پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۳۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۹
نگاهی به هندبال کازرون از ابتدا تا کنون :
در دهه 70 و با ورود اولین اسپانسر به هندبال کازرون کم کم نشانه های اختلاف و دسته بندی ها آغاز شد و عده ای منفعت طلب با سیاست تفرقه بینداز وحکومت کن تیشه به ریشه هندبال کازرون زدند و بازیکنانی که تا دیروز در کنار هم در اردوهای ورزشی غذای تیم را خود آماده می کردند وحتی رانندگی مینی بوس حامل بچه های تیم را خود برعهده می گرفتند را مقابل هم قرار دادند

سرویس ورزش: محمدرضا پولادی . در اواخر دهه 40 ورزش نوپایی قدم به عرصه ورزش ایران گذاشت و در اولین دوره آموزش این ورزش مهیج و جذاب یکی از ورزشکاران با سابقه کازرون به طور داوطلب در این کلاسها شرکت کرد و با نمره عالی، رتبه ی اول کلاس مربیگری و سپس داوری این رشته را از آن خود کرد و در برگشت به کازرون در دبیرستان جلوه کار خود را آغاز کرد.

استاد علی اصغر توکلی اولین مربی داراده مدرک مربیگری، کار آموزش رشته جدید و نوپای هندبال را در این مکان آموزشی که زمین ورزشیش خاکی بود آغاز کرد. وی با عشق وعلاقه دانش آموزان را به هندبال علاقه مند کرد و خیلی زودتر از آنچه پیش بینی می شد هندبال در دل ورزشکاران صاحب جایگاهی در خور شد.

در سال 1348 اولین تیم منتخب هندبال کازرون با حضور عبدالکریم جعفرنژاد، عبدالصاحب نیکویی، مرحوم هوشنگ نظربین، جعفر اولیاء، کرامت موذنی، حسن رزمی، علی مقصودی، عبدالرضا بنیادی و.. تشکیل و به مسابقات قهرمانی آموزشگاه های فارس در لار اعزام شد؛ این تیم با اقتدار کامل به مقام قهرمانی رسید و هم چنین عبداکریم جعفرنژاد به عنوان ستاره این دوره از بازیها انتخاب شد تا این خود شروعی باشد برقهرمانی های فراوانی که در آینده انتظار هندبالیست های کازرونی را می کشید.

هندبال کازرون به سرعت تبدیل به قدرت اول استان شد وعلاوه بر رده پسران، در رده دختران نیز کازرون حرف اول را در استان میزد.  این قهرمانی در رده بزرگسالان نیز تکرار شد بطوری که تیم های منتخب شهرستان های دیگربرای کسب مقام دومی وارد مسابقات می شدند وجسارت نگاه کردن به سکوی اولی را هرگز به خود نمیداند.

 

دهه 50 و 60 ، سال های طلایی هندبال کازرون

دهه 50 اوج درخشش هندبال کازرون و سلطه بی قید و شرط ورزشکاران کازرونی بر سایر رقبا بود. در این سال ها مرحوم هوشنگ نظربین بهترین هندبالیست فارس بود وبازیهای زیبای آن مرحوم باعث گردید تا جوانان بی شماری به ورزش هندبال علاقمند شوند و خود درآینده به ستاره های هندبال فارس مبدل شوند که از آن جمله می توان به اصغر یوسفیان (دست قشنگ) وصدراله حبیبی اشاره کرد. در سال های دهه 50 مدرسه دخترانه دکتر اقبال (زینب کبری فعلی) واقع در خیابان حافظ تنها زمین قابل استفاده برای انجام مسابقات هندبال بود که مردم کازرون از این مدرسه خاطرات فراوانی دارند که در آینده به خدمات این مکان آموزشی وهمکاری آموزش وپرورش کازرون ومسئول تربیت بدنی وقت آن اداره استاد علی اصغر گروش خواهیم پرداخت.

قهرمانی ها در هندبال بی پایان بود و هر روز یک ستاره جدید با همت استاد توکلی قدم به ورزش کازرون می گذاشت بطوری که تیم منتخب فارس همگی از بچه های کازرون بودند و اینها همه در سایه اتحاد و همبستگی بین اهالی ورزش بود. استاد توکلی پیشرفت هندبال کازرون را به تلاش دیگر همکاران خود مانند آقایان محمد حسن و محمد حسین مصلایی پور، مرحوم محمد جعفر آیین پرست، آقای رستمی وسایر معلمان و دبیران ورزش کازرون نسبت می دهد واز همگی آنها کمال قدردانی وتشکر را بعمل می اورد.

در آن روزها اختلاف و حاشیه راهی در ورزش هندبال نداشت و اتحاد و همبستگی به قصد موفقیت و افتخار آفرینی سرلوحه کار بود؛ آن روزها مرحوم سید حسن سلامی رییس وقت تربیت بدنی کازرون و استاد گروش مسول تربیت بدنی آموزشگاه ها کمال همکاری را باهم داشتند و به صورت تمام وقت در حال تلاش برای موفقیت ورزش بودند و کمتر دنبال دوربین و ژست قهرمانی گرفتن بودند. سایر مربیان نیز همگی در یک برنامه مشخص و مدون و در کمال آرامش به وظیفه خود که کشف و پرورش استعدادهای نهفته بودند - چیزی که امروز متاسفانه در ورزش کمتر دیده میشود- می پرداختند.

در دهه 60نسل سوم هندبال شکل گرفت و این نسل هم که دست پرورده استاد توکلی و دیگرمربیان کازرونی بودند به مانند پیشنیان خود به تداوم قهرمانی پرداختند و ستاره های جدید به جامعه ورزش ایران تحویل دادند. در این دهه بود که بزرگانی همچون بهادر ریاضی و حسین محسنی برای اولین بار به تیم ملی کارگران کشور دعوت شده و سپس به تیم ملی هندبال راه یافتند بطوری که بهادر ریاضی در جمع بازیکنان اصلی تیم ملی اعزامی به مسابقات آسیایی سئول در سال 1986 بود.

کسب مقام سومی فارس در قهرمانی کشور که برای اولین بار در شهرکازرون برگزار شد (سال 1363) از دیگر افتخارات بی شمار هندبال کازرون است و جالب اینکه از 12 بازیکن تیم فارس بجزء یک نفر، همگی از هندبالیست های کازرونی بودند.

هندبال ورزش اول کازرون در این دهه هم به مانند قبل پر افتخار ظاهر شد و با رونق گرفتن مسابقات لیگ و جام حذفی کشور بزرگان هندبال ایران به کازرون آمد و رفت پیدا نمودند و بارها از تیم کاملا بومی کازرون شکست خوردند.  در آن سالها نه خبری از پول بود نه از قرار داد و... همه به عشق کازرون تلاش می کردند .

مخارج تیم توسط خود بازیکنان و مردم تامین می شد؛ به عنوان نمونه، در سفری به اصفهان برای انجام مسابقات قهرمانی کشوربازیکنان تیم و مربی (حیدر معینی) کارهای آشپزی را خود انجام داده و با کسب بردهای شیرین نام کازرون را در سطح کشور مطرح می نمودند.

در این ایام بازیکنانی همچون کاپیتان غلام نیکویی، محمد هدایت، خسرو بزرگی، علی نقی پیران، برادران محسنی و ارغوان و پرهیزکار، حمید طهماسبی، مسعود کرمی، بهادر ریاضی، وحید و محمد علیزاده و... در تیم منتخب کازرون می درخشیدند.

کارهای زیر بنایی که از اواسط دهه 40 توسط اساتید ومربیان هندبال کازرون آغاز شده بود در دهه 50 و60 به بار نشسته و در تمامی رده های سنی و مقطع های آموزشی از نام آوران هندبال ایران شده بودیم. در دهه 50 و 60 مسابقات هندبال باشگاهی برگزار می شد وتیم های همچون بانک ملی، پاس، رستاخیز، پیکان، پرسپولیس از جمله تیم های مدعی قهرمانی در کازرون بودند.

 

دهه 70، آغاز اختلافات

در دهه 70 و با ورود اولین اسپانسر به هندبال کازرون کم کم نشانه های اختلاف و دسته بندی ها آغاز شد و عده ای منفعت طلب با سیاست تفرقه بینداز وحکومت کن تیشه به ریشه هندبال کازرون زدند و بازیکنانی که تا دیروز در کنار هم در اردوهای ورزشی غذای تیم را خود آماده می کردند وحتی رانندگی مینی بوس حامل بچه های تیم را خود برعهده می گرفتند را مقابل هم قرار داده و دود آن آتش هنوز در چشم هندبال عزیز شهرکازرون باقی مانده است.

علیرغم همه این تفرقه افکنی ها در دهه 70 هم افتخارات گذشته تکرارشد ونسل چهارم هندبال نیز از راه رسید و به مانند اسلاف خود فقط قهرمانی آنها را سیراب می نمود. کریم راستی، امید رام، ابراهیم گلچین، حسین استواری، علی نایب زاده و.... از این دسته بازیکنان بودند. کسب مقام نایب قهرمانی جوانان ایران در حضور تیم های مطرح تهرانی و اصفهانی و کرمان ومشهد و همچنین شکست دادن تیم ملی ارمنستان در یک بازی دوستانه و صعود به جمع چهار تیم اول جام حذفی کشور از افتخارات این دهه بود.

 

دهه 80، سال های افول

در دهه 80 دیگر از بزرگی قبل اثری نبود وفقط به قهرمانی در سطح استان و مسابقات کارگری یا در حد تیم های جوانان و نوجوانان اکتفا کردیم تا در اواخر این دهه بعد از سال ها این بار با نام پتروشیمی کازرون به لیگ برتر کشور راه یافتیم. هرچند که مردم کازرون، هیچ گاه اثری از راه اندازی پتروشیمی در شهرشان ندیدند ولی این نهاد اقتصادی یک فصل اسپانسر هندبال کازرون بود و سال اول با هزار مشکل وبسیار لرزان با مربی و بازیکن خارجی در لیگ ماندگار شدیم در سال دوم دیگر از پتروشیمی خبری نبود و تیم با نام جونک کازرون در لیگ برتر به میدان رفت. در لیگ دوم تیم با وجود بازیکن  و مربی غیر بومی سقوط کرد ولی در انتها با لطف فدراسیون وجایگزینی مجددا به لیگ برگشتیم .

در سال سوم حضور تیم در لیگ دیگر نه از مربی غیربومی وخارجی اثری بود نه از بازیکن خارجی . در ابتدای این لیگ بعد از سالها ریاست هیت هندبال بدست بهادر ریاضی ملی پوش سابق هندبال کشور افتاد تا در گام اول کار را بدست کاردان سپرده باشیم. بهادر ریاضی با تلاش بی وقفه و با راه اندازی اصولی کمیته های مختلف فنی و انضباطی و تشکیل هیات مدیره برای تیم هندبال و انتخاب نام مردم کازرون برای این تیم فعالیت خود را آغاز کرد. مجددا دلسوزان هندبال که سال ها گوشه عزلت را بر فعالیت ترجیح داده بودند مرد و مردانه پا به عرضه هندبال گذاشتند و بدون چشم داشت به کمک آمدند.هیت هندبال سروشکل درستی به خود گرفت، حسین استواری با زحمات شبانه روزی در جمع جور کردن تیم عاشقانه کمک کرد و جوانان کازرونی هم با عشق و علاقه در تمرینات درخشیدند و لیگ آغاز شد. دیگر خبری از باند بازی در تیم نبود، دیگر خبری از جلسات شبانه علیه این و آن نبود و همه همدل شده بودند که به روزهای خوب گذشته برکردند. بازیهای زیبا از تیم جوان کازرون بارقه امید را در دل ها کاشت

در نیم فصل اول چند نتیجه خوب هم به این امیدواری کمک شایانی کرد ولی مشکلات مالی خود را نشان داد و هرچه مسابقات جلوتر رفت این مشکلات بیشتر خودرا نمایان کرد. شهرداری کازرون قبول کرد که اسپانسر تیم شود و این کار هم در آغاز نیم فصل دوم انجام داد. ولی بودجه شهرداری هم خود در حالت کما بود و نتوانست آن طور که لازم بود از تیم حمایت کند .

تیم هندبال کازرون نماینده فارس در لیگ برتر بود ولی هیچ گاه از سوی اداره کل تربیت بدنی فارس حمایت نشد بیشتر هزینه های تیم توسط مردم دلسوز کازرون تامین می شد و هیچ وقت فریادهای بهادر ریاضی و تلاش یارانش برای جلب توجه مسئولان شهر به حمایت از این ورزش به سرانجام نرسید. برخی از این مسولان فقط در هنگام برگزاری مسابقات با حضور خود در  سالن به تماشای بازی می نشستند نه کار دیگری.. مسولان شهرما آنقدر گرفتار برنامه های عمرانی وزیر بنایی بودند که دیگر وقتی برای ورزش نداشتند اینها فقط در روز بازی ها پیدا می شدند ودر روزهای دیگر خبری از آنها نبود.

لیگ تمام شد. تیم در روز آخر سقوط کرد، بهادر ریاضی و یارانش ماندند با کوهی از مشکلات مالی  و دلخوش به وعده هایی که تا به امروز هیچ گاه عملی نشده بود.بهادر ریاضی از ریاست هیت هندبال ومدیر عاملی استعفا داد و دست مسئولان تربیت بدنی را برای انتخاب فرد دیگری باز گذاشت ولی خود تربیت بدنی کازرون هم پا در هوا بود تا اینکه رییس آن اداره هم برکنار شد و سرپرستی این اداره بر عهده معاون آنجا گذاشته شد که وی نیز اطلاع چندانی از ورزش نداشت که اگرجز این بود، حتما فکری به حال زار هندبال می کرد هندبالی که نه رییس هیاتی دارد نه برای مسابقات لیگ دسته اول کشور اعلام آمادگی کرده است و بازیکنان جوان هندبال کازرون نیز یکی یکی به تیم های دیگر کوچ می کنند.

هندبال کازرون از ابتدا تا به امروز قدرت اول هندبال فارس و از تیم های همیشه مدعی وسرشناس در کشور بوده و با تقدیم کردن چندین شهید راه وطن چون شهیدان حسین علی سبزواری، صفدر شهبازی، اصغر ارجی و همچنین ملی پوشانی مثل بهادر ریاضی (تیم ملی ایران اعزامی به بازیهای آسیایی سئول 1986وتیم ملی کارگران کشور 1363-64 ) حسین محسنی (تیم ملی کارگران ایران 1363-64) هادی پرهیزگار(تیم ملی جوانان ایران چندین دور) بهرام رستمی (تیم ملی جوانان اعزامی به قهرمانی جوانان جهان -آتن یونان2010-2011) و علی رحیمی کازرونی (کاپیتان فعلی تیم ملی جوانان ایران ) و در زمینه داوری اساتیدی همچون استاد علی اصغر توکلی (اولین داور بین المللی هندبال ایران و رییس هیت هندبال فارس) استاد داود توکلی (رییس کمیته داوران هندبال آسیا وناظرفنی ارشد هندبال المپیک لندن ومسابقات قهرمانی باشگاههای جهان واز بزرگان هندبال دنیا) عبدالصاحب نیکویی (از داوران ملی و ناظر فدراسیون هندبال ایران ) و بزرگان دیگری به مانند حسین توکلی نایب رییس هندبال فارس و غلام نیکویی رییس هیات هندبال استان بوشهر و کمیته هندبال ساحلی ایران دین خود را به جامعه ورزشی ایران ادا نموده است.

آقایان، هندبال کازرون در حال نابودی است اگر نمی توانید آن را نجات دهید مرد و مردانه اعلام کنید. اگر نمی توانید یک مسول دلسوز وکاربلد برای تربیت بدنی انتخاب کنید کسی که مثل مرحوم سلامی عاشق باشد دلسوز باشد و خدایی کار کند بگوید تا ورزشکاران کازرونی به فکر خودشان باشند آیا در شهر ما کسی نیست که شایسته ریاست بر این اداره باشد؟

هندبال عزیز بازهم منتظرت میمانیم تا با افتخار برگردی بازهم منتظرت میمانیم تا مردانی همچون حسین محسنی ها را غلام نیکویی ها را ریاضی ها را طهماسبی ها را و....برایمان به ارمغان بیاوریهندبال عزیز بازهم منتظرت میمانیم ومطمئن هستیم هنوز امثال مرحوم آیین پرستها /مصلایی ها /معینی ها /رضا رهایی ها هستند که بدون چشمداشت عاشقانه تورا دوباره بسازند.


نویسنده: محمدرضا پولادی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
0
1
ماکه جز افسوس خوردن کاری از دستمون برنمیاد.اوناییم که کاری ازدستشون برمیاد فقط به فکر جیب خودشونن...
hamed
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
2
0
به نطر من اونی که تیمو برد به لیگ پایین تر باید جواب بده و اسمشم گذاشته قهرمان
سعیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
0
0
با سلام
جا داره از اقای پولادی که با دقت و دلسوزانه به مشکلات ورزش کازرون به خصوص ورزش هندبال می پردازن تشکر کنم.من این مشکلاتو از نزدیک لمس کردم و امیدوارم روزی برسه که هندبال در کازرون بازم هندبال بشه و نه ی جایگاه برای سو استفاده سیاسی از نام بزرگ هندبال کازرون.ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴