پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۴۶۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲

کازرون از دیر باز به دلیل قدمت و تمدن فرهنگی و مذهبی که دارد جزء شهرهای برجسته مذهبی ایران بوده است. سند این مسئله هم علما و دانشمندان مسلمانی است که آثارعلمی یا آرامگاهایشان بجا مانده است.از برجسته ترین این شخصیتها حضرت سلمان است که از نزدیکترین افراد به رسول خداست. اگر تاریخ را هم ورق بزنیم کازرونی ها از پیشرو ترین شهرها در عرصه های فرهنگی مذهبی بوده اند. در مسئله کشف حجاب حکومت منحوس پهلوی می بینیم که غالب زنان کازرونی و مردان باغیرت کازرونی چگونه در مقابل این حرکت استعماری غربی ایستادند.

در گذشته به دلیل اینکه رسانه ها محدود و کمیاب بوده و از طرفی هجمه فرهنگی بسیار کم، مردم همه احکام الهی را تعبدی می پذیرفتند ،اما متاسفانه با تهاجم فرهنگی که با ابزار رسانه ای قوی در اقسی نقاط دورافتاده هم نفوذ کرده است با تشکیک در اعتقادات مردم و نشر شبهات اعتقادی باعث شده است که برخی از مردم احکام عبادی را به صورت استدلالی بپذیرند.همین باعث شده است که با توجه به کمبود و ضعف در امکانات رسانه ای ما مسئله ای مانند حجاب نیز مورد تشکیک و هجوم شبهه ها واقع شود.لذا اولین و خردترین نهاد جامعه یعنی خانواده نمی تواند به خوبی فرزندان خویش را نسبت به این مسئاله توجیه کند،حتی اگر خود اعتقاد قلبی به این مسئله داشته باشد و مقید به حفظ حجاب.اینجاست که ما به دلیل ضعف در سخت افزار نمی توانیم نرم افزارهایمان را ارائه و معرفی کنیم.یعنی به دلیل نداشتن ابزار و امکانات تبلیغی نمی توانیم مسئله حجاب را برای افراد جامعه به خوبی توجیه عقلی و نقلی کنیم.

رسانه ملی ما ، سینمای ما، مطبوعات ما امروز خود گرفتار موج تهاجم شده اند و امواج این جنگ نرم نیز به این سه ستون فرهنگی جامعه برخورد کرده و آلوده شده اند و شاید بتوان گفت دانسته یا نادانسته خود نیز به امر بدحجابی دامن می زنند.تسامح و تساهل مسئولین فرهنگی مراکز آموزشی ما نیز خواسته یا ناخواسته به این امر کمک می کند.

امروزه اگر بخواهیم با این امکانات کم فقط با برخورد فرهنگی برای حل این مسئله برنامه ریزی کنیم.راهی از پیش نبرده ایم و اگر هم با برخورد سخت و فیزیکی بخواهیم برخورد کنیم جواب نخواهد داد.مثلا در دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی کازرون با جمعیت قریب به 5000دختر نمی توان با کار فرهنگی بدحجابان را با حجاب کرد.بهترین برنامه ها با بهترین کیفیت و حاذق ترین سخنرانان هم که اجرا شود بیشتر از 500نفر مستمع ندارد.پس شعاع برنامه های فرهنگی جوابگو نیست.اساتید دانشگاه نیز که کمتر افراد مقیدی به چشم می خورند که کار پرورشی را در کنار آموزشی خود قرار دهند.پس بایستی که کار قهری نیز انجام شود.البته کار قهری نیز باید ظریف و سلسله وار تنظیم شودکه موجب جری تر شدن افراد متخلف نشود.

تنظیم و ابلاغ آیین نامه انظباطی ،نظارت و کنترل ، استفاده از نیروی انسانی خوش خلق و خوش بیان در برخورد با متخلفین  ، بررسی اثربخشی و کارایی عملکرد و اصلاح معایب کار می تواند در پیاده سازی طرح عفاف و حجاب در دانشگاه ها مفید فایده باشد.

متاسفانه برخی از مراکز آموزش عالی از اجرای این طرح واهمه دارند که مبادا تنش یا تحصن دانشجویی برعلیه شان براه بیافتد و تن به وضعیت موجود می دهند.تنها مرکز دانشگاهی که در کازرون با جرات تمام این طرح را پیاده کرد ،دانشگاه پیام نور بود که حتی یک تنش کوچک نیز در اجرای طرح بوجود نیامد و توانست رضایت و تشویق مردم و مسئولین شهرستان را بدست آورد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون علی رغم اجباری بودن پوشش چادر برای خواهران، متاسفانه به خاطر ضعف اجرایی و نظارتی نه تنها از لحاظ پوشش خواهران دچار مشکل است بلکه پوشش برادران نیز دچار مشکل گردیده است و این برمی گردد.البته این مساله میراث فضای سیاسی و فرهنگی دولتهای گذشته است و همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی در کازرون آموزشکده فنی و حرفه ای خواهران است که متاسفانه نه مسئول و متولی فرهنگی دارد و نه الزام دانشجویان به پوشش چادر.از طرفی نوع مدیریت بخشنامه ای و خشک حاکم بر این آموزشکده باعث شده که به این قضیه دامن زند. می توان به جرات گفت که پوشش در این مرکز ضعیف ترین وضعیت را در بین مراکز دانشگاهی دارد. باعث تاسف است که این مرکز علی رغم اینکه زیر نظر آموزش و پرورش است اینگونه وضعیتی دارد.

از مراکز دیگر دانشگاهی کازرون دانشگاه سلمان فارسی است که با قریب به 300تا400نفر پوشش چادر نیز در این واحد دانشگاهی الزامی نیست و با توجه به اینکه در مرکز شهر مستقر است مسئولین آن باید دقت نظر جدی تری را به این مسئله داشته باشند.لذا ضرورت دارد چون در حال توسعه و گسترش رشته ها و افزایش جمعیت هستند سنگ بنای نیکی را در این زمینه بنا نمایند تا در آینده بهای کمتری بپردازند.

متاسفانه اکثرمتولیان فرهنگی دانشگاه ها به علت اینکه دغدغه لازم را ندارند و غالباً چندشغله هستند به جای برنامه ریزی فرهنگی و آسیب شناسی وضع موجود ،منتظرند دیگرانی بیایند و کارفرهنگی انجام دهندو گزارش نویسی کنند.البته اگر خدا کمک کندکه سنگ اندازی ننمایند. از طرفی نیروهای حراستی مراکز دانشگاهی نیز بقول دانشجویان ارزشی مراکز دانشگاهی روز شمار ایام ماه را ورق می زنند و کارکنترل و نظارتی خویش را در زمینه پوشش و حجاب به خوبی انجام نمی دهند. 

شایان ذکر است اگر ما بخواهیم کار اساسی و بزرگی در این زمینه انجام دهیم می بایستی برای دانشجویان غیر بومی خوابگاه های متمرکز پدید آوریم و برای این مهم از خیرین نیز استفاده کنیم تا با ساخت خوابگاه های دانشجویی حتی عیر انتفاعی در حاشیه شهر بتوانیم از تاثیرات نامطلوب فرهنگ های مختلف بر جو فرهنگی شهرکازرون کمتر کنیم. اگر همه دانشجویان غیربومی در خوابگاه های متمرکز اسکان داده شوند، کارهای فرهنگی بر دانشجویان نیز اثربخش تر خواهد بود.

نگارنده به عنوان پیشنهاد از امام جمعه محترم شهرستان، هم به عنوان رییس ستاداحیای امربه معروف و نهی از منکر و هم به عنوان رئئس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تقاضا دارد، برای عملیاتی شدن و حسن اجرای این طرح به تفکیک جلسات شورای فرهنگی مراکز دانشگاهی را با محوریت خویش تشکیل و مصوباتی بر اساس فضا و شرایط خاص هر واحد به تصویب رسانده و به هر مرکز دانشگاهی مهلت اجرایی ساختن مصوبات ابلاغ و شخصا با حضور سرزده در مراکز دانشگاهی بر این امر نظارت نمایید.البته باید تدابیری نیز اندیشیده شود که این تصمیم گیری ها فقط در سطح محیط دانشگاه خلاصه نشود و با دانشجویان خاطی در محیط غیر دانشگاه نیز برخورد گردد.
 
 
نویسنده: محمد هادی صحرابان
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
امین
|
-
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
0
0
چرا در نشریه شهرسبز پاراگراف مربوط به وضعیت آموزشکده فنی حرفه ای دختران کازرون حذف شده است؟
آیا به خاطر این است که خواهر آقای ... که ریاست اسبق آموزش و پرورش کازرون مدیر آن است؟یا به خاطر...؟!!!
متاسفانه مدیریت وی از لحاظ قوانین آموزش پرورش زیر سوال است اما به دلایل سیاسی باید ایشان حفظ شود!جالب اینجاست که ایشان مواضع سیاسی اش هم مخالف آقایان اداره است!اما از چه می ترسند و ایشان را نگه می دارند نمی دانم!البته خواهر دیگر ایشان هم در دبیرستان تقوا مدیر است و او نیز همین مواضع را دارد و جایگاهش راهنمایی است نه متوسطه!اما قانون گریزی برای وابستگان به آقایان به اصطلاح اصولگرا...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
ریاست اسبق آموزش و پرورش ؟
یک فرهنگی
|
-
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
جالب است که صحرابان از خودشان است و مطلبش را سانسور کرده اند.مگر امام جمعه شما داد نمی زند برای وضع بدحجابی، پس چرا عیوب خود را مخفی می کنید؟دین و آخرت خود را برای برای مدیریت و قدرت چند روزه نفروشید.
اگر بخواهید با بدحجابی مبارزه کنید برای شما کاری ندارد،اما نمی خواهید.
شما باید بر روی چندده هزار نوجوان این شهر کار تربیتی کنید و فردای قیامت به قول خودتان جوابگو خون شهدا و...باشید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
مسابقه نصب بنر و پارچه نويسي تهيه تراكت و هفته نامه و ماه نامه سخنراني و همايش شب شعر و برپايي نمايشگاه و ..... اينها همه كار فرهنگي ماست كه از اول انقلاب به ارث رسيده كه همچنان هم داريم آن را تكرار ميكنيم جالب هم اينجاست كه همه ما ميدانيم مخاطبان ما تعداد مشخصي هستند و نمي خواهيم قبول كنيم كه اين روشها اگر جواب دادني بود تا حالا جواب ميداد . كار فرهنگي سليقه ميخواهد هزينه دارد اگر بي حجابي زياد شده غرب براي تبليغ آن با استفاده از علوم پيشرفته ماهواره با هزينه ميلياردي به فضا فرستاده تا مخاطبانش بتوانند مجاني از برنامه هاي جاذب و فريبنده و روانشناسي شده آن استفاده كنند ولي روش هاي ما چه به زور كه نميتوان كار فرهنگي كرد البته روش هاي اجرايي هم بجا و لازم است ولي اين كار حساب شده و روانشناسي شده است كه جواب ميدهد نه تكرار روشهاي قديمي كه كارايي آن بر همه آشكار شده.
م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
آقاي صحرابان يك كلام دلمان مي خواهد .اگر توانستي جلوش بگير
دانشجو
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
در آموزشکده فنی دختران کازرون نمی شود کار فرهنگی کرد.البته چند شرط دارد:1.در بخشنامه آمده باشد2.اگر دربخشنامه نیامده باشد دو حالت دارد یا جگرت خون شود تا مدیر را راضی کنی و بودجه را از جای دیگر تامین کنی و مزاحم وقت کلاسها نباشدو... یا آموزش پرورش خوشش بیاید و گروه تشویقی به خانم بدهد
برادربسیجی
|
-
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
متاسفانه مسئول دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد بیشتر ذکر و ذهنش شده باغش.تازه دنبال این هم هست که بوفه دانشگاه را هم بگیرد و کمک درآمدی اش شود.ماه رمضان هم که مغازه آشی در خیابان حضرتی باز می کند و ساعت 11 صبح آشش آمده است.
تو مراسمهای فرهنگی دانشگاه و خوابگاه وقت ندارد شرکت کند
برادربسیجی
|
-
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
0
0
متاسفانه در دانشگاه ما معاون دانشجویی کار دفتر فرهنگ را انجام می دهد و به جای اینکه دفتر فرهنگ کمکش کند،سنگ اندازی می کند.مثلا هر ماه مبلغان کازرونی که در قم هستند به خوابگاه دعوت می شوند و مورد استقبال خیلی خوب دانشجویان قرار می گیرند.اما مسئول دفتر فرهنگ معتقد است اینها بی سواد هستند و امثال اینها در کازرون داریم و نیازی نیست پول بی خود خرج کنیم.در صورتی که مبلغان موسسه معراج در چندین مرتبه بهتر از افراد مستقر در کازرون کار فرهنگی با روحیات دانشجویی انجام می دهند.
ي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۹
0
0
بي حجابي هست .نمي شود جلوش گرفت .يادتان هست كميته انقلاب چه كرد .حالا ما مي كنيم
م آ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
0
0
راه اصلی مبارزه با بی حجابی
(( امر به معروف و نهی از منکر توسط همه کسبه و کارمندان و مردم است . )
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۵
اذان صبح
۰۴:۵۰:۴۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۰۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۲۴