پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
چشمه بنگ که آخرین چشمه باقی مانده در دریاچه پریشان در مصاف با خشکسالی بود طی چند روز گذشته به طور کامل خشک شد و این امر نگرانی دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت زیرا آخرین امید برای احیای این دریاچه نیز از بین رفت.

چشمه بنگ که آخرین چشمه باقی مانده در دریاچه پریشان در مصاف با خشکسالی بود طی چند روز گذشته به طور کامل خشک شد و این امر نگرانی دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت زیرا آخرین امید برای احیای این دریاچه نیز از بین رفت.

به گزارش کازرون نما به نقل از مهر، طی چند سال اخیر به دنبال وقوع خشکسالی در استان فارس تمام تالابهای این استان به طور کامل خشک شده و دریاچه پریشان که یکی از مهمترین تالابهای فارس نیز به شمار می رفت از خشکی در امان نماند و به طور کامل خشک شد.

در این مدت تمام چشمه های دریاچه پریشان از بین رفته و فقط چشمه بنگ در حالیکه مقدار کمی آب در آن وجود داشت باقی ماند. به رغم اینکه نزدیک به یک ماه و نیم از فصل پاییز می گذرد اما در استان فارس بارش باران قابل توجهی نداشته ایم از این رو همان مقدار آب کمی که در چشمه بنگ نیز وجود داشت کاملا خشک شده و این چشمه که این تنها دلخوشی که برای احیای تالاب بود نیز دوستداران محیط زیست را نگران کرد.

در مدت اخیر با توجه به خشک شدن دریاچه پریشان مشکلات زیادی برای مردم روستاهای اطراف دریاچه به وجود آمد که می توان به شور شدن آب چاه های اطراف که برای کشاورزی استفاده می شود، اشاره کرد.

 دبیر موسسه 13 فروردین در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به دلیل عدم بارش باران در استان فارس به خصوص شهرستان کازرون تنها چشمه باقی مانده در دریاچه پریشان که آب بسیار کمی نیز داشت به طور کامل خشک شد.

علی اکبر کاظمینی افزود: همان مقدار کمی آب که در چشمه بنگ وجود داشت باعث شده بود که اکوسیستم منطقه تا حدودی حفظ شود و با خشک شدن آن تنها امیدهایی که برای احیای تالاب وجود داشن نیز از بین رفت.

وی در خصوص آب موجود در یک برکه نیز گفت: با همت یکی از کشاورزان منطقه برکه ای در دریاچه پریشان با آب تلمبه وی پر شد و به دنبال آن آبزیان جمع آوری و به آن برکه منتقل شدند که با این اقدام جلوی از بین رفتن آبزیان و گونه های دیگر گرفته شد.

دبیر موسسه 13 فروردین در بخش دیگری از سخنان خود نیز در خصوص دیگر مشکلات دریاچه پریشان گفت: خاکهایی که در دریاچه و بستر آن وجود دارد شور است و به دنبال وزش باد این خاکها جا به جا شده و در پی آن مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورده است. 

وی اظهار داشت: علاوه بر این به دلیل خشک شدن دریاچه و پایین آمدن آب سفره های زیرزمینی آب تلمبه ها و چاه های اطراف دریاچه نیز تا حدودی شور شده که این امر مشکلاتی را به همراه داشته است.

کاظمینی ادامه داد: با توجه به تردد خودروهای سواری در بستر دریاچه پریشان خاکهای بستر آن جابه جا می شود و علاوه بر اینکه برای محصولات کاورزی مضرر است بلکه سلامت مردم را به مخاطره انداخته و منطقه را آلوده کرده است.

دبیر موسسه 13 فروردین در خصوص راهکارهای موجود برای احیای دریاچه پریشان گفت: هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد مگر اینکه با بارش باران دریاچه پرآب شده و سفره آبهای زیرزمنی نیز تامین شوند.

وی اظهار داشت: وضعیت دریاچه پریشان در حال حاضر بحرانی نیست و هیچ راهی برای احیای آن وجود ندارد مگر اینکه در فصل پاییز و زمستان بارشهای مناسبی در استان داسته باشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۳۷:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۱۲
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۴۵