پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۲۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۸
بارندگیهایی که طی هفته گذشته در استان فارس رخ داد دو چشمه موجود در تالاب را نه تنها فعال کرد بلکه موجب مهار خودسوزی پریشان نیز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال بارش شدید باران طی روزهای گذشته دو چشمه در دریاچه پریشان پرآب شد و با جاری شدن آب در این دریاچه خودسوزی اخیر که باعث ایجاد نگرانی دوستداران محیط زیست در این شهرستان شده بود نیز مهار شد.

پریشان در آخرین بحران خود با موضوع خوسوزی مواجه شده بود که این امر حدود چهار هکتار از دریاچه را درگیر خود کرد.

این خودسوزی چندین روز به طول انجامید تا اینکه محیط زیست و دوستداران پریشان و حتی جوامع محلی نیز برای مهار این خودسوزی دست به کار شده و با حفر کانالهایی از گسترش آن جلوگیری کردند.

برای فروکش کردن این خودسوزی و همچنین جلوگیری از متصاعد شدن دود باید بارشهایی در این منطقه رخ می داد که این امر نیز صورت گرفت و اواخر هفته گذشته بارندگی در پریشان باعث شد که دو چشمه تالاب فعال و همچنین خودسوزی نیز مهار شود.

دراین رابطه هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارندگیهای اخیر در شهرستان کازرون دو چشمه تالاب فعال شده و باید منتظر بود که با جاری شدن سیلاب آب کف دریاچه نیز بالا بیاید.

علمدار علمداری ادامه داد: با این وضعیت که ایجاد شده، به احیای تالاب امیدوار شدیم و از آنجایی که دو چشمه فعال شده احتمال سیراب شدن تالاب و به دنبال آن بالا رفتن سطح آب و احیای تالاب وجود دارد.

وی همچنین در خصوص پدیده خودسوزی تالاب نیز بیان کرد: با توجه به اینکه بارندگیها در مهار خودسوزی اثر مستقیم دارد، بارشهای اخیر در این منطقه باعث غیر فعال شدن این پدیده شد.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران ادامه دارد: زمانیکه یک تالاب دچار خشکی می شود احتمال بروز پدیده های مختلفی در تالاب نیز وجود دارد که یکی از این پدیده ها همین خودسوزی است، پیت لندها یک منبع حرارتی مملو از منابع کربنی هستند که به خاطر پتانسیل حرارتی که دارد باعث بروز پدیده خوسوزی می شوند.

علمداری با اشاره به عواملی که باعث ایجاد پدیده دودزایی می شود نیز بیان کرد: یکی از این عوامل وجود منابع حرارتی یا انباشت مواد ارگانیک است که جریان اکسیژن به هرشکلی از روی آن عبور کند با منبع حرارتی ارتباط می یابد و زمینه را برای خودسوزی فراهم می کند و اگر این حرارت توسعه یابد شرایط برای خودسوزی بیشتر فراهم می شود.

وی تصریح کرد: عمق مواد ارگانیک رسوب شده در درون خاک پریشان 1.5 تا دو متر است که در آن عمق تراکم داشتند و شرایط نیز برای خودسوزی مهیا شده و بارندگیهای اخیر باعث غیر فعال شدن این پدیده شد.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران کرد: اگر آب تالاب بیشتر شود پدیده خودسوزی تکرار نخواهد شد مگر اینکه خشکی همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش مهر، بحرانها یکی پس از دیگری پریشان را فرا می گیرد و تا مدتها مشکلاتی را برای تالاب فراهم می کند و این در حالیست که با احیای آن که از راه تامین حقابه تالاب میسر می شود می توان تا حدود بسیاری از مشکلات پریشان کاست.

در این خصوص ارگانهای متولی تامین آب دریاچه باید هرچه سریعتر نسبت به تامین حقابه تالاب اقدام کنند زیرا این دریاچه نه تنها ارزشهای زیست محیطی منحصربه فردی دارد بلکه اقتصاد منطقه را نیز به خود پیوند زده است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علي كشاورز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
0
0
اينا كه همش دل سرديه، از عكاستون بخواهيد يه 4 تا عكس هم از پر آبيش بگيره.
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
0
0
مرسی از این سایت زیبا بیشتر در مورد منطقه با خبر های روز اطلاع بریر
SOHEILA
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
0
0
سلام
خسته نباشید
من اطلاعاتی در مورد روستای ناصرآباد جنوبی روبه روی شهرک پردیس می خواستم. تو این چند روز خیلی از سایت ها را سر زدم ولی موفق نشدم اطلاعاتی بدست بیارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۳۷:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۱۲
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۴۵