پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۵۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست :
معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از خطرناک‌ترین مسائلی که منابع طبیعی کشور را تهدید می‌کند افت سطح آب‌‌های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور است.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از خطرناک‌ترین مسائلی که منابع طبیعی کشور را تهدید می‌کند افت سطح آب‌‌های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور است.

مسعود باقر‌زاده کریمی در خصوص وضعیت تالاب پریشان با بیان این مطلب گفت: خودسوزی‌های تالاب پریشان که به اصطلاح "خودسوزی" معروف شده پدیده‌ای است که از درون تالاب بخارهای خاکستری رنگ بیرون می‌آید همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این خودسوزی پدیده‌ای است که در اثر خشک شدن پیت‌لندها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: پیت‌لندها نوعی از تالاب‌ها هستند که دریاچه پریشان نیز بخش عمده‌ای از آن پیت‌لند است و در واقع پیت‌لند مجموعه بقایای گیاهی انباشته شده غیر اکسید یا نیمه اکسید شده است که شرایط برای اکسیداسیون این گیاهان به علت اشباع بودن آب تالاب میسر نیست.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: ولی وقتی تالاب خشک می‌شود شرایط هوازی برای توده‌های گیاهی انباشته شده بوجود می‌آید و در این شرایط به علت اینکه فعالیت‌های میکروارگانیسم‌ها انرژی‌زا و گرما‌زا است این گرما باعث تولید حرارت و آتش می‌شود و در واقع به شرایط اکسید شدن می‌رسند و بخارهای دی‌اکسید کربن از اعماق بیرون می‌آید که متان و دی‌اکسید کربن است.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص راهکار مقابله با خودسوزی تالاب پریشان گفت: باید حتماً جریان آب به تالاب و عرصه‌ها وارد شود تا شرایط اکسیداسیون به حالت احیا در بیاید و به حالت اشباع از آب قرار گیرد و فعالیت‌های میکروارگانیسم‌های هوازی را کم کنیم تا این فرآیند بیوشیمیایی اتفاق نیفتد.

وی اظهار داشت: به هرحال فرآیند خودسوزی فرآیندی است که متأسفانه در دشت سلطان آباد نزدیک دریاچه مهارلو نیز این اتفاق افتاده است و این موارد علائمی از کاهش سطح آب زیرزمینی مناطق مختلف کشور است.

باقر‌زاده کریمی عنوان کرد: هشداری که ما مدت‌ها است می‌دهیم این است که یکی از خطرناک‌ترین مسائلی که منابع طبیعی کشور را تهدید می‌کند افت سطح آب‌‌های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور است.

باقرزاده کریمی ادامه داد: وجود تالاب‌ها و دیده شدن آنها دلیلی بر بالا بودن سطح آب زیرزمینی است و تالاب جایی است که سطح آب زیرزمینی به سطح زمین رسیده و وقتی ما تالاب را از دست می‌دهیم یعنی آب فروکش کرده و به اعماق پایین‌تر رفته است.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به طور مثال در بخش سلطان آباد شیراز نیز این موضوع اتفاق افتاده و در آن مکان نیز ما این آتش‌سوزی‌ها را داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: این علائم بسیار بدی است که ما منابع آب زیرزمینی خود را تدریجاً از دست می‌دهیم.

باقرزاده کریمی در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از خودسوزی تالاب پریشان گفت: ما برای دریاچه پریشان سهم آبی را از منابع آب بالا دست در نظر گرفته‌ایم مثلاً از منابع آب سد نرگسی 60 میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته‌ایم و محیط زیست و وزارت نیرو باید مکلف باشد که کارهای اجرایی رساندن آب به تالاب پریشان را بتواند بدون اتلاف وقت انجام دهد تا بلافاصله این آب به دریاچه برسد و حداقل بخش‌های پیت‌لندی را بتوانیم اشباع از آب کنیم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
0
0
چرا مسئولين محترم استان ، شهرستان ، همچنين همشهريان عزيز و سايت محترم كازرون نما و.... نسبت به اين فاجعه ملي (خشك شدن يكي از نادر ترين درياچه ايران و جهان )بي تفاوت هستيم ، آيا همت و پي گيري مردم خوب اروميه باعث ترغيب شدن مسولين مختلف از جمله وزارتخانه هاي نيرو ، راه وبطور كلي تمام دولت نگرديد . كه هم اكنون همه دست اندركاران در حال نجات درياچه اروميه شده اند. لذا از تمام همشهريان در درجه اول، هم استاني ها ، و كليه هموطنان عزيز در هر جاي اين خاك عزيز استدعا مي نمايم كمك نمايند تا اين پديده شوم از يكي از زيباترين درياچه ها مرتفع گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴