پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۲۳:۴۷
محسن عباسپور
عنوان خبر:
در گفتگو با فرماندار كازرون تشريح شد آخرين وضعيت كارخانه 5000 تني سيمان كازرون
منبع: هفته‌نامه بيشاپور، شماره 135 ، صفحه 2
 
عنوان خبر:
مديركل دفتر آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيطزيست در گفتگو با بيشاپور:
كارخانه سيمان كازرون مشكل زيست‌محيطي ندارد
منبع: هفته‌نامه بيشاپور، شماره 137 ، صفحه 2
 
 
از همان روز اول كه زمزمه هايي در خصوص احداث كارخانه سيمان كازرون به گوش رسيد، حرف و حديث هاي فراواني هم در رابطه با آلودگي هاي احتمالي اين كارخانه بيان مي شد . اين گفته‌ها وقتي قوت گرفت كه مشخص شد محل در نظر گرفته شده براي احداث كارخانه‌ي مذكور در نزديكي شهر كازرون خواهد بود. نگاهي به تاريخچه‌ي كارخانه هاي سيمان در كشورمان مشخص مي‌نمايد كه چنين كارخانه‌هايي همواره به دليل آلودگي‌هاي توليد شده توسط آنها با چالش هاي اساسي در احداث و بهره‌برداري مواجه بوده اند.
نمود بارز اين مشكلات را هم در همسايگي خودمان و آنچه به موجب وجود كارخانه‌ي سيمان شيراز دامن اين شهر را گرفته، مي‌توان يافت. وقتي بحث آلودگي زيست محيطي، آن هم براي شهر سبزي همچون كازرون مطرح مي‌شود، دقت در خصوص كنترل و پيشگيري از آن نيز با توجه به حساسيت عموم مردم، افزايش دوچندان مي يابد. در اين ميان ارائه‌ي نظرهاي كارشناسي شده از سوي مسئولان مي‌تواند ضمن كاهش حساسيت هاي كاذب، شرايط را به گونه‌اي مهيا سازد كه در فضايي سالم و منطقي بهترين گزينه ها با كمترين آلودگي هاي زيست محيطي شناخته، بررسي و روند اجرايي احداثشان پي گرفته شود. اما دقيقاً به همين ميزان، ابراز نظرهاي كارشناسي نشده و گاهاً متناقض، نه تنها دغدغه هاي ذهني را افزايش مي دهد بلكه شائبه‌هاي متعددي را نيز به وجود مي آورد. به خصوص هنگامي كه مقامات تصميم گيرنده در اين خصوص نظرهاي كاملاً متناقضي را ارائه مي‌نمايند. يعني دقيقاً آنچه طي دو هفته‌ي اخير براي كارخانه‌ي سيمان كازرون رخ داد.
 

عموم مردم كازرون با مقايسه‌ي دو خبري كه در شماره هاي 135 و 137 هفته نامه‌ي بيشاپور در خصوص كارخانه‌ي سيمان منتشر شد متوجه تناقض هاي آشكار در ميان گفته هاي دو مسوول تصميم‌گيرنده (يكي فرماندار كازرون و ديگري مدير كل دفتر آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست) در اين خصوص شدند.
براي روشن تر شدن موضوع، برخي نكات متفاوت اين دو گفته‌ها را يك‌بار ديگر مرور مي‌كنيم:
 

 
كارخانه سيمان در شمال كازرون:
فرماندار كازرون احداث اين كارخانه در شمال كازرون را به دليل «كارشناسي‌هاي زيست محيطي صورت گرفته» مشكل دار معرفي نموده بود. اما مدير كل دفتر آلودگي آب و خاك احداث كارخانه‌ي مذكور در شمال كازرون را به دليل «كارشناسي‌هاي زيست‌محيطي صورت گرفته» فاقد مشكل دانسته بود. 
 
كارخانه سيمان در جنوب درياچه پريشان:
مدير كل دفتر آلودگي آب و خاك سازمان محيط زيست از ارائه‌ي هرگونه درخواست در خصوص كنترل و بررسي آلودگي‌هاي زيست محيطي كارخانه سيمان در اين منطقه ابراز بي‌اطلاعي كرد در صورتي كه دو هفته پيش از آن فرماندار كازرون اعلام كرده بود كليه‌ي استعلام‌هاي مربوطه ( به خصوص زيست‌محيطي) اخذ شده و پيشرفت روند ستادي كار 90 درصد است و تنها برخي مشكلات مربوط به آب باقي مانده است.
 
باد غالب و منطقه‌ي محصور:
فرماندار كازرون مشكل اساسي انتقال آلودگي را وزش باد غالب در منطقه‌ي شمالي به سمت كازرون دانست ولي مدير كل دفتر آلودگي آب و خاك وزش اين باد را با توجه به رعايت استانداردها و فاصله‌ي 5 كيلومتري محل پيشنهادي تا شهر و به خصوص آنكه در حوضه‌ي محصور واقع شده است را فاقد هرگونه مشكلي دانست.
بدون هيچ شرح ديگري به راحتي مي توان پي به تناقض هاي آشكار ميان اين دو ديدگاه برد كه از سوي دو مسوول برجسته و تصميم‌گيرنده در خصوص كارخانه ي سيمان كازرون عنوان مي‌شود. آنچه همه مي دانيم اين است كه احداث كارخانه هاي نيمه بزرگ و بزرگ و تأسيس شهرك هاي صنعتي آرزوي ديرينه ي مردم كازرون جهت رونق اقتصادي شهر و كاهش مشكلات ناشي از بيكاري بوده است . آن هم براي شهري كه سال هاست بزرگترين كارخانه اش، شركت كاشي و چيني كاشانه ي كازرون است كه اين شركت هم طي يك سال گذشته خود كانون مشكلات و ركود توليد بوده و نگراني هاي فراواني را در اين زمينه به وجود آورده. حال بايد پرسيد ارائه چنين ابراز نظرهاي متفاوت و متناقضي كه در تضاد آشكار با يكديگر هستند ريشه در كجا دارد؟ در اين ميان مردم بايد كدام حرف را باور كنند و بپذيرند؟
كازروني هايي كه آرزوي كارخانه هاي اين‌چنيني را در سر مي پرورانند تا چه زماني بايستي همچنان منتظر بمانند تا اين تضادها كه اين بار زاييده‌ي ديدگاه نيست و اتفاقاً محصول كارهاي كارشناسي شده است!!! برطرف شده و حقيقت، چهره‌ي واقعيت به خود بگيرد؟
 
-----------------------------------
زمان نگارش اين مطلب ناخودآگاه به ياد « مشكل فني دار » شدن تونل بناف افتادم و يادم آمد برخي در همان موقع به طور غيررسمي اعلام آمادگي كردند حاضرند اين مشكل را بررسي نمايند، اما حتي اطلاعات خام را هم دريافت نكردند.
 
منبع: هفته نامه بيشاپور، 20 آبان 1387، ش 138، ص 3.
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۲
20
0
از جناب عباسپور تقاضامنديم با قلم خوبي كه دارند كمي هم در مورد كارخانه كاشي كاشانه....بنويسند.باتشكر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۴
31
0
نميدانم چرا مسولين محترم كازرون نما نظرات انتقادي را نمايش نميدهند!! آقاي عباسپور با وجود كارخانه سراميك ومديرعامل آن ديگر چه نيازي به كارخانه سيمان وتونل بناف داريد داريد؟!
قاسم کشوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
0
0
http://www.free-picture-host.com/images/qxY3vz1267864667.jpg
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸