پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۲۱۵
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
+ ويرايش پنجم

نام و نام خانوادگي:

احمد رضازاده 

 متولد:

متولد 1342 – شهر كازرون

مدرك تحصيلي:

لیسانس حقوق
تحصیل در حوزه علمیه قم
مسئوليت‌ها:
معاون فرهنگی بنیاد شهید استان بوشهر سال از سال 73
ریاست بنیاد شهید از سال 80
  

توجه:

1.چنانچه مايل به نمايش نام خود در كنار سئوال خويش مي‌باشيد، در فرم ارسال نظر؛ نامتان را علاوه بر قسمت نام در قسمت نظر نيز تكرار كنيد (در غير اين صورت تنها سئوال يا نظر شما نمايش داده خواهد شد).

2. آقاي رضازاده تنها تا اول فروردين ماه 1388 ميهمان كازرون نماست. بديهي است (در صورت پاسخگويي به موقع به پرسش‌هاي مطرح شده توسط ميهمان كازرون نما) الزامي براي پاسخ به سئوالاتي كه بعد از تاريخ مذكور براي سايت ارسال مي‌شوند وجود نخواهد داشت.

3. سئوالاتي كه حاوي مطالب غيرمرتبط با ميهمان كازرون‌نما بوده و يا حاوي توهين به اشخاص و گروه‌ها بوده و موازين شرعي و قانوني در طرح آنها رعايت نشده باشد يا نمايش داده نخواهد شد و يا پس از ويرايش نمايش داده مي‌شود.

 

                     ----------------------------------------------------------------------------------

تعداد كامنت‌ها: 15

تعداد پرسش‌هاي استخراج شده: 15
تعداد پرسش‌هاي ويرايش شده: 0

تعداد مطالب غير قابل نمايش: 0

تعداد پاسخ‌ها:15
تعداد پرسش‌هاي باقي‌مانده: 0
 (تذكر: تعارفات موجود در سئوال و جواب‌ها حذف شده است)

---------------------------------------------------------------------------------

 
 1. لطف کنید از اقداماتتان بفرمایید 

اقدامات بنیاد در دو بخش اداری مالی و فرهنگی خلاصه می شود

در خصوص بخش مالی یا معیشتی یکی از سیاست‌های بنیاد تقویت روحیه خودباوری و خوداتکائی است سیاست بنیاد این است که به گونه ای از خانواده شهدا حمایت مادی شود که بتقویت "روحیه خود اتکائی" حفظ عزت نفس"سربلندی" و متکی به توانمند بودن خود که مطلوب دین اسلام است بیانجامد

ولی عمده فعالیت بنیاد شهید پس از جنگ حول محور فرهنگی رقم خورده است

وظیفه بنیادفراتر از ارائه خدمات مادی به خانواده شهداست حضزت امام رضوان الله تعالی در روز تاسیس این بنیاد فرمودند "بنیاد شهید" نه گفتند بنیاد خانواده شهدا این اشاره با این مطلب است که فلسفه وجودی بنیادشهید خدمت به فرهنگ شهید وشهادت است و تجسم واقعی آن یعنی خدمت به شهید و خدمت به خاندان شهدا در امتداد همین رسالت است.

 در بحث فرهنگی ترویج فرهنگ شهید و شهادت و ایثارگری پایدارترین وظیفه بنیاد شهید است و در این راستا بنیاد شهید از هیچ کوششی دریغ نکرده است

تزئین نقوش شهدا در ورودی شهر، برگذاری یادواره های شهدا،  تأسیس بانک اطلاعاتی شهدا، جمع‌آوری آثار فرهنگی شهدا، ووو همه در راستای ترویج این فرهنگ گهربار می باشد و بر همین اساس است که امام فرمودند بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است برای اینکه شهید از همه افضل است و به تعبیر مقام معظم رهبری بنیاد شهید دستگاه عصمت و طهارت است

 

 2. ماجرای تخریب قبور شهدای گلزار شهدای بهشت زهرا پس از صرف این همه هزینه چه بوده است ؟ آیا بابت این همه اسراف از شهدا ... ندارید ؟ 

بکار بردن کلمه تخریب در خصوص قبور شهدا کلمه‌ی ناعادلانه ای است بلکه بهتر بود کلمه‌ي بازسازی بکار گرفته شود در خصوص سئوال فوق این بنیاد با تلاش‌های فراسازمانی خود در سال 84 اقدام به طراحی قبور شهدا نمود پس از تصویب نقشه گلزار و تشکیل جلسه با خانواده شهدا و اعمال نظر خانواده شهدا این بنیاد اقدام به بازسازی از طریق پیمانکار نمود در زمان اجرای کار بدلیل تعویض این جانب نظر خانواده ها در خصوص گلزار رعایت نشد و حتی چندین قبر کمی در نقشه جابجا شده بود در مدت کوتاهی که این جانب مسئولیتی در این خصوص نداشتم کرارا خانواده ها به بنیاد مراجعه و درخواست رعایت ارتفاع گلزار و قبور را داشتند

مجددا با مسئولیت جدید اینجانب در اولین روز کاری اقدام به در خواست به حق خانواده ها نمودم و علی‌رغم همه شائبات توانستم با این کار رضایت مادران و پدران شهدای داغدیده بدست آورم حال سئوال من از آنهائی که این همه تلاش را تخریب می دانند این است که آیا واقعا پرداختن به منظور تحقق خواست خانواده های شهدا تخریب است؟

گرچه درک این واقعیت برای آنهائی که خون نداده اند کمی سخت است کجای این کار اسراف است؟

آیا ترمیم قبور محبوب ترین مخلوقات عالم هستی اسراف است

عزیز من در باور ما شهدا گرچه امامزاده نیستند ولی حرمت قبور آنان کمتر از امامزاده نیست شما در همین شهر می بینید قبور بعضی از شاعران و هنرمندان به چه سبک و سیاقی و با چه هزینه‌هائی ساخته می شود که در واقع حق آنان است اسراف نیست! ولی تعویض سنگ قبر شهید اسراف است امام ره فرمودنند همین تربت پاک شهیدانند که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان خواهد بود و با بر همین اساس هرچه برای آنان قدم بردارم هنوز به وظیفه ای که داشته ایم عمل نکرده ایم
 
3. برای حفظ حرمت شهدای گمنام در مقام خضر چرا کاری انجام نمی دهید ؟ ... کمی به شهدای گمنام شهرهای دیگر نگاه کنید و درس بگیرید که از این قبور چه استفاده های فرهنگی ای که نمی کنند. توضیح دهید که چرا وظایفتان را در این امر انجام نداده ايد ؟

در خصوص قبور شهدای گمنام با توچه به دستورالعمل‌های صادره از سوی مقام عالی بنیاد شهید مرکز این بنیاد قانوناً تعهدی در قبال ساخت و ساز قبور شهدای گمنام خارج از گلزارهای شهدای ندارد بر همین اساس قبل از تدفین شهدا این بنیاد بنا به وظیفه؛ موارد را به بانی این کار (تیپ دوم امام سجاد) ابلاغ نمود که در پاسخ فرمانده وقت تیپ جناب سردار امیری در حضور امام جمعه وقت و دیگر مسئولین تعهد به انجام این کار را دادند.

پس از مدتها و تشکیل جلسات اندکی از ادارات تقبل بخشی از هزینه نمودند چون اسم شهید بود مردم به این باور بودند که بنیاد شهید متولی این قضیه هست و ما هم بنا به تاکید مردم اقدام به تهیه نقشه نمودیم که در اختیار امام جمعه قرار گرفته و امام جمعه محترم حاج آقا خورسند شخصاً تعهد پی‌گیری نماد گلزار را دانند و در همین راستا کلنگ آن در روز عید فطر به زمین زده شده است که امیدواریم امام جمعه محترم با حمایت دیگر مسئولین هرچه سریعتر خواسته مردم را عملی سازند.

  

4. مقام معظم رهبری در جایی فرموده اند که زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست . می شود بفرمایید برای گسترش یاد و نام شهدا و فراگیر شدن روحیات آنان و آشنایی نسل جوان با آنان چه کاری انجام داده اید؟

شهادت هنر مردان خداست «امام خميني (ره)» رساترين و شيوا ترين واژه هاي علم و قلم قاصر از توصيف رادمرداني است كه رفيع ترين قله هاي انسانيت را در نورديدند و هم نشيني با پرده نشينان و ملكوتيان را براي خود تحصيل كردند. شهيداني كه ارزش والاي جان را به قيمت ملازمت با انبياء سودا كردند. اگر گفته اند هر روز عاشورا و همه جا كربلاست ، اشاره به تداوم و گستره فرهنگ شهادت» در همه عصرها و نسل هاست. شهادت مومنان در راه حق و دفاع از اسلام، تكرار عاشوراي حسين (ع) است و همه شهيداني كه در راه محبت اهل بيت جان مي بازند، تداوم بخش نسل هفتاد و دو شهيدي اند كه در عاشورا به خون نشستند و خدايشان را شناختند.

 

من قبلا در مصاخبه ای پیرامون این سئوال توضیحاتی داده ام و باز هم تاکید مکنم که:قطعاً ترويج فرهنگ شهيد و شهادت يك وظيفه‌ي ملي و فرا سازماني است. چنان‌چه حضرت امام(ره) مي‌فرمايند: «ملتي كه با فرهنگ شهادت طلبي آراسته شود شكست ناپذير است» امام خميني(ره) در حقيقت تمام افراد كشور را به اين آراستگي و انجام وظيفه مشخص مي‌فرمايند. نه قشر و گروه خاصي را.

 

مقام معظم رهبری نفرمودنند تنها وظیفه بنیاد ترویج این فرهنگ است بلکه وظیفه احاد ملت قدرشناس این جامعه هست بنیاد شهید هم در حد توان خویش تلاش هائی نموده است ما معتقد به این مسئله هستیم که:تأثير عظيم فرهنگ غني ايثار و شهادت در گستره‌ي جهان بيني اسلام به عنوان يك اعتقاد ديني بايد پذيرفته شود. اگر در جامعه‌اي اعتقاد به فرهنگ ايثار و شهادت نباشد يعني اعتقاد به واجبات نيست. فرآيند تأثير پذيري اين فرهنگ از صدر اسلام تا كنون به شكل كاملاً واضح و روشني مشخص است. لذا اين امر به عهده‌ي تمامي معتقدين به اسلام ناب محمدي(ص) است. و در اين راه نمي‌توان از سازمان‌ يا نهاد خاصي انتظار داشت كه براي اشاعه‌ي آن تلاش كند، مانند نماز و روزه وديگر واجبات وظيفه‌اي همگاني است و تا نهادينه كردن آن، مسؤوليت بر دوش همه‌ي آحاد ملت است. همانند مراسم زنده نگه داشتن ياد و خاطره‌ي حضرت ابا عبدا...(ع) و ياران او كه به عهده‌ي همه‌ي آزادگان عالم است، اشاعه‌ي فرهنگ ايثار و شهادت هم به عهده‌ي تمام طالبان عزت و شرف است. زيرا كه دوري از اين فرهنگ خفت دنيا و خسران آخرت را به دنبال خواهد داشت. بنياد شهيد و امور ايثارگران هم به عنوان متولي شهدا و خانواده‌هاي آنان دست نياز به سوي همه‌ي عاشقان طريق حق و حقيقت دراز مي‌كند تا به هر شكل ممكن در اشاعه‌ي اين فرهنگ تلاش نمايند و اميد آن داريم كه تمامي نهادها، ارگان‌ها و ادارات دولتي كه از بودجه‌ي دولت و نظام اسلامي استفاده مي‌كنند درصد كمي از آن را به ترويج اين فرهنگ كه باعث و بيمه كننده‌ي حيات نظام مقدس ماست، اختصاص بدهند. در اينجا برخود لازم مي‌دانم كه تلاش‌هاي پيگير ناحيه‌ي مقاومت سپاه، آموزش و پرورش شهرستان، تيپ دوم امام سجاد(ع) و پادگان آموزشي امام رضا(ع) كه در اشاعه‌ي اين فرهنگ و برپايي مراسم يادواره‌ها در مدارس و روستاها همت داشته‌اند كمال تشكر و قدرداني را داشته باشم. اميدواريم كه خداي شهدا زحمات مخلصانه‌شان را جبران نمايند.

 
5. حالا که یک اقدام مناسب از سوی بنیاد شهید صورت گرفته و کتاب فروشی ای راه اندازی شده است بهتر نیست سری به آن جا بزنید و وضعیت آن را اندکی مشاهده کنید؟ قفسه های خراب، کتاب های قدیمی و ... چرا با دوستانی که در زمینه های مختلف فرهنگی با کتاب های خوب و مفید آشنایی دارند در رابطه با معرفی کتاب هاب ارزشمند مشورت نمی کنید تا شما را راهنمایی کنند ؟ چرا اصلا روی آن تبلیغ نمی کنید تا مردم با این کتاب فروشی بیشتر آشنا شوند ؟
من فکر می کنم دوست پرسشگر اخیرا به کتابفروشی نشر شاهد سر نزده است من مصرانه از وی می خواهم یکبار دیگر از نزدیک محال را بازدید نماید ونظر خودش اعلام کند
امروزه، توجه به گسترش و شكوهمندي فرهنگ متعالي ايثار و شهادت كه در سايه‌ي رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي جوانان اين مرز و بوم به وجود آمده، مقوله‌اي شايسته و در خور تقدير است. بسط و تناوري اين فرهنگ، جز عنايت به زبان هنر، ميسر نيست. و در اين طريق نشر شاهد (وابسته به معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران) به عنوان متولي اين جنبش، چون مشعلي فروزان فراروي دوستداران فرهنگ غني ايثار و شهادت، در اين مسير قد برافراشته است.
انتشار صدها عنوان كتاب در موضوعات و سبك‌هاي مختلف از قبيل: داستان، خاطره، شعر، پژوهش و ... كه شماري از آنها در جشنواره‌هاي گوناگون فرهنگي، ادبي و ... مورد تقدير و تشويق قرار گرفته‌اند، در راستاي گسترش و ترويج فرهنگ والا و ماندگار ايثار و شهادت و انتقال اين ميراث گرانسنگ به نسل‌هاي آينده صورت گرفته است.
نشر شاهد افتخار دارد كه ميراثدار كتب ارزشمند منتشره توسط سه نهاد ايثارگري اعم از بنياد شهيد انقلاب اسلامي، سازمان امور جانبازان و ستاد آزادگان بوده و با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود پس از ادغام اين سه نهاد و تشكيل بنياد شهيد و امور ايثارگران با قوت و قدرت مضاعف به ترويج ايثار و شهادت ادامه مي‌دهد
در سال 80 در راستای ترویج این فرهنگ پر بار این بنیاد بنا به وظیفه خود اقدام به تاسیس این موسسه نمود که امروز غنی ترین و پر بار ترین کتب شهید وشهادت وحماسه افرینیهای رزمندگان سلحشور در خود جای دارد وتنها کتابفروشی تخصصی در استان فارس هست که به فعالیت فرهنگی خود ادامه می دهد بنیاد این شهرستان توانسته است بحمدالله این موسسه با تمامی مشکلات به کار این موسسه ادامه دهد
که در اینجا از همه عزیزان تقا ضامنم سری به این مرکز بزنند واز نزدیک قضاوت کنند
 
6. چند نفر از اهالی مشتاق روستای دوسیران خواستار همکاری در برگزاری یادواره 20 شهید این روستا هستیم. چکار باید انجام دهیم و بنیاد شهید چه تمهیداتی برای این منظور فراهم می آورد؟
با تشکر/ داود دهقان
باتشکر از اهالی روستای دوسیران
بر گزارکندگان مراسم می‌توانند از طریق پایگاه مقاوت روستای دوسیران و همچنین با هماهنگی و کمک مالی این بنیاد می‌توانند مراسم شهدا بر گزار نمایند در این خصوص مسئول پایگاه و یا نماینده‌ي خانواده‌ها قبل از هر گونه اقدامی با مسئول تبلیغات این بنیاد هماهنگی لازم بفرمایند
 
7. آقای رضازاده دلیل تعویض شما در زمان آقای محمدصادقی چه بوده است؟
 با توجه به اینکه بنیاد شهید یک نهادغیر سیاسی وغیر جناحی است از پاسخ معذورم
 
8. لطفا مدت خدمتتان در بنیاد شهید چقدر می باشدوایا جنابعالی سوابق ایثارگری دارید
خداوند افتخار خدمتگذاری در بنیاد شهید از سال 66 به من عنایت فرمودند بیش از یکسال ونیم به عنوان بسیجی در جبهه خدمت نموده ام چندین نفر از اعضای خانواده ام از جمله برادر" عمو" وعموزادها" به فیض عضمای شهادت نائل امده اند ولی این افتخار نصیب خودم نگردید شاید تقدیر چنی باشد تامن و شما بتوانیم راه انها را ادامه بدهیم


9. آیا خانواده شهدا از خدمت سربازی معاف هستند؟

طبق قانون ومقررات بنیاد شهید دو نفر از فرزندان شهید یک نفر از برادران شهدا ویک نفر از برادر یاخواهر زاده شهید بشرط اینکه یکی از فرزندان برادر یاخواهرزاده از نظر روحی یاروانی تحت پوشش اداره بهزیستی باشند از خدمت سربازی معاف می شوند همچنین در خصوص دیگر ایثارگران مدت سابقه خدمت حضور در جبهه رزمندگان جهت برخورداري از تسهيلات مقررات ايثارگران و امداد جويان از 40 ماه به 30 ماه کاهش يافته است . به عبارتي در امتياز تلفيق براي جانبازان يک فرزند ، جانبازاني که مجموع درصد جانبازي و مدت حضور در جبهه ايشان به 30 امتياز برسد از خدمت معاف خواهند بود. در طرح درصد جانبازي براي جانبازان 30% به 25% کاهش يافته است و به عبارتي يک فرزند جانبازان 25% درصد و بالاتر از خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند از اين پس 2 فرزند جانبازان 50% از خدمت معاف مي گردند درصد جانبازي براي معافيت دو فرزند از 60 % به 50% کاهش يافته و در بخش تلفيق نيز مجموع درصد جانبازي ، سابقه جبهه لازم براي معافيت 2 فرزند جانبازان، از 80 امتياز به 60 امتياز تقليل يافته است.

 

آموزش معاف از خدمت از 18/7/87 با توجه به عدم امکان اجراي آموزش ، به مدت 3 سال ، بدون طي دوره آموزش نظامي کارت 3 ساله دريافت خواهند نمود ولي هر زمان که آمادگي آموزش افراد مذکور در نيروهاي مسلح فراهم گردد ، افراد از آن به بعد به آموزش اعزام خواهند شد.

 

10. برای فرزندان شاهد و ایثارگر در خصوص حمایت از رشد آنان و آموزش علمی و تحصیلی آنان چه اقداماتی انجام داده اید؟ چرا فرضا کمیته امداد کازرون برای بچه های تحت پوشش خود از جهاد دانشگاهی سهمیه کلاس‌های نیم بها گرفته ولی بنیاد شهید برای تسهیلات دادن به خانواده شاهد حرکتی جدی ندارد؟

 

دولت جمهوري اسلامي ايران كه بر اساس پاية حاكميت خداوند متعال و ولايت امام زمان «ارواحنافداه» توسط امام خمینی(ره) و باهمت ملت شريف ايرانو با تقدیم هزاران شهید وجانباز و فداكاري‌هاي زنان و مردان، پايه‌گذاري گرديد، در واقع استمرار حكومت اسلامي پيامبر عظيم‌الشأن اسلام(ص) در دوران صدر اسلام به‌شمار مي‌رود و لذا پيروي و اِعمال احكام الهي و سنت نبوي(ص) در اداره امور جامعه در ابعاد مختلف من جمله رسيدگي به امور بازماندگان شهيدان از ضرورياتي است كه مسئولین نظام اسلامي موظف هستند به آن توجه نمايند. با بررسي و تفکر دربیانات و فرمایش بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران و مقام معظم رهبري و متعاقباً مقررات مصوب مراجع قانون‌گذاري، امعان‌نظر خاص نسبت به جايگاه ارزشي بازماندگان عزيز شاهد بالاخص فرزندان آنها به‌عنوان يك اصل قطعي و وهدف مستمر در جمهوري اسلامي ايران معین مي‌شود. بي‌ترديد ولي‌فقيه به جهت مسئول حكومت جمهوری در عصر غيبت، نقش بارز و حياتي خويش را در امر سرپرستي و رسيدگي به امور بازماندگان شاهد - و بر اساس مباني فرهنگ اسلامي به خوبي ايفاء و در مقاطع مختلف در خصوص اين موضوع وظيفه خطير و الهي خويش - به اثبات رسانده است و البته مسؤولين و كارگزاران حكومتي به خصوص مجلس شوراي اسلامي و هيئت وزيران نيز به نوبة خود اقدامات شايان توجهي مبذول داشته‌اند. هرچند اين يك تكليف وجداني و الهي بر آحاد جامعه اسلامي است كه در مقابل ايثار و جان‌فشاني شهدا نسبت به بازماندگان آنها از هرگونه تلاش و خدمتي دريغ ننمايند و ضمناً تلاش بر اين بوده كه جلب امكانات و ارائه خدمات به عزيزان شاهد همواره بر اساس قانون و پرهيز از تضييع حقوق ساير افراد جامعه صورت گيرد.

 

علي ايّ حال، فرزندان گرانقدر شاهد در نظام جمهوري اسلامي ايران همچون ساير اعضاي بيت مكرّم شهدا از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار بوده و هستند. البته فرزندان معظم شاهد ممكن است به دلايل ذاتي و اكتسابي مثل روحيه تقوا و دانش، استحقاق و شايستگي تكريم باشند، لكن انتساب آنها به شهدا و موقعيت روحاني آن سفركردگان طريقت عشق و معرفت، تجليل و تعظيم اين قشر از جامعه را ايجاب مي‌نمايد. و در واقع اين اقدام مصداق بارز بزرگداشت ارزش والاي شهادت و مقام عظماي شهدا تلقي مي‌گردد. شهدايي كه تماميت هستي خود را نثار معبود و خدمت به آحاد جامعه كرده و به بالاترين نيكي‌ها دسته يافته‌اند، بلكه با اتصال به مقام عزّ ربوبي و لقاي حضرتش حجاب‌ها و علايق دنيوي را گسسته و در لقاي محبوب مستغرق شده‌اند. و حقيقتاً ما براي درك كامل ارزش و راه مقدس اين سفركردگان در عجز و ناتواني به سر مي‌بريم. حال با مقام و موقعيت ممتاز شهدا، بازماندگان آنها نيز حقّاً شايسته تعظيم و تجليل خواهند بود. و آن معمار بزرگ انقلاب اسلامي خطاب به فرزندان شاهد چه زيبا اين واقعيت را ترسيم كرده است:

«من به شما سلام و درود مي‌فرستم و به وجود شما مباهات و افتخار مي‌كنم و چه افتخاري بالاتر از اينكه ما در تداوم انقلابمان ذخيره‌هاي عظيمي همچون شما عزيزان را داريم...».(1)

 

بدين ترتيب علاوه بر خطابه‌ها و اقدامات مناسب در راستاي تعميق فرهنگ جهاد و شهادت و تنظيم همگاني و ملي اهل‌بيت شهيدان و تثبيت اين امر در باور و فرهنگ جامعه، برنامه‌ريزي‌هاي ارزشمندي به منظور بسيج كليّت نظام در خصوص ايفاي رسالت عظيم الهي تكريم و خدمات‌رساني به بازماندگان شهدا صورت گرفته است. يكي از اين موارد تأسيس بنيادشهيد انقلاب اسلامي در 22 اسفندماه 1358 توسط امام راحل(ره) است كه به موجب آن دولت و متصديان امور را موظف به تصويب و اجراي سريع امور زير نمودند:

 

1. اولويت فرهنگي يعني در مدارس و دانشگاه با تسهيلات مقتضي وارد شوند.

 

2. اولويت اقتصادي يعني مسكن، زمين، وسايل زندگي و ساير مايحتاج زندگي براي آنان تعيين گردد.

 

3. اولويت در استخدام يعني خانواده شهدا و معلولين در استخدام دولت اولويت داشته و آنان كه قدرت خدمت دارند به استخدام دولت درآيند.

 

4. كارت مجاني براي سوار شدن آنان در اتوبوس‌هاي دولتي داخل شهرها تهيه گردد.

 

5. كارت نيم‌بها براي استفاده از وسايل نقليه بين شهري مثل قطار و هواپيما.

 

6. تشكيل دفترچه مخصوص براي قدرت خريد از تعاوني‌هاي دولتي.

 

7. بيمه درماني و استفاده از كارت ويژه خريد دارو.

 

8. قرار دادن حقوق رسمي براي معلولين كه قدرت كار ندارند و خانواده شهدا به نسبت به افراد آن خانواده.

 

9. ايجاد برنامه‌اي در راديو به عنوان معلولين و خانواده شهدا.

 

10. سازمان موظف است بدون فوت وقت، معلولين و آسيب‌ديدگاني را كه احتياج به معالجه دارند تحت علاج قرار دهد و در صورتي‌كه با تصديق پزشك لازم است براي معالجه به خارج كشور بروند اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نمايد.

 

همچنين در خصوص حضانت و سرپرستي فرزندان شهدا و حفظ اموال و مصالح ايشان طيّ دستوراتي به نمايندة خويش در بنيادشهيد چنين فرمودند:

«چون اخيراً ديده شده است كه براي سرپرستي فرزندان شهدا بين اولياي آنان درگيري‌ها صورت گرفته، لذا جنابعالي موظفيد از طرف اينجانب به اين موضوع رسيدگي كرده و حتي‌المقدور آنان را به صورتي راضي كنيد و اگر ميسّر نشد به هر نحو مصلحت ديديد رفع مشكل كنيد...»(2) «شما مجازيد براي حفظ اموال صغار و مصالح آنها اقداماتي كه در اين امر لازم است انجام دهيد».(3)

 

مقام معظم رهبري نيز رسيدگي به امور معنوي و فرهنگي عزيزان شاهد را وظيفه مهم بنيادشهيد دانسته و بر اقدام شايسته در اين خصوص تأكيد دارند:

«وظيفه مهم آن نمايندگي، رسيدگي به امور معنوي و فرهنگي عزيزان شاهد است كه وارثان شهادت و سرمايه‌گذاران اصلي انقلاب و استقلال كشورند».(4)

 

بدين ترتيب در راستاي تحقق و عينيّت منويات و فرامين حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري از اوايل پيروزي انقلاب تاكنون قوانين و مقررات قابل توجهي در خصوص رسيدگي و توجه به امور مختلف معيشتي، فرهنگي و آموزشي فرزندان گرانقدر شاهد و ايثارگران به تصويب مراجع صالح رسيده كه ذكر آنها از حوصله اين مقاله خارج است، هرچند اين نوع خدمات و مصوبات در برابر عزّت و كرامت والاي اين قشر معظم، اندك و بلكه غيرقابل قياس و غيرقابل جبران با امور مادي دنيوي است، لكن در اين مجال صرفاً به بخشي از قانون اساسنامه بنيادشهيد انقلاب اسلامي مصوب 27/2/1377 مجلس شوراي اسلامي اشاره مي‌شود:

 

برابر بند ج ماده پنجم اين قانون، اهم وظايف بنيادشهيد در قبال خانواده‌هاي شاهد برنامه‌ريزي در امور زير خواهد بود:

1. امور فرهنگي، آموزشي – از جمله پيگيري و نظات امور فرهنگي، تربيتي و آموزشي فرزندان شاهد و زمينه‌سازي رشد و تعالي فكري روحي، اخلاقي، تحصيلي آنها از طريق تهذيب و كسب معنويات اسلامي و ارتقاي معرفت ديني و بهره‌ور كردن استعدادهاي الهي آنان.

 

2. امور معيشتي و رفاهي همانند ايجاد اشتغال مفيد، تأمين مسكن براي همسر و فرزندان فاقد مسكن يا مسكن نامتناسب و ارائه خدمات و تسهيلات درماني.

 

3. امور حقوقي و قضايي مانند نظارت بر تبديل و تغيير در اموال و دارايي صغار شاهد و وكالت از دعاوي له يا عليه آنان در مراجع قضايي توسط كارشناسان حقوقي بنياد.

 

4. امور اقتصادي مثل بكارگيري مطلوب پس‌اندازها، اموال و دارايي‌هاي فرزندان شاهد براي تأمين آينده اقتصادي آنها

 

حال با این توضیحات ایا مقایسه خدمات دولت جمهوری اسلامی با دیگر نهادئهائی که این دوست محترم نام برده انند قابل مقایسه هست؟

اما مجددا به این دوست عزیز عرض می کنم که :

تمامی فعالیتهای فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید به صورت متمرکز از مرکز صادر می شود قبل از اینکه فعالیت جهاد دانشگاهی در کازرون آغاز شود بنیاد مرکز از طریق مؤسسات علمی همانند علوی و غیره اقدام به عقد قرارداد با این موسسات نموده است. امیدواریم دار آينده بتوانیم از فعالیت‌های این مؤسسه استفاده ببریم.

 
11. لطفا بفرمائید وب سایت بنیاد شهید را چه کسی اداره می کند و مطالب آن را چه کسی می نویسد؟
 
این وب سایت در ایامی که برای مدتی از مسئولیت کنار رفته بودم با توجه به عشق و علاقه‌ای که نسبت به کار فرهنگی مخصوصاً خاطرات بجای مانده از شهدا و دلاوری‌های این رادمردان داشتم ایجاد نمودم. هم اکنون این وب سایت توسط خودم اداره می شود ولی بدلیل حجم کار و گرفتاری اداری نتوانسته ام بطور دلخواه مطالب مفید در اختیار دوستان قرار بدهم. امیدوارم با دعای خیر دوستان بتوانیم کار ارزنده ای در راستای ترویج فرهنگ این عزیزان انجام دهم
 
12. در پاسخ به سئوال اول از تاسيس بانك شهدا خبر داده ايد! لطفا مقداري درباره اين بانك و چگونگي استفاده از آن توضيح دهيد.
 

پايگاه اطلاع رساني فرهنگي شاهد با هدف انعکاس رويدادهاي فرهنگي ايثار و شهادت و ايجاد بانک اطلاعات فرهنگي، هنري، ادبي و مستند با اين موضوع در 7 تير سال 1384 راه اندازي شد ، در این پایگاه اثار تمامی شهدا جمع اوری وسپس الکترونیکی ود ر سایت اختصاصی بنیاد شهید و اور ایثارگران به نمایش همگان در خواهمعرفي كامل نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي مربوط به ايثار و شهادت و همچنين اطلاعات جامعي از محتويات سي‌دي‌هاي مذكور به همراه نمونه‌هايي از صوتها، تصاوير و فيلمهاي استفاده شده در آنها در این سایت جمع اوری شده است که نمونه های سی دی وکتابهایی چاپ شده در فروشگاه نشر شاهد کازرون موجود می باشد هم اکنون بیش از 80/ درصد از اثار شهدای شهرستان کازرون جمع اوری شده است که در اینده ای نزدیک به روی سایت خواهد رفت

 
13.  لطفاً در مورد جوابيه كميسيون پزشكي جانبازان كه در 12 بهمن 87 انجام شد بفرماييد در چه تاريخي جواب آن را پاسخ مي دهند.
 

کمیسون بدوی که در تاریخ ذکر شده برگذار شده است کمیسیون بدوی بوده که از پرونده های برسی شده که صلاحیت طرح در کمیسیون داشته باشد در نیمه دوم اردیبهشت در شیراز کمیسیون خواهند شد

 
14. چرا عكس شهدا در گلزار سيدمحمدنوربخش اينقدر تار و بد رنگ و كوچك است؟ بهتر نبود تصوير هر شهيد مثل گذشته بالاي مقبره‌اش قرار مي‌گرفت تا زائرين با يك نگاه به مقبره شهد تصوير او را هم ببينند نه اينكه براي ديدن عكس هر شهيد لازم باشد سرت را بالا ببري و نگاه كني؟

در خصوص نقوش شهدا در گلزار شهدای سید محمد به اطلاع عزیز پرش کننده می رساند که این نقوش در اولین شرکتی که در ایران و در تهران راه اندازی شد به چاپ رسیده است یعنی این کار اولین تجربه در ایران بو با امکانات انروز به چاپ رسیده است ولی در حال حاضر از طریق چاپ خانه لیان فخر که در استان بوشهر مستقر هست با بهترین طراحی به چاپ می رسد

 

در خصوص بخش دوم سئوال زیبا سازی گلزارهای شهدا اهمیت خاصی دارد اگر قرار باشد که تابلو بالای سر شهدا قرار گیرد از این زیبائی کاسته می شود و همچنین هیچ برنامه ای دیگر نمی شود در انجا انجام داد ار همین اساس این بنیاد با همانگی و موافقت خانواده ها اقدام به این کار کرده است تنها یک خانواده با این طرح مخالف بود که بنیاد بخاطر احترام به این خانواده محترم و باصلاح دید خودشان اقدام به قرار دادن تابلو کرده اند
 
15. چرا در پاسخ به سوال من (سوال دو) توهين كرده ايد؟! شما از كجا مي دانيد كه ما براي انقلاب شهيد نداده ايم؟! كسي نگفته ترميم قبور شهدا اسراف است بلكه گفته شد كه هزينه كردن دوباره براي يك كاري كه مي توانست از اول درست انجام شود اسراف است.
 
برادر یاخواهر محترم! من کجای جواب به فرد شما توهین کرده ام یا گفته ام شما شهید نداده اید اگر جائی از جواب اسم پرسشگر آورده ام یا گفته باشم فرد سئوال کننده شهید نداده یا مخالف شهداست
باز هم از منظر قانون توهین محسوب نمی شود جهت مزید اطلاع برادر یا خواهر محترم بعرض می رسانم در خصوص بزه توهین نیز باید عرض نمایم عنصر قانونی این بزه ماده 608 قانون مجازات اسلامی می‌باشد. عنصر مادی این بزه فحاشی، استعمال الفاظ رکیک به منظور تحقیر دیگری می‌باشد بنابراین برای تحقق بزه توهین حتماً می‌بایست الفاظی مورد استعمال قرار گیرد. گاهی الفاظی رکیک و زشت است و گاهی فحاشی (به عبارت دیگر دشنام و ناسزا گفتن) صرف‌نظر از این که مطالب مندرج در نوشته اصلاً‌ توهین محسوب نمی‌شود با نوشتن این مطالب بزه توهین، مشمول ماده‌ی اخیر‌الذکر تحقق پیدا نمی‌کند.
 
مجلس شورای اسلامی در قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین و یا هتک حرمت مندرج در مقررات جزایی مواد 513، 514، 608 و 609 قانون مجازات اسلامی و بند 7 و 8 ماده‌ی 6 و مواد 26 و 27 قانون مطبوعات به صراحت اعلام نموده از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین عبارت از بکار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال یا انجام حرکاتی که به لحاظ عرفیات جامعه و با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود و با عدم ظهور الفاظ، توهین تلقی نمی‌گردد بنابراین از نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان تفسیر کننده قانون مجازات اسلامی اصلاً یک نوشته نمی‌تواند توهین تلقی گردد. باید یا الفاظی استعمال شود یا اعمال و حرکاتی انجام شود که از لحاظ عرف توهین تلقی گردد. قطعاً تشخیص توهین بر عهده عرف است. آیا واقعاً عرف جامعه مطالب مندرج در این جوابیه را توهین تلقی می‌نماید؟" آیا گفتن این موضوع" (گرچه درک این واقعیت برای آنهائی که خون نداده اند کمی سخت است کجای این کار اسراف است؟ ) این توهین به شخص سئوال کننده است ؟
 
پايان
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
لطف کنید کنید از اقداماتتان بفرمایید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
ماجرای تخریب قبور شهدای گلزار شهدای بهشت زهرا پس از صرف این همه هزینه چه بوده است ؟ آیا بابت این همه اسراف از شهدا ... ندارید ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
لطف کنید بگویید برای حفظ حرمت شهدای گمنام در مقام خضر چرا کاری انجام نمی دهید ؟ ... کمی به شهدای گمنام شهرهای دیگر نگاه کنید و درس یگیرید که از این قبور چه استفاده های فرهنگی ای که نمی کنند .
توضیح دهید که چرات وظایفتان را در این امر انجام نداده ابد ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
مقام معظم رهبری د جایی فرموده اند که زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست . می شود بفرمایید برای گسترش یاد و نام شهدا و فراگیر شدن روحیات آنان و آشنایی نسل جوان با آنان چه کاری انجام داده اید ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
حالا که یک اقدام مناسب از سوی بنیاد شهید صورت گرفته و کتاب فروشی ای راه اندازی شده است بهتر نیست سری به آن جا بزنید و وضعیت آن را اندکی مشاهده کنید ؟ قفسه های خراب ، کتاب های قدیمی و ... چرا با دوستانی که در زمینه های مختلف فرهنگی با کتاب های خوب و مفید آشنایی دارند در رابطه با معرفی کتاب هاب ارزشمند مشورت نمی کنید تا شما را راهنمایی کنند ؟ چرا اصلا روی آن تبلیغ نمی کنید تا مردم با این کتاب فروشی بیشتر آشنا شوند ؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۹
0
0
با سلام
چند نفر از اهالی مشتاق روستای دوسیران خواستار همکاری در برگزاری یادواره 20 شهید این روستا هستیم. چکار باید انجام دهیم و بنیادشهید چه تمهیداتی برای این منظور فراهم می آورد؟ با تشکر/ داود دهقان
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۰
0
0
با سلام اقای رضازاده دلیل تعویض شما در زمان اقای محمد صادقی چه بوده است
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۱
0
0
اقای رضازاده با سلام
لطفا مدت خدمتتان در بنیاد شهید چقدر می باشدوایا جنابعالی سوابق ایثارگری دارید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۳
0
0
باسلام خدمت اقای رضازاده
ایا خانواده شهدا از خدمت سربازی معاف هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۵
0
0
برای فرزندان شاهد و ایثارگر در خصوص حمایت از رشد آنان و آموزش علمی و تحصیلی آنان چه اقداماتی انجام داده اید؟ چرا فرضا کمیته امداد کازرون برای بچه های تحت پوشش خود از جهاد دانشگاهی سهمیه کلاسهای نیم بها گرفته ولی بنیاد شهیدبرای تسهیلات دادن به خانواده شاهدحرکتی جدی ندارد؟
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۵
0
0
سلام
لطفا بفرمائید وب سایت بنیاد شهید
چه کسی اداره میکند و مطالب ان چه کسی می نویسد
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۸
0
0
در پاسخ به سئوال اول از تاسيس بانك شهدا خبر داده ايد! لطفا مقداري درباره اين بانك و چگونگي استفاده از آن توضيح دهيد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۹
0
0
چرا عكس شهدا در گلزار سيدمحمدنوربخش اينقدر تار و بد رنگ و كوچك است؟ بهتر نبود تصوير هر شهيد مثل گذشته بالاي مقبره‌اش قرار مي‌گرفت تا زائرين با يك نگاه به مقبره شهد تصوير او را هم ببينند نه اينكه براي ديدن عكس هر شهيد لازم باشد سرت را بالا ببري و نگاه كني
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۲
0
0
چرا در پاسخ به سوال من (سوال دو) توهين كرده ايد؟! شما از كجا مي دانيد كه ما براي انقلاب شهيد نداده ايم؟! كسي نگفته ترميم قبور شهدا اسراف است بلكه گفته شد كه هزينه كردن دوباره براي يك كاري كه مي توانست از اول درست انجام شود اسراف است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۵
0
0
باسلام
جناب آقای رضازاده
آیا اگر کسانی بخواهند برای شهدا طبق یک برنامه ریزی و طرح مشخص کار بکنند حاضر به همکاری هستید هر چند آنان جوانان دلسوز اما بدون معرفی افراد سرشناس باشند
همکاری شما به چه صورتی است
و چگونه میتوان خیلی صمیمی با شما دیدار داشت
دوست داشتیم شما را در همایش وبلاگ نویسان ببینیم ولی هر چه گشتیم گفتند شما نیامدید
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۶
0
0
چرا ادارات با خانواده ها شهدا برخورد خوبی ندارند ایا ادارات با بنیاد همکاری دارنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۸
0
0
با تشکر از نظرات ریاست محترم بنیاد شهید وامور ایثار گران شهر ستان کازرون برادر ارزشمند جناب اقای رضازاده
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۰
0
0
برادر رضازاده سلام

واقعا حق مصاحبه را ادا کردید

از شما ممنونیم

از طرف خانواده شهدا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
با سلام لطفا طراحهای ساماندهی گلزار شهدا برای بنیاد فییروزاباد ارسال فرمایید با تشکر عضدی
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
0
0
باسلام
اقای رضازاده

لطا توضیح دهید خاواده شهدا م جانبازان چه امتیازاتی می توانند بگیرند
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
عموی من شهید است ودارای فرزند نمی باشد آیا من می توانم از معافی استفاده کنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
نشرشاهدکه یاتعطیل است یامدیرآن هیچ تخصصی در زمینه معرفی کتاب را به علاقه مدان ندارد.
درمدت کوتاهی توسط مدیران فروشگاه تبلیغات وکارهای جالب وجدیدی درراستای توسعه فرهنگ شهادت انجام شد ولی متاسفانه بازهم رکود قبلی حاکم شد.حیف اینهمه هزینه واین امکانات که به متخصصش سپرده نشده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸