پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۱۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۹
مستند تصویری - تشریحی/
به گزارش کازرون نما به نقل از مهر، چهار تا پنج هکتار از دریاچه بین المللی پریشان درگیر خودسوزی شده و کارشناسان در شرایط فعلی حفر کانال در محدوده حریق را تنها راه کنترل و جلوگیری از گسترش این پدیده می دانند.اکنون بستر خشک این تالاب با پدیده خودسوزی نیز مواجه شده و شرایط را برای این تالاب خشک بحرانی تر از همیشه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی مدت اخیر دریاچه پریشان با انواع بحرانها و مشکلات درگیر بوده که ازجمله آن خشکسالی، راهسازی، حریق و... است.

اکنون بستر خشک این تالاب با پدیده خودسوزی نیز مواجه شده و شرایط را برای این تالاب خشک بحرانی تر از همیشه کرده است.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خودسوزی دریاچه پریشان با بیان اینکه پدیده مذکور قابل کنترل و پیش بینی نیست، گفت: این پدیده طبیعی در شمال شرق تالاب پریشان رخ داده که یکی از دلایل عمده آن را می توان مربوط به خشکسالی دانست.

پریشان

علمدار علمداری افزود: این پدیده مدتی قبل نیز در اطراف تلاب قره باغ یا همان منطقه سلطان آباد شیراز رخ داد که مدتها مهار آن به طول انجامید.

وی ادامه داد: زمانی که تالاب به طور کامل خشک می شود مواد آلی آن و رسوبات کف تالاب افزایش می یابد، شرایطی به وجود می آورد که فعل و انفعلات مواد شروع می شود و در نهایت با بالا رفتن دما شاهد وقوع اینگونه پدیده ها خواهیم بود.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران اظهار داشت: طی مدت اخیر به دلیل خشک شدن دریاچه پریشان و به دنبال آن کاهش سطح سفره آبهای زیرزمینی در این منطقه شاهد افزایش مواد آلی در کف بستر دریاچه بو ده ایم که در نتیجه آن با بالا رفتن دما و فعل و انفعالات این مواد آلی شروع به سوختن از درون زمین کرده است.

وی اظهار داشت: تغییراتی که در خاک دریاچه پریشان صورت گرفته مانند همان منطقه سلطان آباد است و خاکها به طور کامل زغالی شده و دودهایی نیز از زیر زمین خارج می شود.

علمداری با اظهار نگرانی از بروز این پدیده در تالاب بین المللی پریشان گفت: حدود چهار الی پنج هکتار از بستر دریاچه گریبانگیر این پدیده است و در این راستا برای مهار و همچنین جلوگیری از گسترش آن تدابیری از جمله احداث کانال در کنار این پدیده اتخاذ شده است.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تالابهای آب شیرین بیشتر به این پدیده مواجه نمی شوند، بیان کرد: شرایط برای گسترش این پدیده در دریاچه پریشان مهیاست زیرا پوششهای گیاهی این منطقه به طور کامل خشک شده و برای آتش سوزی آمادگی کامل را دارند از این رو خطراتی این منطقه را تهدید می کند.

وی با اشاره به حفره های ایجاد شده نیز اظهار داشت: این حفره ها حدود دو تا دو و نیم متر عمق دارد و تنها احیای دریاچه می تواند از بروز پدیده ها به این شکل جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این کارشناسان کار مطالعاتی خود را پیرامون مشخص شدن علت بروز این پدیده و چاره جویی برای مهار آن آغاز کرده زیرا در غیر این صورت شاهد بروز آتش سوزی شدید در دریاچه خواهیم بود.

استاد دانشکده علوم دانشگاه شیراز نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به احتمال زیاد این پدیده نیز مانند پدیده سلطان آباد شیراز است، گفت: در این گونه پدیده ها معمولا خاک آن سیاه رنگ، ماده آلی آن زیاد است به گونه ای که مانند زغال است البته اگر بر روی این خاک ازمایش شود نتیجه دقیق تری به دست می آید.

عزت الله رئیسی اگر این پدیده دارای مشخصات مذکور نباشد باید دنبال علتهای دیگری بود، افزود: اگر این پدیده مانند زغال باشد بیشتر در محیطی که سطح سفره های آب بالاست ماده آلی زیاد شده و تبدیل به یک نوع حالت زغال یا کربن شده که در نتیجه در اثر پدیده ای از جمله آتش سوزی و یا رعد و برق آتش می گیرد و با آب هم نمی توان آن را خاموش کرد.

حفر کانال برای جلوگیری از گسترش آتش به نقاط دیگر پریشان

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد این پدیده نیز مانند سلطان آباد شیراز است، بیان کرد: قبلا نیز در کنار دیگر دریاچه ها این تجربه را نیز داشته ایم و بعید به نظر می رسد که پدیده مذکور مربوط به گاز متان باشد.

این استاد دانشگاه شیراز در خصوص راهکارهای مهار این پدیده گفت: سال گذشته در منطقه سلطان آباد سطح سفره آبهای زیرزمینی را بالا آورده تا این پدیده مهار شد و در رابطه با دریاچه پریشان نیز اگر بارندگی داشته باشیم و دریاچه پرآب شود این مشل حل خواهد شد.

وی در رابطه با راهکار دیگری برای مهار این پدیده گفت: باید در اطراف آن به عمق دو تا دو متر و نیم یک گودالی ایجاد کرد و در آن آب مهار کرد تا این پدیده از زیرزمین سرایت پیدا نکند زیرا سرایت آتش از زیرزمین است و از آنجا آتش هدایت می شود.

رئیسی ادامه داد: این پدیده مانند این است که یک معدن زغال در زیرزمین است و باید بارندگی زیاد رخ دهد تا این پدیده مهار شود.

به گزارش مهر، دریاچه پریشان طی مدت اخیر به کلی حشک شده و از آن فقط یک برکه باقی مانده است. طی چند روز اخیر بستر دریاچه دچار خوسوزی شده و کارشناسان امر در حال بررسی ابعاد این مشکل هستند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
يوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
0
0
كانالي بهتر از جدايي آقاي ناصرآبادي از مردم و مجلس نيست تا دست از اذيت و آزار مخلوقات خدا و از جمله درياچه پريشان بردارد. اين كانال بايد مثل خندق عميق و عريض باشد كه فكر عبور از آنرا هيچوقت نكند.
صالح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
0
0
مگر ميشود خبرهاي تلخي كه در اسفند ماه 1390 در مورد پريشان عزيز به گوش ميرسيد و اعلام هشدار نسبت به احداث جاده در داخل درياچه را فراموش كرد. در ذيل براي يادآوري مردم اتفاقات سال گذشته در اين خصوص را به نقل از سايت بيشاپور مي آورم و خلاصه آن چنين بود ::: > و الان بعد از يكسال از گذشت آن بيانيه ها و عدم توجه مسئولين و بويژه آقاي دهقان ناصرآبادي به هشدارهاي دلسوزانه متخصصان محيط زيست و مردم آگاه كازرون ، شاهد خودسوزي و خودكشي پريشان مظلوم هستيم. سوال جدي كه در ذهن مردم است اينست كه ، براي چه آقاي دهقان ناصرآبادي تلاش بسيار براي ساخت جاده خاكي در درياچه كرد و باعث لطمات جبران ناپذيري به درياچه شد؟ آيا براي انتخابات و حمايت مردم ... نبود؟ آقاي ناصر آبادي چرا همان موقع به اين تذكرات گوش نداديد مگه شما نماينده مردم كازرون نبوديد ؟ پس چرا به خواست مردم توجه نكرديد؟ چرا جلوي نابودي و مرگ پريشان عزيز را نگرفتيد و كمك به آن كرديد؟كار از كار گذشته است ليكن مسبب اين واقعه تلخ بايد تاوان كارش را ببيند. اما بدان همانگونه كه جواب رد به خواست مردم كازرون داديد ما نيز امسال جواب دردناكي در انتخابات به شما خواهيم داد.
سلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
0
0
سايت وزين كازرون نما چرا پيام بنده را ناقص پخش كرديد؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳