پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۴۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۹
سال 1387 شهادب‌الدين طاهري (نويسنده كتاب ــ فيلمنامه دوجلدي يوسف صديق) شكايتي را عليه فرج‌الله سلحشور(نويسنده و كارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر) به دادگاه رسيدگي به جرائم كاركنان دولت تهران ارائه كرد و مدعي شد كه سلحشور؛ ايده ساخت سريال يوسف پيامبر از روي كتاب دو جلدي وي بدست آورده است .
شهاب‌الدين طاهري: سلحشور در دادگاه محكوم شده است + تصویر حکم دادگاه

 
ایلنا: سال 1387 شهادب‌الدين طاهري (نويسنده كتاب ــ فيلمنامه دوجلدي يوسف صديق) شكايتي را عليه فرج‌الله سلحشور(نويسنده و كارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر) به دادگاه رسيدگي به جرائم كاركنان دولت تهران ارائه كرد و مدعي شد كه سلحشور؛ ايده ساخت سريال يوسف پيامبر از روي كتاب دو جلدي وي بدست آورده است .

رياست دادگاه پس از بررسي موضوع در تاريخ 24/5/88 هيات سه‌ نفره‌اي را به رياست عباس بابويهي به همراه دو نفر مشاور تعيين كرد.

شهاب‌الدين طاهري مدعي اين شكايت، ضمن دراختيار گذاشتن حكم نهايي دادگاه درباره فرج‌الله سلحشور با اعلام اين جمله كه براساس آيه 135 سوره نساء براي حفظ حريم عدالت و حفظ آبروي حكومت اسلامي نبايد حق را تحريف يا از آن اعراض كرد و خدا به آنچه مي‌كنيم از همه آگاه تر است و حق هميشه پيروز است، گفت: رئيس دادگاه پس از بررسي موضوع؛ هيات كارشناسي را به سرپرستي عباس بابويهي تعيين كرد و اين هيات نيز از تاريخ 14/7/88 الي 25/12/88 به مدت 170 روز مسئله بررسي و نظر كارشناسي خود را به دادگاه اعلام كردند.
طاهري ادامه داد: دادگاه پس از بررسي نظر هيات كارشناسي؛ راي خود را به شرح ذيل اعلام كرده است:

باتوجه به قدمت سه سال و نيم ايده، چارچوب داستاني و قصه فيلمنامه اعلامي از طرف شاكي در مهرماه 1377 بر ايده چارچوب داستاني و قصه فيلمنامه متشكي عنه نامبرده فرج‌الله سحلشور به ميزان 15 درصد از آثار تهيه و ارائه شده شاكي استفاده غيرمجاز كرده كه ارزش مادي اين بخش از استفاده غيرمجاز معادل يك سوم از قيمت قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه متهم با صدا و سيما است.

دوم مشتكي‌عنه (فرج‌الله سلحشور) از تاريخ 5/9/79 لغايت پايان سال 82 به ميزان 20 درصد از نسخه فيلمنامه دستي و چاپ و ارائه شده به صدا و سيما را كه از طريق رئيس وقت صدا و سيما و اشخاص ديگر سازمان دراختيار وي قرار گرفته است را پس از انعقاد و انجام قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه سريال مورد استفاده غيرمجاز قرار داده و ارزش مادي آن معادل بيست درصد از قيمت قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه منعقده بين متشكي عنه و صدا و سيما در موضوع ساخت سريال است.

سوم: متهم به ميزان بيست درصد در ساخت تصويري، صوتي و بياني سريال يوسف پيامبر از سال 83 به بعداز متن دو جلد كتاب فيلمنامه شاكي استفاده غيرمجاز نموده است به طوري كه ساختار با شكل و محتواي فيلمنامه مكتوب شاكي با فيلم ساخته شده هر دو در يك جهت از اهداف زيبايي شناسانه سازمان يافته‌اند و سيستمي مشترك از نشانه‌ها و تعبيرات را تشكيل داده و دربردارند تا حدي كه باوجود برخي منابع تحقيقي متمايز، مجموعه نمايشي حضرت يوسف از صور گوناگون به مفهوم اقتباس از كتاب فيلمنامه منتشر شده توسط شاكي بسيار نزديك شده است، چنان‌كه سريال در استفاده از برخي ايده‌هاي مشترك با متن فيلم‌نامه شاكي از پيكره كلي آن استفاده برده است و مراحل چهارگانه كنش شامل( پيدايش، بيان ظهور و ايجاد) در توليد اثر نمايشي مذكور از داستان حضرت يوسف (ع) به صورت محسوس و ناغافل براساس فيلمنامه كتاب شاكي هدايت و به ثمر رسيده است و ميزان تقصير متهم در استفاده از كتاب مذكور به ميزان حداقل بيست درصد بوده كه سهم مشاركت شاكي در توليد سريال ساخته شده مشتكي‌عنه به اين ميزان قابل تعيين و ارزيابي است و با عنايت به ساير قرائن و امارات موجود در پرونده به نظر دادگاه اعتراض شاكي وارد تشخيص و سرقت هنري و استفاده غيرمجاز و غيرقانوني از اثر شاكي به شرح مذكور توسط متهم صورت گرفته است. لذا ضمن نقص قراره منع تعقيب صادره و جلب به دادرسي، پرونده جهت انجام اقدامات قانوني به دادسرا اعاده مي‌شود و راي صادره قطعي است.

فرج الله سلحشور نيز كه خود درجريان حكم اين دادگاه است، در گفتگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اينكه حكم صادر شده را قبول ندارد، اظهار داشت كه؛ درباره اين حكم فرجام خواهي مي‌كند و منتظر راي داداگاه تجديدنظر است.

سلحشور در پاسخ به اين سوال كه آيا با گفتگو امكان حل اين مشكل و بسته شدن اين پرونده وجود دارد يا خير، گفت : ديگر نمي‌توان با گفتگو؛ مصالحه كرد زيرا در اين پرونده؛ صحبت از آبروي من به ميان آمده است و بايد آن را به سرانجام رساند.

 
 
 
در پي محكوميت به جرم سرقت ادبي فيلمنامه «يوسف پيامبر(ع)»
فرج‌الله سلحشور درخواست برگزاری دادگاه تجديدنظر داد

سینمای ما- در پي محكوم‌شدن فرج‌الله سلحشور- نويسنده، كارگردان و تهيه‌كننده‌ سريال «يوسف پيامبر(ع)»- به سرقت ادبي در نگارش اين مجموعه تلويزيوني از سوي شعبه‌ي 1083 دادگاه عمومي جزائي تهران ويژه رسيدگي به جرائم كاركنان دولت و رسانه‌ها، او درباره‌ي حكم صادر‌شده درخواست تجديدنظر كرد.
اين درخواست طي دو روز اخير به مراجع قضايي ارائه شده ‌است؛ بدين ترتيب حكم صادر‌ شده در شوراي پنج نفره‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

قربان محمدپور- مدير روابط عمومي سريال «يوسف پيامبر(ع)»- با بيام مطلب بالا درباره‌ حكم دادگاه و درخواست تجديدنظر سلحشور به ايسنا گفت: با توجه به آن كه آغاز، ميانه و پايان سريال زندگي «يوسف پيامبر(ع)» در قرآن كريم وجود دارد، ادعاي سرقت ادبي معنايي ندارد. از سال 79 به همراه گروهي با فرج‌الله سلحشور در زمينه‌ي نگارش فيلمنامه‌ي سريال «يوسف پيامبر(ع)» همكاري مي‌كردم و اين ادعا سطحي است، زيرا چه معنايي دارد كسي به صرف زودتر نوشتن فيلمنامه‌يي درباره‌ي اين پيامبر بزرگوار، ادعاي سرقت ادبي كند.

او ادامه داد: سرقت ادبي به اين معناست كه فردي اثري را خلق كند و فرد ديگري بدون اجازه‌ي خالق اثر از آن استفاده كند.

در روزهاي پاياني سال 88 دادگاه ويژه‌ي رسيدگي به جرايم كاركنان دولت و رسانه‌ها، راي خود را درباره‌ اعتراض سيد شهاب‌الدين طاهري موسوي - نويسنده فيلمنامه حضرت يوسف صديق (ع)- نسبت به قرار منع تعقيب رسيدگي به جرايم كاركنان دولت درباره اتهام فرج‌الله سلحشور نويسنده، تهيه‌كننده و كارگردان سريال «يوسف پيامبر (ع)» درباره‌ي استفاده غيرمجاز از فيلمنامه طاهري بدون اسم و اجازه صاحب اثر در فيلمنامه سريال «يوسف پيامبر(ع)» و به نام خود و عدم درج نام كتاب مذكور به عنوان يكي از منابع مهم و اصلي سريال «يوسف پيامبر(ع)» صادر شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش‌هايي از رأي اعلام شده، آمده‌است: با توجه به قدمت سه‌سال‌ونيم ايده، چارچوب داستاني و قصه‌ي فيلمنامه اعلامي از طرف شاكي در مهرماه 1377 بر ايده چارچوب داستاني و قصه فيلمنامه مشتكي عنه، سلحشور به ميزان 15 درصد از آثار تهيه و ارايه‌شده شاكي استفاده غيرمجاز كرده كه ارزش مادي اين بخش از استفاده غيرمجاز معادل يك‌سوم از قيمت قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه متهم با صداوسيماست.

در ادامه اين دادنامه آمده‌است: مشتكي عنه از تاريخ پنجم آذرماه سال 79 تا پايان سال 82 به ميزان 20 درصد از نسخ فيلمنامه دستي و چاپ و ارايه‌شده به صداوسيما را كه از طريق رييس وقت سازمان صداوسيما و اشخاص ديگر سازمان در اختيار وي قرار گرفته است را پس از انعقاد و انجام قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه سريال مورد استفاده غيرمجاز قرار داده و ارزش مادي آن معادل 20 درصد از قيمت قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه منعقده بين مشتكي عنه صداوسيما در موضوع ساخت سريال مي‌باشد.

در ادامه متن آمده ‌است: متهم به ميزان 20 درصد در ساخت تصويري، صوتي و بياني سريال يوسف پيامبر (ع) (به كارگرداني مشتكي عنه) از سال 1383 به بعد از متن دو جلد كتاب فيلمنامه شاكي استفاده غيرمجاز كرده است. به‌ طوري‌كه ساختار يا شكل و محتواي فيلمنامه مكتوب شاكي با فيلم ساخته شده، هر دو در يك جهت از اهداف زيبايي شناسانه سازمان يافته‌اند و سيستمي مشترك از نشانه‌ها و تعبيرات را تشكيل داده و دربردارنده تا حدي كه با وجود برخي منابع تحقيقي متمايز، مجموعه نمايشي حضرت يوسف (ع) از صور گوناگون به مفهوم اقتباس از كتاب فيلمنامه منتشر شده توسط شاكي، بسيار نزديك شده است. چنانكه سريال در استفاده از برخي ايده‌هاي مشترك با متن فيلمنامه شاكي از پيكره كلي آن استفاده برده است و مراحل چهارگانه (پيدايش، بيان، ظهور و ايجاد) در توليد اثر نمايشي مذكور از داستان حضرت يوسف(ع) به صورت محسوس و ناغافل براساس فيلمنامه كتاب شاكي هدايت و به ثمر رسيده است و ميزان تقصير متهم در استفاده از كتاب مذكور به ميزان حداقل بيست درصد بوده كه سهم مشاركت شاكي در توليد سريال ساخته شده مشتكي عنه به اين ميزان قابل تعيين و ارزيابي است.

در پايان اين دادنامه آمده است: با عنايت به ساير قرائن و امارات موجود در پرونده به نظر دادگاه اعتراض شاكي وارد تشخيص و سرقت هنري و استفاده غيرمجاز و غيرقانوني از اثر شاكي به شرح مذكور توسط متهم صورت پذيرفته است. لذا ضمن نقض قرار صادره و جلب به دادرسي، پرونده جهت انجام اقدامات قانوني به دادسرا اعاده مي‌گردد. رأي صادره قطعي است.
 
 
صحبت‌های بابویهی رییس هیات کارشناسی پرونده شکایت شهاب‌الدین طاهری
 
«عباس بابويهي» رييس هيات كارشناسي پرونده شكايت شهاب‌الدين طاهري (نويسنده کتاب ــ فيلمنامه دوجلدي يوسف صديق) عليه فرج‌الله سلحشور (نويسنده و کارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر) در خصوص حكم دادگاه دوم در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: مرحله اول دادگاه شكايت طاهري از سلحشور به محكويت اين كارگردان مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر» منجر شد.
 
وي در ادامه افزود : براساس حكم محكوميت در سرقت فيلمنامه «يوسف پيامبر» ، «فرج الله سلحشور» كارگردان اين مجموعه به 70درصد مجازات كيفري محكوم شد كه شامل 3 سال زندان است.
 
ايشان همچنين به ميزان 20 درصد از آثار تهيه و ارائه شده شاکي استفاده غيرمجاز کرده که ارزش مادي اين بخش از استفاده غيرمجاز معادل يک سوم از قيمت قرارداد تحقيق و نگارش فيلمنامه متهم با صدا و سيما است. كه محكوم به پرداخت مبلغ يك ميلياردو پانصد هزار تومان جريمه شده‌اند. وي در ادامه گفت: اين راي توسط قاضي حسينيان صادر شده كه پرونده را براي گذراندن مراحل بازپرسي مجدد به دادسرا فرستاده‌اند.
 
بابويهي در ادامه گفت:طبق توهين هايي كه سلحشور به طاهري كرده بود، طاهري از سلحشور شكايت كرد كه روز گذشته قرار بود تا آقاي سلحشور در دادگاه حاضر شوند اما با اعلام قبلي، زمان برگزاري اين دادگاه به تعويق افتاد.
 
رئيس هيات كارشناسي اين پرونده در پايان عنوان كرد:بايد دادگاه بعدي برگزار شود تا با توجه به صحبت‌هاي سلحشور، حكم دادگاه رسمي شود.با اين حال صادق لاريجاني رئيس قوه قضاييه از قاضي دادگاه خواسته است كه نظرات تكميلي در خصوص دادگاه سلحشور و طاهري در اسرع وقت بدست ايشان برسد.
 
توضيح رئيس هيات كارشناسي پرونده شكايت از سلحشور
«عباس بابويهي» رييس هيات كارشناسي پرونده شكايت شهاب‌الدين طاهري (نويسنده کتاب ــ فيلمنامه دوجلدي يوسف صديق) عليه فرج‌الله سلحشور (نويسنده و کارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر) متني رادر اختيار خبرگزاري شهر گذاشت كه بيانگر مفاد قانوني حكم صادره از سوي دادگاه عليه اين كارگردان تلويزيون است.
به گزارش خبرنگار «شهر» ، متن اين نامه به شرح ذيل است:
خبرنگار محترم آن خبرگزاري در تاريخ11/3/ 88 به منظوركسب اطلاعاتي از روند كارشناسي پرونده سريال حضرت يوسف(ع) با اينجانب تماس گرفت طي چند بار گفت‌وگوي كوتاه كه اضطرار قطع مي‌شد اينجانب توضيحاتي در حوزه وجوه قانوني پرونده دادم كه‌ انشاءا.. ضبط شده باشد. ليكن پس از انتشار متوجه چاپ نكاني شدم كه از سوي اينجانب بيان نشده بود و يا قلب مطلب صورت گرفته بود لذا مستدعي است تكذيبه زير جهت تشهيذ ذهن مخاطبان در خصوص آن موارد انتشار دهيد:
1- دادگاه دوم!! در خصوص محاكمه آقاي سلحشور ، عبارت غلطي است كه از سوي اينجانب گفته نشده، مطابق قانون با صدور كيفرخواست از سوي بازپرسي، دادگاه بدوي تشكيل و محاكمه براي رسيدگي به كيفرخواست صورت مي‌گيرد. بنابراين بديهي است مجازاتهاي ذكر شده در خبر تير مقوم نشده است و آنچه دادگاه‌هاي بعدي نهايي نمايند تقويم مجازاتها است. پس اين مطلب نيز با استنباط غلط در خبر مربوطه آمده است.
2- اصولا كارشناسان قضايي فقط به اعلام تقصير متهم و ميزان آن، پس از رسيدگي و بررسي شواهد و گفتگو با طرفين وملاحظه اسناد و مدارك ارايه شده از سوي طرفين دعوا، اقدام مي‌كنند و بذكر ميزان مجازاتها نمي‌پردازند. لذا نقل قول مصرح صورت گرفته نيز، صحيح نيست. توضيح آنكه: اينجانب صرفا به تشريح موادي از قانون حمايت از حقوق مولفين مصنفين و هنرمندان در موضوع مجازاتهاي سارقين آثار پديد آورده ديگران و در جهت تشهيذ ذهن خبرنگار محترم با مصداق از احكام صادره پرداختم. استنباط اينجانب اين است كه: در خصوص حكم صادره از سوي دادگاه 1083 كاركنان دولت، عليه آقاي فرج‌ا... سلحشور امري قانوني وجود دارد كه چنانچه از سوي دادگاه‌هاي بعدي، ميزان جرايم و تخلفات نامبرده كه در حكم مذكور آمده است، تعديل نشود و به همين صورت اعمال شود، اين متهم مي‌بايستي مجازات‌هايي را كه با توجه به ميزان درج شده در اين حكم تعيين مي‌شود را تحمل كند.
درجمع ميزان تقصير تعيني عليه آقاي سلحشور در حكم دادگاه 1083، حداقل 55 درصد در وصف كيفري و بيش از آن در وصف حقوقي (مادي) مشاهده مي‌شود. در وصف كيفري مطابق ماده 23 قانون حمايت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان حدود حبس بين 6 ماه تا 3 سال تعيين شده است. (درصد تقصير با اين مجازات‌ها سنجيده مي‌شود) در وصف حقوقي نيز با توجه به فصل آخر از حكم صادره از سوي دادگاه 1083، شاكي پرونده حداقل به ميزان 20 درصد در توليد سريال حضرت يوسف (ع) شريك شناخته كه طبيعتا با تاييد آن از سوي دادگاه‌هاي بعدي، مي‌بايستي «حق السهم وي» در موضوع‌هاي سرمايه‌گذاري و منافع و حق احتساب و نظارت بر هزينه‌ها و تصميمات متهم، تاديه شود.

گفتگوی سايت 598 با فرج الله سلحشور، باب ویهی و طاهری: 
 
چندي است در رسانه ها بر سر فيلمنامه يوسف پيامبر بين آقايان سلحشور و شهاب الدين طاهري اختلاف است كه آقاي طاهري قائل به سرقت ادبي اثر خود توسط آقاي سلحشور ميباشد. پایگاه 598 در مصاحبه با شهاب الدين طاهري و فرج الله سلحشور و عباس باب ويهي به عنوان كارشناس و سينما گر به اين مطلب پرداخته است که در ذیل به آن می پردازیم:

 

آقاي شهاب الدين طاهري :

در اقامه دعواي شما عليه آقاي سلحشور ادعا شده كه ايشان سرقت ادبي كردند از يكي از نوشته هاي شما در مورد اين نوشته توضيح بدهيد كه چه تاريخي به رشته تحرير در آورديد؟

اين كتاب در سال 1380 در دو جلد و 1100  صفحه چاپ شده است و از حدود 65 منبع از قر آن و تفاسير و كتب تاريخي به رشته تحرير در آمده .

آقاي سلحشور به عنوان يك فيلم ساز در سطح ملي و حتي بين المللي مطرح هستند و محصولاتشان در سطح جهاني جايگاه پيدا كرده اند، اين شخصيت حرفه اي چه گونه ممكن است كه آبروي حرفه اي خود را به خطر بيندازند و فيلمي كه ميدانند مطرح خواهد شد را از يك اثر سرقتي بسازند ؟

اصلا ما به سابقه ايشان كاري نداشته باشيم فعاليت هاي ايشان را بايد ديد كه فيلم حضرت ايوب ايشان فيلم بسيار ضعيفي بود از لحاظ محتوايي و منابع تاريخي و فيلم مردان آنجلوس هم نويسنده ايشان نبوده اند و تمام كار هم توسط آقاي شورجه انجام شده است بعد رسيد به يوسف پيامبر، من تاريخچه اي از اين سريال را بگويم، در سال 1377 در مقطع صدا گذاري مردان آنجلوس در ارشاد بنده با ايشان صحبتي داشتم كه از ايشان سوال كردم بعد از اين كار چه كاري در دست داريد كه ايشان گفتند هيچ و من پيشنهاد يوسف پيامبر را به ايشان دادم و گفتم من يوسف را آماده كردم آمادگي داريد با من پاي پروژه حضرت يوسف بياييد و كار كنيد ايشان گفتند بعد از پخش مردان آنجلوس بياييد با هم صحبت كنيم و بعد از آن ملاقات كرديم ايشان گفتند فيلمنامه خود را در اختيار بگذاريد كه من مختصري را در اختيار ايشان گذاشتم طبق اقرار هاي ايشان فيلمنامه را از من گرفتند و بعد از  اين مدت عوامل سريال مردان آنجلوس  به همراه آقاي دكتر لاريجاني (رياست وقت صدا وسيما) با رهبري ديدار كردند بعد از آن من از آقاي سلحشور پرسيدم چه شد ايشان گفتند آقا فرموده اند روي پروژه حضرت موسي كار كنيد اما پس از مدتي با توجه به آماده نشدن قسمتهاي سريال حضرت موسي توسط آقاي سلحشور  قرار بر اين شد كه يوسف را به آقاي سلحشور واگذار كنند و بعد از مدتي من از آقاي سلحشور پرسيدم كه چه شد ايشان گفتند اگر قرار است يوسف را من بسازم همه كارها از نويسندگي و كارگرداني و ... را بايد خودم انجام دهم  و كسي نبايد دخالت كند و آقاي لاريجاني هم نوشته هاي مرا در اختيار ايشان قرار دادند و نوشته هاي حضرت موسي را از ايشان گرفتند من هم ديدم فیلنامه دارد لو ميرود. بنده در همان تاريخ فيلمنامه يوسف صديق را در 1100 صفحه چاپ كردم  .

فيلمنامه شما به عنوان يوسف صديق آيا قسمت بندي و سكانس بندي شده بود ؟

 عرض كردم فيلمنامه کاملا دارای قسمت و سكانس بنديست و صحنه بندي هم دارد و مكان و زمانش داده شده و همه چيزش معلوم است .

من اين كتاب را به رهبري و آيت الله هاشمي و آقاي لاريجاني و محققين عرضه کردم و تاييد شد .

به عنوان آخرين سوال لطفا سوابق هنري نويسندگي و كارگرداني خود را بيان بفرماييد؟

از نظر تاليفات من چندين تاليف دارم كه هنوز به چاپ نرسيده است من از سال 1342 در تئاتر با مرحوم آقاي گرجي کار ميكردم و بعد از آن سراغ دوبله رفتم ولي چون فساد در اين عرصه زياد بود و مسائل حاشيه اي داشت من رها كردم بعد آمدم براي كارهاي سينمايي كه از تيزرهاي تبليغاتي شروع كردم تا چند تا سريال تلويزيوني كه حالا چه نقشي داشتم مهم نيست را کار کردم.

در آخر در مورد آقاي سلحشور بنده بگويم كه ايشان اصلا علما را قبول ندارند و و همه را مزد بگير ميدانند شخصيت ايشان بسيار دروغگوست و همه را متهم ميكند ايشان اصلا نويسنده نيست .

جناب آقاي طاهري از اينكه وقت خود را در اختيار 598 قرار داديد از شما ممنونم .

 

جناب آقای عباس باب ویهی(کارشناس دادگستری):

اخيرا مطرح شده است كه برخی سايتها حكم دادگاه آقاي سلحشور را زده اند، نظر حضرتعالی چیست؟

بله من قائل به اينم كه سرقت ادبي انجام شده است و آنچه در حكم قاضي آمده نتيجه نظريه ماست و در آنجا شرح داديم كه اين سرقت به چه صورت انجام شده.

به نظرشما يك شخصيت حرفه اي مثل آقاي سلحشور كه ميداند با اين سرقت آبروي حرفه اي ايشان خدشه دار می شود،چنين ريسكي را ميكند ؟

از لحاظ شخصيت ايشان، اگر حرف شما هم درست باشد تعاريف شما مثل حرفه اي شاخص و ...باز هم امكان خطا دارند البته در مورد شخصيت  ايشان خيلي حرفاهاي ديگري هم زده ميشود كه با كلام شما منافات دارند  و واقعيت در مورد ايشان چيز ديگريست .

در مورد پرونده يوسف هم كه ما 8 ماه تحقيق كرديم براي ما مسجل شد كه ايشان سرقت كرده اند.

در مورد قابليت هاي ايشان هم نظر بنده اين است كه اصلا ايشان قابليتهاي مطرح شده را ندارد نظر من اين است كه اصلا ايشان فعاليتي در سينما ندارند و آقاي سلحشور در سينما و تلويزيون محلي از اعراب ندارند.

فكر نميكنيد نوع ادبيات شما كمي تند و غرض ورزانه به نظر ميرسد ؟

نه من با ادله فني اين كلمات را ميگويم آنچه ايشان ساخته اند فقط جنبه تبليغاتي دارد و نه وجهه هنري .

اگر بخواهيد در مقابل كارهاي آقاي سلحشور يك كار سينمايي خوب مطرح كنيد چه كاري را بیان ميكنيد ؟

اين سريال يك سريال تاريخي است اما در مقابل آن مثل امام علي (عليه السلام )را داريم .

 

 جناب آقای فرج الله سلحشور:

مدتي است ادعايي از طرف آقاي شهاب الدين طاهري مبني بر سرقت ادبي متن يوسف پيامبر از ايشان مطرح شده است و سايتها و خبر گزاري ها نيز خبري را مبني بر محكوميت شما به سه سال زندان و يك ونيم ميليارد تومان جزاي نقدي منتشر نموده اند، جهت روشن شدن حقايق در صورت امكان بفرماييد آيا در درجه اول اين اتهامات را رد يا قبول ميفرماييد ؟

به طور يقين و قطع اين اتهامات دروغ بوده و هيچ گونه سرقت ادبي صورت نگرفته است .

به نظر شما علت اصلي اين ادعا و سرعت نشر خبر آن چيست؟

اول بايد بدانيم كه متن يوسف پيامبر توسط 12 نفر كه همگي در قيد حيات هستند در طول مدت 3 سال به نگارش در آمده است ضمن اينكه متن توسط منتقدين صدا و سيما نيز به مدت يك سال نقد و برسي گرديده است بنده سه مدرك دارم كه متن بنده قبل از چاپ كتاب آقاي طاهري آماده گرديده است و تمام جزء به جزء طرح فيلم و فيلمنامه به شكل دست نويس و خطي وجود دارد و اين مداركي نيست كه كسي بتواند آنها را منكر شود بنده تمامي اين مطالب را توطئه ميدانم توطئه اي كه چند علت دارد.

1 . كاري كه ما كرديم به نوعي ماهيت مسئله دار فيلم سازي اين مملكت را بر ملا كرده است با وجود فيلم يوسف پيامبر براي مردم اين سوال پيش مي آيد كه اگر يوسف پيامبر سريال است و كساني ميتوانند با رويكرد مذهبي فيلم و سريال بسازند پس اين همه آثار مستهجن چيست و همين دليل خوبي است تا آنها را براي انتقام گيري بر انگيزد .

2 . بنده طرف دار مقام معظم رهبري بوده و هستم و در انتخابات هم براي آقاي احمدي ن‍ژاد تبليغ و سخنراني كردم و اين خود جرم كمي نيست و براي اين جرم بنده بايد تاوان پس دهم و مجازات شوم زيرا فعالان سينما در جريان انتخابات طرفدار مخالفان رهبري بودند و اين شكايت را براي انتقام گيري از بنده علم كردند. طبيعتا در اين موارد نيز همچون دادگاه آقاي شريعتمداري كه يك مجرم فراري از يك نيروي انقلابي شكايت ميكند و قوه قضائيه او را به پاي ميز محاكمه ميبرد بنده هم بايد به پاي ميز محاكمه بروم .

همه فيلم بنده را ديده اند علماي دين بزرگان مردم عزيز ايران و همه دنيا تاييد كرده اند و هم خود بنده را 31 سال ميشناسند و ميدانند كه با سينما گران معلوم الحال ميانه خوبي ندارم .

آيا آقاي شهاب الدين طاهري نقشي در يوسف پيامبر داشته اند نويسندگي و يا هر نقش ديگري ؟

نه ايشان هيچ نقشي نداشتند بعد از شروع كار و پيشرفت آن  ميخواستند وارد تيم سازنده يوسف بشوند كه مخالفت شد نامه ايشان به من مبني بر درخواست حضور در كار موجود است  البته چه بسا اگر اول كار مي آمدند از ايشان استفاده ميشد ولي كار ايشان آنقدر ضعيف بود كه در ارشاد و صدا و سيما هم رد شد. ايشان اصلا با ابتدايي ترين مفاهيم و كلمات سينمايي چه در حوزه نويسندگي و چه در حوزه ساخت و كارگرداني آشناييي ندارند .

از نظر من ايشان دنبال پول هستند و ميخواهند از اين راه كسب در آمد كنند.

به نظر شما چه انگيزه اي باعث ميشود كه ايشان ادعاي سرقت ادبي را نسبت به يك هنر مند حرفه اي انجام دهند و اين ادعا ؟

همان كه گفتم انتقام گيري هاي متداول و پول

شما در دادگاه مدارك خود را ارائه داده ايد ؟

نه هنوز ارائه نداده ام ولي ارائه ميدهم

از نظر شما گردانندگان  اين ماجرا چه كساني هستند ؟

گردانندگان  اين پرونده امثال  آقاي باب ويهي است كه از بعضي عوامل همين سينماي كه ما با آنها در گيريم.

تا كنون شما را به دادگاه احضار كرده اند و ابلاغ حكم شده ؟

نه تا كنون بنده  به دادگاه احضار نشده ام و هيچ حكمي هم به من ابلاغ نشده و تمام اين حرفها يا دروغ است و يا حكم غيابي. فقط يك بار از طرف گروه كارشناسان دعوت شدم كه چون مدارك در دستشان بود و در ضمن آنها را صالح نميدانستم، نرفتم.
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مصطفی معراجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
0
0
برخورد با سلحشورهای باید از این حرفها جدی تر باشه. بازی با اعتقادات دینی و احساسی یک ملت جرم کمی نیست.
م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
1
0
چی میگی شما؟؟قصه حضرت یوسف تو قران اومده.سرقت چیه بابا؟؟
سلحشور که این کارها نمیکنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸