پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۶۳۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲
 شهرسبز: از آن جا که طی هفته گذشته، به دنبال برکناری فرماندار کازرون، اعتراضات مختلفی توسط جمعی از مردم و خواص جامعه صورت گرفت، برآن شدیم تا جهت تنویر افکار عمومی، گفت‌وگویی کوتاه را با مرتضی دیانتی‌نسب- از فعالان سیاسی، فرهنگی شهرستان- داشته باشیم.

به طور مشخص خواست معترضین از تجمعات اعتراض‌آمیز هفته‌ی گذشته در کازرون چه بوده است؟

همانطور که مستحضرید تجمعات مردمی بوده و معترضین از یک قشر و یا جناح سیاسی خاصی نبوده‌اند و از همه اقشار و حتی سلایق سیاسی، نمایندگانی در این تجمعات حضور داشتند و آنچه از شعارها و قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها برمی‌آمد مطالبات معترضین حول سه محور بود:

الف) اعتراض به شیوه برکناری فرماندار کازرون توسط استاندار فارس- که در جراید شهرستان جزییات آن آمده است-

ب) عدم تقدیر و تجلیل مناسب از دوران خدمتگزاری مهندس صالح‌پور

ج) از آن جا که کازرون در آستانه‌ی فرمانداری ویژه است و یا ادعای آن را دارد، و از طرفی با مشکلات و معضلات بزرگی دست به گریبان است، انتظار و خواسته مردم این بوده و هست که شخص فرماندار می‌بایست از توانایی‌های بیشتر و تجارب ارزشمندتری در عرصه‌های گوناگون برخوردار باشد تا به خوبی بتواند سکان مدیریت شهرستان را در دست بگیرد.

برخی که این روزها در سطح شهرستان به مساله قومیت و نژاد دامن می‌زنند چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌کنند؟

من فکر می‌کنم کسانی که با جدیت و حرارت این مساله را دانسته یا ندانسته مطرح می‌کنند یا غافل هستند و یا معاند؛ معاندین به دنبال هدف‌گیری ”وحدت ملی“ ما هستند. لذا همه کسانی که در اندیشه یکپارچگی ایران اسلامی هستند می‌بایست افراد غافل را از این کار منع کنند و با معاندین هم برخورد قانونی شود. از طرفی طرح تقابل نژادها و حتی برتری یکی بر دیگری بدون در نظر گرفتن معیارها برخلاف آموزه‌های دینی و مصالح نظام اسلامی است، قرآن کریم نیز معیار برتری را در سه چیز می‌داند: جهاد، علم و تقوی! بر همین اساس در تجمعات به شیوه برکناری فرماندار کازرون و میزان توانایی‌ها و تجارب مدیریتی سرپرست فرمانداری معترض بودند و به نوع وابستگی ایشان به شهر و دیار دیگری! که عموماً از برادران ارزشمند دینی هستند نبوده است.

چرا برخی با سوء استفاده از بعضی اعتراضات مساله شهر و روستایی را در شهرستان پیگری می‌کنند؟

البته آن چه ما شنیده‌ایم این‌ها به بهانه حمایت از استاندار و تقابل با اعتراضات مساله‌ی روستایی و شهری را پیش کشیدند، البته گذشت زمان زوایای آن را بهتر روشن می‌کند ولی من شهادت می‌دهم که در تجمعات هیچ تقابلی میان شهری و روستایی مطرح نشده است. بنده در طی 25 سال کار معلمی‌ام همیشه بچه‌های روستا را دوست داشته و عزیز می‌شمرده و به صداقت، مردم‌داری، مهمان‌نوازی و استعدادهای بکر و سرشار آنان غبطه می‌خوردم و اعتقادم بر این است که در مجموعه شهرستان دانایی و توانایی هر کجا باشد عزیز و عزتمند است و مایه افتخار همگان به شمار می‌رود، چه در شهر و چه در روستاها و شهرهای تابعه شهرستان!

لذا کسانی که به این مساله دامن می‌زنند کاری به حمایت از آقای استاندار ندارند و به دنبال نمدی برای کلاه خودشان هستند و گرنه در تجمعات اعتراض‌آمیز جمعی از روستاییان نیز که این شیوه عزل و نصب را قبول نداشتند و آن را توهین به شهرستان می‌دانستند حضور داشته و یا از بیانیه ائمه جمعه شهرستان حمایت کردند. چنان که می‌دانید و ظاهراً بعضی مسئولین ستادهای انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد از بخش‌های تابعه نیز این شیوه را برنتابیده و محکوم کردند.

در شعارهای معترضان آمده بود: ما فرماندار کازرونی می‌خواهیم. به نظر شما منظور از ”کازرونی“ شهر کازرون بوده است؟

خیر! منظور شهرستان بزرگ کازرون است. اعم از روستاها و شهرهای خشت، کنارتخته، بالاده و جره، قائمیه و نودان. ولی متاسفانه جمعی از هم اکنون به دنبال فضاسازی انتخابات آینده هستند. با ایجاد شایعه، در روستاها با پوشش حمایت از استاندار امضا جمع کرده‌اند و وانمود ساخته که معترضین می‌گویند فرماندار کازرونی باشد، یعنی شهری باشد و این دروغی بزرگ است.

پس منظور از کازرونی بودن فرماندار آن است که بومی شهرستان باشد؟

دقیقاً همین طور است. فرماندار در وهله نخست و اولویت اول باید بومی شهرستان، چه از نیروهای دلسوز و توانمند شهر باشد و چه روستایی، هر کس که توانایی و لیاقت اداره این شهرستان بزرگ را دارد. اگر چنین نیروهایی نبود، سپس عقل حکم می‌کند که به سمت دیگران دست دراز کنیم!

به نظر شما بومی بودن فرماندار چه فوایدی می‌تواند داشته باشد؟

پر واضح است که فرمانداری بیشتر یک نهاد نظارتی است و فرماندار نماینده عالی دولت در هر منطقه است. بالطبع اگر نیروهای توانمند همان منطقه باشد. به خاطر آشنایی عمیق او نسبت به توانایی‌های بالقوه و بالفعل شهرستان، شرایط و حساسیت‌ها، بافت سیاسی اجتماعی و فرهنگی منطقه و شناخت همه جانبه نسبت به نیروی انسانی آرایش‌های سیاسی، جایگاه و شان افراد و از همه مهمتر دلسوزی و وقت‌گذاری او می‌تواند در ایجاد تعامل میان دولت و مردم، گام‌های موفقیت‌آمیزی بردارد. از قرآن کریم هم استفاده می‌شود که خداوند پیامبرانش را از آغاز از میان مردم همان قوم برمی‌گزید -کما ارسلنا رسولاً منکم- لقد ارسلنا نوحاً الی قومه- و یا در آیات دیگری قرآن از پیامبرانی چون هود و صالح و لوط و ... که از میان قوم‌شان برای هدایت آن‌ها برگزیده است. با لفظ ”اخوهم“ یعنی برادرشان تعبیر می‌کند.

به عنوان آخرین سئوال می‌توانم بپرسم بالاخره راه حل خروج از این معضل اجتماعی را چه می‌دانید؟

بنده چون اختلاف میان دوستان را اختلاف سلیقه می‌دانم مطمئنم که می‌توان با ”وحدت و همدلی“ همه نیروهای دلسوز و پاکباخته جوان، میانسال و کهنسال جامعه کازرون و همراهی با ائمه جمعه محترم و نماینده محترم شهرستان، گزینه یا گزینه‌هایی بومی را برای تصدی منصب فرمانداری در فضای دوستانه و مهربانانه به مقامات مسئول پیشنهاد داد. ناگفته پیداست که اگر هر روز این وضع ادامه یابد، همه‌ی مردم شهرستان ضرر خواهند کرد. امیدواریم همه دوستان دور و نزدیک با وحدت و همدلی بدور از تعصبات و لجاجت‌ها بتوانند گام‌های بلندی را برای این خطه ایران اسلامی بردارند.
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
از افاي ديانتي نسب بخاطر صداقت و صراحت در مصاحبه سپاس گزاريم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۸
0
0
الان زمان رايزني و هماهنگي صادقانه وكارساز نماينده محترم شهرستان براي يافتن گزينه شايسته اي براي فرمانداري است .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
0
0
آقاي ديانتي در مصاحبه با شهرسبز در پاسخ به اين سئوال كه «برخی که این روزها در سطح شهرستان به مساله قومیت و نژاد دامن می‌زنند چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌کنند؟»
مي‌گويد: «من فکر می‌کنم کسانی که با جدیت و حرارت این مساله را دانسته یا ندانسته مطرح می‌کنند یا غافل هستند و یا معاند؛ معاندین به دنبال هدف‌گیری ”وحدت ملی“ ما هستند. لذا همه کسانی که در اندیشه یکپارچگی ایران اسلامی هستند می‌بایست افراد غافل را از این کار منع کنند و با معاندین هم برخورد قانونی شود. از طرفی طرح تقابل نژادها و حتی برتری یکی بر دیگری بدون در نظر گرفتن معیارها برخلاف آموزه‌های دینی و مصالح نظام اسلامی است، قرآن کریم نیز معیار برتری را در سه چیز می‌داند: جهاد، علم و تقوی! بر همین اساس در تجمعات به شیوه برکناری فرماندار کازرون و میزان توانایی‌ها و تجارب مدیریتی سرپرست فرمانداری معترض بودند و به نوع وابستگی ایشان به شهر و دیار دیگری! که عموماً از برادران ارزشمند دینی هستند نبوده است.»

اما به مصاحبه‌ي ايشان و آقاي درياب درباره همين موضوع رجوع كنيد:

درياب: حالا هر جا هم بوده و بچه‌ي هر جا هم باشه چون كارش بوده و اشراف هم داشته، كارش را مي‌كند اما اين‌كه از يك شهري كه اول حساسيت روي آن هست...

كازرون نما: چرا؟

درياب: ديگر خودتان بهتر... چرا [حساسيت] ندارد؟ ديگر خودتان را به كوچه‌ي چپ نزنيد. خيلي هم خوب مي‌دانيد.

كازرون نما: بالاخره ما كه حس ناسيوناليستي نداريم. من به عنوان يك جوان و نوجوان نمي‌دانم.

درياب: مردم مي‌دانند. شما نگران نباشيد. شما هم مي دانيد و قايمش نكنيد.

كازرون نما: يعني شما مي‌گوييد چون از قوميت لر هستند و مردم كازرون با فرهنگ بالا حساسيت خاصي روي قوميت لر دارند باعث تحقير مردم شده است؟

درياب: ما قصد توهين به هيچ كس و گروه و نژاد نداريم. همه‌ي كساني كه در ايران زندگي مي‌كنند همه با هم برادرنند و هيچ مشكلي با هم ندارند. اما يك واقعيت در شهر كازرون هست و از هر كس سئوال كنيد مي‌داند اين حساسيت نسبت به اين بچه‌هاي نورآباد كه مي‌آيند اينجا مسئول مي‌شوند، هست. حالا شما چه بخواهيد و چه نخواهيد اين هست.

كازرون نما: البته اين را همه اعتراض نكردند.

درياب: حالا شما ممكن است كه دوستتان باشد، هم خطتان باشد و جانبداري از او كنيد و حرفي نزنيد. اين فرق مي‌كند با آن كه...

كازرون نما: من از شما به عنوان كسي كه سي سال در انقلاب بوديد سئوال مي‌كنم كه با توجه به اين آيه‌ي قرآن كه مي‌فرمايد «ان اكرمكم عندالله اتقاكم» چه حساسيت خاصي وجود دارد؟

درياب: باشد قبول دارم. همين الآن مي‌رويم بيرون، از اولين نفر تا 50 نفر سئوال مي‌كنيم اگر هر 50 نفر تأييد نكردند من قبول دارم. نه كس خاصي را، نه هر كس كه شما انتخاب كرديد!

كازرون نما: خوب صحبت را ادامه بدهيد.

درياب: پس نگاه كنيد حساسيت مردم هست كه اين احساسات برانگيخته شده و ما نمي‌خواستيم كه اين‌طور شود. به طور مثال يك آقاي جانباز 75 درصد وقتي خبر را شنيده صبح ساعت 5/6 به فرمانداري رفته و يك چاقو را ...

ديانتي نسب: اين صحبت را نگوييد!

درياب: اين واقعيتي است. شما چرا نمي خواهيد قبول كنيد؟!

ديانتي نسب: آن فرد هم به هيچ جايي وابسته نيست.

كازرون نما: حالا اگر اينطور باشد اين موضوع براي شهر ما نقص است يا حسن؟

درياب: هر چيزي كه هست، اين يك واقعيت است. ما بحثي با هم نداريم. شما آمديد سئوال كنيد درباره‌ي مسئله... شما به ريزه كاري ها نرويد.

خ- نصيرياني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۴
0
0
مهم اين است كه فرماندار وظيفه شناس باشد و كمبود ها را بداند ،به نظر من فرمانداري كه مردم او را قبول نداشته باشند بهتر است هر چه زود تر برود
آزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
آقاي ديانتي :
" تجمعات مردمی بوده و معترضین از یک قشر و یا جناح سیاسی خاصی نبوده‌اند و از همه اقشار و حتی سلایق سیاسی، نمایندگانی در این تجمعات حضور داشتند" !!!!!!!!!!!!!!

باور كن اين همه فشر وجناح سياسي و
تجمعات مردمي !!!!! كه افاضه فرموده بوديد ( كلمات رايج وكليشه اي تكراي ) به تعداد افراد جمع شده بازاري وموتلفه اي شما نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۹
اذان صبح
۰۴:۴۶:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۵۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۱
غروب آفتاب
۱۹:۴۴:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۰۲:۰۶