پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
در حاشیه انتقاد امام جمعه کازرون از وضع حجاب در شهرستان:
اما اندک تاملی در وجود شهرستان هایی چون « یزد» که هم چون کازرون و چه بسا بیشتر از آن در معرض این گونه آسیب ها بوده اند لکن هم چنان شاخص های متنوع فرهنگ دینی شان به قوت خود باقی است، انسان را در این فکر فرو می برد که به راستی چه کاری در آنجا انجام و در اینجا کوتاهی شده است که این چنین مورد توجه امام جمعه محترم قرار گرفته است

مهدی صنعتی: جمعه گذشته امام جمعه محترم شهرستان کازرون، در خلال خطبه های نمازجمعه و در حین ارایه تذکراتی به مسوولین ادارات برای چندمین بار و به عنوان تنها مسوول دغدغه مند در این موضوع، اقدام به بررسی وضعیت حجاب در شهرستان پرداخته و ضمن گلایه از وضعیت موجود نکات مهمی را متذکر شدند. نگارنده پیش از این، مطلبی با عنوان " داستان حجاب در کازرون " نگاشته و به برخی از موارد اثر گذار در این تبدیل و تغییر ذائقه ی پوششی پرداخته است لکن این بار، قصد آن دارد تا با رویکردی دیگر به این مقوله بپردازد.

ناگفته پیداست بخشی از این تاثیر و تبدیل به دلیل تغییر رویکردهای فرهنگی دولت ها در زمینه پوشش و حجاب بوده است و برخی نیز به دلیل آشنایی هرچه بیشتر مردم شهرستان ها با فرهنگ های متنوع موجود در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ کشور و هم چنین گسترش وسایل ارتباطی و قدم گذاشتن اینترنت و ماهواره و ... به زندگی اقشار مختلف جامعه با درصد های مختلف غنای اندیشه دینی و به تبع تاثیرپذیری های متفاوت از این موارد؛ اما اندک تاملی در وجود شهرستان  هایی چون « یزد» که هم چون کازرون و چه بسا بیشتر از آن در معرض این گونه آسیب ها بوده اند لکن هم چنان شاخص های متنوع فرهنگ دینی شان به قوت خود باقی است، انسان را در این فکر فرو می برد که به راستی چه کاری در آنجا انجام و در اینجا کوتاهی شده است که این چنین مورد توجه امام جمعه محترم قرار گرفته است که چاره کار را در علمداری خود در حل این معضل دیده اند.

حقیر بر این باورم که از عمده ترین دلایل این تفاوت در موضوع حجاب، نحوه ی مدیریت فرهنگی این شهرستان ها با یکدیگر و کنترل موارد متفاوت تاثیرگذار بر این شاخص فرهنگی می باشد. مدیریتی که تفاوتی میان ایجاد بالاترین درصد اشتغال با حفظ باورهای دینی و گسترش فعالیت های مذهبی قائل نبوده و به هر دوی این ها با نگاهی عادلانه نگریسته است. گسترش فضاهای آموزش عالی را در کنار پیش بینی حضور فرهنگ های مزاحم و معارض و فراهم نمودن زمینه تحصیل و کار متخصصان بومی در شهرستان خود قرار داده است. فعالیت های فرهنگی را در چارچوب آموزه های دینی خواسته است و از هرگونه ولنگاری فرهنگی غیر متناسب با فرهنگ دینی و بومی اجتناب نموده و بدون هرگونه خودباختگی، بر باورهای فرهنگی خود پای فشرده است. نگاه کل نگر و در عین حال سیستمی به اجزای مختلف تاثیرگذار در باورهای مردمان، قاعدتا باید در همه مدیران - با آن که رییس دولت های ششم و هفتم از آن دیار برخاسته است - ثابت می بوده است که این چنین همگون و یک نواخت همه ی شاخص های این شهرستان رشد کرده و در عین حال آن چنان در زمینه های فرهنگ دینی شاخص بوده است که از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله) به عنوان دارالمومنین مفتخر شده است.

کازرون اما با آن که در  برخی از مدیریت های فرهنگی بالاترین ثبات مدیریتی را در طول تاریخ جمهوری اسلامی پشت سر نهاده است و در برخی شاخصه های فرهنگی و در برخی موارد گزارش کاری موفق بوده است، متاسفانه وضعیت حجاب و عفاف آن، حضور جوانان در مساجد به صورت مستمر و ... به صورت محسوسی رو به کاهش گذاشته است. نگاهی آماری به تعداد دانش آموزان موجود در شهرستان و تعداد دانش آموزان فعال در مساجد به خوبی موید این ضعف جانکاه است که بی شک، آنان که سال ها در مصدر امور بوده اند همان گونه که برای موفقیت های خود دلایل و توضیحات فراوانی دارند، به مدد تجربه چندین ساله ی خود به خوبی باید به جهت این کاستی ها هم دلایل متقنی داشته باشند که اگر این گونه نباشد خود مقصر اول این ضعف باورها خواهند بود.

در تایید عدم وجود نگاه کل نگر و سیستمی مدیران، شاید اشاره به انتخابات چندی پیش راهگشا باشد؛ آنجا که در میان انبوه برنامه های ارایه شده از سوی کاندیداها و یا حتی انبوه انتقادات صورت گرفته از جانب رقبا به یکدیگر، ردپایی هرچند کم نقش و نگار و مبهم از برنامه های فرهنگی و راه کارهای مفید در جهت رشد شاخص های فرهنگی نمی توان یافت و آن جا هم که خبری است ، سخن از برنامه های عمرانی فرهنگی برقرار می باشد.

به خوبی به یاد دارم در ایام تحصیل در دبیرستان، روزی جناب خواجه زاده -  مدیر سابق آموزش و پرورش کازرون و معاون امروز اداره کل آموزش و پرورش فارس – بر سر کلاس درس پرورش، با صدایی بغض آلود از این نکته جانکاه برای خود یاد می کرد که هرگاه دانش آموزی را مشاهده می کند که در خیابان ها مزاحمتی برای نوامیس ایجاد می کند ترس از آخرت تمام وجودم را می گیرد که تو مدت ها مسوول پرورش این جوانان در اداره متبوع خودت بوده ای و اگر امروز این فرد منحرف است به خاطر آن است که تو وظیفه ات را به خوبی انجام نداده ای، که بی شک اگر این نگاه را چه در گذشته و چه در حال مسوولان داشتند نه وضع بدین منوال بود و نه نیازی بود که امام جمعه محترم خود احساس وظیفه نموده و ضمن گلایه از بی توجهی مسوولان، علم این کار را بر عهده بگیرند.

عدم توجه و برنامه ریزی برای حضور دائم روحانیت در شهرستان با توجه به نیاز فراوان به این امر که ضعف آن از تعداد 20 روحانی مستقر در روستاها در عین وجود 300 روستا و فعال بودن 30 مسجد از حدود 60 مسجد موجود در شهر کازرون آشکار است و ضعف جدی نهادهای مسوول در این امر از گذشته تا به حال با آن که در موارد مشابهی تدبیرهای گوناگونی در این زمینه به منظور مراجعت روحانیون بومی به شهرستان پس از اتمام تحصیل و یا در ایام تبلیغ و جذب روحانیون غیر بومی به منظور ایجاد فضای پر رونق فعالیت های دینی در شهرهای دیگر اندیشیده و به مرحله موفقی رسیده است از جمله دلایل دیگر این افت روزافزون شاخص هاست.این همه آنگاه که در کنار هم قرار بگیرند، بی شک در یک سو شهری چون دارالمومنین را نتیجه خواهد داد و در سوی دیگر شهرهای بسیاری چون کازرون.

بیان این نکات ، به هیچ عنوان نباید نافی موضع چند روز اخیر حجت الاسلام و المسلمین خرسند تلقی گردد که ایشان برای اولین بار موارد مهم زیر بنایی ای چون « تنظیم سند چشم انداز 20 ساله و نقشه جامع فرهنگی، اجتماعی و امنیتی شهرستان »را وجه همت و برنامه اصلی خود قرار دادند ولی پر واضح است  آن جا که هنجارشکنی است باید اقدام نمود و برای همراهان بی خبر این جریان، آگاه سازی کرد، چه اگر این نباشد همین برخورد خود لبه دیگر قیچی ای خواهد بود که فرهنگ دینی مان را بن کن خواهد کرد.


نویسنده: مهدی صنعتی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳