پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۹۴۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۰
با تصویب 30 روستای جدید هدف گردشگری در فارس صورت گرفت
با تصویب 30 روستای جدید به عنوان روستاهای هدف گردشگری در استان فارس، سه روستای این شهرستان در این فهرست قرار گرفت. به گزارش هاشمی کشکولی خبرنگار کازرون نما، محمدرضا معینی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اضافه شدن این روستاها، بدون شک شاهد نگاه جدی‌تر به گردشگری روستایی در این شهرستان خواهیم بود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: با تصویب 30 روستای جدید به عنوان روستاهای هدف گردشگری در استان فارس، سه روستای این شهرستان در این فهرست قرار گرفت.

به گزارش هاشمی کشکولی خبرنگار کازرون نما، محمدرضا معینی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اضافه شدن این روستاها، بدون شک شاهد نگاه جدی‌تر به گردشگری روستایی در این شهرستان خواهیم بود.

وی گفت: انتخاب روستاهای دوسیران، دوان و دادین با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این سه روستا بدون شک در رونق گردشگری منطقه تاثیرگذار می‌شود.

معینی با مهم برشمردن این موضوع، تصریح کرد: اولویت انتخاب روستاها بر اساس شاخص‌هایی مانند شناخته شده بودن روستا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، امکان تاسیس شرکت تعاونی گردشگری، میزان مسافت تا قطب‌های جمعیتی، میزان گردشگرپذیری در فصول مختلف و وجود امکانات خدمات عمومی (مدرسه، درمانگاه و...) است، ضمن اینکه الزاماتی مانند مطالعات راهبردی، داشتن طرح هادی، امکانات زیرساختی (آب، برق، تلفن و..)، جمعیت بالای 50 خانوار، کیفیت راه دسترسی و عرصه قابل تملک در انتخاب این روستاها موثر هستند.

به گزارش فارس، روستای دوسیران یکی از روستاهای تاریخی و بکر کازرون با بافتی سنتی، معماری خاص پلکانی شکل، منسجم و یک‌دست، قبرستان‌های قدیمی با کتیبه‌ها و سنگ قبرهای ارزشمند، شیرهای سنگی متعدد و صدها شیء تاریخی و مردم‌شناسی، بناهای تاریخی معروف به چهار صفه و طبیعت زیبای آن یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود.

روستای دوان در 9 کیلومتری شمال شهر فعلی کازرون نیز یکی از مهم‌ترین و زیباترین روستاهای فارس به شمار می‌رود.

از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این روستا می‌توان به معماری و بافت منسجم روستا، قبرستان‌های تاریخی و کتیبه‌های مزین به خط کوفی، بقاع متبرکه (امامزاده شاه سلیمان و علامه دوانی)، حمام تاریخی دوان (موزه محلی)، زبان و گویش و تاکستان‌های پلکانی آن اشاره کرد.

همچنین روستای دادین در بخش جره و بالاده و در جنوب شهرستان کازرون و به فاصله تقریبی 40 کیلومتری آن واقع شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا چشمه‌های آب دادین، نرگس‌زار دادین و درخت کهنسال کنار مکتب (درخت سدر به ارتفاع 20 متر و قطر تنه سه متر) است.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ali
|
Germany
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید . روستای جره دارای قدمت تاریخی به بلندای تاریخ ایران زمین می باشد. اولین دبستان و حمام و مسجد در این روستا ساخته شده و سال 1342 دارای شبکه برق بوده است.استاد گرامی دکتر ملک زاده دوره دبستان را از این روستا فارغ التحصیل شده اند. نرگس زار ان شهرت ملی دارد . مردمان این روستا به زبان فارسی اصیل صحبت می کنند و دارای اثار باستانی زیادی می باشد و چون مربوط به دوران با شکوه زرتشتیان می باشند مورد کم لطفی دولت مردان حکومت اسلامی قرار گرفته و اکثرا نابود شده است. تعداد زیادی امام زاده در این روستا ارام گرفته اند و شفاعت انها نصیب خیلی افراد شده است. شهدای زیادی تقدیم کشور ایران کرده است و جندین دکتر و مهندس از این روستای دانشمندپرور مشغول خدمتگذاری می باشند.
پورِ دوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
0
درود بر آنان که با پاسداشت ویژگیهای فرهنگی کهن بومهای سرزمین پهناور و نام آور فارس، هویتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی مردمانی را حفظ می کنند که ریشه در عمق تاریخ ایران سرافراز دارند. کهن بوم دوان به شهادت تاریخ نوشته های سده های اولیۀ اسلام یکی از جوامعی است که بسیاری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کرده و امروزه یکی از نقاط جذاب در امر گردشگری برای هر گردشگر با فرهنگ است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷