پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
رودخانه قلعه نارنجی در شرق دریاچه پریشان طی روزهای اخیر جاری شد تا این تالاب یک گام دیگر به احیا و زندگی دوباره نزدیک تر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه پریشان که سالهای اخیر را با بی آبی سپری کرده بود این روزها با بارش باران دوره دیگری از حیات خود را تجربه کرده است.

در این راستا بارانهای مناسب و احیای رودخانه ها و چشمه ها باعث شده که دوستداران محیط زیست امیدوارانه تر به احیای پریشان بنگرند.

بر همین اساس نیز طرح هایی از سوی مسئولان محیط زیست در خصوص احیای تالاب و تامین آب دریاچه در دست اقدام قرار گرفته تا تالاب گامهای بلندی برای احیا بردارد.

این روزها نیز خبر می رسد که رودخانه قلعه نارنجی در شرق تالاب جاری شده است.

در این خصوص دبیر موسسه 13 فروردین به خبرنگار مهر گفت: طی چند مدت اخیر 140 میلی متر بارندگی و از ابتدا نیز 335 میلی متر بارندگی در شهرستان کازرون صورت گرفته که این امر منجر به جاری شدن آب در رودخانه قلعه نارنجی در شرق تالاب شده است.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: آب این رودخانه در بستر تالاب پخش می شود.

وی با بیان اینکه نقاطی از تالاب آب گیری شده، بیان کرد: این نقاط در شرق تالاب قرار دارد و با توجه به اینکه بستر تالاب برای احیا مهیاست اگر سیلابهای کوه ها سرازیر و بارندگی 140 میلی متری دیگری نیز صورت گیرد گودالهای تالاب نیز پرآب شده و پریشان احیا می شود.

دبیر موسسه 13 فروردین با اشاره به نهفته شدن خودسوزی تالاب نیز بیان کرد: طی مدت اخیر شاهد خودسوزی پریشان در قسمتهایی بوده ایم و در حال حاضر با توجه به بارندگی مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود جداول و کانالهایی در قسمتهایی از پریشان عنوان کرد: برخی از این کانالها نیاز به لایروبی دارد که در حال حاضر محیط زیست مشغول این کار است.

کاظمینی با اشاره به بازدید مدیر کل بحران استانداری فارس از پریشان گفت: بنا شده ادارات مختلف ازجمله آب منطقه ای کازرون، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و... در حد توان خود برای احیای تالاب کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به انحراف مسیر آب نیز بیان کرد: سیستمهای آبی وارد کانالهایی در اطراف پریشان می شوند که اینها باید به سمت دریاچه انحراف داده شوند تا آب به نقاط دیگر نرود و تا حد توان آب وارد تالاب شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در شمال شرق تالاب نیز کانال زهکشی وجود دارد که این کانال پرآب شده و مردم نیز ازطریق تلمبه از این آبها استفاده می کنند که باید در این رابطه تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: در این راستا محیط زیست اگر بنا دارد که پریشان پرآب شود باید حریم آن را مشخص و در اطراف آن خاکریز ایجاد و آبها را به سمت تالاب هدایت کند.

کاظمینی با اشاره به اینکه سطح سفره های آب زیرزمینی در اطراف پریشان بالا آمده، اظهار داشت: در حال حاضر پوشش گیاهی کوه ها و بستر تالاب نظیر نی زارها و درختان گز شرایط مناسبی دارند و در اطراف نی زارها سطح سفره های آب بالا آمده است.

وی با تاکید بر اینکه برای احیای تالاب به بودجه نیازاست، ادامه داد: از طریق فرمانداری و ادارات مربوطه برای احیای پریشان باید بودجه ای اختصاص یابد البته با دو ماه نمی توان تالاب را احیا کرد و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد و آبها به سمت تالاب سرازیر شوند در بهار و تابستان آینده شاهد احیای تالاب خواهیم بود و محیط زیست شهرستان تمام مسیرها را برای احیای پریشان آماده کرده و اگر کمکهای محیط زیست استان و فرمانداری کازرون نیز محقق شود می توان تالاب را احیا کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
0
0
یاد روزل خشو
انشالله که در آینده ای نه چندان دور شاهد احیای پریشان باشیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۳۷:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۱۲
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۴۵