پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
مسعود هوشمندي
پیش از این  ازطریق نماینده محترم شنیده شده بودم که ایشان برای دریاچه مرعوب پریشان که در تشنگی همچنان رنگ بهت بخود گرفته است برنامه های جالب و توجیه مندی را در سر دارد و با دعوت از بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهان آن شده است که این حوزه زیستی که دارای شهرت بین المللی می‌باشد مغفول از نظرها نماند.
 
وی در نظر دارد این حوزه زیستی و طبیعت زیبا را با توجه به الگوهای خارجی توریسم تبدیل به یک  منطقه توریستی نموده تا بر شهرت هرچه بیشتر آن بیفزاید و همچنین در نظر دارد با استفاده از کوتاه شدن فاصله‌ي شهرستان شیراز از طریق دشت برم که طبیعت زیبای خاص خود را در حین عبور از جنگل دارد با هدف ایجاد اشتغال در کنار سواحل دریاچه با مدیریتی که صدمه ای به وضع موجود نزند بخشی از سواحل دریاچه را آن‌گونه که در همه دریاچه‌ها رعایت می‌شود با نظر کارشناسان استراحت‌گاه توریست قرار دهد و با سرمایه گذارانی هم روی سخن را تاکنون حضوراً و دفعتاً داشته  است که همین موضوع را هم امام جمعه محترم شهرستان دریکی از خطبه‌های نمازجمعه این‌گونه تقویت نمودند که: سرمایه گذاران کازرونی "فقط بصورت افقی برگشتن نباید به کازرون آورده شوند بلکه باید به توسعه کازرون هم بیندیشند"
 
در واقع  این موضع امام جمعه محترم در خصوص جذب سرمایه گذاری آن‌هم در ابتدای نمایندگی آقای دهقان ناصرآبادی بمنزله‌ي احساس رکود در شهرستان بود که با درایت‌مندی او بیان شد و همچنین تشویقی بود برای نماینده محترم شهرستان که انصافا" موضع بر حقی بود.
این روزها با توجه به نبود آب در کوزه پریشان اجباراً باید بگرد جهان گشت و نماینده محترم شهرستان تنها یک فرصت را در جهت آن وضعیت مناسب دیدند و بارها هم اعلام نمودند که شرم دارم سرمایه گذاران را به جایی دعوت نمایم که موجب دلزدگی آنها شود اما تا رسیدن آب و نزولات آسمانی راه سازی را نباید فراموش کرد زیرا اولین گام آن هم در این موقعیت ایجاد راه دسترسی به نقاط دیدنی و توریسم‌گیر دریاچه است. او نه بمنظور تخریب آنگونه که بزرگ نمایی شده است بلکه بمنظور استفاده‌ای از امکانات موجود برای عملی کردن صنعت توریسم که همواره از دغدغه‌های فکری ایشان و سایر مسئولین دلسوز بوده است تا آنجا که توانسته دفاع نموده است و کارگروه‌هایی را هم برای تشخیص نقاط ضعف و قوت از جمله «دکتر زیاری» را که از مفاخر شهرستان کازرون است در جریان قرار داد تا نظرات مشورتی را در این‌خصوص بصورتی جامع جلب نماید.
 
لذا اصل بزگ نمایی را هم که ایشان بطور مختصر بیان نموده اند سخنی کاملا سربسته بود که حقیقت امر حکایت از آن داشته که منظور از ساخت جاده با نظرداشت به اهداف  دیگری است نه این‌گونه است که عده ای تصور می‌نمایند.
 
در این‌خصوص لازم بود نماینده‌ي محترم شهرستان هرچه بیشتر و بیشتر توضیح دهند تا زوایای امر بر همگان روشن شود زیرا این سخن موجز آن‌گونه که دیده‌ایم التهاب ایجاد نمود و کسانی را هم که بگمان بد واداشته باید از این نوع گمان‌ها بر حذر داشت .

در همین جا لازم دانسته سئوالاتی را به تعبیر خودمانی و با نگاهی به سوابق اندیشه‌هایی که توسعه کازرون را از هر حیث در سر دارند و نیک نگریسته‌اند که توریسم برای شهری فرهنگی و تاریخی با سوابق مذهبی درخشان لازم می‌بینند و صدیقانه برای کازرون دلسوزی می‌نمایند بنمایم و آن این است که:

آیا جلب توریسم آن هم برای بهبود بخشیدن به وضع راکد شهرستان الزاما" یعنی تخریب طبیعت؟

آیا خارج نمودن دریاچه ازوضع سنتی آن الزاماً بمعنی صنعتی کردن محیط است یا تخریب طبیعت؟

آیا سواحل زیبای ترکیه امروزی که از هر نوع صنعت در آن دیده می‌شود ارتقاء یافته یا تحریب شده است؟

آیا طبیعت آن سواحل در معرض نابودی است؟

اگر چنین است پس چرا سازمان‌های بین المللی آنجا به امدادرسی نمی آیند؟ 

البته که جواب با توجه به نگاهی که با دید کارشناسانه به صنعت توریسم شده است و نگاه‌هایی که به آن معطوف است منفی است و منظور نماینده محترم هم در وضعیت کنونی ایجاد راه روستایی و جلب نظر روستاییان بطور مستقیم نیست بلکه تیری است که بسوی دونشان می‌رود.

۱- دسترسی توریست به تمام نقاط دریاچه و اشراف بر محیط اطراف از طریق راه خاکی؟

۲- برخورداری روستاهای  اطراف از راهی که علاوه بر توسعه توریسم آنان را هم از بن‌بست بیرون خواهد آورد.

خبر مهم سایت جامع کازرون نما را که بیانات مسئولین شهرستان را پوشش می‌دهد بسی شگفت‌آور از آن دیدم که باید... و اینگونه ارزیابی کردم که آیا واقعاً دهقان ناصرآبادی را باید شخصی معرفی کرد که یک تنه هم تصمیم می‌گیرد و هم عمل می‌کند بدون آنکه با سایرین هماهنگی داشته باشد؟ اگر چنین است که چنین شخصی از توانایی لازم برای توسعه شهرستان برخوردار است و باید تشویق شود.

این سخن فرماندار محترم شهرستان بود که در سایت جامع کازرون نما درج شده بود که حقیر از یک بعد آن توانایی‌های دهقان را باستناد از این قول در نظر آوردم و از یک بعد دیگر دلیل و علت اصلی این ناهماهنگی جویا می‌شوم که ازسایر مسئولان شهرستان هم بد نیست بپرسیم که چرا؟ و برای چه با همدیگر هماهنگ نمی‌شوید؟

با احترام به ساحت یکایک این عزیزان که اهداف واحدی را دنبال می کنند و بخوبی می‌توانند در بهبود بخشیدن به وضع موجود در کنار همدیگر شهرستانی آباد و همیشه سبز را در منظر عموم رقم بزنند. بر همه‌ي اصحاب رسانه است که در نوع بیان خبر دقت نموده تا به چنین سخنانی آن‌گونه‌ دامن زده نشود که بفرض وجود چنین فاصله‌ای این فاصله را بیشتر نمایند و همگی این عزیزان را با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب باید دعوت به هماهنگی نمود تا  از این‌ طریق بازوان توانمندی که می‌توانند شهرمان را زیبایی بخشد و بموقع عمل نمایند به یاری آنها بشتابد نه اینکه مأیوس شوند.

زیرا تاکنون هر اندازه بیاد داریم در تفرق آرا اگرچه پیشرفت‌هایی هم ممکن است مشاهده شود لیکن بصلاح شهرستان سبزی چون کازرون آبادنیست. و هرگز با توجه به صنعتی شدن توریسم و اهدافی که نماینده محترم با توجه به مطالعات انجام شده در سردارند نباید این اقدام را تخریب تلقی کرد چرا که کشور همسایه‌ي ما ترکیه با آن اقتصاد بیمارش با رونق بخشیدن به سواحل دریای‌اش و ایجاد فرودگاه‌هایی که بزرگترین هواپیماهای جهان در آن فرود می‌ایند نشان داده است که راه در حاشیه تمام سواحل دریایی چه خواصی را در برداشته است. بنابراین آنچه از ظاهر این سخنان و سیاهه‌های خبری قابل برداشت است ناشی‌ از همان عدم هماهنگی بوده و این موضوع برعهده مسئولین است تا با همدیگر هماهنگ شوند وگرنه بعید است که دسترسی به سواحل زیبای پریشان بقصد تخریب بوده باشد.
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۹
0
0
آخه شما که نه می دانی محیط زیست چیه نه معنی توریسم چیه چرا اظهر نظر کارشناسی می کنه.آخه برادر من گردشگری اولویت دوم بعد از محیط زیست هست به بهانه گردشگر که نباید محیط زیست را تخریب کرد. اگر قرار است که گردشگران با خیال راحت در جاده آسفالته در کنار پریشان قدم بزنند تا مبادا گوشه لباسشان خاکی شود ولی در عوض در اکوسیستم طبیعی این منطقه اخلال ایجاد کرد همان بهتر که نیایید.
حداقل 2 واحد محیط زیست پاس می کردید که بدانید محیط زیست با گردشگری فرق نی کند. پریشان یک طبیعت بکر و دست ناخورده است و زیبایی آن به خاطر بکر بودنش هست/
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۹
0
0
با سلام خدمت جناب آقای هوشمندی عزیز
شهرستان کازرون ما متأسفانه همواره در مسیر توسعه و پیشرفت با موانعی عدیده ایی مواجه بوده و می باشد که حقیقتاً تا آنها را شناسایی و بر طرف نکنیم نمی توان به افق توسعه شهرستان چندان امید وار بود.
در این ارتباط و با لحاظ مطالب مفید حضرتعالی چند نکته را مطرح می کنم.
1- متأسفانه قرائن حکایت از این دارد که شهرستان ما فاقد یک سند چشم انداز بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت توسعه می باشد. نشانه آن هم اینکه کارها اغلب پراکنده، و بدون بررسیهای علمی و حتی بعضاً مثل مورد اخیر بدون هماهنگی با مسئولین اصلی شهرستان انجام می شود. الحق این مورد اخیر بسیار قابل تأمل است.
2- در همین یکی دو ماه اخیر موضوعاتی از قبیل پتروشیمی، کارخانه سیمان، نیروگاه و بویژه موضوغ جاده کشی حاشیه سواحل شمالی دریاچه پریشان که همگی حساسیتها و واکنش های زیادی بویژه از طرف نخبگان و وبلاگ نویسان و حتی از طرف همه تشکل های مردم نهاد و از همه جنا ح ها و گرو ه های سیاسی را بدنبال داشت از جمله موارد نمونه می باشند.
3- انجام ارزیابی های زیست محیطی به عنوان نسخه تضمین و تأمین کننده حقوق انسان و طبیعت بطور توأ مان ، و مرجع مقبول محک حدود مداخله انسان در طبیعت حساس دریاچه پریشان، قبل از انجام پروژه احداث جاده فوق پاسخ بسیاری از سئوالات را می داد.
3- یک اصل مهم در مدیریت توسعه وجود دارد و آن اطلاع رسانی و آگاه کردن جامعه پیرامون کارهایی که قرار است انجام شود و بویژه اقناع عمومی و همراه کردن همه ذینفع ها ، که این مسئله مهم در مورد دریاچه پریشان انجام نشد . ظاهراً در روز تاسوعا و عاشورای حسینی پروژه شروع شده است.
4- من نمی دانم تصویب طرح جامع توریستی دریاچه پریشان بر اساس چه سندی تصویب شده است. اما یک نکته بسیار روشن است اگر احداث جاده فوق بر اساس طر ح مطالعاتی و تفصیلی تهیه شده، خوب اعلام شودکه این مطالعه و پیشنهاد از طرف چه مرجع مشخصی بوده و باید بیان شود آیا پیشنهاد آنها مبنای اقدام اخیر بوده و یا براساس یک تصمیم سیاسی صرف بوده است.
5- بنده خدمت جناب آقای دکتر زیاری ارادت ویژه ایی دارم، اما آیا بهتر نبود علاوه بر توجه به نظر ایشان از نظر کسانی که سالها مطالعات علمی و تحقیقات دامنه داری در باره دریاچه پریشان داشته و بویژه از خود اهالی منطقه هم هستند ، مثل جناب آقای دکتر جهانبخش ثواقب که کتابی هم تحت عنوان دریاچه پریشان نوشته و نیز خود بنده که علاوه بر تحقیقات 15 ساله ام در مورد دریاچه پریشان، به طرق مختلف آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره و کمک به آقای دهقان در راستای خدمت بیشتر به شهرستانمان اعلام کره ام در این خصوص استفاده می کرد.
6- مسئله پیش آمده در خصوص دریاچه پریشان می تواند هم فرصت باشد و هم می تواند یک تهدید و و به نوعی تعمیق گسست بین مسئولین شهرستان شود. انشائالله که همگی ما در خدمت به شهرستان کازرون گام بر می داریم این نکته را درک کنیم که توسعه و پیشرفت میسر نمی شود، مگر در سایه شناخت همه جانبه، تصمی گیریهای معقولانه که اجماع را در پی داشتع باشد، برنامه ریزی، مدیریت کار آمد و هماهنگ و اراده قوی برای پیشبرد اهداف.
7- باید توج داشته باشیم دریاچه پریشان زمانی ارزش های توریستی قابل توجه خواهد داشت که اکوسیستمش بکر و دست نخورده بماند.
ببخشید. موفق و شادکام باشید.
دکتر غریب فاضل نیا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۰
0
0
با سلام
احداث جاده و مراکز تفریحی-توریستی در کنار بسیاری از رودخانه ها دریاچه ها و دریاهای مختلف جهان کم نیست. به نظر می رسد اگر در حاشیه این دریاچه هم با نظرات کارشناسی و مطالعات دقیق طوریکه کمترین خطر زیست محیطی را داشته باشد جاده احداث شود و یا مراکز توریستی-تفریحی ایجاد گردد می تواند بر اقتصاد منطقه تاثیر قابل توجه داشته باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۱
0
0
سلام
برآندوست محيط زيست خوانده ام
كوچك شما از اين علم بهره اي نبرده ام واين مطلب را هم درمجلسي آموختم كه بنظرم ميرسيد همين كم را بنحو اكمل ياد گرفته ام واين عرض پاياني براي تنوير ذهن حضرتعالي ضميمه ميشود.
آيا بنظر شما براي توسعه گردشكري در خصوص آثار باستاني بيشابوربايد برآثار باستاني شاپور چيزي بيفزاييم (يعني ازنو آثار اضافه كنيم)يا نقاطي را براي استراحتگاه وتسهيل در اقامت توريسم به روش نوين اخداث كنيم؟
با توجه به اين موضوع سئوال ديگر اين است كه آيا ايجاد جاده دسترسي به مناطق بكر مغاير باگردشگري است؟
منظور شما از اولويت دوم چيست؟
اولويت همان اولويت است ديگر دومي نداردومصدر جعلي اولي بوده محيط زيست هم محيط زيست است وخودش اصالت دارد.شايد منظورتان اصل دوم بعد از محيط زيست است وآنرا اولويت دوم بيان ميكنيد.
مشكل ماهمين كم دانشي مشتركي است كه نسبت به همه امور داريم بنده ازنظر شما نسبت به محيط زيست ودغدغه اي كه داريد استقبال مي كنم اما محيط زيستي كه دسترسي به آن سخت است براي همان چرندگان وپرندگان تا ابد باقي ست وجلب وجذب توريسم هم ديگر تعطيل وبا اين نظر شما كازرون هم بايد براي همان كازروني ها مثل هميشه بماند.درحاليكه همه وبلاگ نويسان برخلاف نظر شما به اصل توسعه وقوف وموافقت دارند ونام كازرون را بلندآوازه تر ازاين كه هست مي خواهند.با نگاهي مثبت به پريشان مفهومش اين خلاصه است كه اميدوارم شما هم دراين خصوص بدون خصومت با نظربنده منصفانه واز سرعدل وانصاف قضاوت كنيد.به نظرات آقاي دكتر فاضل نيا بعنوان يك متخصص هم توجهي داشته باشيدبد نيست
mohsen farahani
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
0
0
جناب هوشمندی مطالب بسیار خوب بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳