره شد، نويسنده‌ي مقاله مدعي شده است: «در يك نگاه كلي در اين واكنش‌ها [واكنش‌هاي ايجاد شده در پي تغيير و تعويض فرماندار كازرون] دو جريان فكري وجود دارد. دو جرياني كه تا چند صباحي پيش در يك بدنه فكري فعاليت مي‌كردند اما حال با توجه به گرايش‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي در سطح كلان كشوري، بخشي از اين جريان فكري از جريان كلي جدا و خود را به عنوان يك قدرت نوظهور نمايان ساخته است.»

 

اگر تنها به گروه‌هاي اصولگراي فعال در اين ماجراها اكتفا كنيم و اين ادعاي سرمقاله نويس بيشاپور را تنها نسبت به آنها بسنجيم باز هم چنين ادعايي ناشي از عدم شناخت ماهيت گروه‌هاي اصولگراي شهرستان است.

 

پيش از آنكه به تبيين اين موضوع بپردازم بر اين مسأله تصريح مي‌كنم كه منظور از اطلاق اصولگرا به اين گروه‌ها به جهت همراهي كردن با عرف سياسي جامعه است و الا مطابق با معيارهاي واقعي اصولگرايي چه بسا گروه‌هايي كه اصولگرا ناميده مي‌شوند اما در عمل خلاف آن رفتار مي‌كنند و چه بسا افرادي كه به آنها اصولگرا نمي‌گويند اما عملاً اصولگرا هستند.

 

به نظر مي‌رسد براي شناخت گروه‌هاي اصولگراي كازرون مي‌بايست به تاريخ كازرون از ابتداي پيروزي انقلاب مراجعه كرد. در آن صورت به اين نكته پي‌خواهيم برد كه بر خلاف ادعاي نويسنده‌ي سرمقاله‌ي مذكور، گروه‌هاي اصولگرا كه پيش از اين با عنوان جناح راست از آنها ياد مي‌شد از همان اوايل پيروزي انقلاب حداقل به دو گروه كلي با سلايق متفاوت تقسيم ‌شده‌اند. اين تمايز در اختلاف سلايق دو جريان سياسي فعال در آن سال‌ها يعني انجمن اسلامي دانش‌آموزان و حزب جمهوري اسلامي كاملاً قابل مشاهده است.
 
حتي بخشي از نيروهايي كه امروز به عنوان اصلاح طلب يا چپ شناخته مي‌شوند (و نه همه‌ي آنها) پيش از اين در يكي از اين دو گروه (به اصطلاح راست) سابقه‌ي فعاليت داشته‌اند. اين دو گروه همچنين اختلاف سلايق خود را در برخي از انتخابات گذشته از جمله انتخابات مجالس دوم، سوم، پنجم و هشتم نشان داده‌اند.
 
مهم‌ترين نقطه‌ي اشتراك اين گروه‌هاي اصولگرا اختلاف عميق‌تر آنها با گروه‌هاي به اصطلاح چپ ديروز و اصلاح‌طلبان امروز است.
 
پس اين ادعا كه اين دو جريان به تازگي دچار اختلاف سليقه شده‌اند ادعايي ناشي از عدم شناخت تاريخ كازرون است. انتشار دو نشريه‌ي اصولگراي سلمان و شهرسبز به خوبي بيانگر اختلاف سلايق اين دو گروه است.

 

نكته‌ي ديگر آنكه افزايش سن و گذشت زمان باعث ايجاد روحيه‌ي محافظه‌كاري در برخي از شخصيت‌هاي اين دو گروه اصولگرا شده است در كنار اين مسأله؛ امروز نسل جواني از اصولگرايان به عرصه‌ي فعاليت‌هاي فكري، فرهنگي و سياسي روي آورده‌اند كه نه خود را به كلي بريده‌ي از بزرگان اصولگرا مي‌دانند و نه خويش را موظف به فرمانبرداري از آنها. نه از روحيه‌ي همراهي با مصلحت انديشي‌ها و محافظه كاري‌ها آنها برخوردارند و نه از تجارب آنها.

 

از طرفي ديگر ظاهراً بزرگان اصولگرا خاطرات و روحيات جواني خويش را به كلي فراموش كرده‌ و از جوانان اصولگرا توقع رفتارهاي بزرگسالانه دارند.

 

اين مسائل باعث شده تا در كنار دو گرايش اصولگرايانه‌ي قديم، گرايش‌ها و جريان‌هايي نو از نسل سوم انقلاب با آرمان‌هاي اصولگرايانه شكل بگيرد و در قالب برخي كانون‌ها، ستادها و گروه‌هاي جوان خود را نشان دهد.

 

پس بر خلاف ادعاي بيشاپور حتي طيف اصولگرايان را نيز نمي‌توان به دو جريان فكري تقسيم كرد.
 
2. نويسنده‌ي مقاله در بخشي از نوشتار خود به نقل قول شخصي كه از وي با عنوان يكي از فعالين اجتماعي كازرون نام برده، اشاره مي‌كند كه در سال 1377 نسبت به بركناري مرحوم محب (فرماندار غير بومي) كازرون و جايگزيني دكتر رصافيان (فرماندار بومي) اعتراض كرده است.

نويسنده‌ي مقاله بدون اينكه شخص مورد نظر خود معرفي كند يا منبعي كه اين نقل قول را از آن استخراج كرده را ذكر كند، به بيان اين مسأله پرداخته است كه چرا قبلاً از فرماندار غيربومي دفاع كرديد اما امروز بر بومي بودن فرماندار تأكيد داريد؟ اين در حالي است كه افراد آشنا به حوادث كازرون به خوبي به ياد مي‌آورند كه شخص مورد اشاره‌ كسي جز امام جمعه‌ي فعلي شهرستان و منبع سرمقاله نويس بيشاپور چيزي جز نشريه‌ي سلمان نيست.

اين در حالي است كه امام‌جمعه‌ي محترم شهرستان در ماجراهاي اخير هيچ‌گاه سخني مبني بر لزوم بومي بودن فرماندار كازرون بيان نكرده است تا با حرف‌هاي ديروزش تنافي داشته باشد. اينك پرسشي كه مطرح مي‌شود آن است كه چرا اين سرمقاله نويس از معرفي شخصي كه به سخنان او استناد جسته، خودداري ورزيده است؟ چرا منبع استناد خود را ذكر نكرده است؟ آيا اين رفتاري غيراخلاقي نيست كه به استناد سخنان شخصي مواضع افراد ديگري را زير سئوال ببريم؟ آيا اين روش تاريخ نگاري است يا تحريف‌گري تاريخ؟ نويسنده‌‌ي بيشاپور مي‌‌توانست براي اثبات ادعاي خود به نوشتار يا گفتار اشخاصي استناد كند كه ديروز حامي انتخاب فرماندار غيربومي بوده‌اند و امروز از انتخاب فرماندار بومي دفاع مي‌كنند.
 
اشكالات مربوط به تحليل سياسي وقايع

 

مسأله‌ي ديگري كه در سرمقاله‌ي بيشاپور به وفور به چشم مي‌خورد، اشكالات مربوط به تحليل سياسي وقايع است كه در ادامه به مواردي از آنها اشاره مي‌شود:

 

1. در تحليل هفته نامه‌ي بيشاپور مواضع اصلاح‌طلبان، نماينده‌ي شهرستان و حاميان وي، يكي از جريان اصولگراي قديمي و تنوع سلايق در جريان‌هاي اصولگراي جوان به كلي ناديده گرفته شده است.

 

2. سرمقاله نويس بيشاپور در قسمت پاياني نوشتار خود به گروهي كه از آنها به جريان نوظهور فكري تعبير مي‌كند، اشاره كرده و سكوت آنها در قبال مسايلي چون اعتراض به شوراي شهر براي پذيرش استعفاي شهردار سابق، فاجعه‌ي پريشان، تونل بناف و... را دليل بر عدم صلاحيت آنها براي دلسوزي نسبت به مصالح كازرون دانسته است!

 

درباره‌ي اين استدلال نويسنده‌ي سرمقاله‌ي بيشاپور نيز تذكر نكات زير لازم است:

 

1-2. گفته شد تمام اشخاصي كه در حوادث اخير شهرستان در برابر برخي رفتارهاي معترضين موضع گرفته‌اند را نمي‌توان در يك گروه و جريان خاص محدود كرد. بلكه رفتار آنها در برابر همين مثال‌هاي تاريخي، تفاوت‌هاي آشكاري داشته است.

 

2-2. اتفاقاً اعتراض به برخي از موارد ذكر شده براي اولين بار توسط برخي از گروه‌ها و جريان‌هايي شكل گرفت كه بيشاپور به انتقاد از آنها پرداخته است. خوب است سرمقاله نويس بيشاپور توضيح دهد كه چه جرياني در سطح شهرستان براي اولين بار خبر جاده سازي در پريشان را منتشر كرد؟ آيا جز اين بود كه اين اقدام براي اولين بار توسط كازرون نما انجام شد و همراهي ساير وب‌ سايت‌ها، وبلاگ‌ها و برخي نشريات را برانگيخت و نتايج ارزشمندي از آن حاصل شد؟ آيا جز اين بود كه گزارش تصويري سوختن لاك‌پشت‌هاي پريشان را براي اولين بار كازرون نما منتشر كرد؟ آيا اين سايت و برخي ديگر از گروه‌هاي اصولگرا در مدت زمان فعاليت خود بسياري ديگر از مسايل و مشكلات شهرستان را پي‌گيري نكرده‌اند؟

 

3-2. درباره‌ي تونل بناف اتفاقاً اين هفته نامه‌ي بيشاپور است كه مي‌بايست پاسخ‌گوي عملكرد خويش باشد. اين هفته نامه چندين سال بر لزوم انجام عمليات اجرايي تونل بناف تأكيد مي‌ورزيد، متخصصين وزارت راه اما در مقابل اصرار اين هفته نامه و برخي گروه‌هاي ديگر اصلاح طلب و اصولگرا معتقد بودند كه آغاز عمليات اين تونل توجيه كارشناسي و اقتصادي ندارد. اما اين هفته نامه و برخي گروه‌ها نظر وزارت راه را بر نمي‌تافتند.
 
با انتخاب آقاي دهقان ناصرآبادي به نمايندگي مردم كازرون وي تلاش‌هايي را جهت مطالعه‌ي اسناد اين تونل و امكان سنجي از سرگيري عمليات اجرايي آن انجام داد. پس از مدتي وي نيز تسليم نظرات كارشناسان وزارت راه درباره‌ي غيركارشناسي بودن عمليات اجرايي آن شد اما پس از مدتي موفق گرديد تا نظر وزارت راه را نسبت به آغاز عمليات اجرايي تونل ديگري غير از بناف و از مسيري ديگر جلب كند. جناب دهقان در مراسم افتتاحيه‌ي اين تونل به صورت صريح اعلام كرد كه نام اين تونل را محرم بگذاريد. به ياد نداريم كه هفته نامه‌ي بيشاپور هيچ گاه بر روي اين نكته دست گذاشته باشد كه اين تونل همان تونل مشهور به بناف نيست بلكه همچنان وانمود مي‌كند كه گويا اين همان تونل بناف است! شنيده شده است بعدها تصميم گرفته شد كه از همان نام بناف براي تونل محرم استفاده شود.

 

برادر عزيز! چه كسي گفته است كه ملاك حق و باطل تشخيص شماست و اگر ديگران با تشخيص شما همراهي نكردند، صلاحيت دفاع از منافع شهر را ندارند؟

 

4-2. مقايسه‌ي مسأله‌ي فرمانداري با تصميم شوراي شهر براي پذيرش استعفاي شهردار نيز يك مقايسه‌ي مضحك است. بر اساس قانون، برگزاري تجمعات خياباني نيازمند مجوز است اما حضور عده‌اي در محيط سرپوشيده‌اي مثل ساختمان شهرداري حتي براي اعتراض به عملكرد قانوني شوراي شهر هيچ‌گونه منع قانوني ندارد.
 
دوست عزيز! آيا در آن زمان كسي بيانيه داد كه با شهردار يا شوراي شهر همكاري نخواهد كرد؟ آيا جز اين بود كه در آن زمان خود جناب شهردار استعفا داده بود و معترضين تنها خواستار تعامل شورا و شهردار بودند؟ مگر نه آنكه در آن زمان جناب شهردار خود افراد را از اعتراض برحذر مي‌داشت؟ چرا مقايسه‌اي مي‌كنيد كه تاريخ را به خنده واداريد؟!

 

دوست عزيز! خوب است به اين سئوال پاسخ دهيد كه چرا خود شما نسبت به اعتراضي كه غيرقانوني نبود واكنش منفي نشان داديد اما از اعتراض غيرقانوني امروز با تعبير رفتارهاي دموكراتيك يا مشاركت مردم در تصميم‌گيري‌هاي مديريت شهري ياد مي‌كنيد؟! آيا اين تناقض نيست؟!

 

5-2. اگر اين روش صحيح باشد كه افرادي را نسبت به سكوتشان مؤاخذه كنند و بدين واسطه به نفي صلاحيت آنها در دلسوزي براي منافع شهر بپردازند خيلي از مسايل شهرستان را مي‌توان نام برد كه هفته نامه‌ي بيشاپور نسبت به آنها سكوت كرده است. بارزترين آنها، مسايل ديني شهرستان است. چرا مسايل مذهبي و دغدغه‌هاي ديني به ندرت در اين هفته نامه منتشر مي‌شود؟ آيا اين بي‌توجهي تمام صلاحيت‌هاي اين هفته نامه را زير سئوال مي‌برد يا مي‌توان توجيهاتي چون پرداختن ساير نشريات شهرستان به اين مسايل را دليلي براي اين بي‌توجهي دانست؟ هر توجيهي كه شما براي سكوت خود در مقابل برخي معضلات يا نيازهاي شهرستان ذكر كنيد، مشابه آنرا مي‌توان براي ديگران ذكر كرد.

 

سخن آخر

 

برادر عزيز! كسي حق ندارد مانع مقاله نويسي شما بشود اما لطفاً به اسم تاريخ نويسي تاريخ كازرون را تحريف نكنيد.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۷
0
1
برادرارجمندم جناب اقای مطهری گمان میکنم شما نباید همه اقایان به اصطلاح اصولگرا رابه یک چوب برانی این جانب احساس میکنم راه جوانان فعلی با مواضعی که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس واخیرا پیرامون سرپرست جدید فرمانداری گرفتند کاملا از قدیمی هایی که رفته رفته منافع نظام و کشور را قربانی منافع حزبی وگروهی خود میکردند جداست ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
كامل ودقيق بنويسيد حزب موتلفه اسلامي.
ازادی
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
1
0
بابا بعد از سی سال یه نفر آمد و گفت که گروههای سیاسی کازرون حالا چه یکی چه دو تا چه سه تا بجز ضرر برای کازرون چیزی نداشته اند حالا شما چرا ناراحت شدید؟مگه شما هم حزبی هستید؟راستی چرا خودت را معرفی نکرده ای تانوشته ات مستند باشد؟
برادربسیجی
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
متاسفانه همین نشریه بیشاپور وقتی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کازرون طی بیانیه ای در قبال عدم اجرایی کردن پروژه کمربندی شهر کازرون و جاده حاشیه ای دریاچه پریشان و غیر اجرایی بودن تونل بناف اعتراض کرد، به شدت با این مساله برخورد کردند و نگذاشتند صدایی جز صدای خودشان در شهر باشد.
منصوری
|
-
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
بدبخت ... ،از یک طرف کازروننما سر مقاله اش رو برمیداره و بنام خودش تحلیل میکنه و از طرف دیگه اون رو نقد میکنه.واقعآ که؟!!کازرون نما و یک بام و دو هوا!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
من در پاسخ به نظر سوم مي‌گويم: كجاي مقاله‌ بيشاپور تمام گروه هاي سياسي كازرون را زير سئوال برده؟ بيشاپور هيچ اشاره اي به گروه هاي اصلاح طلب نكرده و فقط درباره گروه هاي اصولگرا نوشته البته با اين كار پادويي خودش براي چپكي ها را بيشتر نشان داده
'
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
كازرونما يك بام دو هوا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
با سلام
نویسنده این مقاله به مستند نبودن مقاله بیشابور اشاره می کند ولی برخلاف عرف معمول جرات معرفی خود را ندارد اگر حرفتان حق است و مستند چرا خودتان را معرفی نمی کنید
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
0
0
مستند بودن يا نبودن چه ربطي به نام نويسنده دارد؟! شما اگر پاسخي براي حرف و استدلال نويسنده داريد پاسختان را بنويسيد چه كار داريد كه چه كسي آنرا نوشته است...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
0
0
کازرون نما واقعاً برایت متاسفم
امین
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
0
0
احسنت به این مقاله ... شکن مستدل و منطقی
مرجان
|
-
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
مقاله ی آقای مطهری زاده درباره ی دو جریان موافق و مخالف عزل فرماندار بود نه احزاب سیاسی شهرستان. چرا از سر تعصب به بیراهه می روید؟

-------------------------------------------------
پاسخ:

1) آقاي مطهري درباره‌ي دو جريان فرضي خود نوشته كه تا چند صباحي پيش در يك بدنه فكري فعاليت مي‌كردند. تمام جريان‌هاي موافق و مخالف عزل فرماندار را با هيچ توجيهي نمي توان تا چند صباحي پيش در يك بدنه‌ فكري ارزيابي كرد! چطور اصلاح طلبان، اصولگرايان و مستقل ها تا چند صباحي پيش در يك بدنه فكري بوده‌اند؟ نماينده كازرون پيش از اين در بدنه‌ي كدام جريان فكري بوده است؟
2) آقاي مطهري يكي از دو جريان فرضي خود را نوظهور معرفي كرده است كداميك از موافقان يا مخالفان (با توجه به گستردگي زير مجموعه‌هايشان) را مي‌توان نوظهور معرفي كرد؟
3) آقاي مطهري صلاحيت هر دو جريان جهت دلسوزي براي منافع شهر را نفي كرده پس اگر منظور ايشان اين باشد كه موافقان و مخالفان عزل فرماندار (كه در ميان آنها هم اصولگرايان هستند، هم اصلاح طلبان و هم مستقل‌ها) صلاحيت دلسوزي بر اي شهر را ندارند چه كسي بايد براي اين شهر دلسوزي كند؟ افراد بي تفاوت؟
4) و...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
صحیت من با کسی است که نظز پنج را گذاشته:
پس توقع داری به اسم بابای تو نقدش کنه؟!
این چه حرف مسخره ایه که زدی. البته نمی شه ایرادی بر شما گرفت آخه...
حقگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
0
0
با سلام خدمت شما
1- كازون نما در اين فرايند به درستي عمل كرد و نظرات همه را به خوبي پوشش داد. (مشي آزادمنشانه) يك خسته نباشيد جانانه بايد به شما گفت.
2- كازرون نما موضع خود را بسيار شفاف نمايش داد كه بازهم بايد تبريك گفت.
3- در خصوص جناب ... زياد حساسيت نشان مي دهيد. آخه كدام موضع اين جماعت از روي تفكر و انديشه و سياست هاي حزبي بوده است. شما را به خدا كمي انديشه كنيد! موضع اين آقايان به اصطلاح چپ و يا چپ نم... را در مقابل جريان هاي سياسي اسلامي مانند مجمع روحانيون (بچه هاي طلوع و .....)، در مقابل اصلاح طلبان مجلس هشتم (مانند فاضل نيا و ....)، در برابر جريان روشنفكري مستقل (مانند دشمن زياري ....)، موضع اينان در برابر بركناري بي نياز، موضع گيري در مقابل باقر نژاد، بلواي پس از انتخابات مجلس هفتم و آن بيانيه كزايي كه دوست مرودشتيشان نوشت و عدم توجه به ارزشها به خاطر انتخاب نشدن كانديداي به زور التماس تاييد صلاحيت شده (فقط پاي پلكان هواپيماي آن زائر مكه را بياد آورند)، استفاده از قلم افراد آنچناني در روزينامه .... و بسياري ديگر كه خود بهتر مي دانند و شما هم قطعا در آرشيو ذهنتان موجود است.
خب حالا بفرماييد اين جماعت از كدام گروه و دسته و يا جريان صاحب فكر هستند!؟ شايد اگر طبقه بنديهاي سياسي گروهي رسمي به نام فرصت طلبان آنارشي ذهن، وجود مي داشت، مي شد چيزي گفت!؟
متاسفانه شما هم نبش قبر مي كنيد!؟ جماعتي كه چون آيينه دستش رو شده ديگر نيازي به نقد ندارد.
حداقل صبر مي كرديد شايد فردا اعلام اصولگرايي، قاليدوزي، موتلفه اي و .... مي كردند. البته هنوز هم دير نيست. منتهي خودشان هم مي دانند كه با آخرين موضع گيري سياسي مسير سفر آخرت را براي حركت جمعي خود هموار كردند.
برادرم!: اگر كمي بيشتر دفت بفرماييد درخواهيد يافت كه محتواي نوشته اين دكتر جان چنان متعارض است كه فقط از يك ... راه مطب گم كرده برمي‌آيد و بس!؟
اين بندگان خدا چنان در حصار خودساخته گير افتاده اند كه حتي روزني براي تابيدن حقيقت براي خود باقي نگذاشته اند.... فقط اگر لطف كنند به اين پرسشها پاسخ دهند، ممنون مي شوم:
به غير از اعتماد ملي كه بعدا حرف خود را پس گرفت و اظهار ندامت كرد، كدام گروه يا جزب اصلاح‌طلب از كانديداي شما در مجلس هشتم حمايت كرد؟ مگر شما سنگ اصلاحات را به سينه نمي زديد؟ بعد از انتخابات چي؟ جناب نماينده محترم با كدام موضع وارد مجلس شد؟ در كدام فراكسيون عضويت يافت؟ بابا كمي خجالت هم بد نيست؟ بسه ديگه ... والله هر كس به جاي شما بود دكانش را مي‌بست، يا حداقل تغيير شغل مي داد!؟
كدام اصلاح طلب ...... الله اكبر .... فعلا بماند تا روزي ديگر كه با موضع جديد و سخناني گهربارتر تشريف بيارند.
يا حق
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
0
0
مگه قراره آدمشو نقد كنه؟! اگر جوابي داره به مطلبش بده حالا هر كي نوشته خوب
اکبر اکبرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۴
0
0
یک نمونه ازعملکرد گردانندگان سایت کازرن نما هم انتخابات مجلس گذشته بود که واقعا به نفع همه بود جز اصولگرایان شهرستان و هنوز هم روی موضع خود هستند.
----------------------------------------------------
با سلام
دوست عزيز
انتخابات مجلس گذشته در اسفندماه 86 برگزار شد و سايت كازرون نما در مرداد ماه 87 راه اندازي شد!
كازرون نما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۴
اذان صبح
۰۴:۵۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۵۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۴۴
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۴۳