پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۸۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
باوجود مخالفت های مردم و امام جمعه کازرون:
علی رغم مخالفت امام جمعه و گروه های مردمی، از 5 فروردین ماه، عملیات کف شکنی چاه های آب جنوبی کازرون جهت آبرسانی به استان بوشهر آغاز شد

به گزارش کازرون نما، از 5 فروردین ماه، با فعال شدن کارگاه در حاشیه کوه های جنوبی کازرون، دستگاه حفاری جهت کف شکنی چاه ها به منظور آب رسانی شروع به کار کرده است. این در حالی است که بسیاری از روستاهای کازرون فاقد آب شرب و همچنین آب کشاورزی هستند و مردم کازرون از مسئولین اجرایی و قضایی شهرستان انتظار ممانعت و جلوگیری از این اقدام را دارند.

عملیات کف شکنی چاه های آب جنوبی کازرون آغاز شد

گفتنی است: حجت الاسلام خرسند امام جمعه کازرون نیز در خطبه های نماز جمعه 29 مرداد ماه سال 95، به دلیل آنچه او "وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به منابع کازرون" عنوان کرد، از مسئولین استان های فارس و بوشهر خواسته بود تا کف شکنی چاه های جنوبی آب کازرون برای انتقال آب به بوشهر را متوقف کنند. وی صراحتا تاکید کرده بود:

"اما موضوعی که مدتی هست موجب ناراحتی شده است، بحث کف شکنی از چاه های آبی است که در جنوب شهر کازرون هست برای انتقال آب به استان بوشهر. خوب نزدیک به سی و اندی سال است که مردم کازرون بدون هیچ شرطی مقدار زیادی از آب شرب استان بوشهر را دارند تامین می کنند. خوب هیچ اشکال هم ندارد. اما مسئولین هر دو استان، به ویژه متولیان امور آب و وزارت نیرو توجه داشته باشند کاری نکنند که اعتماد مردم از آنان سلب بشود. خوب نیاز بوشهر را باید از چند سال قبل با نصب دستگاه آب شیرین کن از آب دریا تامین می کردید. آقایان می گویند ما فقط امسال مشکل داریم. خوب برای مشکل یک ساله نباید به منابع آب یک منطقه و شهر ضرر و زیان وارد بشود. لذا کف شکنی چاه آن هم چاه هایی که خودش ۲۰۰ متر عمق دارد، این لطماتش شاید جبران ناپذیر باشد. آن هم  در فصل تابستان لذا این کار را تعطیل کنید. مسئولین شهرستان هم وظیفه دارند جلوی این کار را بگیرند. مردم هم حق دارند اعتراض کنند. اما اعتراض مسالمت آمیز؛ و بنده هم از حق این مردم دفاع می کنم."

عملیات کف شکنی چاه های آب جنوبی کازرون آغاز شد

لازم به یادآوری است علی رغم اینکه طی 30 سال گذشته بخشی از آب شرب استان بوشهر توسط استان فارس و از منابع آبی شهر کازرون تامین می گردد، استان بوشهر اما از انتقال آب سد تنگ سرخ به استان فارس به دلیل مخالفت مردم و باغداران بوشهری ممانعت کرده است. در همین رابطه نیز مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی مردادماه سال 95 در حاشیه افتتاح 7 طرح آبرسانی به 24 روستای شهرستان مرودشت، در واکنش به سخنان وزیر نیرو گفت: "وزیر نیرو در استان کهکیلویه و بویراحمد اعلام کرده که طرح سهمیه تخصیصی آب به میزان 73 میلیون متر مکعب از سد بشار تنگ سرخ برای انتقال به سد درودزن که آب شرب شهر شیراز و مرودشت را تامین می کند به دلیل مشکلات بوجود آمده از سوی مردم و باغداران آن منطقه منتفی می شود".

برومند در ادامه با تاکید بر اینکه "نمی شود برای آب مرز قائل شد" گفته بود: "از مقدار 2000 لیتر آب در ثانیه که از کوه های کازرون تامین می شود، قرار است 1500 لیتر در ثانیه به شهر بوشهر منتقل می شود تا مشکل آب شرب آن جا حل شود و می بینیم که هیچ اعتراضی هم دیده نمی شود و کاردر حال انجام است".

همچنین در تابستان 95 بود که استاندار بوشهر دستور اخراج نیروهای غیر بومی شاغل در این استان که عموما از اهالی استان فارس بودند به دلیل غیر بومی بودن را صادر کرد که این مساله مورد اعتراض مهرزاد مویدی عضو شورای عالی اشتغال کشور نیز قرار گرفت.

لازم به ذکر است، در شرایطی که سطح آب به علت برداشت زیاد از سفره زیر زمینی در منطقه افت نموده و امکان دستیابی به سفره زیرین برای افزایش تولید آب باشد، ادامه حفاری یا اصطلاحا "کف شکنی" در چاه انجام می گیرد.

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
5
تا 35 سال دیگر طرحی در کازرون اجرا نخواهد شد اما توسعه کازرون روبی ادامه دارد...
کازرونی
|
United States
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
3
باسلام

کازرون نما

اینجانب به عنوان یک شهروندتابستانی پرتنش وزدوخوردرا درمنطقه شاپور پیش بینی مینمایم
علاوه بر بحث کف شکنی چاه ها که واکنش های مردمی درپی خواهد داشت به عرض میرسانم که ابهای سطحی نیز به بوشهر منتقل میشودوسال قبل این اقدام صورت گرفت وقرار شد حداقل خسارات حقابه بران پرداخت شود اما تاکنون غیر ازیک گروه کم، طیفی وسیعی ازمردم خسارات خودرادریافت ننمودند ومسوولین بوشهر به انحا مختلف اززیربارمسوولیت شانه خالی میکنند ومردم ازاین موضوع سخت غضبناک وناراحتند ومطمین باشید طی روزهای اتی اگر مجددبخواهند اب به بوشهر منتقل کنند منطقه شاپور شاهد تنش واشوب ودرگیری خواهد بود.
بوشهر نمیخواهد زیر بار پرداخت خسارت به حقابه بران برود.
براساس قاعده لاضرر ولاضرار دراسلام باتوجه به اینکه اب سطحی منطقه شاپور حقابه این اهالی است که ازاین طریق کشاورزی میکنند وارتزاق روزی میکنند بنابراین درصورتی هم که بخواهند ابهای سطحی را برای اشامیدن دراختیار مردم بوشهر قرار دهند وامنیت اب انها راتامین کنند بایست خسارات مردم شاپور نیز بعلت اینکه مزارعشان خشک میشود پرداخت شود تا مردم این منطقه امنیت غذاییی داشته باشند‌. احتمال بروز تنش دراین منطقه بسیار بالاست امیدوارم کازرون نما پیگیر موضوع باشد ودرصورت بروز اتفاق خبر رسانی نماید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
1
حق آب این ملت رو نمیدن. مردمی که سرویس های بهداشتیشون رو هم پولی کردن...
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
1
من از تمامی نهاد ها انقلابی وادارت مثل سازمان آب ومنابع طبیعی وسپاه وفرمانداری وشهرداری امام جمعه ونماینده شهر کازرون یه سوال دارم شما از چی می ترسید که از خق مردم شهر تون که شما زبان گویای آنها هستید دفاع نمی کنید و اگر کسی هم اعتراض کرد همین شما هستید که جلویش قد علم می کنید لابد می گوید اینطور نیست خدا وکیلی کی و کدام ارکان است که دلیل خشک شدن دریاچه پریشان را نداند و دلیل پایین رفتن آب چاه های کشاورزی وخشک شدن آن را نداند تا حالا چه ارکانی از مردم برای حمایت از منابع آبی کازرون دعوت به تجمع و اعتراض مسالمت آمیز شده مردم به شما رای دادن که حافظ منافع آنان باشید یک کمی از بوشهری ها یاد بگیرد البته ببخشید قصد توهین نداشته این واقعیت ما کازرونی هاست وضع مالیمون هم که خوب شد میرم شیراز والسلام
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
0
2
این برداشت های بی رویه آب، در طولانی مدت باعث نشست زمین و فرسایش خاک میشه که برای یک شهر فاجعه باره. منتها ما ایرانی ها، کلا فقط وضعیت حال رو میبینیم و کاری به آیندمون نداریم. خسارتی که بابت این برداشت های بی رویه به کشور و مردم در طولانی مدت وارد میشه، بسیار بیشتر از هزینه ای هست که برای ساخت یک سد انجام میشه. ولی کو گوش شنوا؟؟
کاش حداقل این نیروگاه سیکل ترکیبی تو کازرون نبود، مصرف آبش در حد فاجعه هست. اینجور نیروگاهها فقط برای کشور های پرآب و پرباران خوبه، نه ما که هرسال با پنج تا نماز بارون، سال رو پشت سر میذاریم.
م ر م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
1
هفته قبل بعد از دو سالی فرصتی شد تا یه صبح تا شب بوشهر باشیم باورم نمی شد که این بوشهر دو سال پیش است بس که کار شده بود برای زیبایی این شهر . من به دلیل علا قه ام طبق معمول صبح تا ظهر را در کوچه پس کوچه های قدیمی بوشهر گذراندم دهها خانه توسط میراث فرهنگی مرمت شده بود این کا رپول هنگفتی می خواهد اما در کازرون ما خانه های قدیمی یکی پس از دیگری تخریب می شوند و شهرداری ومیراث فرهنگی به دلیل کمبود بودجه نمی توانند حتی یک خانه را نجات دهند یا مرمت کنند اسفالت خیابانهای کازرون انگار دل و جگر زلیخا و این هم از بی پولیست و موارد فراوان دیگری هم از کاستی ها در کازرون نمایان است که کمبود بودجه اصلی ترین علت ان کمبود هاست حال پرسش این است چرا باید بوشهر که بابت گمرک و عسلویه و درصد ویزه ای که از دولت میگیرد ثروتمند است پول اب خود را به کازرون ندهد ؟ یا به استان بدهد که در شیراز مصرف زیبایی شیراز شود و همه ی اینها بر میگردد به مردم به خواب رفته کازرون و مسئو لینی که برای حفظ میز و پست خود سکوت کرده اند تا تاوانش را مردم و کشاورزان بی اب بدهند ای ... بر شیرینی پست و مقام ....
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
2
واقعا برای مردم و مسولین شهرستان کازرون که زادگاه من هست متاسفم
نمیدونم که مردم شهر ما کی و چه زمان قصد یکپارچه شدن و اتحاد را دارن.واقعا هر چی سرمون میاد حقمونه
خودمون میخوایم که حقمون پایمال بشه و بهمون ظلم و جفا بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳