پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۰۷۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
+ ويرايش پنجم
ثبت و ضبط دقيق نام و مشخصات و سن فردي که آن کلمه يا سخن و رفتار از او شنيده يا ديده شده موضوع مهمي است که متاسفانه در اين کتاب کمتر ذکر شده است.
نام و نام خانوادگي:
عمادالدين شيخ‌الحكمايي
 
متولد:
1346 – شهر كازرون

مدرك تحصيلي:
كارشناس ارشد تاريخ / 1383
ليسانس ادبيات فارسي / 1369

مسئوليت‌ها:
مسؤول کتابخانه و بخش كتيبه‌ها و اسناد موسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران / 1386 تا كنون
عضو هيأت علمي همايش "آيين‌هاي ايراني، نيايش و آب" دانشگاه تهران / آبانماه 1385
عضو هيات تحريريه مجله گلستان هنر، فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران / 1384
عضو کميته پژوهش هنر فرهنگستان جمهوري اسلامي / 1384
مدير نشر کازرونيه (ناشر برگزيده جشن فرهنگ فارس در سال 1384) / 1381
عضو كميته كارشناسي خريد كتب خطي كتابخانه ملي ايران / 1380
عضو هيأت تحريريه مجله وقف ميراث جاويدان، نشريه ‌پژوهشي سازمان اوقاف و امور خيريه / 1372 تا 1379
مشاور پژوهشي معاونت فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه / 1372 تا 1379
مسؤول بخش كتيبه‌ها و اسناد موسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران / 1377
كارشناس پژوهشي موسسه باستان‌شناسي دانشگاه تهران / 1372

كتاب‌ها:
مفتاح الهدايه و مصباح العنايه، محمودبن عثمان، (پژوهش و تصحيح)، تهران، روزنه / 1376
كازرونيه، دفتر اول(مجموعه مقالات كازرون‌شناسي)، تهران، نشر كازرونيه / 1381
كازرونيه، دفتر دوم (مجموعه مقالات كازرون‌شناسي)، نشر كازرونيه / 1385
كازرونيه، دفتر سوم (مجموعه مقالات كازرون‌شناسي)، نشر كازرونيه / 1385
فهرست اسناد بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي، موزه ملي و كتاب‌خانه مجلس شورای اسلامی / 1387
اسناد معماري ايران، دفتر اول، تهران، فرهنگستان هنر و دانشنامه معماري ايران / 1388


توجه:
 
1.چنانچه مايل به نمايش نام خود در كنار سئوال خويش مي‌باشيد، در فرم ارسال نظر؛ نامتان را علاوه بر قسمت نام در قسمت نظر نيز تكرار كنيد (در غير اين صورت تنها سئوال يا نظر شما نمايش داده خواهد شد).
2. آقاي شيخ‌الحكمايي تنها تا 10 ارديبهشت‌ماه 1389 ميهمان «كازرون نما»ست. بديهي است (در صورت پاسخگويي به موقع به پرسش‌هاي مطرح شده توسط ميهمان كازرون نما) الزامي براي پاسخ به سئوالاتي كه بعد از تاريخ مذكور براي سايت ارسال مي‌شوند وجود نخواهد داشت.
3. سئوالاتي كه حاوي مطالب غيرمرتبط با ميهمان كازرون‌نما بوده و يا حاوي توهين به اشخاص و گروه‌ها بوده و موازين شرعي و قانوني در طرح آنها رعايت نشده باشد يا نمايش داده نخواهد شد و يا پس از ويرايش نمايش داده مي‌شود.
4. مطالعه‌ي قوانين بخش ميهمان كازرون نما را به ميهمان عزيز و كاربران محترم توصيه مي‌كنيم.

----------------------------------------------------------------------------------

تعداد كامنت‌ها: 16

تعداد پرسش‌هاي استخراج شده: 17
تعداد پرسش‌هاي ويرايش شده: 4

تعداد مطالب غير قابل نمايش: 0

تعداد پاسخ‌ها: 16
تعداد پرسش‌هاي باقي‌مانده: 1
 
(تذكر: تعارفات موجود در سئوال و جواب‌ها حذف شده است)
---------------------------------------------------------------------------------


1. چه نظری در مورد پیشرفت کازرون دارید و اینکه چه کار باید کرد تا کازرون جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

در ابتدا سپاسگزارم از حسن نظر دوستان کازرون نما و پرسشگران عزيز.

کازرون شهري است با ظرفيت هاي بسيار فرهنگي، طبيعي، اقتصادي و غيره. اما مثل هر جاي ديگر و هر موضوع ديگر براي پيشرفتش بايد برنامه داشت. برنامه يعني اولا شناخت درست از امکانات و توانايي ها. بعد برنامه ريزي براي استفاده درست از اين امکانات.

به نظرم نبايد منتظر بود تا تابع برنامه ريزي هاي کلان استاني يا کشوري ـ که معمولا هم به درستي وجود ندارد ـ به کازرون هم رسيدگي شود. بايد مرکز متفکري براي برنامه ريزي به وجود بيايد و همه نهادهاي دولتي و غير دولتي در جهت به نتيجه رسيدن تلاش کنند. اما متاسفانه اين موضوع به شکل درستش اساسا در کشور ما وجود ندارد. برنامه ريزي درست يعني استفاده از همه نيروها و امکانات.

اما اکنون به نظر شما چه مرکزي متولي اين امر است؟ مثالي مي زنم. به گمان من مهمترين قدم در اين راستا شناسايي نيروهاي متخصص کازروني در شهر و ايران و جهان است. نيروهايي که هم علاقمندند و هم دلسوز و هم توان فکري و اقتصادي دارند. اما نه بانکي از اين اطلاعات وجود دارد و نه تلاشي براي ايجاد ارتباط با اين افراد مي شود. پس اساسا ما هنوز در گام اول برنامه ريزي براي پيشرفت شهر مانده ايم.

هر فردي مدتي از سر همت و غيرت دست به کاري مي زند و پس از مدتي براي هميشه کنار مي کشد. اين مشکل اصلي ماست.


2. درباره نشر كازرونيه و كارهاي انجام شده در آن توضيحاتي بيان كنيد و اينكه آيا هنوز كتبي در دست انتشار داريد؟ و آينده نشر كازرونيه را چطور می بینید؟

به سئوال 2 و 3 با هم پاسخ داده شده است.

3. شنیده ایم که نشر کازرونیه در حال تعطیل شدن است آیا این خبر صحت دارد یا شایعه است و اگر صحت دارد علت آن چیست؟

کارهاي انجام شده را مي توانيد در حاشيه همين سايت ملاحظه فرماييد:

http://www.kazeroonnema.ir/fa/pages/book_intro.php?s=1

من ناشر نبودم و ناشر شدنم چنان که از نام انتشارات پيداست تنها براي پرداختن به موضوع کازرون بود. هدف من در ابتدا ايجاد يک الگو براي همه شهرهاي ايران بود. يعني توليد حجم قابل توجهي اطلاعات مکتوب براي يک شهر که مي توان از آن با نام "احياي هويت فرهنگي" نام برد.

تصميم اين بود تا در گام اول 50 جلد کتاب حرفه اي در باره کازرون چاپ شود. طرح بزرگي بود و نيازمند حمايت مرکزي دولتي. دو سه سالي را تلاش کردم تا جايي را براي انجام اين کار قانع کنم و با افراد بسياري از دست اندرکاران فرهنگي کشور صحبت کردم و نتيجه اي نداشت. وزارت ارشاد وقت پيشنهاد کرد اگر در قالب نشر اين کار دنبال شود راه‌هايي براي حمايت هست و اين شد که کار در قالب نشر کازرونيه آغاز شد.

اما لازم به يادآوري است که کار نشر در سطح کشوري هم مشکلات بسيار دارد. کشوري با 70 ميليون جمعيت و حد وسط تيراژ 2 هزار نسخه؟ به همين نسبت، وقتي مخاطب شما خيلي خوشبينانه مي شود 300 هزار نفر، بايد منتظر آن باشي که چند نسخه کتاب خريداري شود؟

بنابراين هيچ حسابي روي فروش کتاب نمي‌توان باز کرد. و به جرات مي گويم که در بسياري موارد تعداد کتاب‌هايي که براي تبليغ کتاب و يا اهداي به دوستان و محققان صرف شده است بيش از تعداد فروش از طريق کتابفروشي ها بوده است. و در اين ميان تنها مي شد از نهادهاي فرهنگي انتظار همکاري داشت.

همين جا بايد عرض کنم که تنها انتظار من از مراکز فرهنگي خريد کتاب‌هاي توليد شده بوده است و نه دريافت کمک مالي. اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. پيشتر هم گفته ام و بار دگر مي گويم: من انتظار داشتم که کتابهاي چاپ شده از طريق مدارس در اختيار معلمان شريف و دانش آموزان کازروني در شهر و روستا قرار بگيرد و جز در مقطعي کوتاه اين اتفاق نيفتاد. انتظار داشتم استانداري و فرمانداري و اوقاف و سازمان تبليغات حتي يک دوره از اين کتاب‌ها را براي کتابخانه شان بخرند و چنين نشد. انتظار داشتم اداره ارشاد کازرون تلاشي جدي در اين عرصه بنمايد و (جز تعدادي انگشت شمار ) چنين نشد. انتظار داشتم که خيرين شهر تعدادي از اين کتب را بخرند و بنام خودشان به مدارس و مراکز بدهند که جز در مواردي اندک چنين نشد.

.... اي کاش مسوولين و توانمندان درک درست و همت آقاي عبدالحميد مختاري (رياست اسبق اداره آموزش و پرورش) و آقاي حاصل عسکري را داشتند تا هر کتاب (چنان که دو مورد با هزينه و نام شهرداري) مي توانست به نام ادارات و مراکز و خيرين شهر منتشر شود و يا به همت آنان توزيع گردد تا هم دينشان به شهر ادا مي شد و هم نامشان ماندگار.

مجموع موارد ياد شده باعث شد تا نشر کازرونيه نتواند به اهداف تعريف شده اش برسد. و کتابهاي مانده و سرمايه هاي رفته راه را بر ادامه کار ببندد.

القصه به رغم آماده بودن حدود ده عنوان کتاب، نشر کازرونيه دوسه سالي است که نتوانسته است کار جديدي منتشر کند.

4. نظر خود را درباره‌ي فرهنگ کازرون و کازرونی بيان كنيد.

ترديدي نيست همه ما کازروني ها کازرون را دوست داريم. مردم هر شهري شهرشان را دوست دارند اما اين دوست داشتن از حالت فردي و شهري بايد بتواند به نظري عمومي و استاني و ملي تبديل شود و اين کار نمي شود چز با کار فرهنگي عميق و مداوم و با معرفي علمي کازرون در سطح ملي و بين المللي.

اما به گمانم به جاي تعريف و تمجيد از خودمان، و براي خودمان، بايد راه ديگري پيش بگيريم و معايبمان را پيش چشم کنيم و در جهت اصلاحش بکوشيم. ما کازروني ها عيوب بزرگي داريم که بايد آنها را هم به خوبي بشناسيم و ريشه يابي کنيم و در رفع آنها بکوشيم. تنگ نظريم (مثل همه‌ي محيط‌هاي کوچک). چشم پيشرفت همديگر را نداريم و همديگر را تحمل نمي کنيم.

اگر به جايي رسيديم ديگران را بالا نمي کشيم. استقبالمان خوب است و بدرقه مان بد. در گذشته و شايد هنوز هم با مردم روستاها و مناطق اطراف برخورد درستي نداشته ايم. در تحقيرکردن و توهين يد طولايي داريم و نيز در فراري دادن همشهريان از شهر.

چرا بايد ساکنان کازروني شهر شيراز از جمعيت موجود کازرون بيشتر باشد و بسياري خود را اصلا کازروني ندانند.

قبلا هم گفته ام بسياري از مردم ما از کازروني بودن فرار مي کنند نه از کازرون. به هر حال اولين گام اصلاح شناخت و پذيرش عيوب است.

5. كازرونيان و مخصوصا آنان كه در زمينه تحقيقات علمي و فرهنگي كازرون تحقيقاتي دارند چگونه مي توانند با اين نشر همكاري كنند؟

دوستان و علاقمنداني که در زمينه تحقيقات علمي مربوط به کازرون کاري انجام داده اند، کافي است با اينجانب تماس بگيرند از طريق ايميل يا تلفن و اگر به تهران آمدند، به صورت حضوري در خدمت هستم.

بديهي است آشناشدن با کار انجام شده و بررسي آن، راه را براي مراحل بعد روشنتر مي کند و اگر امکان چاپ اثر براي من هم فراهم نباشد، دست کم مي توانم دوستان را راهنمايي کنم
ايميل:
emad_hokamaii@yahoo.com
همراه:
09123907834

6. چه تدابيري براي توزيع كتابها از طريق ناشران كشوري انديشيده‌ايد تا كتابها به كتابفروشي‌هاي معتبر كشوري و لااقل در دسترس كازروني‌هاي مقيم شهرهاي بزرگ قرار بگيرد؟
 
در باب این سوال دو نکته را یادآور می شوم. اول یک تجربه از فروش کتاب در شیراز: می دانیم شهر شیراز جمعیتی حدود 270 هزار کازرونی دارد. مهمترین کتابفروشی های شهر را که من می شناسم، کتابفروشی محمدی و شهر کتاب است. 4 عنوان از اولین سری کتابهای چاب شده را (از هرکدام 5 نسخه) در فروردین ماه به آقای محمدی تحویل دادم و پس از گذشت یک سال وقتی به سراغ ایشان رفتم، 11 نسخه از کتابها را به پس دادند و تسویه کردند. یعنی همشهریان گرامی ساکن در شیراز در طول یک سال تنها 9 نسخه خریداری کرده بودند. پس از آن تعدادی را به کتابفروشی شهر کتاب سپردم. و امسال برای سومین سال متوالی به آنجا مراجعه کرده و تعداد کتابهای موجود همچنان بیش از کتابهای به فروش رفته بود. آیا شما گمان می کنید در صورت توزیع در سطح کشور چند جلد کتاب مربوط به کازرون در تبریز یا مشهد به فروش خواهد رسید؟ نیز یادآور می شوم توزیع کتاب خود دنیایی دارد. موزعین تست می‌کنند که آیا کتابفروش‌ها کتاب را مشتری پسند می دانند یا نه. تعداد کمی از هر کتاب را امانتی می گیرند. اگر بفروشند بین 40 تا 60 درصد قیمت پشت جلد کتاب را می‌خواهند و اگر نفروشند به شما برمی گردانند.

7. آيا بهتر نبود كتب اين نشر فقط مرتبط با كازرون و فارس نباشد تا حداقل در اين زمينه نشر به سرمايه اي برسد؟ البته مي دانيم كه كاري درباره ي شعراي كرمان منتشر كرده ايد.
 
اگر بپذیریم که کار نشر سودآور هم می تواند باشد، اولین شرطش آن است که کارهای بی مخاطب و کم مخاطب را چاپ نکند یا آنکه تمام و کمال هزینه اش را (و حتی بیش از آن را) از مؤلف بگیرد. آن وقت اصالت با سودآوری خواهد بود و محتوا قربانی می شود. دست کم 7 ناشر کازرونی می شناسم، که تنها یکی ... بگذریم. تجارت کار من نیست. انتشار کتاب ارزشمند شاعران قدیم کرمان نیز برای سپاسمندی از دوست دیرین ارجمندم سیدعلی میرافضلی بود که به دلایلی که بعداً خواهم گفت به گردن همشهریان حق بسیار دارد.

8. دفتر سوم مجموعه مقالات كازرون شناسي جزو آثار شما ذكر شده است در حاليكه اين كتاب اثر آقاي حاتمي است. مي خواهم بدانم شما چه كاري روي اين كتاب انجام داده ايد؟
 
تاکنون سه دفتر از مجموعه مقالات کازرونیه منتشر شده است و اگر کار نشر ادامه پیدا کند، جلدهای دیگری نیز خواهد داشت. کتابخانه ملی برای آنکه مجموعه های دنباله داری که شکل گاهنامه دارند در قفسه کتابخانه ها در کنار هم قرار بگیرد، اطلاعات جلد نخست را در همه جلدها تکرار می کند. دفتر سوم این مجموعه چنان که به صراحت و زیر عنوان کتاب قید شده است، "مجموعه مقالات مردم شناسی حسن حاتمی" است و چون جزو مجموعه مقالات کازرونیه منتشر شده است، نام مرا هم با تعبیر "به کوشش" با خود دارد. البته من هم اکنون معتقدم که شاید بهتر بود مقالات ایشان به صورت کتابی مستقل چاپ شود.

 
9. درصورت امکان بفرمایید این ده عنوان کتابی که آماده چاپند ولی به چاپ نرسیده اند کدامند؟
 
از جمله کتابهای آماده چاپ از این آثار می توانم نام ببرم:
دفتر چهارم و پنجم کازرونیه، ترانه های مردم کازرون، تاریخ بوشهر مرحوم سعادت، دیوان محزون کازرونی، بقاع متبرکه و مساجد کازرون، شش دفتر (اشعار محسن پزشکیان)، تاریخ جزایر خلیج فارس نادری کازرونی، دیوان مشهدی باقر امیریان و ...

 
10. اينكه مي گوييد كازروني ها از كازروني بودن فرار مي كنند نه از كازرون چه دليلي برايش داريد؟ نظرسنجي؟ تحقيق؟ چي؟
 
دلیل این سخن "چی؟" است.
اما از شوخی که بگذریم، از جمله همه ما با کازرونی های بسیاری برخورد داشته ایم که ترجیح می دهند خود را شیرازی معرفی کنند و یا کازرونی بودنشان را کتمان کنند. به هر حال این یک نظر و برداشت شخصی است. امیدوارم دوستی که این پرسش را مطرح کرده است، با نظر سنجی و تحقیقی علمی، بطلان این نظر را اثبات کند.
 
11. نظر شما به عنوان يك فرهنگي كار و كسي كه با تاريخ و فرهنگ و ادب كازرون آشناست درباره كتاب صد سال شعر كازرون چيست؟ آيا در اين كتاب به بعضي از شعراي معاصر و غير معاصر كازرون ظلم نشده است؟
 
به گمان بنده هر کسي حق دارد ديدگاه و تعريف خود از شعر و شاعر را مطرح کند و مسلماً اگر نام کتاب "شعر معاصر کازرون از منظر حسن حاتمي" باشد، در نوع خود بالاخره کتابي است. اما در بخش "تاريخ هزار ساله شعر کازرون" با توجه به آنکه تنها به يک منبع (دانشمندان و سخن سرايان فارس) استناد شده است، از ديد پژوهشي البته نمي تواند مورد رجوع و اعتنا باشد.
 
12. اینکه می گویید مردم كازرون از كازروني بودن خود فرار می‌کنند درست نیست بلكه به دلیل شناختی که کل کشور از کلان شهر شیراز دارند، خود را شیرازی معرفی می کنند و اگر کازرون جزو يكي از استان‌هايي بود كه مراکز آن استان جزو کلان شهرهاي ایران نبود، چنین چیزی را هرگز نمی‌شنیدید. تا آنجایی هم که می‌دانیم اشخاص روستایی اطراف کازرون می‌گویند کازرونی نیستیم.
 
 
 
 
13. از نقطه نظر حضرتعالی عمده‌ترین چالش‌ها (تنگناها و محدودیت‌ها) و چشم‌اندازهای (پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها) توسعه در شهرستان کازرون در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی و غیره کدام‌ها هستند. لطفاً محبت بفرمایید و در ذیل هر کدام از ابعاد فوق و در دو حیطه تنگناها و پتانسیل‌ها به پنج مورد به ترتیب اولویت اشاره بفرمایید.
 
كازرون نما: پاسش پرسش‌هاي 13، 14 و 15 با هم آمده است.
 

14. از نقطه نظر حضرتعالی در بین عوامل توسعه نیافتگی شهرستان کازرون نقش کدام دسته از عوامل را بیشتر دخیل می‌دانید. لطفاً دلیل خود را مرقوم بفرمایید.
 
كازرون نما: پاسش پرسش‌هاي 13، 14 و 15 با هم آمده است.
 
 
15. از نقطه نظر حضرتعالی راهکارهای دستیابی به توسعه‌ي همه جانبه و پایدار شهرستان کازرون در ابعاد مختلف کدام اند.

پرسشهای عمیق و گسترده جناب دکتر فاضل نیا (عمده‌ترین چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه در شهرستان کازرون در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی و غیره ) باعث شد تا من هنگ کنم!
به گمانم پاسخ به این پرسش‌ها فرصت بیشتر و بهتری را می طلبد. همین‌جا پیشنهاد می کنم که سایت کازرون نما با تهیه فهرستی از همشهریان متخصص در زمینه های یادشده، این پرسش‌ها را به صورت اقتراح از تک تک آنان مطرح کند و به مرور تلاش شود تا یک جمع بندی صورت گیرد.
 
اما به هر حال پیشتر هم عرض کرده ام برای موفقیت در هر امری برنامه ریزی و استفاده از همه صاحب نظران و توانمندان هر حوزه شرط اول و اساسی است. من البته به اقتضای کارم، پرداختن به حوزه فرهنگ را در اولویت می دانم. مبارزه با فرهنگ انفعال، بالابردن سطح فرهنگ عمومی نسبت به امکانات و پتانسیل‌ها و ایجاد حس توقع و پی‌گیری خواسته ها می‌تواند از گام‌های اولیه این برنامه باشد. اما همچنان تاریخ و فرهنگ را اساس هر برنامه ای می دانم.
 
به عنوان مثال ممکن است با ایجاد شرایط و جذب سرمایه های کشوری و حتی بین المللی بتوان در مدت کوتاهی چند کارخانه عظیم در این منطقه ایجاد کرد و جمعیت مهاجر فراوانی را به منطقه کشاند و شهر را توسعه جدی داد. اما چنین اتفاقاتی اگر معطوف به فرهنگ بومی نباشد خود باعث تسریع در نابودی هویتی می شود که ما به عنوان یک کازرونی به دنبال آن هستیم. همچنان معتقدم اگر ما گذشته درخشان فرهنگ کازرونی را که به ویژه توسط سلسله کازرونیه در طول چندین قرن در تمام دنیای اسلام مطرح بوده است را به خوبی بشناسیم، این شناخت در ما اعتماد و اتکایی به وجود می آورد که می توانیم توقعی بسیار فراتر از یک شهر کوچک داشته باشیم ...
 
16. آيا شما كتابهايتان را قبل از چاپ از نظر علمي هم بررسي مي كنيد؟ مثلا همين مقالات كازرون شناسي حسن حاتمي پر از تحقير فرهنگ كازرون است. بعضي از مطالب آن اصلا جزو فرهنگ كازرون نبوده حتي مشخص نشده است كه فلان فرهنگ در كدام قسمت از شهرستان وجود دارد. و اشكالات بسيار زياد ديگر. آيا شما اين موارد را كنترل نكرده ايد؟
 
موضوع تحقیقات فولکلوریک و نکات قابل ثبت و ضبط در حیطه مردم شناسی کمی ظریف است. وقتی از فرهنگ مردم به این معنای خاص سخن می رود، هرگونه باور و اعتقادات خرافی هم ارزش بررسی و تحلیل و ثبت و ضبط  پیدا می کند و البته هیچ کدام به معنای تایید یا تکذیب نیست.
 
برخی از رفتارهای انسان امروز ریشه در باورها و رفتارهای هزاران سال پیش دارد. ردیابی آنها در رفتارهای امروز به شناخت بهتر ما از گذشته منجر می شود. در یک کلام اگر کسی دشنام‌ها و نفرین‌های رایج در یک جامعه را هم گردآوری کند، کار ارزشمندی انجام داده است.

البته این نوع پژوهش‌ها خود روش‌هایی علمی برای ثبت و ضبط و استناد می طلبد که برخی از محققین خوب و برخی بهتر انجام می دهند و آن خود بحثی دیگر است و روش‌ها قابل نقد و بررسی.
 
17. ضمن تشكر از تلاش فرهنگي شما. 
بنده درباره‌ي پاسختان به سؤال 16 چند نكته به ذهنم مي‌رسد:
اين سخن درست است كه در فرهنگ مردم نكات منفي اي وجود داشته كه ثبت و ضبط آنها مي‌تواند ما را به ريشه‌ي برخي از رفتارهاي امروز يا عمق تحولات صورت گرفته در فرهنگ امروز رهنمون مي‌سازد اما اين در صورتي است كه نسبت به فرهنگ بودن يك رفتار يا عقيده به يقين رسيده باشيم نه اينكه مثلاً با شنيدن برخي عقايد فلان پيرمرد يا پيرزن آن را به عنوان فرهنگ يك منطقه معرفي كنيم! كاري كه متأسفانه در كتاب مورد بحث صورت گرفته است!

نكته ديگر آنكه در مواردي كه نسبت به فرهنگ بودن آنها به يقين مي‌رسيم نيز بايد مشخص شود كه اين فرهنگ در كدام شهر، روستا يا آبادي در مجموعه‌ي شهرستان وجود داشته است. تا خداي ناخواسته فرهنگ يك شهر يا روستا به كل شهرستان تعميم داده نشود. كه متأسفانه اين تفكيك نيز در كتاب مورد بحث صورت نگرفته است.
 
چرا اين دقت‌ها صورت نگرفته؟ توجه داشته باشيد كه چندي بعد اين كتاب‌ها مورد استناد پژوهشگران عرصه‌ي فرهنگ و تاريخ قرار خواهد گرفت. آيا فكري براي اين مسأله انديشيده‌ايد؟
 
هر يک از حوزه هاي پژوهشي روشي خاص براي گردآوري اطلاعات و منابع معتبر دارند. اما در حوزه مردم شناسي، اساس استناد به باورها و آداب و رسوم مردم کوچه و بازار و شنيدن سخني و يا ديدن عملي از پير زنان و مردان بي سواد و کم سواد است و البته به هيچ وجه به معناي غالب بودن آن رفتار يا عملکرد نيست.

اين موضوع درست مانند نوشتن کتابي در لهجه کازروني است که ملاک و منبع و ماخذ کار گويش مردم عادي منطقه است و پيدا شدن حتي يک کلمه مهجور و يا با تلفظي متفاوت ارزشمند و قابل ثبت و استناد است و لو آنکه بسياري از مردم آن کلمه را به خاطر نداشته باشند و يا از آن استفاده نکنند.

البته ثبت و ضبط دقيق نام و مشخصات و سن فردي که آن کلمه يا سخن و رفتار از او شنيده يا ديده شده موضوع مهمي است که متاسفانه در اين کتاب کمتر ذکر شده است.
 
 

 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
0
0
آقای شیخ الحکمایی چه نظری در مورد پیشرفت کازرون دارید واینکه چه کارباید کردتاکازرون جایگاه واقعی خودرا پیداکند.
با تشکر
مصطفي
فروتن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
0
0
درباره نشر كازرونيه و كارهاي انجام شده در آن توضيحاتي بيان كنيد و اينكه آيا هنوز كتبي در دست انتشار داريد؟و آينده نشر كازرونيه؟
فروتن
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
0
0
شنیده ایم که نشر کازرونیه در حال تعطیل شدن است آیا این خبر صحت دارد یا شایعه است و اگر صحت دارد علت آن چیست؟
بها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
0
0
سلام و عرض ادب و احترام
همیشه دلم می خواست و می خواهد که این بزرگوار را از نزدیک ببینم که استاد شیخ الحکایی را باید حضوری دید و از محضرش استفاده ها برد و سوال ها و کاش این میسر می گشت که صفایی دیگر دارد
برایش و برای تان بهترین آرزو ها را دارم
فرهنگ کازرون و کازرونی از نگاه ایشان؟
متشکرم
ریاضی
بها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
0
0
سلام
قسمت سمت راست کازرون نما فامیلی شیخ الحکمایی اشتباه تایپ شده لطفاً تصحیح بفرمایید
ز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
كازرونيان و مخصوصا آنان كه در زمينه تحقيقات علمي و فرهنگي كازرون تحقيقاتي دارند چگونه مي توانند با اين نشر همكاري كنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
چه تدابيري براي توزيع كتابها از طريق ناشران كشوري انديشيده‌ايد تا كتابها به كتابفروشي‌هاي معتبر كشوري و لااقل در دسترس كازروني‌هاي مقيم شهرهاي بزرگ برسد؟
تنبنبغ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
آيا بهتر نبود كتب اين نشر فقط مرتبط با كازرون و فارس نباشد تا حداقل در اين زمينه نشر به سرمايه اي برسد؟البته مي دانيم كه كاري درباره ي شعراي كرمان منتشر كرده ايد.
كازروني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
در معرفي شما دفتر سوم مجموعه مقالات كازرون شناسي جزو آثار شما ذكر شده است در حاليكه اين كتاب اثر آقاي حاتمي است. چرا شما آنرا جزو آثار خودتان ذكر كرده ايد؟ مي دانم كه روي كتاب نام شما هم ذكر شده است. مي خواهم بدانم شما چه كاري روي اين كتاب انجام داده ايد؟
638
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
درصورت امکان بفرمایید این ده عنوان کتابی که آماده چاپند ولی به چاپ نرسیده اند کدامند؟
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
اينكه مي گوييد كازروني ها از كازروني بودن فرار مي كنند نه از كازرون چه دليلي برايش داريد؟ نظرسنجي؟ تحقيق؟ چي؟
اهل ادب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
نظر شما به عنوان يك فرهنگي كار و كسي كه با تاريخ و فرهنگ و ادب كازرون آشناست درباره كتاب صد سال شعر كازرون چيست؟ آيا در اين كتاب به بعضي از شعراي معاصر و غير معاصر كازرون ظلم نشده است؟
SAMAN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
اینکه می گوییدفرارمیکنند درست نیست به دلیل شناختی که کل کشورازکلان شهرشیرازدارندخودراشیرازی معرفی می کنند.واگرکازرون شهرستان یکی ازمراکزاستان غیرکلان شهر ایران بود چنین چیزی را هرگزنمی شنیدیدتاآنجایی هم که میدانیم اشخاص روستایی اطراف کازرون می گویند کازرونی نیستیم.
با تشکر
دکتر غریب فاضل نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
با سلام و عرض ارادت خدمت برادر بزرگوار جناب آقای عمادالدين شيخ‌الحكمايي عزیز.
باعث بسی افتخار است که فرصتی دست داد تا رو در رو با شما همشهری ارجمند که با وجود اشتیاق، دیدارتان هنوز میسر نشده است، برخی موارد را فی الحال مطرح نمایم. گرچه می دانم و می دانید طرح برخی موارد و موضوعات مجال بسیار می طلبد که در این مختصر نمی گنجد. علاوه بر این می دانم که حوزه کاری و تخصصی حضرتعالی فرهنگی است و جنس سئوالت حقیر در حوزه توسعه است. البته آگاهم که خاستگاه فکری کسی که فرهنگ باشد بی اعتناء به مقوله توسعه نیز نخواهد بود.کما اینکه خود نیز با وجود اینکه حوزه تخصصی ام برنامه ریزی و توسعه است با افتخار خاستگاه فکری ام فرهنگی است. در هر حال، از باب خالی نبودن عریضه و بهانه برای تلمذ، خواستار بهره گیری از نقطه نظرات اندیشمندانه حضرتعالی در خصوص موضوعات مطروحه ذیل هستم.
1- از نقطه نظر حضرتعالی عمده ترین چالشها (تنگنا ها و محدودیتها) و چشم انداز های (پتانسیل ها و ظرفیتها) توسعه در شهرستان کازرون در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی و غیره کدام ها هستند. لطفاً محبت بفرمایید و در ذیل هر کدام از ابعاد فوق ودر دو حیطه تنکنا ها و پتانسیلها به پنج مورد به ترتیب اولویت اشاره بفرمایید.
2- از نقطه نظر حضرتعالی در بین عوامل توسعه نیافتگی شهرستان کازرون نقش کدام دسته از عوامل را بیشتر دخیل می دانید. لطفاً دلیل خود را مرقوم بفرمایید.
3- از نقطه نظر حضرتعالی راهکارهای دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار شهرستان کازرون در ابعاد مختلف کدام اند.
با تشکر ازشما و از حوصله ای نیز که به خرج می دهید سپاسگزارم. ارادتمند.فاضل نیا.

فرهنگ دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
0
0
آيا شما كتابهايتان را قبل از چاپ از نظر علمي هم بررسي مي كنيد؟ مثلا همين مقالات كازرون شناسي حسن حاتمي پر از تحقير فرهنگ كازرون است. بعضي از مطالب آن اصلا جزو فرهنگ كازرون نبوده حتي مشخص نشده است كه فلان فرهنگ در كدام قسمت از شهرستان وجود دارد. و اشكالات بسيار زياد ديگر. آيا شما اين موارد را كنترل نكرده ايد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
ضمن تشكر از تلاش فرهنگي شما
بنده درباره‌ي پاسختان به سؤال 16 چند نكته به ذهنم مي‌رسد:
اين سخن درست است كه در فرهنگ مردم نكات منفي اي وجود داشته كه ثبت و ضبط آنها مي‌تواند ما را به ريشه‌ي برخي از رفتارهاي امروز يا عمق تحولات صورت گرفته در فرهنگ امروز رهنمون مي‌سازد اما اين در صورتي است كه نسبت به فرهنگ بودن يك رفتار يا عقيده به يقين رسيده باشيم نه اينكه مثلاً با شنيدن برخي عقايد فلان پيرمرد يا پيرزن آن را به عنوان فرهنگ يك منطقه معرفي كنيم! كاري كه متأسفانه در كتاب مورد بحث صورت گرفته است!
نكته ديگر آنكه در مواردي كه نسبت به فرهنگ بودن آنها به يقين مي‌رسيم نيز بايد مشخص شود كه اين فرهنگ در كدام شهر، روستا يا آبادي در مجموعه‌ي شهرستان وجود داشته است. تا خداي ناخواسته فرهنگ يك شهر يا روستا به كل شهرستان تعميم داده نشود. كه متأسفانه اين تفكيك نيز در كتاب مورد بحث صورت نگرفته است.
چرا اين دقت‌ها صورت نگرفته؟ توجه داشته باشيد كه چندي بعد اين كتاب‌ها مورد استناد پژوهشگران عرصه‌ي فرهنگ و تاريخ قرار خواهد گرفت. آيا فكري براي اين مسأله انديشيده‌ايد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
0
0
جناب آقاي شيخ الحكمايي باتشكر از شما اين ده كتابي كه فرموديد چقدر احتمال دارد چاپ بشوند وكي چاپ مي شوند؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
سلام. به استاد شیخ الحکمایی سلام ما را برسانید و بفرمایید شاگردان شما در راهنمایی مفید تهران (سال 70) به یادتان هستند.. باورم نمی شود حدود 20 سال گذشته باشد..
باتشکر
یک برازجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
0
اقای شیخ الحکمایی.
هرگز فکر نمیکردم حتی یک کتاب «کازرونیه» بهمت فقط یک نفر بچاپ رسیده باشد. تصورم این بود که یک سازمان در تهران یا کازرون ایجاد شده است که با کار شبانه‌روزی در مورد فرهنگ و منطقة کازرون انتشار کتب میکند. واقعاً شما قابل تقدیرید. شما تاج سر نه فقط کازرون بلکه استان فارس و خویشان همجوار آن یعنی بوشهر و کهگلویه هستید
خدا قوتتان بدهاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳