پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاري فارس آيت‌الله سبحاني در انتقاد از بخشی از فیلم «یوسف پیامبر» گفت: «بعضي از مسائل به تصوير كشيده شده در سريال «يوسف پيامبر» از اسرائيليات است و اگر چه ازدواج يك مرد با دو خواهر در آن شرايط حرام نبوده، ولي دليلي نداشت اين مسئله در فيلم گنجانده شود.» وي اظهار داشت: «در شرايط امروز بيننده از اين تصاوير برداشت غير صحيح دارد.» فرج الله سلحشور کارگردان سریال «یوسف پیامبر» قریب به یک ساعت پس از انتشار انتقاد حضرت آیت الله سبحانی در سایت خبرگزاری فارس به انتقاد از آیت الله سبحانی و علمای دین پرداخت!
 
لذا درباره سخنان آقای سلحشور تذکر نکات زیر لازم است:
 
1. آقای سلحشور در بخشی از سخنان خود گفته است: «اين از غفلت بزرگان مذهبي است كه تا امروز دست به خلق آثار مذهبي نزده‌اند و اين عرصه را به امثال حقير سپرده‌اند كه سراپا عيب و تقصير هستم» به راستی معلوم نیست منظور آقای سلحشور از این سخنان چیست؟! و اگر بزرگان مذهبی تا امروز دست به خلق آثار مذهبی نزده اند پس آثار غیر مذهبی را تولید می کرده اند؟! شاید هم منظور آقای سلحشور این است که بزرگانی چون آیت الله سبحانی باید به فیلم نامه نویسی روی آورند تا افرادی مثل ایشان لازم نباشد زحمت چک کردن فیلم نامه های خود با چند کارشناس واقعی دین را بر خود هموار کنند!
 
2. آقای سلحشور در بخش دیگری از سخنان خود آیت الله سبحانی را متهم به تعصب داشتن نسبت به سريال مذهبی وی و بی توجهی به آثار ضد مذهبي کرده است! درباره ی این ادعای آقای ایشان هم باید گفت:
 
اولاً: بر چه اساسی حضرت آیت الله سبحانی به بی توجهی نسبت به آثار ضدمذهبی متهم می شود؟! مگر نه این است که آیت الله سبحانی بارها نسبت به فیلم هایی که ارزشهای اسلامی در آنها رعایت نمی شود، انتقاد داشته و اعتراض کرده اند؟
 
ثانیاً: آقای سلحشور به گونه ای موضع گرفته که با شخصیتی مواجه است که تمام فیلم او را زیر سئوال برده است در حالی که آیت الله سبحانی تنها به بخشی از این فیلم ایراد گرفته اند!
 
ثالثاً: معلوم نیست ملاک آقای سلحشور برای ضد مذهبی بودن یک اثر چیست؟ لابد مواردی چون بدحجابی و... را ملاک ضدیت با مذهب می دانند خب اگر بی حجابی یا بدحجابی در اسلام حرام شده است ازدواج همزمان با دو خواهر نیز حرام شده است و اگر این ازدواج زمانی حرام نبوده، بی حجابی نیز زمانی حرام نبوده است! آیا صرف استناد به حرام نبودن این عمل در ادیان پیش از اسلام می توان ازدواج همزمان با دوخواهر آن هم توسط یکی از پیامبران الهی را با استناد به برخی از اسراییلیات، به تصویر کشید؟!
 
آقای سلحشور! آیا می دانید که حتی در مناطقی از کشور خودمان بارها پیش آمده که مرد مسلمانی بخاطر اطلاع نداشتن از دستورات اسلام با خواهر همسر خود ازدواج کرده است؟ آیا می دانید که این ازدواج از نظر اسلام حرام و باطل است و فرزند حاصل از آن حرام زاده خواهد بود؟! آیا این احتمال وجود ندارد که فیلم شما حوادثی از این قبیل را در کشور افزایش دهد؟! آیا با توجه به این نکته نتیجه ی فیلم شما ناخواسته در جهت ضدیت با مذهب نخواهد بود؟!
 
آقای سلحشور! وقتی ممکن است فیلم شما چنین اثر منفی مهمی در جامعه داشته باشد وظیفه ی علمایی چون آیت الله سبحانی سکوت کردن است یا آگاهی دادن؟!
 
3. نکته ی دیگری که در سخنان آقای سلحشور وجود دارد آن است که وی ادعا کرده که آنچه را که در کتابهای تاریخی و تفاسیر درباره داستان حضرت یوسف وجود داشته را به تصویر کشیده و چیزی بر آن اضافه نکرده است! وی همچنین گفته است که: «اگر هم موضوعي در سريال وجود دارد كه به اسرائيليات برمي‌گردد، مقصر كتاب‌ها و علماي ما هستند كه اسرائيليات را وارد كتاب‌هاي ما كرده‌اند!» وي ادامه داد: «سوال اينجاست كه چرا تا امروز علما و بزرگان ما اين اسرائيليات را از كتاب‌هاي ما خارج نكرده‌اند و اين كتاب‌ها اصلاح نشده‌اند؟ كه بعد امثال بنده ی بي‌سواد، اين كتاب‌ها را بخوانيم و اسرائيليات وارد آثار ما بشود. اين قصور به گردن بزرگان و علماي ماست كه در اين زمينه كوتاهي كرده‌اند و من فقط هر آنچه كه در كتاب‌ها بوده، ‌به تصوير كشيده‌ام!!!»
 
درباره ی این سخنان آقای سلحشور نیز باید گفت:
 
اولا: صرف وجود مطلبی در یکی از کتاب های تاریخی دلیل بر صحت آن نیست. وقتی در کتابهای روایی ما که احادیث اهل بیت(ع) را روایت می کنند موارد فراوانی از احادیث غیر صحیح وجود دارد طبیعی است که کتابهای تاریخی مطالب غیر صحیح بیشتری را دربر داشته باشند.
 

ثانیا: اینکه چرا برخی از اسراییلیات وارد کتابهای تاریخی یا روایی ما شده و اینکه چرا این کتابها به همین شکل باقی مانده یا نمانده اند نیاز به بحث مستقلی دارد اما اینکه آقای سلحشور بخواهند اشتباه خودشان را به گردن علمای دین و وجود این اسراییلیات در کتابهای تاریخی بیاندازند چیزی جز فرار از مسئولیت نیست!

آقای سلحشور! به راستی انتخاب کارشناس دینی برای ساخت یک سریال مذهبی چه جایگاهی دارد؟! آیا وظیفه ی کارشناس مذهبی این سریال چیزی جز تشخیص اسراییلیات و مواردی که ممکن است بازخورد منفی در فضای دینی جامعه داشته باشد، بوده است؟! آیا بهتر نبود به جای دو برادر عزیزی که به عنوان کارشناس مذهبی سریال انتخاب کرده اید از فضلای برجسته ی حوزه علمیه بهره می جستید تا نسبت به نکته ای به این مهمی آن هم در آغاز سریال غافل نشوید؟!

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳