پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
با خشک شدن چشمه بنگ:
چشمه «بنگ» قلب دریاچه پریشان بود که گرمای هوا و کشاورزی بی رویه اطراف تالاب آن را از کار انداخت. حالا پریشان مانده و امیدی برای احیاء که دیگر کورسو هم نمی زند.

به گزارش کازرون نما، دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران بود، زمانی که آب داشت و حیات داشت، حالا دیگر هیچ ندارد. خشکسالی، کشاورزی‌های بی‌امان و خارج از ضوابط، چاه‌های مجاز و غیرمجاز همه دست‌به‌دست هم دادند تا شیره جانش را بمکند.

اول از سطح تالاب شروع شد، آب به سمت زمین‌های کشاورزی پمپاژ شد اما بارانی در کار نبود تا جبران مافات کند بعدازآن دریاچه کوچک و کوچک‌تر شد، همه یک آن چشم‌باز کردند و دیدند تالاب خشک‌شده، آن‌هایی که دریاچه را دوست داشتند برکه‌ای درست کردند تا زیستمندان پریشان را به آن منتقل کنند تا نمیرند، تا امید داشته باشند روزی حال تالاب خوب می‌شود.

اما برداشت آب تمامی نداشت، چاه‌ها از عمق زمین آب برداشت می‌کردند، از سفره‌های زیرزمینی سهم پریشان را می‌مکیدند و پس‌ازآن نوبت به چشمه‌هایی رسید که کم و بیش آب را وارد تالاب می‌کردند.

قلب «پریشان» از کار افتاد/ آخرین چشمه تالاب خشک شد

حالا هیچ‌چیز دیگری نمانده، نه آب دریاچه، نه بستر تالاب و نه چشمه‌ها، خشکسالی هم امان تالاب را برید تا هیچ‌گاه پریشان یکدل سیر از آب باران غوطه‌ور نشود.

چشمه بنگ که قلب تالاب پریشان نیز به‌حساب می‌آمد، خشک‌شده و دوست‌داران پریشان می‌گویند اگر زمستان پربارشی نداشته باشیم، با این وضع چاه‌های آب و کشاورزی بی‌امان و خشکسالی دیگر نباید امید زیادی به احیاء داشت.

در این رهگذر دبیر موسسه ۱۳ فروردین با اشاره به خشک شدن کامل چشمه بنگ به‌عنوان تنها چشمه باقی‌مانده در پریشان گفت: با توجه به استمرار خشکسالی در منطقه کازرون و عدم ورود آب به دریاچه پریشان، تنها چشمه‌ای که از این دریاچه طی چند سال گذشته باقی‌مانده بود نیز به‌طور کامل خشک‌شده است.

علی‌اکبر کاظمینی با اشاره به وضعیت بحرانی پریشان بیان کرد: وجود این چشمه باعث شده بود که تا حدودی اکوسیستم منطقه حفظ شود اما با خشک شدن آن، تنها امید برای احیاء دریاچه نیز از بین رفت.

وی با اشاره به وجود برکه‌ای در این دریاچه اظهار داشت: باهمت یکی از کشاورزان منطقه برکه‌ای در دریاچه پریشان با آب تلمبه چاه کشاورزی پُر و به دنبال آن، آبزیان جمع‌آوری و به آن برکه منتقل شدند که با این اقدام جلوی از بین رفتن آبزیان و گونه‌های دیگر گرفته شد.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین ادامه داد: این چشمه که از مهم‌ترین چشمه‌های دریاچه پریشان به شمار می‌رفت، آخرین چشمه دریاچه بود که طی این مدت به‌رغم خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، همواره آبدار بود به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان قلب دریاچه یادکرد.

 کاظمینی افزود: علت خشک شدن چشمه بنگ چاه‌های اطراف این چشمه و فعالیت‌های کشاورزی در فصل گرما و افزایش برداشت آب است که تنها راه برای نجات نیز خرید زمین‌های این منطقه و نقل‌مکان کشاورزان از منطقه است.

وی بیان کرد: قلب تالاب پریشان چشمه بنگ است و اگر زمین‌های کشاورزان خریداری شود؛ عبور و مرور آن‌ها در منطقه قطع‌شده و اتفاقات این‌چنینی رخ نمی‌دهد.

یک کارشناس حوزه محیط‌ زیست نیز پیرامون خشک شدن چشمه بنگ گفت: خشک‌شدن این چشمه به‌عنوان یک بحران و فاجعه زیست‌محیطی و بسیار نگران‌کننده است.

علمدار علمداری با اشاره به اینکه در چشمه بنگ همیشه میزانی آب ثابت وجود داشته، اظهار داشت: دریاچه پریشان به‌عنوان مهم‌ترین دریاچه آب شیرین ایران دارای اهمیت زیادی است اما طی چند سال گذشته به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و خشکسالی با بحران دست‌وپنجه نرم کرده است.

وی با بیان اینکه چشمه بنگ برای اولین بار خشک‌شده، افزود: این تالاب به لحاظ زیست‌محیطی از تالاب‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد کشور است ازاین‌رو باید هر چه سریع‌تر برای احیاء آن تدابیر لازم اتخاذ شود.

این کارشناس حوزه محیط‌ زیست گفت: در حال حاضر بیش از هزار و۲۰۰ چاه در اطراف دریاچه وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰ چاه غیرمجاز فعالیت دارد و طی این مدت تمام رمق دریاچه را گرفته‌اند.

علمداری خواستار مدیریت مصرف آب در اطراف این دریاچه شد و تأکید کرد: تا زمانی که برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی به این میزان باشد نمی‌توان انتظار داشت که دریاچه احیا شود.

 

مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در سطح استان و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی، ورودی آب به دریاچه پریشان کاهش چشمگیری داشت.

حمزه ولوی ادامه داد: در این سال‌ها دریاچه به‌طور کامل خشک شد و فقط یک چشمه به نام چشمه بنگ در این دریاچه به مقداری کمی آب در آن وجود داشت که این چشمه نیز به‌طور کامل خشک‌شده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل گرمای شدید چشمه بنگ و برکه‌ای که به وجود آمده بود نیز به‌طور کامل خشک شد.

مدیرکل محیط‌ زیست فارس بیان کرد: اگر زمستان امسال شاهد بارش مناسب در سطح استان و منطقه باشیم می‌توان امیدوار بود که این دریاچه وضعیت بهتری پیدا کند.

به گزارش کازرون نما، پریشان این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به احیاء نیاز دارد. پریشان اندک‌اندک در حال خاموشی کامل است و با این روند روزی فرا خواهد رسید که اثری از آن نیز باقی نماند.

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
5
مرحبا به مسئولین و افرین به ساکنین اطراف پریشان .خدا شما را هرگز نبخشد
حامد حمدایی اصل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
1
2
جمعیت زیاد محصولات کشاورزی و میوه می خواهد و آب
ایران کشش 70 میلیون جمعیت را نداشت و شد این

حالا عجیب این است که سیاست دولت شده افزایش جمعیت
پاسخ ها
a
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
عزیزمن سیاست رادولت تعیین نمی کند
مهدی پریشانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
1
0
عزیز ناشناس بزرگوار
این نفرین حضرتعالی انشاالله که محصول بی خبری از وضع اسف بار مردم حاشیه دریاچه سابقا پریشان نباشد .
عزیز دل کدام انسانی حاضر است گرفتاری و بدبختی و محرومیت خانواده اش را تحمل کند و تلاشی برای جبران ننماید .
خب شما بفرمایید این مردم بیچاره نان خانواده را از کجا تامین کنند ؟ نان که چه عرض کنم حتی برای آب آشامیدنی هم مشکل دارند .
چه کمکی به این مردم محروم می شود .؟ جز هر از گاهی که قرار است انتخاباتی انجام شود هیئتهایی کاروانی از مسئولین راه می افتند...!
کدام وقتی مسئولین، چاره ای کاربردی در چگونگی استحصال آب و چگونگی توزیع و مصرف آن به مردم ارائه کرده اند که مؤثر نیفتاده؟شما راهنمایی کنید که چه کنند.
ضمنا بد نیست بدانید به یمن این مصیبتها احتمال می رود روستاهای مالکی نشین خصوصا پریشان و هلک تا 5 سال آینده خالی از سکنه شده باشند !
پریشانک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
1
0
چرا همه گناه خشک شدن دریاچه و چشمه های ان را گردن کشاورزان میاندازید در صورتی که شهروندان مایه دار کازرونی با ابیاری بی رویه باغچه های تازه بنیاد خود و زدن چاههای پنهانی درست زمانی که همه شهروندان مجبور به پرداخت اب بها سنگین هستند این قشر مرفه براحتی بهترین محصول ابیاری شده خود را بدون دردسر و با وجدانی راحت برداشت میکنند پس امیدی به احیای دریاچه و چشمه های ان را نداشته باشید
پاسخ ها
شهروند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
اگر روستاییان عزیز (به فرض که مرفه نباشند و در شهر زندگی نکنند !) هم مانند شهروندان کازرونی یک چاه و تلمبه به جای چندین چاه غیر مجاز ،در چندین هکتار زمین کشاورزی خود داشتند الان پریشان زنده بود!
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
0
مسئولین در شیراز سرشان را مثل کبک در برف فروکرده اند و خشک شدن دریاچه را نمی بینند چون خودشان سود می برند و کاری به شهرستان کازرون ندارند. علت اصلی خشک شدن دریاچه پریشان برداشت اب توسط بالا دستی ها برای باغ شهری اطراف شیراز می باشد. کشاورزان در شهرستان کازرون اب را برای تهیه نان و پر کردن شکم خانواده مصرف می کنند ولی اطراف شیراز برای استخر و تفریح و حال و هول مصرف می کنند. دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه هر دو جان سوزند اما این کجا و ان کجا. البته مسئولین ... نیز مقصر هستند زیرا برای بقاء پست خودشان سکوت را انتخاب کرده اند. شورای شهر کازرون و مسئولین فقط بلد هستند علیه بخش جره-بالاده طومار 21 هزار امضاء برای توقف عبور بزرگراه شیراز-بوشهر جمع اوری کنند. اب سد نرگسی بخش جره-بالاده برای دریاچه پریشان حلال است و عبور طرح ملی بزرگراه شیراز-بوشهر از بخش جره-بالاده حرام است و باید طومار نوشت ؟ بخش محروم باید به کمک بخش غنی بیاید یا بر عکس؟ خدایا در روز روشن و در نظام مقدس جمهوری اسلامی تبعیض را تبلیغ می کنند و بر خلاف نظر رهبر کبیر انقلاب خمینی بت شکن کار انجام می دهند و فریادرسی نیست. ارادت خالص مردم بخش جره-بالاده به نظام مقدس جمهوری اسلامی اجازه اعتراض از انها را گرفته و تنها یاور انها خدا و شخص رهبری حضرت ایت ا... خامنه ای است .
پریشانک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
1
0
استفاده بدون کارشناسی و نظارت از اب برای کشاورزی قبول اما پر کردن استخر و ابیاری بی رویه و بدون انصاف ان هم با اب شیرین و شرب بدون پرداخت کمترین هزینه دل هر کازرونی با غیرتی را به درد میاورد حیف واقعا.....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
0
1
خیلی زشت و اشتباه است که به جای رد کردن کار غلط، بیاییم و شهری یا روستایی بودن را عامل این مشکل عظیم بدانیم. قطعا همانطور که کشاورزی و آبیاری غیراستاندارد و غرق آبی ضربه زننده بوده ، باغچه و ویلا و استخر درست کردن واستفاده از آب شیرین برای امور شخصی هم غلط است. ما تا کی میخواهیم مدام همدیگررا نفی کنیم و برسراشتباهاتمان با هم لجبازی کنیم. ضمن اینکه در جواب دوستی که نوشتن سیاست جمعیتی غلط است بایدبگویم ای کاش کمی در این رابطه اطلاعات کسب می کردید تا ببنید که سیاست جمعیت زیاد کاملا درست است و چیزی که باید عوض شود،فرهنگ ما در استفاده از منابع طبیعی مان است چون اگر جمعیت کشور به 30 میلیون هم برسد ولی هر کسی برای منافع خودش دست به کشاورزی غیراستاندارد و ساخت باغهاو استخرها بزند ،باز هم با مشکل آب روبرو خواهیم بود
دهقان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
0
0
مقصر اصلي جهاد كشاورزي شهرستان كازرون است كه الگوي كشت بجاي ذرت و صيفجات براي ما كشاورزان معرفي نكرده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴