پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۲:۲۳
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست:
عبدوس با اشاره به تخریب بخشی از حساس‌ترین زون تالاب پریشان و برآورد صورت گرفته در خصوص خسارت زیست‌محیطی وارده به تالاب پریشان به ایسنا گفت: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۴ میلیارد ریال به این تالاب خسارت زیست‌محیطی وارد شده است که تمامی خسارت وارده به تالاب به عهده پیمانکار خواهد بود.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیمانکار تخریب کننده تالاب پریشان هیچ قراردادی با وزارت راه و دستگاه‌های دولتی نداشته است
 
مهندس عبدوس روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: طی روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ماه پس از این که عده‌ای اقدام به آتش زدن نی‌های بخشی از تالاب‌ پریشان برای آزادسازی مسیر جهت کار ماشین آلات راهسازی کردند، پیمانکاری که هیچ قراردادی با اداره را استان نداشته است اقدام به بسترسازی یکهزار متر جاده می‌کند که حدود ۷۰۰ متر آن داخل تالاب پریشان بوده است.
 
وی افزود: پس از این اقدام که در مدت زمان کوتاهی از سوی پیمانکار انجام شد، اداره کل محیط زیست فارس اقدام به تشکیل پرونده و تسلیم شکایت به دادستان استان و اخذ حکم توقف پروژه و تخلیه ماشین آلات راهسازی از محدوده تالاب کرد. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در بررسی‌های بعدی مشخص شد که پیمانکار مذکور هیچ گونه قراردادی با دستگاه‌های دولتی و اداره راه نداشته است و این اقدام خلاف قانون را بدون در دست داشتن هرگونه مجوز، انجام داده است.
 
عبدوس با اشاره به تخریب بخشی از حساس‌ترین زون تالاب پریشان و برآورد صورت گرفته در خصوص خسارت زیست‌محیطی وارده به تالاب پریشان به ایسنا گفت: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۴ میلیارد ریال به این تالاب خسارت زیست‌محیطی وارد شده است که تمامی خسارت وارده به تالاب به عهده پیمانکار خواهد بود.
 
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که موضوع احداث جاده در تالاب پریشان پیشتر توسط استاندار فارس در نامه‌ای به رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با توجه به وجود جاده دسترسی برای روستاهایی که درخواست احداث جاده جدید کرده بودند و عدم لزوم احداث جاده جدید و بویژه محل جاده در تالاب پریشان که عمیق‌ترین و حساسترین بخش آن و زیستگاه گیاهان تالابی آبزیان و پرندگان تالابی بوده است، مخالفت صریح خود را با این پروژه به استاندار فارس اعلام کرده بود.
 
به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد برخی از افراد سودجو با استفاده از سیاست «راه بنداز و جا بنداز» پیمانکار را وارد صحنه کرده بودند و قصد داشتند که پس از تخریب محل اقدام به دریافت مجوز و احداث مسیر کنند که در این خصوص پیمانکار ملزم به تأمین تمامی خسارات‌های وارده شد.
 
گفتنی است تالاب پریشان در استان فارس در بخش شرقی رشته کوه‌های زاگرس در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر کازرون و ۴۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد. وسعت این تالاب حدود ۴ هزار هکتار است که با احتساب تالار ارژن که در مجاورت آن قرار دارد مجموعا ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار وسعت دارد. مهمترین گونه‌های گیاهی اطراف تالاب، شامل نی، لویی، گز، گونه‌های جنگلی بلوط، بادام کوهی، زالزالک و داغداغان است.
 
تالاب پریشان محل جوجه آوری و زمستان گذرانی تعدادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی است. از سوی دیگر جمعیت کوچکی از پلیکان پا خاکستری و اردک مرری و سر سفید نیز در تالاب زیست می‌کنند. در این تالاب در فصل جوجه آوری حداقل ۲۶۳ گونه از پرندگان شناسایی شده و در فصل زمستان نیز تعداد زیادی از درناها، فلامینگوها، آکراس سیاه، غاز خاکستری و انواع اردک‌ها در تالاب پریشان زمستان گذرانی می‌کنند. ماهیان بومی ارژن و پریشان شامل زردک، سرخو و ماهی دمبرک است و تنها ماهی غیر بومی آن کپور است.

تالاب پریشان در سال ۱۳۵۱ بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده و از سال ۱۳۵۳ بخشی از آن تحت عنوان دشت ارژن به پارک ملی ارتقا یافته است. تالاب پریشان همچنین از سال ۱۳۵۵ به عنوان تالاب بین المللی در سایت کنوانسیون رامسر ثبت شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳