پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۲
کمیته بحران برای مهار آتش سوزی زیر سطحی در تالاب پریشان کازرون در غرب فارس که از روزهای پایانی مرداد 94 آغاز شده و هنوز در بخش هایی از این تالاب روند آن ادامه دارد، تشکیل شد.

به گزارش کازرون نما، فرماندار شهرستان کازرون، شنبه در حاشیه برگزاری این کمیته اظهار داشت: با توجه به اهمیت فرونشاندن این آتش زیر سطحی در تالاب کازرون و سرعت بخشیدن به این کار، این کمیته با حضور شماری از مسوولان استان فارس و شهرستان کازرون در محل دریاچه کازرون تشکیل جلسه داد.
حمید رضا گرامی افزود: براساس تصمیم این کمیته، از امروز (شنبه) برای جلوگیری از نفوذ آتش زیر سطحی به قسمت های دیگر این تالاب با استفاده از امکاناتی همچون خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی، نیروهای پادگان ارتش و همچنین نیروهای مردمی، فعالیت های تازه‌ای برای مهار این آتش آغاز شده است.
وی افزود: استفاده از چهار حلقه چاه آب کشاورزی مجاز موجود در اطراف این تالاب و انتقال آب با چهار کیلومتر لوله به عمق نقاطی که دچار حریق شده است و همچنین تزریق آب به حفره های آتش و ایجاد راه های امن برای عبور وسایل آتش نشانی به داخل منطقه آتش، از جمله اقداماتی است که برای مهار آتش صورت گرفته است.
کارشناس مسوول اداره کل محیط زیست استان فارس نیز در این مورد اظهار کرد: حدود پنج الی شش هکتار از منطقه شمال تالاب پریشان ظرف 15 روز گذشته دچار آتش سوزی زیر سطحی شده است و تلاش برای فرو نشاندن آن همچنان ادامه دارد.
مهدی انصاری افزود: امروز (شنبه) در نشست کمیته بحران تصمیم های قاطعی برای مهار این آتش گرفته شده است.
او علت این آتش سوزی را خشکسالی های چند سال گذشته و برداشت بی رویه آب از حاشیه تالاب کازرون بیان کرد.
رییس اداره محیط زیست شهرستان کازرون هم گفت: بر اساس تصمیم کمیته بحران مبنی بر بکارگیری ماشین آلات سبک و سنگین و استفاده از آتش بُر، از روز شنبه 75 درصد از منطقه تالاب پریشان کازرون که دچار آتش زیر سطحی شده از سایر نقاط این تالاب جداسازی شده و با این کار از نفوذ آتش به سایر نقاط این تالاب جلوگیری می شود.
علی اکبر صفایی ادامه داد: از بعدازظهر شنبه تمام نیروها برای فرو نشاندن آتش به داخل منطقه حریق رفته‌اند و امیدواریم با این حرکتی که آغاز شده است، ظرف یک تا دو روز آینده این آتش سوزی به طور کامل مهار شود.
روز چهارم شهریور 94 که پنج روز از آغاز این آتش سوزی سپری می شد، فرماندار کازرون در مورد این آتش سوزی که از آن به عنوان خودسوزی دریاچه پریشان کازرون یاد می شود، به خبرنگاران گفت: با همکاری مجامع محلی حاشیه تالاب پریشان و استفاده از نیروهای محیط‌بان و سایر اداره‌ها بیش از 30 درصد آتش زیرسطحی تالاب پریشان مهار شده است.
بنا به گفته کارشناسان محیط زیست کازرون، یکی از مشکلاتی که مهار این آتش سوزی را با مشکل مواجه و زمان فرو نشاندن آتش را طولانی کرده است، جنس خاک تالاب و سوختن نی زارهای زیرسطحی است که امکان ورود ماشین های سنگین آتش نشانی به داخل تالاب را با مشکل مواجه کرده است.

آتش سوزی زیرسطحی تالاب پریشان را کارشناسان اداره محیط زیست کازرون به دلیل خشکی این تالاب که نزدیک به یک دهه طول کشیده ارزیابی کرده اند و گفته اند گرما نیزارهای این تالاب را سوزاند و آتش از آنجا به دیگر نقاط سرایت کرد.
حدود پنج تا شش هکتار بخش شمالی تالاب در منطقه چشمه بنگ درگیراین آتش سوزی شده است.
مدیر اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در مورد پدیده خود سوزی تالاب پریشان گفت: برخی از افراد میزان خود سوزی اخیر تالاب را 300 هکتار اعلام کرده اند در حالی که مجموع نیزارهای تالاب پریشان مساحتی در حدود 60 هکتار است و تنها سه تا پنج هکتار از این نی زارها دچارخودسوزی شده اند.
سیاوش محمدی اظهار داشت: در سالیان متمادی بر اثر جمع شدن بقایای گیاهی در کف تالاب موجب تشکیل خاک پیت در منطقه شده و خشک شدن پیت لندها ، محیط مناسبی را برای توسعه خودسوزی آتش در کف تالاب ها فراهم می کند .
تالاب بین المللی پریشان کازرون با وسعت چهار هزار و 500 هکتار یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس و تنها تالاب آب شیرین کشور است که حدود کمتر از یک دهه است که دچار خشکی شده است.
به تازگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با همکاری استانداری فارس و تعدادی از استادان دانشگاه شیراز در حال تدوین طرح جامع احیای تالاب های این استان هستند و در این طرح، تعیین حقابه زیست محیطی تالاب ها و وظایف همه دستگاه های مرتبط به تفصیل مشخص شده است.
تالاب پریشان کازرون تا قبل از خشک شدن، زیست گاه هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف کشور بود اما این تالاب در سال های گذشته به علت تداوم خشکسالی ها و برداشت های بی رویه چاه های کشاورزی اطراف آن خشک شده است .

نویسنده: سرویس خبر
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تلاشگران مهار دریاچه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
2
با سلام و احترام
واقعا دست مریزاد دارد
فرواندار شهر کازرون و مسئولان محلی وافعا سنگ تمام گذاشتند
حرکتی جهادی برای مهار آتش سوزی دریاچه
ولی واقعا جای آقایان کاظمینی ، راسخی ، رییس سابق محیط زیست و سایر عزیزان محیط دوست خالی بود. شاید اگر اینها نیز حضور داشتند با کمک های سازمان مردم نهاد وضعیت بهتری و سرعت بالاتری در مهار آتش سوزی دیده می شد. اما انگار وضعیت این چنین نیست و محیط دوستان ما این سری ، خیلی از آتش سوزی دریاچه بذشان نمی آید و خیلی برایشان فرقی ندارد. جیف است
این دریاچه سرمایه ی ملی است. همه باید کمک کنند نه فقط دولت
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
بعضی از آقایون فعلا در تلاش هستند ، نه برای دریاچه. بلکه برای بزرگ جلوه دادن کار خود و کوچک کردن اقدامات دیگران و نهایتا محیط زیست کیلو چند؟؟؟؟؟
واقعا جای تعجب هست که اگر دریاچه افرادی به عنوان متولی و نماینده هسنتند ، ولی اینا کجا هستند؟؟؟؟

واقعا حیف هست. امیدوارم همه ما در عمل به محیط زیست برسیم. نه اینکه محیط زیست را سیاسی کنیم و تخریب چهره ها را در دستور قراربدیم.
دریاچه در حال آتش سوزی بود
ولی واقعا یه سازمان مردم نهاد مدعی حقوق محیط زیست اونجا پیداش نبود
در عمل حضور نداشتند ولی کنفرانس برگزار میشه و یا سمینار میذارند
واقعا جای تاسف دارع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹