پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
اگرچه آفت سوسک چوبخوار سطح وسیعی از درختان جنگل درشت برم در استان فارس را دچار آسیب کرد اما با اقدامت صورت گرفته وضعیت منطقه رو به بهبودی گذاشته و در عین حال 400 میلیون تومان نیز به رفع مشکلات دشت برم اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل میشود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط منطقه دشت برم استان فارس به خبرنگار مهر گفت: منطقه دشت برم استان فارس که دارای درختان بلوط زیادی است طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی دستخوش مشکلاتی شد.

کاظم بردبار ادامه داد: در این مدت سوسکهای چوبخوار به درختان حمله کرده و تعداد زیادی از درختان را خشک کردند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مهار این آفت اظهار داشت: در این مدت اقداماتی برای مهار آفت سوسکهای چوبخوار انجام شد که به عنوان نمونه می توان به انجام کارهای تحقیقاتی اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: در این خصوص مرکز مانیتورینگ که یک آزمایشگاه است در اداره کل منابع طبیعی استان فارس فعال شد و به دنبال آن نمونه هایی از آفات در این جنگلها جمع آوری و برای آزمایش به این آزمایشگاه آورده شد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه این آفت در 80 هزار هکتار از جنلگها دیده شد، افزود: از این میزان حدود چهار هزار تا هفت هزار از جنگلهای دشت برم به این آفت سوسک چوبخوار آلوده شدند که این میزان زیاد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت دشت برم بهبود پیدا کرده، ادامه داد: طرحهایی برای جلوگیری از گسترش این آفت در دستور کار قرار گرفت و توفیقاتی در این خصوص حاصل شد.

 

بردبار به گوشه ای از این اقدامات اشاره کرد و گفت: در این راستا اعتباری در کارگروه خشکیدگی برای برون رفت دشت برم از این مشکل در نظر گرفته شد که این امر می تواند گام موثری باشد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس بیان کرد: در این راستا مقرر شده چوبهای آلوده از منطقه خارج و حدود 200 هکتار از منطقه نهال کاری و در دو هزار هکتار نیز برشهای اصلاحی صورت گیرد.

بردبار ادامه داد: با پیگیهری صورت گرفته 400 میلیون تومان اعتبار برای رفع مشکلات دشت برم در نظر گرفته شد که اقدامات لازم طی چند روز آینده آغاز می شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
3
با سلام
اميدواريم كه اين اتفاق تلخ تجربه اي باشد براي مسئولين منابع طبيعي و محيط زيست كه با نهايت دقت تمام مناطق تحت پوشش را رصد نموده و قبل از اينكه كار به اين مراحل برسد پيشگيري نمايند اين شامل آتش سوزي هاي عمدي وغير عمدي وخشك نمودن درختان براي با شيوه هاي مختلف براي مقاصد سود جويانه هم مي شود . لطفا كاري كنيد كه آيندگان از عملكرد شما
راضي باشند .
کوهمره نودان
|
-
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
1
مدیریت محترم کازرون نما و سایر رسانه های خبری و مدیران محترم ، در مورد پوشش خبری دشت برم قید گردد جزء بخش کوهمره نودان و شهرستان کازرون و از حذف بخش کوهمره جداً خوداری نمایید ضمناً هماهنگی با بخشداری کوهمره در دستور کار قرار دهید . ممنون
دوستدار محيط زيست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
0
از زحمات نماينده محترم شهرستان در پيگيري اين مشكل كمال تشكر را داريم.
عبداله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
0
2
افات زماني به انسان يا گياه حمله مي كنند كه بنيه ميزبان از هر لحاظ ضعيف شده باشد افات درختان منطقه دشت برم نيز پس از خشكيدگي درختان شروع شده و خشكيدگي به چند عامل بستگي دارد كه مي توان به: در اثر خشكسالي ،ريختن مواد نفتي پاي گياه ، استفاده از علف كشهاي سيستماتيك ، قطع طوقه درخت و ازبين بردن پوست گياه و هزاران دليل عمدي و طبيعي كه متاسفانه در اداره كل منابع طبيعي فارس و شهرستان نيروهاي متخصصي در اين زمينه وجود ندارد و تا كنون بيش از چندين مورد طرح هاي جنگل كاري با هزينه هاي سرسام اور براي جنگل دشت برم كازرون تهيه شده كه اخرين ان طرح صيانت بوده و فقط عاملي شده براي جذب و استخدام كارشناسان نورچشمي كه يكي از انها برادر زن اقاي بردبار و جذب چندين نفر از اقوام ودوستان در شهرستان و استان بوده و براي دشت برم غني از استخدامهاي انچناني كاري نشده ،با اعتبارات زياد كه بعضي اوقات فاكتور هاي صوري بوده حدود 20 هكتاري را در منطقه گاوكشك نهالكاري كردند كه انهم در اتش سوزي سال 90 كلا از بين رفت كاش يك بازرسي پرونده طرح صيانت دشت برم را بيرون مي كشيد تا قضيه روشن شود كه اين اعتبارات كجا هزينه شده و چه كساني را بنام دشت برم استخدام كرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹