پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۲۳:۴۵
هفته گذشته بود كه از شيراز عازم كازرون بودم و نزديك روستاي پل‌آبگينه به درياچه پريشان نگاه كردم كه تنها "ته‌مانده‌اي زجرآور" از آن باقي مانده بود. شايد ما آدمها اين‌بار وجدان خود را آسوده كنيم و آن را ناشي از خشكسالي و قهر طبيعت بدانيم كه از اختيار ما خارج است؛ اما اين احمقانه‌ترين و سنگدلانه‌ترين تبرئه‌ي ممكن است كه براي خود حكم كرده‌ايم.

علي بحراني: هفته گذشته بود كه از شيراز عازم كازرون بودم و نزديك روستاي پل‌آبگينه به درياچه پريشان نگاه كردم كه تنها  "ته‌مانده‌اي زجرآور" از آن باقي مانده بود. شايد ما آدمها اين‌بار وجدان خود را آسوده كنيم و آن را ناشي از خشكسالي و قهر طبيعت بدانيم كه از اختيار ما خارج است؛ اما اين احمقانه‌ترين و سنگدلانه‌ترين تبرئه‌ي ممكن است كه براي خود حكم كرده‌ايم چراكه رفتار ما در گذشته و جناياتي كه در طبيعت مرتكب شده‌ايم امروز ثمري اينچنين داده كه با يك كم باراني، اين‌گونه درياچه‌اي دائمي روبه خشكي نهد.

اميدوارم، و تنها اميدوار كه اين هشداري باشد براي همه ما خصوصا بوميان ساكن در حاشيه پريشان تا امروز را ببينند و كمي با خود تفكر كنند كه اگر در فرداروزي پريشان نباشد، آنگاه چگونه بايد زندگي كرد؟ كشاورزان ساكن منطقه، ماهيگيران، قايقداران و... انديشيده‌اند كه اگر روزي پريشان نباشد با تغيير اقليم منطقه، اوضاع جوي و آب و هوايي دگرگون خواهد شد و ديگر شرايط محيطي و بارندگيها و آبهاي زير سطحي بدين صورت نخواهد بود. كشاورزاني كه امروز با عقب نشيني آب در خوشحالي كودكانه زمينهاي بدست آمده از آن هستند آيا انديشيده‌اند كه با برداشت بيش از حد آب از سفره زير زميني كه منبع تامين آب درياچه‌ است، ممكن است آب درياچه شور شود و ديگر اين شوري غير قابل بازگشت است و با آب شور همين اندك زراعت امروز را هم نخواهند داشت. آيا همه ما به فكر بي خانماني هزاران قطعه پرنده مهاجر سردرگم هستيم؟ آيا ما به فكر خطر انقراض ماهي و گياهان آبزي بومي اين درياچه هستيم؟

در اين شرايط كه پريشان در پريشاني خود است به فكر باشيم و قدرش را بدانيم چراكه با لطف خداوند كريم و رحمان و نزول بارندگي مناسب در زمستان پيش رو پريشان بازهم لبريز از آب مي‌شود اما اگر ما با خودخواهي خود آنرا تا جرعه آخر نابود كنيم، آنگاه بي پريشان چه بايد كرد؟ فكر مي كنم ساده‌ترين راه اين باشد كه آرامش پريشان را برهم نزنيم.
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۵
اذان صبح
۰۴:۵۰:۴۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۰۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۲۲
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۲۴