پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
هیاتی سه نفره از سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به سرپرستی پرفسور خوزه ماریا کنذالس روز جمعه از دشت برم و جنگلهای شهرستان کازرون که بر اثر خشکسالی دچار آفت و خسارت شده بود بازدید کردند.

به گزارش كازرون نما، این هیات سه نفره را که کارشناسانی از سازمان جنگلها و مراتع کشور و فارس همراهی می‌کردند از بخشهای مختلف جنگل‌های خشکیده بلوط و نقاط آسیب دیده از آفات در این منطقه دیدن و نظرات کارشناسی خود را ارائه دادند.
خوزه ماریا کنذالس پیرامون سفر خود گفت: به منظور بررسی آسیب های درختان بلوط و کارهای انجام شده برای مقابله این آفات به دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران به ایران آمده ایم.
وی افزود: در این سفر از جنگل‌های استان‌های غرب کشور بازدید کردیم  و از نزدیک در جریان فعالیت‌های دولت در بحث مدیریت آب و برنامه‌های جنگل‌کاری و مسائل طغیان آفات در جنگلها قرار گرفتیم .
خوزه ماریا حجم کار و فعالیت های انجام شده مسوولان ایرانی به منظور پیشگیری از پدیده آفات در درختان بلوط نقاط غرب کشور از جمله دشت برم کازرون را ستود.
وی ضمن اظهار شگفتی از عملکرد کارشناسان منابع طبیعی استان فارس که در حجم بالائی برای مبارزه با آفات در جنگلها اقدامات چشمگیری را انجام داده‌اند گفت: خروجی این بازدید با رایزنی‌هائی که با همتای ایرانی صورت می‌گیرد در قالب یک مقیاس بزرگ تهیه و بطور مستمر در کشور اجرا می شود.
در این بازدید مدیرکل حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با تشریح بخشهای حفاظتی سازمان جنگلها و مراتع گفت: از جمله برنامه های ما تامین سوخت و انرژی جنگل نشینان از طریق انرژی خورشیدی است .
بهمن افراسیابی دیگر برنامه ها اولویت دار این سازمان را جدا سازی اراضی دولتی از مستثنیات با احداث یک کمربند سبز عنوان کرد و افزود: بااین کار بر انگیزه بیشتر مردم به منظور حفاظت از منابع طبیعی می‌افزایم .
وی با اشاره به اینکه سالیانه بر پایش 65 هزار هکتار عرصه مراتع و جنگلها نظارت داریم ، اظهار کرد: در جنگلهای زاگرس شمالی در کردستان و آذربایجان غربی جوانه‌های درختان بلوط در سطح 30 هزار هکتار دچار آفت شده و خساراتی به درختان وارد کرده است.
وی ادامه داد: با همکاری دانشگاه‌های مرتبط اقدامات فیزیکی به منظور مبارزه با آفتها صورت گرفته است که در این ارتباط در جنگلهای زاگرس با برش درختان آلوده مبارزه فیزیکی خوبی صورت گرفته و در حال انجام است.
افراسیابی با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات لازم افزود: اعتباری که امسال برای اجرای طرح حفاظتی از جنگلها از اعتبارات ملی در نظر گرفته شده بیش از 13 میلیارد تومان است که بخشی از این اعتبار به گیاه پزشکی اختصاص دارد .
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هم در جریان این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: این هیات از تمام پروژه هایی که برای مبازره با آفات در جنگل صورت گرفته بود بازدید کردند و ما از نظرات کارشناسی این هیات برای پیشرفت کار استفاده می کنیم .
سید کاظم بردبار افزود: تاکنون در سطح 200 هکتار برنامه احیا جنگلها در منطقه دشت برم اجرا شده که از جمله آن قطع سرشاخه های آلوده و خروج آنان از منطقه و تبدیل به ذغال بوده است .
وی از دیگر اقدامات احیایی در این منطقه را اجرای پروژه کاشت نهال و کاشت بذر عنوان کرد و گفت: با اقدامات جهشی توانسته ایم از گسترش آفت چوبخوار و ذغالی در بخشهایی که هنوز دچار آسیب نشده اند نیز جلوگیری کنیم .
وی با بیان اینکه آفت تا حدودی کنترل شده است، افزود: هم اکنون باید با برش و نظافت منطقه از قسمتهایی از درختان جنگلی که قبلا آسیب دیده اند آنها را دوباره احیا کنیم.
بردبار میزان اعتبار تخصیصی به احیا جنگلهای استان فارس را حدود 40 میلیارد ریال عنوان کرد.
رییس منابع طبیعی کازرون نیز گفت: در این شهرستان 90 هزار هکتار جنگل بلوط وجود دارد که 600 هکتار ان در اثر آفات دچار خسارت بالای 75 درصد شده است و هم اکنون80 درصد از نقاط آسیب دیده برش اصلاحی و بهداشتی درختان در دشت برم انجام شده است .
جهانزیر والی افزود : برای احیا مجدد مناطقی از جنگل دشت برم که کاملا خشک شده بود تعداد سه هزار نهال بلوط کاشته شده است .

نویسنده: سرويس خبر
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸