پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
خبرگزاري مهر: تلاشها برای نجات دریاچه آب شیرین پریشان از خطر نابودی در حالی توسط سازمانهای غیر دولتی و سازمان محیط زیست کازرون در جریان است که اداره راه بدون هیچ مجوز رسمی همچنان به تخریب گسترده این دریاچه بین المللی ادامه می دهد.
خبرگزاري مهر: تلاشها برای نجات دریاچه آب شیرین پریشان از خطر نابودی در حالی توسط سازمانهای غیر دولتی و سازمان محیط زیست کازرون در جریان است که اداره راه بدون هیچ مجوز رسمی همچنان به تخریب گسترده این دریاچه بین المللی ادامه می دهد.
 
رئیس سازمان محیط زیست شهر کازرون با اشاره به فعالیت بدون مجوز راه و ترابری برای راهسازی در دل دریاچه پریشان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بعد از اینکه از طریق گروههای مردمی و سازمانهای غیر دولتی از فعالیت اداره راه آگاه شدیم  سریع به محل مورد نظر رفته و با هماهنگی دادستان و با همکاری نیروی انتظامی از فعالیت این اداره جلوگیری کردیم .
 
خانبازی ماجرای فعالیت اداره راه را اینگونه شرح داد که  در روز28 دی ماه در سازمان مشغول برنامه های روز هوای پاک بودیم که این گروه به صورت مخفیانه و حتی شبانه اقدام به حضور بیلهای میکانیکی و ماشین های راهسازی کردند و ما بعد از خبردار شدن به آنجا رفتیم
 

 
این در حالی است که مهندس حنیفی رئیس اداره راه و ترابری شهرستان کازرون فارس در گفتگو با خبرنگار مهر از مخالفت مخالفان جاده سازی در تنها دریاچه آب شیرین ایران انتقاد کرد و گفت: کار ما جاده سازی است و این کار راه هم انجام می دهیم. در ضمن چه کسی گفته ما مخالف جاده سازی در دریاچه پریشان هستیم، مشکل ما حضور سازمانهای زیست محیطی و سازمان محیط زیست شهرستان کازرون است که اجازه راهسازی را نمی دهند
 
دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که به نامهای مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز، پریشم، فزشویه، و فامور نیز شناخته می شود.
 
با توجه به اینکه این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را حفظ  کرده است و دارای 4 گونه ماهی بومی شامل ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شده است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده ای را در تالاب به وجود آورده اند.
 
رئیس سازمان محیط زیست شهر کازرون با اشاره به تلاش 70 هزار نفر از مردم و فعالان محیط زیست و تشکر از آنان از روند قضایی و پیگیریهای دادگستری و حضور کلانتری محل و همین طور درخواست برای حضور گروههای بر آورد خسارت در منطقه برای متوقف کردن فعالیت راهسازان خبر داد و نگرانی مردم از تلاشهایی که این دریاچه زیبا و بین المللی را تهدید می کند ستود.
 
خانبازی مکاتبات انجام شده توسط نماینده مردم کازرون با رئیس سازمان محیط زیست کشور که در تاریخ 19 مهر امسال را گوشزد کرد که در آن نامه به صدور مجوز نهایی از سوی خانم جوادی اشاره شده است و آمده که باید نظر سازمان محیط زیست لحاظ شود در حالی که سازمان محیط زیست کشور و استان هنوز هیچگونه مجوزی در خصوص راه سازی در دریاچه بین المللی پریشان صادر نشده است. به گفته یک فعال محیط زیست در کازرون، آتش زدن نیزارها و  ورود ماشینهای سنگین و خشن راهسازی در دریاچه پریشان نشان می دهد که راهسازان هیچ توجهی به موقعیت زیست محیطی این دریاچه دیدنی نداشته اند.این همه در حالی اتفاق می افتد که مطالعات انجام شده در مورد جاده سازی در این دریاچه به صورت مقدماتی است و تنها چند مسیر به صورت GPS نقطه برداری شده که هیچ نقطه نظر زیست محیطی دریاچه پریشان در آنها لحاظ نشده است.
 
رئیس سازمان محیط زیست شهر کازرون گفت: فرماندار شهرستان در روز اول بهمن ماه کتباً از اداره راه خواسته فعالیتهای خود را در این دریاچه متوقف کند و تا قبل از صدور مجوز سازمان محیط زیست هیچ حرکتی نکند.
 
اظهارات مقامات دولتی در حالی از تلاش برای متوقف کردن فعالیت غیر قانونی اداره راه با حمایت نهادهای مردم نهاد خبر می دهد که یک فعال غیر دولتی در گفتگو با مهر از فعالیت برای تاثیرگذاری بر این رویداد گله داشت.
 
سید محمد هاشمی که از نزدیک ماجرای دریاچه پریشان را با فعالیت انجمن هم اندیشان جوان و موسسه سیزده فروردین و جمعی از هواداران محیط زیست در کازرون پیگیری می کند به خبرنگار مهر گفت: منطقه ای که در آن قصد جاده سازی دارند فوق العاده بکر و دست نخورده است و البته از نظر اقتصادی هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد و با توجه به اینکه راهسازی کار پر هزینه و سختی است، می تواند این دریاچه را به طور کامل نابود کند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳