پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۱۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
خبرگزاري فارس: مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست گفت: 120 قطه لاك‌پشت در نيزارهاي آتش گرفته درياچه پريشان پيدا شده اما نمي‌توانم با اطمينان بگويم كه به دليل آتش سوزي بوده است.
امير عبدوست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در رابطه با وضعيت درياچه پريشان گفت: دادخواستي از سوي اداره محيط زيست استان فارس تهيه شد و تقديم دادستان شد و از طريق مراجع قضايي موضوع در حال پيگيري است.
وي ادامه داد: در حال حاضر حكم توقف عمليات صادر شده است البته پيمانكار نيز به قيد ضمانت آزاد است تا مراحل بعدي دادرسي انجام شود.

*زمان آتش‌سوزي در تالاب پريشان با تخم‌گذاري پرندگان تقارني ندارد

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست در رابطه با آتشي سوزي درياچه پريشان و از بين رفتن تعداد زيادي از تخم پرندگان گفت: اين مسئله صحت نداشته است؛ فصل تخم‌گذاري پرندگان در ارديبهشت است و قاعدتا با توجه به اين‌كه آتش سوزي از شهريور آغاز شده بود و تا همين اواخر ادامه داشته است زمان آتش سوزي با تخم‌گذاري پرندگان تقارني نداشته است.

*120 قطعه لاك‌پشت در نيزارهاي آتش گرفته پيدا شد

عبدوست در ارتباط با سوختن هزاران لاك‌پشت‌ها در تالاب پريشان، گفت: تعدادي لاك‌پشت در تالاب پريشان از بين رفته است اما نه به خاطر آتش سوزي؛ البته در اين آتش سوزي لابه‌لاي نيزارهايي كه آتش گرفته بود حدود 120 قطعه لاك پيدا شده است.
مدير كل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق افزود: البته در اين زمينه بررسي‌هايي صورت گرفته است، اين‌ها در جاي‌ جاي تالاب اجسادشان وجود دارد البته 120 قطعه در لابه لاي نيزارها بوده است. نمي توانم با اطمنيان بگويم كه به دليل آتش‌سوزي بوده است.

* تنها 1000 هكتار تالاب پريشان آب دارد

وي افزود: به خاطر اتقافي كه در تالاب رخ داده است تنها 1000 هكتار تالاب آب دارد و در بخش‌هايي از تالاب تعداد زيادي از لاك‌پشت‌ها گرفتار خشكي شد‌ه‌اند و راه به قسمت‌هاي عميق و آب تالاب ندارند.
عبدوست با بيان اين‌كه يكي از مشكلاتي كه اداره محيط زيست استان فارس با آن مواجه است است گرفتاري لاك‌پشت‌ها در قسمت‌هاي باتلاقي است، گفت: انتقال اين لاك‌پشت‌ها به بخش‌هايي عميق‌تر تالاب و قسمت هايي كه آب دارد از دغدغه‌هاي محيط زيست استان است.

* تأثير چاه‌هاي غير مجاز اطراف درياچه پريشان در بروز مشكلات

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت:اين مسئله به دليل خشك‌سالي و كاهش بارندگي ايجاد شده است؛ البته احداث چاه‌هاي غير مجاز در اطراف تالاب پريشان مزيد بر علت شده است.

* 277 حلقه چاه غير مجاز در اطراف درياچه پريشان

وي ادامه داد: البته محيط زيست استان فارس تاكنون 970 حلقه چاه را در اطراف تالاب شناسايي كرده كه تعداد 277 حلقه چاه غير مجاز تشخيص داده شده است و با پيگيري محيط زيست استان و همچنين همكاري آب منطقه‌اي دادستان حكم پر كردن چاه‌هاي غير مجاز و توقيف را صادر كرده است.
وي در رابطه با چاه‌هاي مجاز نيز گفت: چاه‌هاي مجاز قابل مديريت شدن هستند و هر زمان كه تشخيص داده شود اين مسئله امكان دارد.

* گرفتار شدن كارشناسان در باتلاق درياچه پريشان براي نجات لاك‌پشت‌ها

عبدوست همچنين در پاسخ به اين‌كه چه تدابيري تاكنون اتخاذ شده است تا هرچه سريعتر مشكلات لاك‌پشت‌هاي گرفتار در باتلاق حل شود، گفت: به طور قطع مشكل گرفتاري لاك‌پشت ها در بخش باتلاقي تالاب حل خواهد شد، اما اين مسئله به دليل باتلاقي بودن و ايجاد خطراتي براي كارشناسان با كندي صورت مي‌گيرد.

وي گفت: روز گذشته كارشناسان براي نجات اين لاك‌پشت‌ها اقدام كردند كه متأسفانه تا كمر در باتلاق گرفتار شدند، اما خوشبختانه حضور ساير همكاران باعث نجات كارشناسان محيط زيست شد.

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در پاسخ به اين‌ِكه احتمال خشك‌سالي در سال آينده مي‌تواند در تشديد مشكلات درياچه تأثير داشته باشد يا خير؟ بيان كرد: براساس پيش‌بيني هاي هواشناسي با وجود كاهش بارندگي سال آينده خشكسالي را خواهيم داشت، و تازماني كه خشكسالي حاكم باشد اين مشكل وجود خواهد داشت.

عبدوست در پاسخ به اين پرسش مبني بر اين‌كه راهي وجود دارد تا با وجود خشك‌‌سالي‌هاي سال آتي اين درياچه را حفظ كرد، گفت: در ارتباط با درياچه‌ها و تالاب‌هايي كه با احداث سد بر رودخانه‌هاي منتهي به اين تالاب‌ها مي تواند تأثير داشته باشد اما در رابطه با درياچه پريشان چنين چيزي وجود ندارد؛ علت عمده مشكلات تالاب پريشان خشك‌سالي‌هاي پي در پي است. اما انچكه از دست ما بر مي‌آيد مديريت بهره‌برداري‌‌هاي آب از منابع زير زميني است كه در حوزه تالاب انجام مي‌شود.

*سازمان به هيچ‌عنوان با احداث جاده در اطراف درياچه پريشان موافقت نمي‌كند

وي در رابطه با توقف جاده‌سازي در اطراف پريشان گفت: در حال حاضر دستور توقف صادر شده است، به صراحت نيز مي‌گويم كه سازمان به هيچ‌عنوان با احداث اين جاده موافقت نمي‌كند.

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين‌كه چه كسي مقصر است؟ گفت: پيمانكار با اداره راه قراردادي ندارد اما مدعي است كه اداره راه اجازه داده است از پيمانكار شكايت كرديم و موظف است تمام خساراتي كه محيط زيست برآورد كرده است در زمينه پوشش گياهي، تخريب تالاب و جانوراني كه از بين رفته‌اند پرداخت كند.

عبدوست در زمينه خسارات وارد شده در اين زمينه گفت: 400 ميليون پيش بيني بر آورد خسارات اوليه است كه در رابطه با پوشش گياهي تالاب بوده است كه اگر مسئله لاك‌پشت‌ها نيزمشخص شود اين مبلغ افزوده مي‌شود.
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۳
0
0
در صورت امکان نام پیمانکار را فاش نمایید
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۳
0
0
در کشورهای دیگری که چندان پیشرفته هم نیستند برای جذب گردشگر دریاچه مصنویی میسازند.ولی ما قادر به نگهداری یک دریاچه طبیعی نیستیم.
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۴
0
0
پیشنهاد میکنم که یک بروشور با زبان ساده وتصاویر موثر جهت آگاهی دادن به مردم ودانش آموزان اطراف دریاچه منتشر و تکثیر شود.که یک راه تامین هزینه آن کمک های مردمی است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۴
0
0
محيط زيست كار خود را دقيق وقانون مند انجام مي دهد و مهندس عبدوس با اشراف كامل وشفاف بيان كرده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳