پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۳
از سوی تشکل های زیست محیطی صادر شد :
سرزمین پهناور فارس که با توجه به واقع شدن در منطقه ای ویژه به لحاظ جغرافیایی، دارای مؤلفه های فراوان و قابل اهمیت زیست محیطی، همچون بخشی از رشته کوه های زاگرس، چندین دریاچه مناطق حفاظت شده طبیعی، رودخانه ها، مراتع متعدد و… می باشد.

تشکل های زیست محیطی استان فارس با صدور بیانیه ای نسبت به تعرضات جاری به این عرصه ها بیانیه صادر کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس،در این بیانیه که یک نسخه از آن به این دفتر ارسال شده،آمده است:
سرزمین پهناور فارس که با توجه به واقع شدن در منطقه ای ویژه به لحاظ جغرافیایی، دارای مؤلفه های فراوان و قابل اهمیت زیست محیطی، همچون بخشی از رشته کوه های زاگرس، چندین دریاچه مناطق حفاظت شده طبیعی، رودخانه ها، مراتع متعدد و… می باشد. حساسیت بسیار زیادی را برای ساکنان این سرزمین کهن موجب شده است و این حساسیت در کنار نقش پر ارزشی که مناطق یادشده در حیات زندگی جوامع گوناگون دارند، لزوم توجه هرچه بیشتر به مواهب الهی موجود در آن را افزایش می دهد،اما با کمال تعجب و تأسف هر روز شاهد گسترش ضربات جبران ناپذیر و اسفناکی بر پیکره ی منابع پر ارزش طبیعی واقع در این سرزمین هستیم که عموماً نیز در پشت سیری با عنوان فعالیت های عمرانی مخفی شده و با توجیه گسترش خدمات عمرانی، هر روز ضربه ای مهلکی را بر زیست سوم سرزمین ارزشمند ایرانیان وارد می آورند.
در این میان می توان پتروشیمی شهرستان مرودشت را نام برد که به دلیل نادیده گرفتن معیارها و استانداردهای زیست محیطی اکنون به عنوان مجتمعی مادر در تولید آلودگی های منطقه مرودشت تبدیل شده و علاوه بر آلوده نمودن هوا و مشکلات عدیده ای در این باره، تأثیرات نامطلوب فراوانی را بر تولیدات کشاورزی وارد آورده و از سوی دیگر ایجاد شهرک صنعتی ارسنجان که در آتیه موجب بروز آلودگی سفره های آب منطقه شده و همچنین تخریب منابع غنی خاک در قسمت شمالی منطقه ی ارسنجان را سبب شده است از جمله بحران های زیست محیطی آشکار ایجاد شده در استان فارس هستند. غیراصولی بودن مبنای مطالعاتی ایجاد شهرک صنعتی ارسنجان آنجا بیشتر نمایان می شود که به دلیل واقع شدن آن در قسمت شمالی این شهر و در مسیر بادهای غالبی که به سمت مناطق مسکونی می وزند، می توان پیش بینی کرد که آلودگی هوا در منطقه مذکور چگونه رخ می نماید.
متأسفانه آسیب های جاری وارد شده بر پیکره ی محیط زیست استان فارس تنها مربوط به دو مورد یادشده نبوده و فی المثل می توان از تعرضات آشکار و غیرقانونی به مناطق حومه ی شهر استخر و برداشت مخلوط از این منطقه که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن ممنوع بوده است اشاره نمود و همچنان در تعجب ماند که چرا علی رغم شفافیت قانون در برخورد با این موارد و واضح بودن تخلفاتی از این دست نهادهای مجری و مرتبط هنوز موفق به مهار این فعالیت ها و برخورد با متخلفین مربوطه نشده اند؟!
بدون شک کم توجهی های جاری نسبت به حصول استانداردهای زیست محیطی و رعایت قوانین جاری مرتبط با محیط زیست سبب شده که سودجویان با خیالی آسوده تر به تخریب منابع غنی زیست محیطی پرداخته و در راه دستیابی به اهداف به ظاهر عمرانی خود، کمترین توجهی به رعایت معیارهای زیست محیطی نداشته باشند.
اوج نمود علنی این ادعا را هم می توان در وقوع فاجعه ای یافت که چندی پیش با ورود ماشین های راه سازی به حریم زیبای تالاب پریشان، دامن این دریاچه ی بین المللی را در برگرفت. گرچه خوشبختانه با فعالیت های مستمر و دلسوزانه فعالین زیست محیطی، در حال حاضر عملیات یادشده متوقف شده است، اما بدون شک سال ها زمان می طلبد تا اندکی از زخم هایی که تنها ملی چند روز بر بستر پریشان وارد آمده التیام یابد.
دریاچه پریشان که سال ها میزبان ده ها هزار پرنده ی مهاجر و در زندگی بیش از ۱۰ هزار ذینفع محلی آن تأثیر بسزایی دارد، در اثر بی توجهی برخی دستگاه های مرتبط و در صورتی که هیچگونه مجوز زیست محیطی برای احداث راه در حریم دریاچه صادر نشده بود. ظرف مدت کوتاهی توسط عده ای سودجو در نوردیده شد و بیش از چند صد متر جاده را در حریم خود دید، متأسفانه معترضان و سودجویانی که چشم به احداث این جاده داشتند، با اجرای فاز اول عملیات به اصطلاح عمانی خود نه تنها یکی از چشمه های اصلی تغذیه کننده ی دریاچه ی پریشان را خشک کردند، بلکه با هدف تسطیح مسیر، ده ها هکتار از نی زارهای حاشیه ی تالاب را که در این فصل از سال مأمنی مناسب جهت تخم گذاری پرندگان مهاجر و زیست سایر جانوران حاشیه آبزی بود به آتش کشیدند و یکی از مهلک ترین فاجعه های زیست محیطی را در بستر این تالاب زیبا به وجود آوردند.
عجبا که در این میان نهادهایی همچون دفتر حمایت از تالاب های ایران که با جذب بودجه های هنگفت بین المللی به عنوان اصلی ترین مدافع مدیریتی حریم تالاب پریشان قلمداد می شود و بایستی بیشتر از همه وقوع چنین بحرانی را گزارش کرده و در صف ابتدایی مدافعان محیط زیست در مقابله با سودجویان حرکت نماید، بدون کوچک ترین واکنش علنی از کنار موضوع گذشته و حتی نماینده ی منطقه ای خود را جهت ایراد نظرات کارشناسی اعزام نمی نماید.
بدون شک، بی توجهی ها و کم کاری های این چنینی نه تنها راه را برای تعرضات بیشتر به حریم تالاب و تخریب های فراوان تر فراهم می آورد، بلکه بیان کننده ی این هشدار جدی است که یا بدنه ی مدیریتی مربوطه توانمندی ایجاد سیستمی پایدار و فعال جهت حفظ حقوق تالاب و ذینفعان محلی آن را ندارد یا آنکه مطالعات انجام شده آنقدر ضعیف بوده اند که داده ای پیرامون هشدار در خصوص وقوع تخریب هایی مانند آتش سوزی یا احداث جاده در حریم دریاچه را ارائه نداده اند.
مجمع تشکل های زیست محیطی استان فارس بر این عقیده اند، عدم پیشگیری مؤثر از وقوع هرگونه تخریبی در سطح دریاچه پریشان و فقدان برنامه ای جامع جهت کنترل سایر تخریب های وارد بر این تخریبی زیبا همچون گسترش بی رویه ی زمین های کشاورزی درحاشیه ی تالاب، حفر چاه های عمیق غیرمجاز در حوزه ی آبریز دریاچه، استفاده بی رویه از سموم نباتی در مزارع اطراف، تردد ناآگاهانه ی قایق های موتوری در سطح دریاچه در زمان پر آبی، صید بی رویه و کنترل نشده ماهیان موجود در دریاچه و… باعث خواهد شد که سودجویان همچنان به تعرض بر پیکر پریشان امیدوار باشند و سودای سوء استفاده از این موهبت الهی را در سر بپرورانند.
در پایان تشکل های زیست محیطی استان فارس بر حفظ اصولی و پایدار تمامی مواهب الهی موجود در سرزمین زیبای فارس تأکید کرده و در خصوص مشارکت در طرح هایی که حیات پایدار استان را موجب می شود به ویژه دریاچه پریشان اعلام آمادگی می نماید و نیز در اجرای فعالیت های مؤثر پیشگیرانه و حفاظتی پیرامون سایر مناطق ارزشمند زیست محیطی استان بر حفظ اصولی و پایدار و تدوین و اجرای برنامه های جامع و کاربردی زیست محیطی برای تمامی مناطق ارزش گذاری شده طبیعی و تاریخی و پیشگیری از وقوع بحران های زیست محیطی را خواستار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳