پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
درحالیکه طی یکی دو سال اخیر آفت سوسکهای چوب خوار به جنگلهای بلوط دشت برم حمله ور و منجر به آسب دیدگی درختان شده بودند با اقدامات مراقبتی متولیان امر، درختان در حال احیاء شدن هستند و کم کم شادابی خود را نیز به دست آورده اند.

درحالیکه طی یکی دو سال اخیر آفت سوسکهای چوب خوار به جنگلهای بلوط دشت برم حمله ور و منجر به آسب دیدگی درختان شده بودند با اقدامات مراقبتی متولیان امر، درختان در حال احیاء شدن هستند و کم کم شادابی خود را نیز به دست آورده اند.

به گزارش کازرون نما، منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل میشود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

از نکاتی که این منطقه جنگلی را بسیار حائز اهمیت کرده قرارگیری بخشی از آن در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان که به عنوان ذخیرگاه زیست کره محسوب میشود و همچنین قرارگیری منطقه حفاظت شده گوزن زرد در این جنگل است.همچنین این جنگل از جمله آخرین جنگلهای جنوبی زاگرس محسوب می شود.

طی چند سال گذشته بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم دچار آسیب دیدگی و حتی نابودی شده و کارشناسان امر اعتقاد داشتند که آفت سوسک چوب خوار باعث از بین رفتن درختان شده است.

در این میان طی چند مدت اخیر اقدامات زیادی از  جمله خروج درختان آفت زده، برش و... از سوی منابع طبیعی استان فارس برای برون رفت جنگل دشت برم از این وضعیت صورت گرفت به گونه ای که در حال حاضر درختان تا حدود قابل توجهی شادابی خود را به دست آورده اند.

در این میان مدیر کل منابع طبیعی استان فارس به تشریح وضعیت فعلی جنگل دشت برم پرداخت و به خبرنگار مهر گفت: طی مدت اخیر اقدامات زیادی از سوی این اداره کل برای مهار آفت سوسکهای چوبخوار و دیگر آفات در این منطقه انجام شد به گونه ای که حمله سوسکهای چوبخوار به این جنگلها مهار شد.

کاظم بردبار با بیان اینکه در سال 91 مهار خشکیدگی این جنگلهای بلوط در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در این راستا مرکز مانیتورینگ که یک آزمایشگاه است در اداره کل منابع طبیعی استان فارس فعال شد و به دنبال آن نمونه هایی از آفات در این جنگلها جمع آوری و برای آزمایش به این آزمایشگاه آورده شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه طی چند سال گذشته سوسکهای چوبخوار به بلوط های منطقه خسارتهای زیادی وارد کردند، ادامه داد: حدود 400 هکتار از بلوط های دشت برم مورد آسیب سوسکهای چوبخوار قرار گرفتند و حدود دو هزار هکتار نیز در معرض آسیب بودند که در این راستا تدابیری اتخاذ شد.

وی به خروج درختان آفت زده از منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر زیر ساخت تولید 50 هزار اصله نهال درخت بلوط فراهم شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: طی این مدت درختانی که برش داده شدند در حال حاضر شاداب شده و حتی برخی از درختان جوانه نیز زده اند.

بردبار افزود: البته کشت نهال و خروج درختان آفت زده نیز در دستور کار قرار دارد و به جد نیز پیگیری می شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
به داد جنگل دشت برم وگاوکشک برسید
|
NETHERLANDS
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
0
2
چرا مدیر کل محترم از مجوز غیر قانونی احداث کازخانه گج در قلب این جنگل سخنی بر زبان مبارک جاری نفرموده اند.کازرون نما از شما بعید هست که این همه دوستدار محیط زیست هستی.
گاوکشک
|
NETHERLANDS
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
0
2
سال 1404 کنفرانس بین المللی ویژه ،چگونگی تبدیل شدن قلب جنگلهای ایران به بیابان
فارس -کازرون -دشت برم روستای گاوکشک
ا********مقاله برتر************ کلمات کلیدی : جنگل سرسبز بلوط ،مجوز ، کارخانه گچ ، سکوت، غفلت و فراموشی ، بیابان دشت برم
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
1
1
سلام
دستتان درد نكنه كه اين اقدامات را انجام دادي
اما حيف كه دير شروع كردي و بقول خودت 20000هكتار از اين جنگل ها نابود شد اگر بعضي ها توي اين سايت ها و رساناها داد و فرياد نمي كردند ،كارشناسان مربوطه هنوز هم خواب بودند اما حالا كه ديگه كار از كار گذشته واين بشه يه تجربه تلخ كه كارشناسان منايع طبيعي و محيط زيست بطور مداوم در اين مناطق سركشي كنند و
و در موارد مشابه سريع اقدام كنند . داشته ها را حفظ كنيد احيا پيشكش.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
3
0
اين نتيجه زحمات دكتر محمدصادقي است و بايد از ايشان تشكر كرد.
اگر ماقدرشناسي نكنيم از مديران شهرستانمان مطمئنن آنها نيز براي حل مشكلات ما بي ميل ميشن.
گاوکشک1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
0
0
باسلام به تمام کسانى که مجوز کارخانه گج رادر قلب جنگل زيباى گاوکشک صادر کرده اند مشکوکم!!!
صدای جنگل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
0
0
تا مدیر ... و ... مانند ... هست آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
صدای بیداری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
0
0
همه کسانی که از این کارخانه گچ و احداث آن حمایت تمام قد نمودند برای مردم شناسایی شده اند.همه مسئولین محترم شهرستان که نیروهای تخت امرشان را در منطقه و روستا بسیج نمودند تا این کار ننگین انجام شود مردم خیلی خوب شما را میشناسند و خیلی خوب می فهمند.ارگان محترم..... که تمام قد از کیان وحیثیت صاحب کارخانه حمایت کردی ویکبار هم حرف مردمی که در عاشورای سال 1357 شعار درود بر خمینی سر می دادند (مردم روستای گاوکشک )که هنوز خیلی ها نسیم انقلاب بهشان نخورده بود را گوش نکردی.مدیران بومی گاوکشک در شهرستان مردم از همه کارهای شما و رفتار تان باخبرند.تاریخ خواهد گفت و قضاوت خواهد کرد و البته ما ایمان داریم که هم در این جهان و هم در اخرت سزای اعمال هرکس به او می رسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳