پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:
به گزارش کازرون نما به نقل از سبزپرس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اظهار تاسف از خشكسالي كه سراسر كشور به ويژه جنوب كشور را فرا گرفته بيان داشت: در طي چند سال گذشته آب در ياچه كه بيشتر از چشمه ها و آبراهه هايي كه از كوه «فامور» تامين مي شده رو به زوال رفته و هم اكنون از اين حيث محروم است.
به گزارش کازرون نما به نقل از سبزپرس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اظهار تاسف از خشكسالي كه سراسر كشور به ويژه جنوب كشور را فرا گرفته بيان داشت: در طي چند سال گذشته آب در ياچه كه بيشتر از چشمه ها و آبراهه هايي كه از كوه «فامور» تامين مي شده رو به زوال رفته و هم اكنون از اين حيث محروم است.
 
به گزارش سبزپرس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان این مطلب ادامه داد: تالاب پریشان رو به خشكي رفته كه اين موضوع نگران كننده است و براي جلوگيري از اين امر اقداماتي براي بازگشت درياچه به صورت يك اكوسيستم پايدار همچون گذشته صورت پذيرفته تا انشا الله در زمان ترسالي زمينه مساعد براي احياي تالاب فراهم شود.
 
او گفت: درياچه پريشان واقع در شهرستان كازرون در زمان ترسالي جزء بزرگترين درياچه هاي آب شيرين ايران بوده و به عنوان ذخيره گاه ژنتيكي در منطقه محسوب ومحل امني جهت زمستان گذراني پرندگان مهاجري از جمله گونه در حال انقراض پليكان پا خاكستري است.
 
ابراهيمي كارنامي  از حصار كشي و پايش نحوه رشد و احياي گونه ارزشمند «لويي» در تالاب پريشان خبر داد و گفت: اين پايش توسط يكي از تشكل هاي مردم نهاد و با حمايت اداره كل حفاظت محيط زيست صورت گرفت كه بيشترين پراكندگي اين گونه گياهي در شرق تالاب يعني منطقه «فامور» در وسعتي حدود يك هكتار است.
 
وي با اشاره به احداث حوضچه برون زيستگاهي به منظور حفاظت از گونه هاي بومي تالاب پريشان گفت: در اين طرح از ماهيان موجود در منطقه نمونه گيري به عمل آمده و نمونه ها در زيستگاه هاي خارج از تالاب حفاظت مي شود تا زمان احياء تالاب در زيستگاه اصلي رهاسازي شوند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: با هدف كاهش تبخير و هدر رفت آب از تنها منبع آبي درياچه در تيرماه سال گذشته احياء مجدد تالاب را از طريق ترميم حوضچه حفاظت از تنوع زيستي احداث حوضچه با كمك جوامع محلي انجام شد.
 

اين مقام مسئول با اشاره به نقش جامعه محلي و تشكل هاي غيردولتي در احياي تالاب پريشان گفت:هفت هزار متر مربع از چشمه «گپب» به وسيله كيسه هاي گل و نوعي ماده عايق محصور شد. اين حوضچه در شرايط خشكسالي توانست بخشي از تنوع زيستي تالاب به ويژه موجودات آبزي را در خود حفظ کند.

 

اجرای پایلوت طرح مزارع نمونه برای کشاورزی پایدار

به گفته ابراهیمی کارنامی، رفع تصرف از اراضي تخريب شده در اطراف تالاب در سالهاي گذشته ، آموزش و اطلاع رساني ، تحديد حدود و تثبيت مرز تالاب و پيش بيني انتقال آب بين حوزه اي از ديگر اقدامات مهم در راستاي كاهش اثرات خشكسالي بر تالاب پريشان و فراهم شدن امكان احياء مجدد آن است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص اثرات كشاورزي بر وضعيت خشكسالي منطقه بيان داشت: طرح استقرار مزارع نمونه براي معرفي كشاورزي پايدار در اطراف تالاب پريشان اجرا شده، كه هدف از اين طرح كاهش مصرف آب و سموم در مزارع حاشيه تالاب پريشان با همكاري سازمان جهاد كشاورزي فارس و كازرون در روستاي فامور و در آغاز فصل زراعي است.
 
وي با بيان اين نكته افزود: فامور يكي از دو سفره اصلي آب تالاب پريشان است. روي اين سفره آبي 9 روستا واقع شده است كه روستاي «قلعه نارنجي» بيشترين مصرف آب و بهره برداري از سفره را دركشاورزي دارد. با اين ديدگاه روستاي قلعه نارنجي به عنوان سايت پايلوت كشاورزي پايدار انتخاب شده است.
 
وي هدف از اجراي اين طرح با توجه به اتكاء معيشت روستائيان به كشاورزي، حفظ معيشت كشاورزان به همراه صرفه جويي در مصرف آب دانست و گفت: در اين مزرعه كشاورزان با استفاده از روش هاي گوناگون آبياري و كشت از جمله آبياري تحت فشار، استفاده از مالچ تجزيه پذير، تانسيومتر، ورمي كمپوست، كمپوست غني محلي، افزايش عوامل بيولوژيك خاك و تله فروموني براي دفع آفات به صورت عيني و تجربي روش برتر را بر مي گزينند.
 
ابراهيمي كارنامي ادامه داد: در اولين برداشت از اين مزرعه مشخص شد كه استفاده از كمپوست غني شده محلي كه باعث افزايش ماده آلي خاك و عدم نياز به استفاده از كودهاي شيميايي و همچنین محصول دهي سريع شده است، همراه با به كارگيري دستگاه «تانسيومتر» توانسته است به ميزان پنج هزار و 622 متر مكعب آب در هر هكتار صرفه جويي کند.
 
وی فرهنگ سازي و ارتقاء سطح فرهنگ عمومي از طرق مختلف به ويژه انتشار كتاب و سي دي هاي آموزشي و اطلاع رساني را يكي از راهكارهاي حفاظت از تالاب برشمرد و افزود: كتاب «تشريح اطلاعات پايه تالاب پريشان» كه مجموعه اطلاعات بيولوژيك، هيدرولوژي و اقتصادي اجتماعي تالاب است به تاليف «احمد لطفي» در دست چاپ قرار دارد. اين كتاب اطلاعات پايه تالاب را در اختيار علاقمندان قرار خواهد داد.
 
وی ادامه داد: انتشار كتاب «تالي تالاب» نیز كه شامل مجموعه چهار جلدي كتاب كودكان با عنوان هاي «روزي كه تالي تالاب به دنيا آمد»، «تالي تالاب ديگه تنها نيست»، «تالي تالاب گلنسا را نجات داد» و «روزي كه تالي تالاب مريض شد» براي آشنايي كودكان و والدين با زيستگاه هاي تالابي را از ديگر اقدامات در جهت فرهنگسازی برای جامعه محلی است.
 
مدير كل حفاظت محيط زيست فارس ضمن بيان اين مسئله كه اقدامات انجام شده فوق گوشه اي از مديريت پايداري است كه با همكاري دستگاه هاي ذيربط و تشكل هاي مردم نهاد و دوستداران محيط زيست صورت گرفته، افزود: البته بازگشت درياچه پريشان به حيات گذشته مستلزم بارش نزولات آسماني و اجراي يك برنامه مديريتي منسجم در استفاده از منابع آبي است و اميدواريم اين امر محقق شود تا بار ديگر بتوانيم شاهد كوچ  و زمستان گذراني پرندگان و بازگشت آب درياچه و تبديل شدن تالاب به يك اكوسيستم پايدار در منطقه باشيم.
 

وی از همراهي بي شائبه جوامع محلي و بومي همجوار تالاب بخاطر نگاه خردمندانه به تداوم حياط تالاب و همكاري با خدمتگزاران خود در مجموعه محيط زيست استان صميمانه تشكر كرد

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۳۷:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۱۲
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۴۵