پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
همت سهراب پور

ارزش عفت و پاکدامنی در اسلام به اندازه ای است که پیشوایان دینی آن را بالاترین عبادت دانسته اند (وسائل الشیعه، ج11) و همواره ما را به رعایت حریم عفاف در برخوردها و رابطه ها توصیه کرده اند. شخص مسلمان زمانی در ادعای اسلامیت خود  صادق است که این حریم ها را بشناسند و به آن عمل نماید. هنر یک مسلمان این است که با رعایت این حریم ها، به جامعه رنگ الهی دهد و ارزش های اسلامی را رونق بخشد. در این نوشتار سعی می کنیم مختصرا به این حریم ها اشاره نماییم.

 

1- عفت چشم

اولین نکته در روابط زن و مرد در اسلام، رعایت عفت چشم است. از آن جا که نوعا شروع تجاوزات ناموسی از چشم چرانی شروع می شود. قرآن کریم در سوره ی نور آیه ی 31 شدیدا مردان و زنان را از ناپاکی های چشم و نگاه های شهوت آلود برحذر داشته و پیشوایان معصوم نگاه شهوت انگیز به جنس مخالف را تیری از تیرهای زهرآلود شیطان دانسته اند.

 

2- خلوت با نامحرم

دومین نکته در رابطه با حریم عفاف، خلوت با نامحرم است. از آن جا که نیروی شهوت، قوی ترین نیرو در وجود آدمی است و غلبه بر آن کار هر کس نیست، اسلام تأکید کرده که زن و مرد نامحرم در مکانی که رفت و آمد نیست، خلوت ننمایند. زیرا بدون شک سومین نفر آنان شیطان است و زمینه ی وسوسه و آلوده شدن به بی عفتی در چنین مکانی زیاد است. این که بعضا دیده می شود که دختر و پسری قبل از انعقاد صیغه ی عقد، با هم رفت و آمدهایی در مکان خلوت دارند، خلاف دستورات شریعت و برخلاف مرضای شارع مقدس است که خانواده ها باید شدیدا مراقب باشند. از بیعت هایی که پیامبر (ص) از زنان گرفت این بود که:

«لایَقعُدنَ مَعَ الرِّجالِ فِی الخَلَاءِ؛ در خلوت با مردان نامحرم نشست و برخاست نکنند.» (وسائل الشیعه، ج14، ص133)

 

3- متانت در سخن گفتن

نکته ی سوم که در بحث حریم عفاف مطرح است این است که اگر دختر یا زنی ناچار شد با نامحرمی سخن بگوید، با متانت و سنگینی این کار را انجام دهد و از ناز و کرشمه و شوخی و خنده با نامحرم بپرهیزد و فضای سخن گفتن را هوس انگیز ننماید. قرآن به بانوان توصیه می کند که با ناز و کرشمه با نامحرم سخن نگویند، مبادا بیماردلی و شهوت پرستی به آنان طمع بورزد. (سوره ی احزاب، آیه ی 32)

 

4- حجاب و پوشش

چهارمین نکته در رابطه با حریم عفاف، رعایت پوشش و حجاب، مخصوصا در بانوان است. اسلام تأکید دارد که زن مسلمان پوشش خود را به طور کامل در برابر نامحرم حفظ کند. حال این نامحرم خواه غریبه باشد و خواه از اقوام و خویشاوندان، مانند: پسر دایی، پسر عمو، پسر خاله، پسر عمه، شوهر خاله، شوهر عمه، شوهر خواهر و برادر شوهر. همه ی این ها در شریعت اسلامی نامحرم به حساب می آیند و رعایت پوشش در برابر آنان واجب است.

در پایان بد نیست سلسله ی محارم ذکر شود تا بهتر افراد نامحرم شناخته گردد. طبق آیات قرآن و فتاوی مراجع تقلید، افراد ذیل جزء محارم هستند و هر کس در این لیست نیست، نامحرم به حساب می آید. کسانی که برای مردان محرم هستند عبارتند از: مادر و مادر بزرگ، دختر و نوه های دختری، خواهر، دختر خواهر و نوادگان او، دختر برادر و نوادگان او، عمه و عمه ی پدر و مادر، خاله و خاله ی پدر و مادر، مادر و مادربزرگ زن، دختر زن (نادختری) و نوه هایش، زن پدر (نامادری)، زن پسر (عروس)، کسانی که از طریق شیرخوارگی بر پسر شیرخوار محرم می شوند.

و کسانی که برای زنان محرم هستند عبارتند از: پدر و پدربزرگ، پسر و نوادگان پسری، برادر، پسر برادر و نوادگان او، پسر خواهر و نوادگان او، عمو و عموی پدر و مادر، دایی و دایی پدر و مادر، پدر و پدربزرگ شوهر، پسر شوهر (ناپسری)، شوهر مادر (ناپدری)، شوهر دختر (داماد)، کسانی که از طریق شیرخوارگی بر دختر شیرخوار محرم می شوند.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۹
اذان صبح
۰۴:۴۶:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۵۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۱
غروب آفتاب
۱۹:۴۴:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۰۲:۰۶