پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
گزارش:
کاهش بارندگی و به تبع آن بروز خشکسالی در دهه گذشته مشکل اساسی مردم استان فارس به ویژه شهرستان کازرون بوده که در این راستا لزوم توجه به منابع آب و مدیریت صحیح آن را دو چندان می‌کند

به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاری فارس، در سال‌های اخیر کاهش بارش و افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی، جیره‌بندی آب، مصرف بی‌رویه، کاهش حجم آب ورودی به سدها و نبود مدیریت صحیح در مواجهه با مشکل کم آبی از عمده مشکلاتی بوده که همواره از زبان مسوولان و مردم جاری، اما نبود اقدام عملی در این راه باعث شده تا نه تنها این مشکل حل نشود بلکه روز‌به‌روز بر وخامت آن افزوده شود.

 چالش بحران آب در کازرون/ لزوم بازنگری در شیوه مصرف

مدیریت بهینه منابع آب

برای عبور از مسئله بحران کم آبی و مدیریت بهینه منابع آب، تدوین راهبردهای موثر، ضرورت هماهنگی و برنامه‌ریزی بین دستگاه‌های متولی، ذی‌نفعان و افراد تصمیم ساز و تصمیم گیر را بیشتر آشکار می‌کند.

استدلال برخی کارشناسان در مورد به صدا درآمدن زنگ هشدار کم آبی شهرستان کازرون این است که به وجود آمدن بحران حاد فعلی، بیشتر به عدم مدیریت درست مصرف مربوط می‌شود که به‌گفته این کارشناسان برای خروج از این بحران دولت و مردم باید روی بهره‌وری منابع آب تمرکز کنند

از سوی دیگر بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب، فرهنگ‌سازی عمومی و همچنین ایجاد انگیزه درخصوص مدیریت مصرف آب شرب، تعیین استاندارد وسعت فضای سبز و نوع گیاهان مورد استفاده شهرداری‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری و مدیریت صحیح و بهینه از منابع آبی به‌خصوص افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و موارد دیگر راهکارهایی است که می‌توان با اجرای صحیح آنها به‌صورت پایدار شهرستان کازرون را به سمت توسعه سوق داد.

 

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری

اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان کازرون می‌تواند یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با مشکل و بحران کم آبی باشد که عملیاتی شدن مناسب و درست آن جدای از رفع مشکل کمبود منابع آبی، بسیاری از معضلات زیست‌محیطی در شهرستان را نیز مرتفع می‌کند.

در بارندگی اخیر در شهر قائمیه شهرستان کازرون که به گفته فرماندار این شهرستان در برآورد اولیه 14 میلیارد تومان خسارت به بارآورد، شهردار شهر قائمیه یکی از مهمترین راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی را ایجاد طرح‌های آبخیزداری در بالادست شهر قائمیه عنوان کرد.

شهردار قائمیه کنترل سیلاب‌های مخرب و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را از مزایای طرح‌های آبخیزداری دانست و افزود: اجرای این طرح‌های بسترهای لازم برای افزایش و گسترش پوشش گیاهی در منطقه را نیز ایجاد میکند.

 علی‌اکبر میرزایی به دیگر مزایای افزایش پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: افزایش سطح پوشش گیاهی امکان ایجاد سیلاب‌ها را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش و بهترین راهکار به تقویت و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی است.

 چالش بحران آب در کازرون/ لزوم بازنگری در شیوه مصرف

تخصیص اعتبار 13 میلیاردی

فرماندار شهرستان کازرون یکی از راه حل‌های برون رفت از خشکسالی را اجرای طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح آبخیزداری هم سیلاب کنترل می‌شود و هم از منابع آب بهره‌مند می‌شویم.

داریوش دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به طرح‌های آبخیزداری شهرستان کازون گفت: این طرح‌ها در پاپون، ملای بلوط، تنگ حنا و اسلام آباد جروق با اعتباری بالغ ‌بر سه میلیارد و 400 میلیون تومان در حوزه مطالعه و بهره‌برداری است.
دهقان ادامه داد: در مجموع 37 میلیارد تومان در حوزه آب شهرستان اعتبار گذاشتیم که 13 میلیارد آن برای مجموعه دهستان انارستان است.

فرماندار شهرستان کازرون با اشاره به خشک شدن چشمه ساسان که آب شرب قسمتی از شهرستان کازرون و بوشهر را تامین می‌کرد افزود: ما با سختی تابستان امسال را در کازرون پشت سرگذاشتیم.

وی با اشاره به احداث تصفیه‌خانه شهر کازرون اظهار داشت: این تصفیه‌خانه پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارد و امیدواریم تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بنا به این گزارش، با توجه به اشتغال و اقتصاد بر مبنای کشاورزی در شهرستان کازرون و خشکسالی‌های چند سال اخیر که بر منابع آبی ما تاثیر زیادی گذاشته است، هرچند امسال سال نرمال از نظر بارش‌ها باشد، لزوم توجه به منابع آب و مدیریت صحیح آن را دو چندان می‌کند.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷