پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۰۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
داشتن دو سفره "آردی" و "نان" برای زنان دوسیرانی جزو ضروریات محسوب می‌شود و آرد نیز در میان دوسیرانی‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است. برای روستائیان که غذای اصلی آنها را نان تشکیل می دهد، سفره دارای اهمیت ویژه ای است، یک سفره در تهیه، نگهداری و صرف نان نقش مهمی دارد، داشتن دو سفره برای هر زن خانه‌دار دوسیرانی جزو ضروریات زندگی به شمار می‌رود.

داشتن دو سفره "آردی" و "نان" برای زنان دوسیرانی جزو ضروریات محسوب می‌شود و آرد نیز در میان دوسیرانی‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است. برای روستائیان که غذای اصلی آنها را نان تشکیل می دهد، سفره دارای اهمیت ویژه ای است، یک سفره در تهیه، نگهداری و صرف نان نقش مهمی دارد، داشتن دو سفره برای هر زن خانه‌دار دوسیرانی جزو ضروریات زندگی به شمار می‌رود.

یک سفره برای تهیه خمیر، ور آوردن و چیدن چانه‌ها، و سفره دیگر برای نان پخته شده استفاده می‌شود. بانوی خانه هنگامی که پای تنور می‌نشیند، سفرۀ خمیر را در یک سمت و سفرۀ نان را در سمت دیگرش قرار می‌دهد.

وقتی تمام چانه‌های خمیر را در تنور پخت، سفره اولی را خالی و دومی را پر از نان پخته شده می‌کند و چهار گوشه آن را چون بقچه به دور نان می‌پیچد، تا نانش تازه بماند.

سفره مصرف دیگری هم دارد و آن هم صرف غذا در دور آن است. نکته قابل توجه در مورد سفره آن است که به علت اینکه ایرانی‌ها از دیرباز برای نان ارزش و احترام خاصی قائل بوده و هستند به سفره که نان در آن نگهداری می‌شود نیز بسیار توجه دارند. به همین دلیل اصولاً سفره‌های بافته روستائیان خالی از نقش است تا با نان مداخله‌ای نداشته باشد. این بی‌نقشی جنبۀ عرفانی نیز دارد و آن احترام به فقر و دوری از مال و ثروت دنیوی است.

نان، غذای اصلی ایرانیان را تشکیل می‌دهد و آرد که مادۀ اولیه پخت نان است بسیار مقدس است. پس نان باید جایگاه خاصی برای خود داشته باشد. به همین دلیل سفره مخصوصی برای آن بافته می شود که در گویش دوسیرانی به "سرفه آردی" معروف است.

سفره آردی دارای بافت گلیمی یک رو یا رندی بافت است که گاهی وسط آن ساده بافت با حاشیه‌ای نقش‌دار است. تار آن پنبه‌ای و پود آن از پشم است و به شکل مربع در اضلاع یک متر و گاهی مستطیل است. متن سفره آردی ساده، یک قسمتی نقش‌دار دو قسمتی نقش‌دار و چهار قسمتی نقش‌دار دیده شده است.

سفرۀ نان بر عکس نام آن که تداعی سفره نان است این دست‌باف به عنوان زیر انداز جهت خمیر و آرد در روستای دوسیران کازرون استفاده می‌شود. قبل از پخت نان خمیرهای آماد شده بر روی سفرۀ خمیر به صورت چانه قرار داده و به ردیف بر روی تابه نان‌پزی پهن می‌کنند.

در سالهای نه چندان دور، عمه جهان (مادر مرحوم ترجمان)، سفره‌های ارزشمندی می‌بافت که هنوز در برخی منازل، کاربرد دارند.


نویسنده: داوود دهقان
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
0
2
با سلام. خیلی زیبا و بجا نگارنده زحمت پرداختن به یک موضوع اصیل فرهنگی را بخود داده که بسیار با خاطرات خیلی از ماها بویزه روستاییان و عشایر غیور ایران زمین عجین شده است. بطور کلی زیبایی و پرداختن به این نوشتهجات غیر قابل وصف هستند. خیلی ساده و پرمعنا.... با تشکر. لطفاً در آینده نیز بیشتر به این موضوعات ملی و فرهنگی با همین رویه ساده نویسی پرداخته شود.
م ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
3
با صلوات به ارواح طیبه اننه ها و ننه ها در رابطه با نان پختن سنتی بد نیست ابزار و الات پخت نان و چند وازه دیگر برای جوانتر ها اشاره کنم 1.پخچون میز چوبی پایه کوتاه و مدوری بود که روی ان چونه خمیر را با تکه چوب صاف و یک متری به نام تیر پهن و نازک میکردند 2 سیخ شی فلزی و شمشیر مانندی بود که نان را روی تابه این رو و ان رو میکرد 3 پرسوم مقداری ارد بود که برای نچسبیدن چانه خمیر به دست و تیر وپخچون میپاشیدند تووه سطحی فلزی و محدب بود که روی اتش میگذاشتند و خمیر نازک و دایره ای شکل برای پخت روی ان میانداختند معمولا سوخت مصرفی هم ته مانده کاه اخور حیوانات اهلی مثل اسب و الاغ و یا پهن انها و یا چند عدد تاپاله گاو که قبلا انرا تر تری به دیوار زده و خشک کرده بودند بود پس از اتمام نان پزی که معمولا از صبح زود شروع میشد تا پیش از ظهر ادامه داشت از اتش به جا مانده برای پخت نهار ظهر که معمولا اب گوشت بود استفاده میشد گوشت و نخود و کلم و لیموی عمانی و پیاز و ادویه و بامجان و اب را در ظرفی به نام قابلمه که در ان کیپ کیپ میشد میکردند و انرا زیر انبوه اتش بجا مانده دم میکردند وتا ظهر اماده میشد اینجانب هنوز طعم و مزه ان غذا پس از نیم قرن به یاد دارم 4 نوندون ظرف استوانه ای از کچ که سه پایه داشت برای انبار و نگهداری نان بعضی ها هم از گنجینه که فضایی به حجم یکی دومتر ی در وسط دیوار و ستون اطاق در اورده بودند و قفل و بند و در هم داشت و در ان اذوقه خانوار مثل دله و یا بل خرما عسل و روغن خوبو و نون شیرین و قند و چای برای در امان ماندن از دست بچه ها نگهداری میکردند 5 اننه مادر پدر و ابی بی مادر مادر بود مدیران و تنظیم کنندگان میزان ارد و اب و نمک خمیر بودند که از شب قبل به او خبر پخت نان که معمولا روز جمعه انجام میشد میدادند و او را به خانه دعوت میکردند و برای بچه ها قصه و حدیث تعریف میکرد و انها را در بغل خود به خواب میکرد محله بالا به اننه ننه ادی میگفتند 6 مشتک مثل نان لواش امروزی ولی یه کمی ضخیم تر 7 قاضی نان گرم که هنوز نرم بود را لوله میکردند و به ان قاضی میگفتند 8 چنگال نان تنک را خرد کرده با روغن حیوانی و شکر مخلوط میکردند البته نان را با کوشت کوبیده قاطی هم چنگال میگفتند 9 زردابی اگر نان روی تابه زیاد میماند زرد رنگ میشد و میگفتند زرد ابی شده با پوزش از شما عزیزان که وقتتان گرفتم
از گنجینه






سبیدن چانه خمیر
محمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
3
ان شا الله همیشه سفره تان از نعمت های بی کران خدا پر باشد
پاسخ ها
م.آ
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
تشکر از شما بابت این مطلب و همچنین جناب م ش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷