پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۳
همراه با يادواره - 3
هفته نامه سلمان: دهه‌ي فجر كه پيش آمد. اول ياد شهدا افتاديم و بعد ياد بنياد شهيد و يادواره‌ي 1100 شهيد، سراغ آقاي حاج احمد رضازاده رفتيم - رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كازرون- كسي كه سال‌هاست همدم خانواده‌ي شهداست و خود از قبيله‌ي آن‌هاست. آن‌چه در اين صفحه مي‌خوانيد، حاصل گفت و گوي سلمان با ايشان است

اشاره: دهه‌ي فجر كه پيش آمد. اول ياد شهدا افتاديم و بعد ياد بنياد شهيد و يادواره‌ي 1100 شهيد، سراغ آقاي حاج احمد رضازاده رفتيم - رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران كازرون-  كسي كه سال‌هاست همدم خانواده‌ي شهداست و خود از قبيله‌ي آن‌هاست. آن‌چه در اين صفحه مي‌خوانيد، حاصل گفت و گوي هفته‌نامه‌ي سلمان با ايشان است.

 

خواهشمند است ضمن تشريح اهداف خود از برگزاري يادواره‌هاي شهدا در هر سال بفرماييد كه آيا اين امر باعث تازه‌تر شدن غم نبود آن‌ها در خانواده و جامعه نمي‌شود؟

در تمامي فرهنگ‌هاي دنيا چه فرهنگ‌هاي اسلامي و چه غير اسلامي هميشه افراد سلحشور و فداكاري بوده‌اند كه در بُرهه‌هاي خاصي از تاريخ، از همه‌ي هستي خودشان گذشته‌اند ودر كنار آن‌ها هم افرادي بوده‌اند كه به هر نحو از اين كاروان ايثار و فداكاري جا مانده ويا نتوانسته‌اند در اين ايثار و فداكاري‌ها به طور مستقيم شركت كنند. لذا با به تصوير كشيدن آن‌ فداكاري‌ها و اخلاص‌ها در قالب امور فرهنگي از قبيل اشعار، مقالات، نوشته‌ها و يا حتي مراسم‌ها و گراميداشت‌ها دِيْن خود را به جامعه و آن ايثارگران ادا نموده‌اند.
 

جنگ تحميلي و دفاع مقدس هشت ساله جوانان ما نيز يكي از بارزترين جلوه‌هاي ايثار، مقاومت و مظلوميت تاريخ معاصر مي‌باشد. هشت سال دفاع، هشت سال مقاومت، هشت سال عمليات با كمترين امكانات در مقابل تماميِ هجوم ناجوانمردانه كفر و ستم به ايجاد و خلق فرهنگ غني و پرباري منجر شد كه نه تنها تاريخ و تمدن فرهنگ غني كشورمان بلكه تمامي آزادگان و ستم ستيزان دنيا تا ابد وام‌دار و ريزه‌خواران سفره‌ي ايثار و گذشت اين بزرگواران خواهد بود. و اگر جامعه‌ي ما خداي نكرده زماني بخواهد از اين دستاوردها و ارزش‌ها فاصله بگيرد به يقين پويايي خود را از دست خواهد داد. اين خلق ارزشمند، خلق فرهنگ غني و نابي است كه شهيد مطهري رحمت‌ا... عليه جامعه‌ي بشري را مديون آن مي‌داند. حالا آيا يادآوري و تجليل از افرادي كه در آن موقعيت‌هاي بُحراني كه هر كس به فكر خود و متعلقات به خود بود و آن‌ها از تمام لذات و ماديات دنيا، از زن و فرزند، از پدر و مادر از.... و حتي در آخر حتي از جان شيرين‌شان كه هر كدام از ما به هر نحوي سعي در سالم نگه‌داشتن آن داريم، گذشتند تا آيندگاني كه بعد از آنان خواهند آمد سرافراز و آسوده زندگي كنند، كار مهمي است؟!

 

اصلاً آيا اين گراميداشت‌ها با آن ايثار و فداكاري‌ها قابل قياس است؟!

فقط از آن جهت كه در راستاي اهداف والاي آن بزرگواران است ما را به اين تلاش‌ها وا مي‌دارد. در ثاني تجليل از اين عزيزان تجليل از روح مطهر خدايي آنان است كه خداوند انسان را  با دميدن روح الهي در آن كالبد به انسانيت افتخار و برتري بخشيد. هر چند تكريم و محترم داشتن اجساد مطهر مادي آن نيز جاي بسي تأمل است. زيرا اين جسم‌هاي مادي سال‌هاي سال همراه و هم پرواز و قالبي براي پرورش آن ارواح بزرگ و  مطهر كه راز شكوه و عظمت بُعد معنوي و شخصيت ملكوتي انسان است، بوده‌اند. و خداوند به اين روح‌هاي بزرگ در عالم خلقت مباهات و افتخار مي‌كند. و از طرف ديگر هم بايد توجه داشت كه «شهيد» يك شخص نيست كه در يك قالب شخصي بِگُنجد. بلكه يك ارزشي است، يك ماهيت اجتماعي و فرهنگي است، و يادآوري از شهدا تذكر يك شعائر الهي است. چنان‌چه خداوند كريم در قرآن به اين امر اشاره مي‌نمايد و مي‌فرمايد: «فذكر شعائر ا...» هر كس شعائر الهي را بزرگ شمارد نشأت گرفته از تقواي دل آن‌هاست.
 

لذا ما به عنوان خادمان شهدا در كنار ديگر نهادها و سازمان‌هاي ديگر جامعه وظيفه‌ي خود مي‌دانيم كه براي گراميداشت و تازه كردن ياد و حماسه‌سازي افتخار انگيز آنان و به پاس داشت حضور معنوي مداوم و مستمر و راهگشاي آن‌ها در جامعه وبراساس نظر حضرت امام خميني(ره) كه فرمودند: «همين تربت پاك شهيدان است كه تا قيامت مزار عاشقان وعارفان و دلسوختگان و دارالشفاي آزادگان خواهد بود»، با پراكندن عطر يادو نام آن بزرگواران و ضمن تجليل و تكريم از روح مطهر و ملكوتي شهدا و قدرداني از خانواده‌هاي محترم آن عزيزان كه ايثار نموده تا شهدا بتوانند آن آثار شگرف و حماسه‌هاي عظيم الهي را خلق كنند، فرهنگ شهيد و شهادت را ترويج مي‌نماييم. زيرا به قول شهيد مطهري(ره) بزرگ‌ترين خاصيت حماسه‌ي الهي اين است كه نمي‌ميرد و شهيد آن حماسه سازي است كه مرده را زنده مي‌كند و يك جامعه‌ي پويا و زنده‌ي اسلامي براي حياتش هميشه نيازمند به شهيد است.

 

با توجه به صحبت‌هاي حضرت‌عالي بفرماييد ما چگونه مي‌توانيم ياد و نام اين عزيزان را زنده نگه‌داريم؟

عملكرد ما در دو بخش دراز مدت و كوتاه‌مدت بايد برنامه‌ريزي شود. ابتدا برنامه‌هايي كه ما مي‌توانيم براي جامعه‌ي فعلي خودمان داشته باشيم. آن هم براي نسلي كه مأنوس با شهدا بوده‌اند، الگوها را از نزديك ديده، ايثار و رشادت، آنان را لمس كرده و همه چيز برايش ملموس بوده است، برگزاري همين مراسم و يادآوري رشادت‌هاي افتخار انگيز آن عزيزان است، زنده نگه داشتن يادو خاطره‌ي شهدا است. و بنا به فرمايشات مقام معظم رهبري پراكندن عطر شهادت در فضاي جامعه است. و از اين طريق فرهنگ مورد نظر را در جامعه تثبيت كنيم. و از طريق همين نسل براي پياده كردن برنامه‌هاي دراز مدت اقدام نماييم. ما بايد طوري عطر شهيد و شهادت را در جامعه بپراكنيم و هواي حيات انسانيت را عطرآگين كنيم كه به فرموده‌ي مقام معظم رهبري تا ده‌ها نسل بعد از آنان از اين‌كه وابسته‌ي آن‌ها به شهادت رسيده سربلند و مايه‌ي افتخار خود بداند. مورد ديگر از اين طريق الگوسازي است. خصوصاً براي جوانان خصوصيت و ويژگي اين سنين اقتضا مي‌كند كه آماده‌ي پذيرش هر نوع الگو باشند و از طرف ديگر مواجه هستيم با هجوم الگوهاي كاذب و مخرّب كشورهاي مغرض به كشورهاي جهان سوم و علي‌الخصوص كشورهاي اسلامي. آن‌ها مي‌خواهند با ديكته كردن و تزريق و ترويج اين الگوهاي فاسد با تمام قدرت جلو ارزش‌هاي ما بايستند و روحيه‌ي گذشت و ايثار را در نسل‌هاي آينده‌ي ما از بين ببرند. لذا با استفاده از تمام ابزارهاي تبليغي و فرهنگي از قبيل ماهواره، اينترنت و.... به تخريب اعتقادات و فرهنگ و تمدن ما كمربسته‌اند و اين در حالي است كه ما الگوهاي بسيار زيادي در اطرافمان مي‌بينيم. نمي‌دانم چقدر با وصيتنامه و زندگي و خصوصيات اخلاقي همين شهداي شهرمان آشنايي دارند، ولي چه بسيارند الگوهايي كه براي هر سن و هر موقعيت، به راحتي در دسترس ما قرار دارند. شهيداني كه به خاطر احياي حق و حقوق ديگران قيام مي‌كنند. شهيداني كه براي حفظ سلامت نواميس جامعه‌ي اسلامي همه‌ي خطرات را به جان مي‌خرند. شهيداني كه عليرغم گرايشات مادي حاضر نمي‌شوند به شرفشان خدشه‌اي وارد آيد. شهيداني كه عليرغم داشتن سال‌هاي سال آرزوي در آغوش كشيدن فرزند، به خاطر اسلام و آرامش و سرافرازي من و شما از آرزويشان مي‌گذرند و در سخت‌ترين لحظات همسر و فرزندشان را به خدا مي‌سپارند. شهيداني كه از شيرين‌ترين لحظات زندگي خود مي‌گذرند و پس از چند روز و حتي چند ساعت از آغاز زندگي مشتركشان راهي جبهه‌هاي نبرد شده‌اند. شهيداني كه با شنيدن صداي كفش زني كه جلب توجه مي‌كند، نه نيمه برهنه و بدحجاب، برآشفته مي‌شوند و رگ غيرتشان برمي‌آيد.
 

شهيداني كه همه‌ي دارايي دنيايشان را به اميد من و شما رها كرده‌اند و براي آرامش ما خود را فدا كردند، شهيداني كه هنوز اسمشان در دفتر حساب و كتاب خدا نوشته نشده و خيلي موارد ديگر كه اينجا مجال توضيح آن نيست. اين‌ها مي‌توانند الگوهاي بسيار خوب، رسا، ساده و روان براي ما باشند. تا بتوانيم يك زندگي خوب براي خودمان وبراي نسل‌هاي آينده‌مان رقم بزنيم.

 

گسترش فرهنگ شهيد و شهادت چه تأثيري بر جامعه و يا مناسبت‌هاي جهاني ما مي‌تواند داشته باشد؟

امروزه مقاومت تمامي كشورها در برابر زورگويي‌ها و ستم ستيزي‌ها همه و همه نشانه‌ي پويايي و اثر گذاري ايثارها و از خودگذشتگي‌هاي آن جامعه است. مقاومت مردم ايران در هشت سال دفاع مقدس و در قالب نيروهاي مردمي بسيج و همچنين مقاومت سپاه پاسداران، ارتش، جهادسازندگي همه با تكيه بر فرهنگ ايثار و شهادت بود كه باعث شد تا بتوانيم بر دشمن غلبه كنيم وامروز با وجود تمام خطرهايي كه ايران قدرتمند براي منافع دشمنانش دارد جرأت نكنند كه كوچك‌ترين تعرضي به كشور عزيزمان بنمايند. به واسطه‌ي همين قدرت عظيم و روحاني شهادت و كسب رضايت خداست. و به قول حضرت امام(ره):«ملتي كه سلاح شهادت طلبي را دارد هيچ‌گاه طعم شكست را نخواهد چشيد.» و بر اثر همين پويايي و ايثارگري است كه تمامي دشمنان را در مقابل خود به زانو درمي‌آورد و تأثير شگرف آن را مي‌توان در تمام مبارزات ستم ستيزي مردم جهان به خوبي ديد مقاومت 33 روزه‌ي لبنان قهرمان و به زانو درآوردن اسرائيل حقير و اخيراً در مقاومت قهرمانانه‌ي مردم غزه به عينه مشاهده مي‌شود.
 

در واقع جنگ به خودي خود چيز مطلوب و زيبايي نيست زيرا هميشه به دنبال خود ويراني و مشكلاتي را به بار مي‌آورد ولي نبرد ما از آن‌جا مقدس و تأثير گذار شد كه جنبه‌ي دفاعي داشت و تمام حركات، دستاوردها و رشادت‌هاي فداكاران آن نيز به عنوان كارآمدترين و مؤثرترين عنصر پيشرفت و پيشبرد اهداف و حفظ ارزش‌ها در مقابله با دشمنان خارجي به شمار مي‌روند و ما امروز شاهديم كه تمامي قدرت‌هاي جهان به واسطه‌ي همين ايثارگري‌ها، ايران را مقتدرترين و با اهميت‌ترين كشور در خاورميانه و يكي از كشورهاي قابل طرح و ملاحظه در جهان مي‌دانند.

 
با توجه به اهميت موضوع ترويج فرهنگ شهادت بفرماييد مسؤوليت اين امر به عهده‌ي كيست؟
قطعاً ترويج فرهنگ شهيد و شهادت يك وظيفه‌ي ملي و فرا سازماني است. چنان‌چه حضرت امام(ره) مي‌فرمايند: «ملتي كه با فرهنگ شهادت طلبي آراسته شود شكست ناپذير است» امام خميني(ره) در حقيقت تمام افراد كشور را به اين آراستگي و انجام وظيفه مشخص مي‌فرمايند. نه قشر و گروه خاصي را.
 

تأثير عظيم فرهنگ غني ايثار و شهادت در گستره‌ي جهان بيني اسلام به عنوان يك اعتقاد ديني بايد پذيرفته شود. اگر در جامعه‌اي اعتقاد به فرهنگ ايثار و شهادت نباشد يعني اعتقاد به واجبات نيست. فرآيند تأثير پذيري اين فرهنگ از صدر اسلام تا كنون به شكل كاملاً واضح و روشني مشخص است. لذا اين امر به عهده‌ي تمامي معتقدين به اسلام ناب محمدي(ص) است. و در اين راه نمي‌توان از سازمان‌ يا نهاد خاصي انتظار داشت كه براي اشاعه‌ي آن تلاش كند، مانند نماز و روزه وديگر واجبات وظيفه‌اي همگاني است و تا نهادينه كردن آن، مسؤوليت بر دوش همه‌ي آحاد ملت است. همانند مراسم زنده نگه داشتن ياد و خاطره‌ي حضرت ابا عبدا...(ع) و ياران او كه به عهده‌ي همه‌ي آزادگان عالم است، اشاعه‌ي فرهنگ ايثار و شهادت هم به عهده‌ي تمام طالبان عزت و شرف است. زيرا كه دوري از اين فرهنگ خفت دنيا و خسران آخرت را به دنبال خواهد داشت. بنياد شهيد و امور ايثارگران هم به عنوان متولي شهدا و خانواده‌هاي آنان دست نياز به سوي همه‌ي عاشقان طريق حق و حقيقت دراز مي‌كند تا به هر شكل ممكن در اشاعه‌ي اين فرهنگ تلاش نمايند و اميد آن داريم كه تمامي نهادها، ارگان‌ها و ادارات دولتي كه از بودجه‌ي دولت و نظام اسلامي استفاده مي‌كنند درصد كمي از آن را به ترويج اين فرهنگ كه باعث و بيمه كننده‌ي حيات نظام مقدس ماست، اختصاص بدهند. در اينجا برخود لازم مي‌دانم كه تلاش‌هاي پيگير ناحيه‌ي مقاومت سپاه، آموزش و پرورش شهرستان، تيپ دوم امام سجاد(ع) و پادگان آموزشي امام رضا(ع) كه در اشاعه‌ي اين فرهنگ و برپايي مراسم يادواره‌ها در مدارس و روستاها همت داشته‌اند كمال تشكر و قدرداني را داشته باشم. اميدواريم كه خداي شهدا زحمات مخلصانه‌شان را جبران نمايند.

 

با توجه به اين‌كه در آستانه‌ي برگزاري يادواره‌ي شهدا قرار داريم، لطفاً بفرماييد چه اقداماتي در اين رابطه صورت گرفته و يادواره‌ي شهدا در چه تاريخ و با چه  برنامه‌هايي برگزار خواهد شد؟

بنا به روند هر ساله بنياد شهرستان، و امسال با تأكيد و سفارش و پيگيري‌‌هاي بيشتر امام جمعه‌ي محترم شهرستان حاج آقا خرسند مبني بر هر چه باشكوه‌تر برگزار كردن مراسم يادواره‌ي شهدا، رايزني‌هاي مختلفي انجام گرفته و طي برگزاري چندين جلسه در دفتر امام جمعه و فرمانداري و با حضور نهادها و ادارات ذيربط تمام جوانب امر بررسي و نهايتاً مراسم يادواره‌ي امسال روز پنج شنبه 87/11/17 از ساعت 9 الي 11 صبح در مصلاي جمعه و با حضور سبز خانواده‌هاي محترم شهدا صاحبان و پاسداران آن ارزش‌ها و با حضور گرم و صميمي امت شهيد پرور برگزار خواهد گرديد كه با پيگيري‌هاي صورت گرفته فرمانده‌ي محترم سپاه پاسداران سردار جعفري سخنران اين مجلس خواهد بود و در بعدازظهر همان روز قبور مطهر شهدا توسط مسؤولان و امت شهيد پرور نيز گلباران خواهد شد.
 
بله امسال باز هم شهدا سفره‌ي كرامتشان را گسترانده‌اند تا هر كس به اندازه‌ي لياقت خود از آن بهره ببرد و نام خود را در ليست محبان و ادامه دهندگان راه پر نور اولياءا.. ثبت نمايند.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳