پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۵۹۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
فرماندار کازرون در جلسه حفاظت از آب:
فرماندار کازرون در جلسه حفاظت از آب شهرستان کازرون، با تاکید بر لزوم فوری تجمیع چاه های غیر مجاز برای حل مشکل کشاورزان، گفت: مدیریت ضعیف در حفر چاه های غیر مجاز در سالهای گذشته، فاجعه ساز بود

به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی فرمانداری شهرستان کازرون: جلسه حفاظت از آب با حضور فرماندار شهرستان کازرون و مسئولین شهرستان، چهارشنبه گذشته در محل چشمه ساسان تشکیل گردید.

در این جلسه فرماندار شهرستان کازرون گفت: آب جزو نیازهای اولیه انسان است و حیات و ممات انسان به آن بستگی دارد. وی با اشاره به منابع آب در جهان افزود: 98 درصد آب موجود در روی کره زمین به علت شوری قابل استفاده نیست و کشور ما به دلیل قرار گرفتن در ناحیه گرم و خشک دارای منابع آب محدودی است و لزوم صرفه جویی در این ماده حیاتی به شدت احساس می شود.

مدیریت ضعیف در حفر چاه های غیر مجاز در سال های گذشته، فاجعه ساز بود

وی ادامه داد: علاوه بر کم بارشی و دیگر عوامل خشکسالی، استفاده بی رویه و بدون حساب و کتاب از منابع زیرزمینی در به وجود آمدن خشکسالی نقش عمده ای داشته است. علوی با اشاره به آمار تکان دهنده برداشت از آب های زیر زمینی گفت: از سال 1374 تاکنون حدود 16 متر افت آب زیر زمینی را مشاهده کرده ایم.

علوی افزود: در بحث استفاده از آب فاجعه به وجود آورده ایم و تازه به این فکر افتاده ایم که باید چکار کنیم.  وی ادامه داد: در حوزه منابع آب و کشاورزی، باید قبول کرد ما بد مدیریت کردیم و اگر نگاهی به آمار ده سال گذشته بیندازیم، مشاهده می کنیم که بیشترین آمار حفر چاه ها در این زمان بوده است و الان ما با این مشکل دست به گریبان هستیم که آنها را باید پر کنیم و توقعاتی که دولت قبلی بیجا ایجاد کرده بود را پاسخگو باشیم.

وی گفت: با توجه اینکه شغل عمده مردم روستا کشاورزی و دامپروری است، باید بحث آب مدیریت شود و به نظر بنده پر کردن چاه های آب، آخرین راه حل نیست و باید تلاش کرد راه های بهتری برای این قضیه پیدا کرد، چراکه وقتی بحث مهاجرت بی رویه به شهرها و مشکلات حاشیه نشینی را مرور می کنیم، متوجه می شویم که اگر می خواهیم این مهاجرت صورت نگیرد، باید فکری به حال اشتغال روستاییان کرد و مهم ترین مساله اینجا با توجه به شغل ایشان که اکثرا کشاورزی است، آب می باشد.

مدیریت ضعیف در حفر چاه های غیر مجاز در سال های گذشته، فاجعه ساز بود

علوی ادامه داد: باید زیرساخت ها را درست کنیم. اگر از ده سال گذشته کار حفر چاه ها را درست مدیریت کرده بودیم، اکنون با این حجم مشکل مواجه نبودیم. برای مثال سرمایه گذاری که چند سال پیش سرمایه گذاری کرده و حالا درخت هایش به مرحله ثمر دهی رسیده است، با پر کردن چاه وی، سرمایه اش نابود می شود لذا مقصر کسانی هستند که در چند سال قبل با صدور مجوز های بی حساب و کتاب چنین معضلی را ایجاد کردند.

فرماندار کازرون افزود: صرف پر کردن چاه مردم و دادن بیلان کار، مشکل را حل نمی کند، بلکه باید کار درست مدیریت شود. علوی با اشاره به تجربه های موفق بعضی شهرستان ها در تجمیع جاه ها گفت: با ورود داوطلبانه صاحبان چاه ها و کمک مسوولان ذی ربط، می توان با تجمیع چاه ها، مشکل چاه های غیر مجاز را تا حدودی حل کرد تا از مهاجرت به شهرها نیز جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: امروز باید دنبال چاره بود و گذشته، گذشته است. جهاد کشاورزی هم باید کمک کند تا با سیستم آبیاری قطره ای مشکل کم آبی را کمتر کند.

مدیریت ضعیف در حفر چاه های غیر مجاز در سال های گذشته، فاجعه ساز بود

علوی در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب پانزده روستای شهرستان که تحت پوشش آبفا نمی باشد گفت: با نصب کنتور برای افراد، آنها از میزان مصرف خویش مطلع می شوند و خود افراد وضعیت مصرف خود را کنترل می کنند. وی افزود: عادت چهل پنجاه ساله را نمی توان با یک قوه قهریه و ناگهانی از بین برد، بلکه باید با فرهنگ سازی و آرام آرام، مشکلات ناشی از مصرف بی رویه آب را حل کرد.

علوی با اشاره به قیمت بالای کنتور و رانت خواری حاصل از انحصاری بودن شرکت این محصول گفت: باید چند شرکت این کار را به عهده بگیرند. زیرا با توجه به قیمت بالای کنتور و توان مالی اندک کشاورزان، عملا کاری صورت نخواهد گرفت و باید با دادن وام های کم بهره به روستاییان، آنها را در خرید و نصب کنتور یاری نمود.

وی در پایان گفت: باید کشاورز قانونمند را تشویق کرد و در دادن تسهیلات وی را در اولویت قرار داد و نباید بار فشار بی قانونی بر انسان های قانون مند وارد شود چراکه آنها که بی قانونی می کنند از طرق مختلف کار خود را پیش می برند. 

نویسنده: حسین ابول پور
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
روستایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
باسلام خدمت فرماندار محترم با توکل به خدا یاری شما ،جهاد کشاورزی و سپاه پاسداران داخل روستاهایی که جا دارد یک سد خاکی هم بزنید وضعیت اب بهتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
... با اين مديريت وابسته به ميز و صندلي رياست، هنرش گزارش هاي تكراري است براي حفظ رياست، چطور حال كار كردن تو روستا ها را داره داداش جان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸