پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
حجةالإسلام عبدالحسين خسروپناه:
عبدالحسین خسروپناه با انتقاد از تحریفات آشکاری که از همان ابتدای پخش سریال "یوسف پیامبر" مشهود بود تصریح کرد: سازندگان چنین مجموعه‌های عظیمی باید با اهل فن و متخصص علوم دینی و تاریخی حتماً مشورت داشته باشند.
حجةالاسلام عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شيعه آنلاين آخرین قسمت پخش شده از سریال "یوسف پیامبر" را دارای تحریفاتی دانست که با روایات و آیات قرآن متناض است و افزود: آنچه که در سوره مبارکه یوسف(ع) آمده این است که حضرت یوسف از آن زندانی که قرار بود آزاد شود تو جزء أقربین پادشاه و مصر قرار بگیرد خواست تا او را نزد پادشاه یاد کند و بیگناهی او را به اثبات برساند که این اصلاً خطا یا گناه و حتی ترک اولی نیز محسوب نمی‌شود، زیر حضرت آن خرد را وسیله و اسبابی برای اثبات بی گناهی خود قرار داده است.

خسروپناه در خواست حضرت یوسف از زندانی نجات یافته را معقول دانست و گفت: این درخواست نه تنها خلاف شرع نبوده بلکه وظیفه شرعی یوسف(ع) است تا بی‌گناهی خویش را به عنوان یک پیامبر به اثبات برساند. درنتیجه اینکه در سریال "یوسف پیامبر" می‌بینم حضرت یوسف(ع) تضرع و زاری می‌کند و در خواست خود را خبط می‌پندارد یک تحریف آشکار است.

حجةالإسلام خسروپناه در شرح آیه 42 سوره حضرت یوسف گفت: در این آیه آمده: «فَأَنَسهُ الشیطانُ ذِکرَ رَبـِّه» یعنی شیطان یاد یوسف را از ذهن دوستش هنگامی که پادشاه را ملاقات کرد برد و ضمیر متصل اول شخص مفرد فَأَنَسهُ به دوست یوسف بر می‌گردد نه خود یوسف و منظور از رب نیز پادشاه مصر است نه خداوند متعال.

خسروپناه با انتقاد از تحریفات صورت گرفته در سریال حضرت "یوسف پیامبر"، گفت: حضرت یوسف به وظیفه شرعی خود عمل کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اسلام نیز در بسیاری اوقات از دیگران کمک می‌خواستند و آنان را وسیله انجام کارهای خیر قرار می‌دادند تصریح کرد: به عنوان مثال در جنگ خیبر رسول الله(ص) از حضرت علی(ع) خواستند قلعه خیبر را فتح کند و ایشان نیز آن حرکت تاریخی را انجام دادند و درب قلعه را یک تنه از جا درآورند بنابراین چون پیامبر می‌دانست علی(ع) می‌تواند این کار را انجام دهد مأموریت فتح خیبر را به ایشان دادند و یا در بسیاری از مواقع افرادی را انتخاب می‌کردند به عنوان کاتبان وحی یا نامه‌رسان‌هایی بودند که نامه‌های پیامبر را به مقصد می‌رساندند.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اهمیت ساخت سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی و خصوصاً مذهبی گفت: سازندگان این مجموعه‌ها باید با اهل فن مشورت کنند و نظرات آنان را نیز بکار گیرند که متأسفانه به نظر می‌رسد در سریال حضرت یوسف(ع) چنین عملی صورت نگرفته است، زیرا علیرغم آنکه باید از دست‌اندرکاران آن بدلیل ساخت چنین مجموعه‌ای تشکر کرد ولی تحریفات زیادی دربه تصویر کشیدن زندگی حضرت یوسف دیده می‌شود.

خسروپناه با عنوان این مطلب که همسری دو خواهر همزمان برای حضرت یعقوب نیز جزء "اسرائیلیات" است و زمانی حضرت یعقوب با خواهرزنش ازدواج کرد که همسرش یعنی مادر حضرت یوسف از دینا رفته بود افزود: من به سازندگان مجموعه‌های تاریخی و مذهبی توصیه می‌کنم قبل از شروع به ساخت این مجموعه‌ها با متخصصین علوم دینی و تاریخی مشورت کنند تا هزینه‌های هنگفتی که برای تهیه این سریال‌های مذهبی و تاریخی می‌شود هدر نرود و نتیجه‌بخش باشد یعنی روایات درست و صحیح را برای مردم تصویرنگاری بشود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳