پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۶۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
معاون محیط زیست استان فارس:
مهاجرت فلامینگوها به دریاچه پریشان استان فارس از امروز آغاز شد. معاون محیط زیست استان فارس گفت: با احیا و آبگیری دریاچه پریشان ، مهاجرت نخستین گروه فلامینگوها به استان فارس از امروز آغاز شد .
مهاجرت فلامینگوها به دریاچه پریشان استان فارس از امروز آغاز شد. معاون محیط زیست استان فارس گفت: با احیا و آبگیری دریاچه پریشان ، مهاجرت نخستین گروه فلامینگوها به استان فارس از امروز آغاز شد .

حمزه ولوی افزود: این پرندگان برای بهار و تابستان گذرانی و جوجه آوری به این استان می آیند.

سالانه 50 هزار پرنده برای بهار و تابستان گذرانی به استان فارس مهاجرت می کنند. با بارندگی های اخیر، هدایت آب های سطحی و تامین حق آبه ، 25هکتار از دریاچه پریشان حیاتی تازه گرفت.

این آبگیری از سمت شرق تالاب چشمه نارنجی و چشمه جمشیدی انجام شده است. دریاچه پریشان در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون و در 154 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسردر سال 1355 به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شد و در تقسیم بندی مناطق، جزو منطقه حفاظت شده به حساب می آید. همچنین یونسکو دریاچه پریشان را به عنوان ذخیره گاه زیست کره نیز معرفی کرد .

این دریاچه به لحاظ شرایط خاص در سال های پرآبی همه ساله در فصل زمستان پذیرای جمعیت 80 هزار نفری پرندگان مهاجر از جمله اردک ، پلیکان ، غاز ، درنا ، حواصیل ، اگرت ، غاز و آنقوت و پوشش گیاهی آن هم شامل پوشش حاشیه ای و آبزی نظیر نی ، لوئی و جگن است.

استان فارس با 220 هزار هکتار تالاب از استان های مطرح کشور است. ارژن ، بختگان ، پریشان ، هیرم ، هرم و کاریان، کافتر و طشک و مـهارلو از تالاب استان فارس است که با افت شدید آب مواجه هستند.

تالاب ها از یک سو موجب کاهش آفـات گیاهی ، جـلوگیری از پیشروی گنبدهای نمکی و به راه افتادن سیلاب و گسترش پرورش دام در حاشیه خود می شوند و از سوی دیگر تغذیه آب های زیر زمینی و چشم اندازهای زیبا را به همراه دارند.

تـالاب ها نقش مهمی در پرورش آبزیان ، حفظ ذخـایر ژنتیکی جانوری و گیاهی و افزایش کیفیت محصولات باغی دارند.

استان فارس 7 منطقه حفاظت شده ، یک پناهگاه حیات وحش ، 16 منطقه شکار ممنوع ، 11 تالاب بین المللی فصلی و دائمی دارد .

فلامینگو یا مرغ آتشی پرنده‌ای از راسته آتش‌مرغ‌سانان با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر بابدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است. در پروازها پاها و گردنش کشیده و قدری پائین تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بال هایش ترکیب زیبائی از رنگهای سرخ و سیاه است.

فلامینگو به آرامی راه می‌رود ودر حالیکه سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند. بیشتر فلامینگوها حلزون وگیاهان آبی را می‌خورند. این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند.
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سیده فرزانه رنجبر
|
-
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
0
0
سلام بادیدن این خبر خیلی خوشحال شدمو از سازمان به دلیل توجه به احیا تالاب تشکر میکنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴