پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۰۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
خبرگزاری مهر :
در پي انتشار تصاوير كشتار لاك پشت‌ها توسط كازرون نما خبرگزاري مهر نيز گزارشي از اين ماجرا را منتشر كرد در اين گزارش چنين آمده است: آتش زدن چندین هکتار از نیزارهای اطراف تالاب پریشان در دو ماه اخیر، باعث بروز یک فاجعه زیست محیطی شده که بر اثر آن هزاران پرنده مهاجر و لاک پشتهای بومی و همین طور دیگر جانوران دریاچه پریشان در آن سوخته اند.
در پي انتشار تصاوير كشتار لاك پشت‌ها توسط كازرون نما خبرگزاري مهر نيز گزارشي از اين ماجرا را منتشر كرد در اين گزارش چنين آمده است:
 
به گزارش خبرنگار مهر، آتش زدن چندین هکتار از نیزارهای اطراف تالاب پریشان در دو ماه اخیر، باعث بروز یک فاجعه زیست محیطی شده که بر اثر آن هزاران پرنده مهاجر و لاک پشتهای بومی و همین طور دیگر جانوران دریاچه پریشان در آن  سوخته اند.

با این حال و به نقل از شاهدان عینی، در زمان تخمگذاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب پریشان تخم این پرندگان نیمروی نیمروز کارگران و راهسازان شده بود.

        لاک پشت های بی پناهی که در آتش نیزارهای حاشیه تالاب پریشان سوختند       

بنا بر این گزارش، نزدیک به 30 هکتار از نیزارهای اطراف دریاچه پریشان در یکسال گذشته به شکل سازمان یافته ای طعمه آتش خود ساخته مسببان اصلی تخریب تالاب پریشان شده است که نزدیک به 20 هکتار آن در سال گذشته و بیش از 8 هکتار آن نیز در یکماه و نیم گذشته آتش گرفته است.

استخوانهای سوخته پرنده ای که در نیزارهای تالاب پریشان شاید در آشیانه اش خواب بوده است

آتش سوزی نیزارهای تالاب پریشان و مرگ صدها نوع جانور ساکن در نیزارهای تالاب در حالی اتفاق افتاده که مسافت میان روستاهای اطراف پریشان از روستای شهرنجان تا روستای پریشان بیش از 4 و نیم کیلومتر است و نزدیک به 2 کیلومتر آن از کوه مستقیم به آب دریاچه وصل می شود، در حالی که روستانشینان و مسئولان دست اندر کار راهسازی مسافت موجود برای راهسازی را 800 متر اعلام کرده اند تا شدت تخریب و خسارت واقعی به چشم نیاید.

مار سوخته شده ای که زمان آتش نیزارها راهی برای خیز و فرار نداشته است

به گزارش خبرنگار مهر و طبق گفته شاهدان عینی و تصاویر گرفته شده، آتش زدن نیزارهای تالاب پریشان تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر و لاک پشتها و مارها و جانوران خشکی زی اطراف تالاب را به طرز دردناکی به کام مرگ برده که این اتفاق دور از چشم ماموران سازمان محیط زیست اتفاق افتاده است.

جسد لاک پشتی سوخته در تالاب پریشان 

با این حال فاجعه تکان دهنده آتش زدن پرندگان و لاک پشتها و مارها و جانوران پناهنده به نیزارهای حاشیه تالاب پریشان در حالی اتفاق افتاده که برخی مسئولان محلی شهرستان کازرون که پیشتر برای تالاب پریشان دلسوزی می کردند چند روز پیش به میان روستاییان رفته و با شعار وظیفه خدمتگذاری به مردم با امضای توماری 20 متری با ساخت راه در تالاب پریشان موافقت کرده اند.

لاک پشت های سوخته در تالاب پریشان

سازمان محیط زیست که طبق دستور دادستان کل کشور مامور رسیدگی و معرفی بانیان تخریب تالاب پریشان در چند روز گذشته بوده است تا کنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نداده و رئیس سازمان محیط زیست پیشتر در گفتگو با خبرگزاری مهر از دستور دادستان کل کشور در مورد پیگیری علت تخریب دریاچه پریشان و شناسایی متخلفان اظهار بی اطلاعی کرده بود.

 استخوان یک پرنده سوخته در تالاب پریشان

بر اساس تایید دادگستری شهر کازرون تخریب پنهانی دریاچه پریشان همچنان ادامه دارد و در این خصوص رئیس دادگستری شهرستان کازرون به خبرنگار مهر گفت: بارها به صورت شفاهی و کتبی به محیط زیست شهرستان، جهاد کشاورزی و اداره آبیاری گوشزد کرده ایم تا در ارتباط با برداشت آب کشاورزان از آب دریاچه اقدام کنند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند که در این ارتباط هنوز اقدامی صورت نگرفته است و پریشان همچنان در حال تخریب است.

این در حالی است که در این فاصله مسولان شهر کازرون هم با تغییر رویه قبلی و با امضای توماری با کشیده شدن راه در دل زیباترین دریاچه آب شیرین ایران موافقت کرده اند.

 نیزارهای سوخته دریاچه پریشان که زیستگاه لاک پشت ها و پرندگان و مارها و... بوده است
 
گزارش: جواد حیدریان
عکس:محسن عباسپور
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۳۰
0
0
سلام به دوستان عزیز سایت کازرون نما
وسلام به همه همشهریهای عزیز
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود اما به خون جگر شود

دیدن این تصاویر دل هر دوستدار طبیعت و دریاچه پریشان را که شاید تنها باقیمانده طبیعت شهر سبز می باشد به درد می آورد .البته باید بگویم این آتش سوزیها نتیجه ساخت تنهایک جاده نیست بلکه برخی کشاورزان جهت وسعت زمینهای کشاورزی خود در جای جای این در یاچه اقدام به آتش زدن نیزارها کرده اند . بیش از 3 سال است که این کارها ادامه دارد و متاسفانه برخی مسئولین در خواب به سر می برند اخیرا این کار را با جهت گیریهای سیاسی به نماینده نسبت دادند اما همه خوانندگان سایت کازرون نما از دیدند که با توجه به مستندات موجود تنها 2 مکاتبه از سوی ایشان به ریاست محترم محیط زیست آنهم جهت حفظ این دریاچه انجام شده . هم اکنون هم مقرر شده تا مشخص نشدن وضعیت محیط زیست دریاچه احداث جاده شهرنجان - پریشان متوقف شود اما برخی که خود مصاحبه های آنچنانی کردند حال به صورت پنهانی جلسات تعامل برگزار می کنند . واینان بدانند که مردم شهرستان کازرون از این وضعیت نخواهند گذشت . آقای خانبازی باید و می بایست جواب این فاچعه را بدهد .آخر کدام عقل سلیم می پذیرد 800 متر راه طی تنها یک شب احداث شود. مردم منطقه شهرنجان - پریشان باید بدانند هیچکس مخالف احداث جاده برای آن روستاها نیست اما این مسیر جهت اجرای این امر مناسب نیست . من به عنوان یک شهروند کازرونی از مردم شهرستان کازرون اعم از بخشها و خود شهرخواهشمندم این بار فریب ظاهر سازیها و برخی اظهارات متناقض مسئولین را نخورند وتا احقاق حق خود این موضوع را دنبال کنند . باید مشخص شود چه کسانی کارشناسان محیط زیست را که جهت نقشه برداری اصولی به کازرون آمده بودند فریب داده و چرا برخی مسائل زیست محیطی طی این سالها پی گیری نشده است. آنان که باید بدانند بگویند آنچه را که می دانند، تا دیگران نگویند شرح ماوقع این حقایق تلخ را.یا حق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۱
0
0
برای شهرم متاسفم. برای مسئولان شهرم متاسفم.واقعا که....اقای فرماندار شما که دم از حمایت از محیط زیست می زدید و برای پریشان (ازبرای مسائل .....) سینه چاک کرده بودید تا کنون برای پریشان چه کرده اید؟چه جوابی در برابر خدا و مردم دارید؟
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۱
0
0
faghat mitonam begam ke be in mamlekat ...
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۱
0
0
واقعا چه نظري بايد داد در مقابل اين همه بي توجهي وقتي درياچه پر از اب بود و هر ساله تعداد زيادي گردشگر از سراسر كشور و دنيا را به خود جذب مي كرد مسولين چه كردند كه حالا انجام دهند وقتي مي خواستند نيروگاه سيكل تركيبي را دراين منطقه احداث مي كردند بايد فكر ايچنين روزهايي را بايد مي كردند بايد تاسف خورد واز تالاب براي ايندگان تعريف كرد به اميد روزي كه همه ي مردم بفكر محيط اطراف هم باشند و نسبت به اذن احساس مسوليت كنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۲
0
0
با سلام . چهره مسافران نوروزی که امسال به کازرون جهت دیدن یکی از زیباترین دریاچه هاودیدنی های جنوب می ایند واقعا دیدنی است آن ها نمی دانند که با یک صحرای خشک روبه رو می شوند کاش که به طریقی به مردم کشور این فاجعه بزرگ اطلاع داده می شد .آنها به کازرون نیایند بهتر از این است که بیایند وچنین افتضاح زیست محیطی را ببینند آن وقت آبروی ما کازرونیها میرود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۲
0
0
زکی !
سمانه پیروی دانشجو محیط زیست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
الهی من بمیرم برای لاک پشت هیی که زغال شدن فاجعه خیلی بدی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳