پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۹۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
سد نرگسی شهرستان کازورن که در سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زده شده پس از ۶ سال تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش کازرون نما به نقل از تسنیم، داستان تکراری بحران و تنش آب به شهرستان نرگس‌زارها، کازرون هم رسیده است. شهرستانی که روزگاری با وجود بزرگترین دریاچه شیرین ایران یکی از مناطق پرآب استان فارس به حساب می‌آمد امروز به مرحله جیره‌بندی آب برای مناطق شهری و روستایی خود رسیده است.

۶ سال چشم انتظاری «پریشان» برای «نرگسی»/ ترمز اعتبارات کشیده شده است

آبرسانی 40 روستا با تانکر 

کمال علوی، فرماندار کازرون در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم کمی بارش در سال‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی را علت اصلی کمبود آب در این شهرستان می‌داند و از آبرسانی با تانکر به 30 تا 40 روستای این شهرستان خبر می‌دهد.

براساس اطلاعات سازمان هواشناسی استان فارس میزان بارندگی شهرستان کازورن در 5 سال گذشته روندی کاهشی داشته به گونه‌ای که براساس اطلاعات جدول زیر در سال 93 کم‌ترین میزان بارش را داشته است اما در سال گذشته این روند بهبود یافته که البته نسبت به سال 91 کاهش بارندگی دیده می‌شود

 ۶ سال چشم انتظاری «پریشان» برای «نرگسی»/ ترمز اعتبارات کشیده شده است

به گفته فرماندار کازورن علاوه بر روستاها در شهر کازرون نیز به علت کمبود شدید، آب جیره‌بندی شده و مردم این شهر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. با این حال هنوز این شهرستان 40 درصد از آب شرب شهرستان بوشهر را تامین می‌کند.

چشم انتظاری برای تکمیل سد نرگسی 

سد نرگسی در سال 86 در دولت وقت تصویب شد و  در سال 89 در 45 کیلومتری جنوب شرقی کازرون کلنگ زده شد، نقطه امیدی است که علوی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: آبگیری این سد می‌تواند مشکل آب شرب دو شهرستان کازرون و فراشبند را برطرف کند و علاوه بر آن با توافقی که صورت گرفته سبب احیای دریاچه پریشان نیز می‌شود.

محسن پورزارعی، فرماندار فراشبند در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: وضعیت آب شهرستان فراشبند بیلان منفی داشته و کل دشت فراشبند برای کشاورزی ممنوع اعلام شده است. به گفته وی با وجودی که در دو سال گذشته 300 چاه غیرمجاز پلمب و 100 چاه نیز رفع منصوبات شده اما خشکسالی به اندازه‌ای است که تا عمق 300 متری زمین آبی وجود ندارد.

فراشبند جزء 10 شهرستان استان فارس دارای تنش آبی اعلام شده و براساس گفته‌های فرماندار این شهرستان میزان مصرف آب شهرستان فراشبند باید 140 لیتر در ثانیه باشد که درحال حاضر 55 لیتر در ثانیه برآورد می‌شود و این به معنای کمبود 75 لیتر در ثانیه است.

«15 محله در شهر فراشبند و 15 روستا در شهرستان فراشبند با تانکر آبرسانی می‌شود» این را فرماندار فراشبند می‌گوید و بر این باور است که اقدامات کوتاه مدتی که در این مدت انجام شده یا در دست انجام است نمی‌تواند راهکار اصلی برای حل مشکل کمبود آب شرب مردم فراشبند باشد.

وی راهکار بلند مدت را تامین آب مردم فراشبند از محل سد نرگسی میداند و براساس گفته‌های وی در برنامه بلند مدت برای آبرسانی به شهرستان فراشبند برنامه انتقال آب از سد نرگسی در نظر گرفته شده است

 ساخت این سد نه تنها مشکلات آب شرب دو شهرستان فراشبند و کازورن را برطرف می‌کند بلکه حتی سبب می‌شود که روزگار «پریشان» سامان گیرد و بزرگترین دریاچه شیرین ایران از خشکی و خودسوزی نجات پیدا کند.  

حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه پریشان کاملا خشک است و این خشکی گاهی منجر به خودسوزی می‌شود، می‌گوید: توافقی صورت گرفته که بر اساس آن 10 میلیون مترمکعب آب از سد نرگسی به پریشان دهند تا این دریاچه احیا شود.

۶ سال چشم انتظاری «پریشان» برای «نرگسی»/ ترمز اعتبارات کشیده شده است

ترمز اعتبارات کشیده شده است

اما این سد مشکلاتی دارد که روند ساخت آن را کند کرده به گونه‌ای که پس از 6 سال به گفته علوی 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کمبود اعتبارات روند پیشرفت آن را کند کرده است. البته نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که در بازدیدی که استاندار فارس از این سد در خردادماه امسال داشته، میزان پیشرفت سد 35 درصد اعلام شده است.

نکته قابل تامل دیگری درباره سد نرگسی عدم تملک روستاهای اطراف این سد است که سبب شده مشکلاتی را برای مردم این نواحی ایجاد کند و به گفته فرماندار کازرون « تملک این مناطق باید در مراحل ابتدایی شروع کار سد انجام می‌شده» که پس از گذشت 6 سال و عدم تملک سبب نارضایتی مردم شده است.

در خرداد امسال در بازدیدی که محمدعلی افشانی، استاندار فارس از این سد داشته است، 300 میلیارد ریال اعتبار از اوراق خزانه ملی برای سرعت بخشیدن به عملیات سد نرگسی اختصاص یافته است.

با توجه به تنش آبی که در منطقه به ویژه شهرستان‌های کازورن و فراشبند وجود دارد تلاش برای تکمیل این سد می‌تواند بسیاری از مشکلات صنعتی و آب شرب این شهرستان‌ها را برطرف کند و علاوه بر آن با احیای پریشان صنعت گردشگری در کازورن رونق گیرد.

 

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بالاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
2
آقایون نماینده و فرماندار حرف زدن ،دردی را دوا نمیکنه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
0
1
توی کشور ما می تونن توی سه سال گتوندی بسازند که چند میلیارد متر مکعب آب شیرین رو شور کنه ولی نمی تونن یه سد که برای یه منطقه حیاتی هست رو تکمیل کنند این یعنی بی برنامگی دولت ها و عدم دلسوزی مسولان محلی
دل سوخته پریشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
1
متاسفانه در مملکت ما کارها بر اساس سیستم چانه زنی است هر نماینده ای لابی قوی تر داشت امکانات بیشتری برای شهرش می گیرد برنامه ریزی در کشور جایگاهی ندارد اگر نماینده لابی قوی تری داشته باشد در کویر لوت هم سد می سازد این همه سد بلااستفاده در کشور ساخته شده ولی به کازرون که می رسد اعتبارات ته می کشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
تشكر از دولت تدبيررررررررررررررررر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳