پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
+ ويرايش دوم
شهر: عباس بابویهی رئیس هیئت کارشناسی پرونده شکایت شهاب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) علیه فرج‌الله سلحشور (نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر») در خصوص حکم دادگاه دوم گفت: «مرحله اول دادگاه شکایت طاهری از سلحشور به محکویت این کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» منجر شد.»

وی در ادامه افزود: «براساس حکم محکومیت در سرقت فیلمنامه «یوسف پیامبر»، فرج‌الله سلحشور کارگردان این مجموعه به 70 درصد مجازات کیفری محکوم شد که شامل سه سال زندان است. ایشان همچنین به میزان 20 درصد از آثار تهیه و ارائه شده شاکی استفاده غیرمجاز کرده که ارزش مادی این بخش از استفاده غیرمجاز معادل یک سوم از قیمت قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه متهم با صدا و سیما است که محکوم به پرداخت مبلغ یک میلیاردو پانصد هزار تومان جریمه شده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «این رای توسط قاضی حسینیان صادر شده که پرونده را برای گذراندن مراحل بازپرسی مجدد به دادسرا فرستاده‌اند.»

بابویهی در ادامه گفت: «طبق توهین‌هایی که سلحشور به طاهری کرده بود، طاهری از سلحشور شکایت کرد که روز گذشته قرار بود تا آقای سلحشور در دادگاه حاضر شوند، اما با اعلام قبلی زمان برگزاری این دادگاه به تعویق افتاد.»

رئیس هیئت کارشناسی این پرونده در پایان عنوان کرد: «باید دادگاه بعدی برگزار شود تا با توجه به صحبت‌های سلحشور، حکم دادگاه رسمی شود. با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس از قاضی دادگاه درخواست کرده‌اند که نظرات تکمیلی در خصوص دادگاه سلحشور و طاهری در اسرع وقت بدست ایشان برسد.»
 
توضيح رئيس هيات كارشناسي پرونده شكايت از سلحشور
 
«عباس بابويهي» رييس هيات كارشناسي پرونده شكايت شهاب‌الدين طاهري (نويسنده کتاب ــ فيلمنامه دوجلدي يوسف صديق) عليه فرج‌الله سلحشور (نويسنده و کارگردان مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر) متني رادر اختيار خبرگزاري شهر گذاشت كه بيانگر مفاد قانوني حكم صادره از سوي دادگاه عليه اين كارگردان تلويزيون است.
 
به گزارش خبرنگار «شهر» ، متن اين نامه به شرح ذيل است:
 
خبرنگار محترم آن خبرگزاري در تاريخ11/3/ 88 به منظوركسب اطلاعاتي از روند كارشناسي پرونده سريال حضرت يوسف(ع) با اينجانب تماس گرفت طي چند بار گفت‌وگوي كوتاه كه اضطرار قطع مي‌شد اينجانب توضيحاتي در حوزه وجوه قانوني پرونده دادم كه‌ انشاءا.. ضبط شده باشد. ليكن پس از انتشار متوجه چاپ نكاني شدم كه از سوي اينجانب بيان نشده بود و يا قلب مطلب صورت گرفته بود لذا مستدعي است تكذيبه زير جهت تشهيذ ذهن مخاطبان در خصوص آن موارد انتشار دهيد:
 
1- دادگاه دوم!! در خصوص محاكمه آقاي سلحشور ، عبارت غلطي است كه از سوي اينجانب گفته نشده، مطابق قانون با صدور كيفرخواست از سوي بازپرسي، دادگاه بدوي تشكيل و محاكمه براي رسيدگي به كيفرخواست صورت مي‌گيرد. بنابراين بديهي است مجازاتهاي ذكر شده در خبر تير مقوم نشده است و آنچه دادگاه‌هاي بعدي نهايي نمايند تقويم مجازاتها است. پس اين مطلب نيز با استنباط غلط در خبر مربوطه آمده است.
 
2- اصولا كارشناسان قضايي فقط به اعلام تقصير متهم و ميزان آن، پس از رسيدگي و بررسي شواهد و گفتگو با طرفين وملاحظه اسناد و مدارك ارايه شده از سوي طرفين دعوا، اقدام مي‌كنند و بذكر ميزان مجازاتها نمي‌پردازند. لذا نقل قول مصرح صورت گرفته نيز، صحيح نيست. توضيح آنكه: اينجانب صرفا به تشريح موادي از قانون حمايت از حقوق مولفين مصنفين و هنرمندان در موضوع مجازاتهاي سارقين آثار پديد آورده ديگران و در جهت تشهيذ ذهن خبرنگار محترم با مصداق از احكام صادره پرداختم. استنباط اينجانب اين است كه: در خصوص حكم صادره از سوي دادگاه 1083 كاركنان دولت، عليه آقاي فرج‌ا... سلحشور امري قانوني وجود دارد كه چنانچه از سوي دادگاه‌هاي بعدي، ميزان جرايم و تخلفات نامبرده كه در حكم مذكور آمده است، تعديل نشود و به همين صورت اعمال شود، اين متهم مي‌بايستي مجازات‌هايي را كه با توجه به ميزان درج شده در اين حكم تعيين مي‌شود را تحمل كند.
 
درجمع ميزان تقصير تعيني عليه آقاي سلحشور در حكم دادگاه 1083، حداقل 55 درصد در وصف كيفري و بيش از آن در وصف حقوقي (مادي) مشاهده مي‌شود. در وصف كيفري مطابق ماده 23 قانون حمايت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان حدود حبس بين 6 ماه تا 3 سال تعيين شده است. (درصد تقصير با اين مجازات‌ها سنجيده مي‌شود) در وصف حقوقي نيز با توجه به فصل آخر از حكم صادره از سوي دادگاه 1083، شاكي پرونده حداقل به ميزان 20 درصد در توليد سريال حضرت يوسف (ع) شريك شناخته كه طبيعتا با تاييد آن از سوي دادگاه‌هاي بعدي، مي‌بايستي «حق السهم وي» در موضوع‌هاي سرمايه‌گذاري و منافع و حق احتساب و نظارت بر هزينه‌ها و تصميمات متهم، تاديه شود.
 
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳