پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۵۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۶
مهدي تقي‌نژاد
سال‌ها پيش، شبي با جمعي از دوستان در مسجد موحد كازرون نشسته بوديم. مساله‌اي و پيشنهادي را مطرح كردم و از دوستان حاضر كمك خواستم كه بحث را به نتيجه برسانيم. كازرون از اين كه پزشك متخصص نداشت در رنج بود و همين محور بحث آن شب ما بود. همان موقع بود كه از پزشكان خواسته بودند مدتي را به مناطق جنگي بروند و هر كس كه نمي‌خواست مي‌توانست يكي از شهرهاي محروم را به عنوان جايگزين انتخاب كند. يكي از پزشكان متخصص كازروني ساكن شيراز كه از شهرت زيادي برخوردار است كازرون را به عنوان منطقه محروم انتخاب كرده بود و چند وقتي در بيمارستان شهيد رجايي كازرون در خدمت همشهريان بود. همشهريان عزيز مي‌بايستي از نيمه‌هاي شب در صف انتظار مي‌ايستادند تا به آن‌ها نوبت ويزيت برسد. اين پزشك پس از اتمام ماموريت‌اش به شيراز برگشت و الان كه بيش از بيست و شش سال از آن روزگار مي‌گذرد حتي يك‌روز هم در كازرون خدمت نكرده است.

با دوستان شروع به شناسايي پزشكان متخصص و فوق تخصص كازروني مقيم شيراز كرديم. آن‌چه حاصل شمارش آن شب در محدوده شناخت ما بود حدود سي نفر بود. طي سال‌هاي اخير اين تعداد دست‌كم دو برابر شده است.

در همان سال‌ها با دوستي كه از چهره‌هاي سرشناس كازرون است و مدتي هم در كازرون مسووليت مهمي داشت درباره ضرورت ايجاد فضاي سبز و پارك گفت وگو مي‌كردم به من گفت كه نبايد در كازرون پارك ساخته شود چرا كه جوان‌ها مي‌روند و به گناه مي‌افتند.

كازرون هنوز هم مشكل پزشك متخصص دارد و هم مشكل فضاي سبز. و تازه مشكل بيمارستان هم به آن اضافه شده است (رجوع شود به سخنان اخير نماينده محترم كازرون). و هم مشكلات بي‌شمار ديگري كه مردم هر روز با آن‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند.

بدون آن‌كه قصد داشته باشم خدمات مديران عزيز اين سي‌سال كازرون را به رسم دولت‌مردان يك‌جا نفي كنم تنها خواستم به نمونه‌هايي اشاره كنم و بگويم كه وضعيت مديريت در كازرون مطلوب نظام جمهوري اسلامي نيست. شهري كه 1100 شهيد و صدها جانباز در خود پرورانده است و قرار بوده به محرومان آن خدمت شود.

كافي‌است مروري بر حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اشتغال، ورزشي، عمراني و ... بيندازيد تا مشخص شود پرونده مديريتي كازرون در چه وضعيتي قرار دارد.

طي سي‌سال گذشته به طور معمول جايگاه‌هاي مديريتي (به تعبيري جايگاه‌هاي خدمت) كازرون در اختيار افرادي محدود و معدود بوده است. اين محدوديت و معدوديت آسيب‌هاي فراواني براي كازرون دربرداشته است.

افراد در محافلي مشخص انتخاب مي‌‌شدند و بر مسندي حكمراني مي‌كردند. دايره گزينش و چينش افراد اينقدر تنگ و محدود بود كه هيچ‌كس توان ورود به آن را نداشت اگرچه نمازش را با آن‌ها قامت مي‌بست. كمترين نتيجه اين نگرش و بينش حذف نيروهاي فراواني بود كه هم در دوران انقلاب فعال بودند و هم در دوران دفاع مقدس. متاسفانه هنوز هم اين شيوه ادامه دارد و البته سخت‌تر و تنگ‌تر.

داستان عزل و نصب ناگهاني فرماندار كازرون و اعلام موافقت‌ها و مخالفت‌ها در ادامه همان قصه سي‌ساله است. صرف‌نظر از اين‌كه چه كسي و يا چه كساني حق دارند در عزل و نصب فرماندار دخالت كنند و يا اين‌كه فرماندار پيشين موثر بود يا نبود و يا اين كه فرماندار پسين چه كسي و با چه ميزان توانمندي است كه بدون ترديد همه اين‌ها مسايل مهمي در عزل و نصب‌ها هستند و البته با كمي ترديد همه اين‌ها براي مخالفان مهم نيست و مهم آن است كه فرد منتخب در همان دايره سي‌ساله باشد و اين دايره بسته نه وسيع‌تر بايد بشود و نه نعوذ بالله شكسته. ديگران هم كه در اين دايره نمي‌گنجند مي‌توانند رحل اقامت در شهر و يا كشوري ديگر بگسترانند.

بعيد مي‌دانم در همان محافل بسته هيچ‌گاه نامي از حاج حسين پيروان آورده شده باشد. شخصي كه در كارنامه خود هم مبارزه پيش از انقلاب داشته و هم از ابتداي جنگ تحميلي حضور جدي و موثر در جبهه داشته و هم تحصيل كرده و كاردان و دلسوز است. اين روزها تنها مجوز ايشان اين‌كه بنشيند و خاطراتش را بنويسد و براي ديگران نقل كند.
شايد جوان‌ترها علي‌رضا رزمي را نشناسند اما با سابقه‌ها از توانايي ايشان حتماً باخبرند. اگرچه توانايي ايشان فراتر از اداره فرمانداري و حتي استانداري است اما مطمئنم هيچ‌گاه نامي از ايشان برده نمي‌شود.

راه دور نرويم همين دكتر دشمن‌زياري كه هم سابقه جنگ دارد و هم تحصيلات عاليه. به اين جمع مي‌شود دكتر فاضل‌نيا هم اضافه كرد كه متخصص توسعه است و قطعاً دانش ايشان نياز امروز و هميشه كازرون است.

براي من كه دهه چهارم زندگي‌ام را مي‌گذرانم و مي‌كوشم افق نگاهم را محدود نكنم فهرست كردن نام افراد توانمند كار چندان دشواري نيست اما بيم آن دارم كه دلخوري دوستان را فراهم كنم و مي‌دانم توان پاسخ‌گويي به اين عزيزان را ندارم.

نيروهاي توانمند، مومن و فاضل كازروني در بازي‌هاي سي‌ساله دوستان هيچ‌گاه محاسبه نشدند و همين حساب و كتاب‌ها را خدشه‌دار كرده است. معادلات همخواني ندارند و تلاش‌ها بي‌فرجام‌اند. از آن شب به يادماندني مسجد موحد سال‌ها مي‌گذرد؛ شايد دوباره فرصتي دست دهد بنشينيم و متخصصان كازروني دور از وطن را شمارش كنيم. اگرچه از جمع دوستان آن شب به يادماندني برخي شهيد شدند و برخي به طريقي ديگر ما را تنها گذاشتند. روحشان شاد.
 
كازرون نما از مقالات تمام صاحب نظران كازروني با گرايشات مختلف فكري و سياسي استقبال مي‌كند.
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۹
0
0
حاج حسين پيروان در انتخابات دوم خرداد مسئول ستاد انتخاباتي آقاي خاتمي در كازرون بود. بعد همان زمان فرماندار شدن ايشان مطرح شد. اما برخي از افراد ستاد آقاي خاتمي به بهانه‌ي نسبت خانوادگي وي با بعضي اصولگراها عليه وي فعاليت كردند و مانع فرماندار شدن او شدند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
با سلام
تعداد كساني كه شايسته اند و در خارج از كازرون و يا داخل كازرون زندگي مي كنند از هزار به در است. كاش كازرون نما يك فايل از متخصصيني كازرون درست مي كرد.
دشمن زياري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
سلام استاد عزیز
اول که ما ارادتمند شما بوده و به عنوان یک معلم ساده همواره تلاش خود را در راه اداره و تربیت جوانان برومند این آب و خاک کرده ایم. در مکتب بزرگانی چون شما بسیار آموخته ایم. به همه شما فرهیختگان نازنین ديارم عشق می ورزم و افتخار می کنم. والله اگر اینها بخواهند علمی و با كمي انصاف به موضوع بنگرند با وجود افراد ذکر شده مانند جنابان پیروان و رزمی و بسیاری دیگر از مدیران برجسته ساکن شهر و..... دیگر هیچ نیازی به امثال من و دکتر فاضل نیا و جنابعالی و ..... نیست. هر چند همواره و در هر شرايطي بخواهند به عنوان عضو كوچك از درياي كازرون به عنوان مشاور در خدمت خواهم بود. متاسفانه همانگونه که خود من هم در مطلبی نوشته ام این دوستان شر نرسانند که ما را توقع خیری نیست. استاد شیخ الحکمایی وبلاگی در خصوص فرهیختگان شهر راه اندازی کردند، آیا کسی به آن توجهی کرد؟
مثل هميشه گل فرموده و گل نوشته اید. امیدوارم که روزی پایه های فرهنگ شهر ما چنان غنی شود که نیازی به طرح این مسائل نباشد.
از برادران بزرگوار كازرون نما هم كه با هزينه شخصي خود، عاشقانه خدمت ارزشمندي به اين شهر مظلوم مي كنند بايد سپاسگزاري كرد.
دشمن زياري
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴