پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
یادداشت:
سالی که گذشت را باید سالی پر فراز و نشیب برای طبیعت ومحیط زیست کازرون دانست. سالی با شیرینی ها و تلخی های بسیار که صد البته تلخی هایش بر شیرینی هایش برتری داشت. سال 95 را بی گمان باید صحنه جدال میان دو تفکر دانست: تفکر "توسعه های غیر اصولی و کارشناسی نشده" با تفکر "توسعه پایدار با تاکید بر حفظ محیط زیست سالم".

سالی که گذشت را باید سالی پر فراز و نشیب برای طبیعت ومحیط زیست کازرون دانست. سالی با شیرینی ها و تلخی های  بسیار که صد البته تلخی هایش بر شیرینی هایش  برتری داشت. سال 95 را بی گمان باید صحنه  جدال میان دو تفکر دانست: تفکر "توسعه های غیر اصولی و کارشناسی نشده" با تفکر "توسعه پایدار با تاکید بر حفظ محیط زیست سالم". در یک سوی این تفکر بخشی از مدیرانی قرار داشتند که بدون در نظر گرفتن سلامتی نسل امروز و آینده با تاکید بر نظرات غیر اصولی و کارشناسی نشده، حاضر شدند بخشی از منابع طبیعی این دیار را در معرض آسیب قرار دهند، و در نقطه مقابل طرفداران محیط زیست و گروه های مردم نهادی بودند که از سر دلسوزی  برای حفظ منابع طبیعی و سلامت نسل امروز و آینده تلاش می کردند.

در اینجا سعی داریم نگاهی کوتاه و گذرا داشته باشیم به آنچه که از فروردین ماه گذشته تا اسفند در فضای اجتماعی و فرهنگی و محیط زیستی شهرمان گذشت و قضاوت را به خود شما خوانندگان گرامی واگذار می نماییم:

 

فروردین: 

1- قطع صدها درخت بلوط در مناطق مختلف دشت برم در سکوت مسئولان: متاسفانه خبرهای رسیده و عکس های  تکان دهنده ای که در طول هفته نخست فروردین منتشر شد، نشانگر قطع صدها درخت کهنسال بلوط در مناطق مختلف دشت برم در ایام تعطیلات نوروز 95 بود.

متاسفانه  علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته از سوی  فعالان محیط زیست برای فرهنگ سازی در این زمینه، باز هم برخی از گردشگران و سودجویان و سوداگران ذغال، نابخردانه اقدام به قلع و قمع صدها درخت ارزشمند بلوط می نمایند و عجبا که هیچ واکنشی هم از سوی مسئولان منابع طبیعی  مشاهده نمی شود.

آری در سکوت مطلق مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان و استان، هنوز هم هستند بسیاری از افراد نا اهل و نادان که تبر بر دوش و اره به دست، به راحتی آب خوردن درختان جنگلی ما را که میراث ملی و سرمایه ارزشمندی برای شهرستان می باشند، نابود می کنند و به هیچ کس نیز پاسخگو نیستند .

2- توزیع صدها کیسه جمع آوری زباله میان گردشگران: سیزده به در امسال نیز به همت گروه های مردمی، به صورت خودجوش صدها کیسه جمع آوری زباله در اختیار گردشگرانی قرار گرفت که قصد بازدید از  طبیعت اطراف کازرون، به خصوص جنگل های دشت برم را داشتند. خوشبختانه در غروب همین روز، تعداد بسیار زیادی از این کیسه ها، پر از زباله در ورودی شهر تحویل داده شد که نشان از رشد فرهنگی مردم در این زمینه دارد.

اردیبهشت ماه:

1- برگزاری جشن بادبادک ها و جمع آوری زباله ها در جاده دوان توسط مهد کودک ها وانجمن میراث پریشان: هر چند متاسفانه در یک بخش کوچک از این طبیعت حجم قابل ملاحظه ای آشغال و زباله رها شده بود، ولی به همت مردم طبیعت دوست و خانواده های کازرونی شرکت کننده در این همایش، این مقدار زباله جمع آوری گردید. که جا دارد از این خانواده ها و دست اندرکاران برگزاری همایش یعنی دوستان مان در انجمن میراث پریشان عزیز تشکر و قدر دانی نمود.

2-دیدار فعالان محیط زیست با رئیس اداره منابع طبیعی: به دنبال شنیده شدن اخباری مبنی بر تلاش برای واگذاری 120 هکتار از زمین های دشتک دوان به سرمایه گذار کارخانه سیمان، جمعی از فعالان محیط زیست به عنوان اعتراض در محل اداره منابع طبیعی حضور یافته و نظرات خود را به آگاهی ریاست این اداره رساندند

  3- برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت کازرون: مجموعه ای از عکس های کم نظیر از زیبایی ها طبیعت کازرون توسط استاد علی مسیب زاده در حاشیه ی جشنواره هفته فرهنگ کازرون به این همایش حال و هوای خاصی داده بود و بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت

4- ماجرای بنری که پاره شد: در حاشیه ی همایش دهه فرهنگ شهرستان کازرون، فعالین محیط زیست کازرون اقدام به نصب بنری بزرگ در بخش نمایشگاه محیط زیست این همایش کرده بودند؛ با عنوان: "آیا بهتر نیست به جای پیگیری کارخانه سیمان پیگیر احیای تالاب پریشان باشیم". متاسفانه اخباری که در طی یکی دو روز از برپایی این نمایشگاه به گوش طبیعت دوستان رسید، حاکی از فشارهای شدید برخی از مسئولین بلندپایه اجرایی شهرستان به برگزار کنندگان همایش برای پائین آوردن این بنر بوده است. عاقبت نیز بنر مذکور به طرز  ماهرانه ای پاره و بر زمین افتاد.

 خردادماه :

1- درگذشت بهار دختری که عاشق محیط زیست بود: باد تندی وزید و شاخه ی یاسی شکست و پروانه ای پرید و شمعی خاموش شد. آری این تمامی ماجرا بود؛ قصه ی تلخ جدایی بهار از ما. درست انگار نام زیبایش "بهار ". خیلی زود از پیش ما رفت. به چشم بر هم زدنی. هزار سودا و آرزو در سر می پروراند، افسوس که باد چپاول گر مست امانش نداد. برای خانواده این یار محیط زیست کازرون آرزوی صبر وبردباری را داریم.

 2- شمع های روشن به جای درختان کهنسال خیابان مطهری: متاسفانه بازهم اخبار ناخوشایندی مبنی بر قطع دو  اصله دیگر از درختان ارزشمند خیابان های شهرمان به گوش رسید. آری در یکی از بامدادان خرداماه، پیش از آنکه آفتاب برآید، بیل های آهنین شهرداری محترم شهرمان به جان دو درخت بسیار ارزشمند و کهنسال و قدیمی خیابان های کازرون افتاد و این دو درخت تنومند و زیبا را به خاک افکند. درخت نخل تنومند و قدیمی در خیابان یک طرفه نطنج نخستین قربانی این حادثه تلخ بود و درخت بسیار زیبای سرو خیابان شهید مطهری قربانی دوم این ماجرا. قابل ذکر است که پیش از این، در بهمن ماه سال قبل(94) شهرداری در اقدامی عجولانه، به منظور تعریض خیابان مطهری، اقدام به بیرون آوردن ده ها درخت نارنج با ارزش این خیابان و انتقال آن به مکانی دیگر نمود. با وقوع این حادثه تعدادی از فعالان محیط زیست و مردم طبیعت دوست کازرون در محل حاضر شدند و در اقدامی نمادین و حرکتی خودجوش،  اقدام به روشن نمودن تعداد زیادی شمع  نمودند. این حرکت نمادین بسیار مورد توجه رهگذران و شهروندان قرار گرفته بود و واکنش های متعددی را بین مردم به وجود آورده بود .

3- مهار آتش سوزی پریشان با دستان خالی: در آخرین روزهای خردادماه و درست در اوج گرمای طاقت فرسای کازرون، بار دیگر بستر خشکیده تالاب پریشان و نیزارهایش طعمه آتش خودخواهی ما انسان ها شد. آتشی غیر قابل مهار که به مدت یک شبانه روز تمام پرسنل محیط زیست و جوامع محلی و فعالان محیط زیست را با زبان روزه بسیج نمود تا عاقبت با تلاش و رنج بسیار آتش مهار گردید  

تیرماه:

ادامه تلاش ها برای  جلوگیری از احداث کارخانه سیمان در دشتک دوان

مردادماه :

1- همایش دوچرخه سواری همگانی به مناسبت چهلمین روز درگذشت بهار و سه شنبه های بدون خودرو

2- دیدار جمع کثیری از مردم و دوستداران محیط زیست  با امام جمعه محترم کازرون: این دیدار پیرامون جلوگیری از احداث کارخانه سیمان در شمال شهر صورت گرفت.

3- برگزاری جشن ضامن آهو: جشن ضامن آهو و بزرگداشت روز محیط بان به همت انجمن میراث پریشان و گروه های مردم نهاد همزمان با میلاد امام رضا(ع) برگزار شد.

شهریور ماه:

1- صدور دستور توقف هر گونه عملیات اجرایی بر روی پروژه کارخانه سیمان در دشتک دوان توسط  حجه الاسلام لطفی دادستان محترم کازرون

2- موضع گیری قاطع امام جمعه کازرون در خطبه های نماز جمعه پیرامون کف شکنی  چاه های جنوب شهر  وانتقال آب به بوشهر

3- نامه شورای شهر به معصومه ابتکار: به دنبال دیدار گروهی از فعالان محیط زیست کازرون با اعضای شورای شهر پیرامون  مسئله مهم احداث کارخانه سیمان در دشتک دوان، اعضای این شورا تصمیم به نوشتن نامه ای به معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گرفتند

مهر ماه:

1- برگزاری جشنواره انجیر دوسیران: با همکاری فرمانداری شهرستان کازرون و بخشداری کوهمره نودان، نخستین جشنواره انجیر دوسیران با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان در این روستای تاریخی برگزار شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

2- شروع یک بحران تازه: مهرماه امسال ناگوارترین خبر ممکن برای محیط زیست به گوش رسید. تغییر کاربری زمین روبروی بیمارستان ولیعصر کازرون و امکان ساخت و ساز در آن و تهدید منابع آب شرب کازرون همه فعالان اجتماعی و محیط زیست را به تکاپو وا داشت تا بلکه جلو وقوع یک فاجعه محیط زیستی را بگیرند. تلاشی که هنوز نیز ادامه دارد

3- دیدار فعالان اجتماعی شهرستان با ریاست اداره  ابفای کازرون: این دیدار پیرامون مشکلات به وجود آمده در زمینه حریم چاه های آب شرب شهر صورت گرفت

آبان ماه :

1- چشم انتظار بارانی که نیامد: هر ساله با فرا رسیدن پائیز، چشم ها به افق غربی دوخته می شود و دل ها برای یک قطره باران در سینه ها می تپد. آبان ماه امسال متاسفانه خبری از باران نبود و زمین تشنه تر از همیشه کوله بار آبان را به آذر سپرد.

2- ادامه رایزنی ها ونامه نگاری های طرفداران محیط زیست و فعالان اجتماعی شهرستان برای مقابله با تهدید چاه های آب شرب کازرون

آذرماه:

1- دیدار فعالان اجتماعی کازرون با فرماندار شهرستان: در دیدار فعالان اجتماعی با سیدکمال علوی پیرامون مسائل مختلف شهرستان از جمله بحران آب و جلوگیری از کف شکنی چاه های  انتقال آب به استان بوشهر دیدگاه ها مطرح شد.

2- بازهم باران چشم انتظارمان گذاشت: آذرماه نیز آمد و رفت و جز اندک بارانی که در میانه آذر بارید، چیز خاصی از آسمان سهم کازرون نشد. آخرین شب پائیز بالاخره بغض آسمان باز شد و دشت تشنه ی کازرون کمی سیراب شد.

3- دیدار فعالان اجتماعی با امام جمعه شهر کازرون: در آخرین روز آذرماه و درست در شب یلدا، جمع زیادی از فعالان اجتماعی کازرون به دیدار حاج آقا خرسند رفتند تا در خصوص مسائل مختلف شهرستان به خصوص بحث مهم تهدید چاه های آب کازرون با ایشان مشورت و همفکری نمایند.

دی ماه:

1- دی ماهی با طعم زلزله، زلزله  سوغات این روزهای طبیعت کازرون: از باران آن چنانی که دیگر خبری نیست ولی تا دلتان بخواهد زلزله هست. آری این روزها زمین کازرون مداوم می لرزد و گسل فعال زاگرس فعال تر از گذشته شده است. نمی دانم شاید خداوند می خواهد به سوداگران منابع آب کازرون هشدار دهد که تغییر حریم چاه های آب کازرون و مسکونی کردن آن یعنی بازی با سرنوشت و سلامتی هزاران هزار نفر از مردم این شهر. شاید این زلزله ها پیش قراول زلزله ای شدیدتر باشد که ممکن است در آینده با آمدنش همه ی زیر ساخت های فرسوده شهر را تخریب کند. حتی شبکه های نا مطمئن دفع فاضلاب. شاید این زلزله ها حاوی پیامی برای ماست که بیش از این مراقب سلامتی و بهداشت منابع آب تان باشید. آری در یکی از شب های دی ماه تا صبح نیز کازرون آرام و قرار نداشت و در چندین نوبت زمین به لرزه در آمد که شدید ترین آن به بزرگی 8/4  ریشتر در 16 کیلومتر غرب کازرون و در عمق 12 کیلومتری رخ داد .

2- تاکید امام جمع کازرون در خطبه های نماز جمعه به لزوم حفظ منابع آب شرب کازرون: امام جمعه شهرستان کازرون در خطبه‌های نماز جمعه ضمن توجه به مسئله آب شرب شهرستان کازرون اعلام کردند که اخیرا مباحثی پیرامون (حریم) چاه آب شرب کازرون مطرح شده است، که در حال بررسی آن می‌باشند. ایشان ضمن عرض تشکر از دلسوزان و فعالان اجتماعی کازرون که مسئله آب شرب کازرون را دنبال می‌کنند، تاکید کردند این مسئله در حال حاضر در حال بررسی است و ما می بایست به قانون پابند باشیم و فصل الخطاب در این مسئله قانون خواهد بود

 3- برگزاری همایش روزجهانی هوای پاک: 29 دیماه امسال باز هم به همت گروهای مردم نهاد و همکاری هیئت دوچرخه سواری و مدیریت آموزش وپرورش، برنامه دوچرخه سواری همگانی با حضور بیش از هزار دوچرخه سوار در سنین مختلف در سطح خیابان های شهر برگزار گردید  که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

4- پرداختن روزنامه شرق به مسئله تغییر حریم چاه های آب شرب مردم کازرون: صدای دادخواهی مردم کازرون به پایتخت هم رسید و روزنامه شرق در گزارشی  نسبت به وقوع یک بحران زیست محیطی در کازرون هشدار داد .

5- دیدار فعالان سیاسی واجتماعی شهرستان با استاندار فارس: در آخرین روزهای دی ماه به دنبال سفر استاندار فارس به کازرون، جمعی از فعالان اجتماعی کازرون ضمن دیدار با افشانی استاندار فارس، یک صدا از ایشان خواهان پیگیری مسائل مربوط به بحران آب در کازرون و تغییر حریم چاه های آب شدند.

بهمن ماه:

1- برف روی کازرون را سپید کرد: بالاخره پس از سال ها، کازرونی ها باز هم چشمانشان به جمال برف منور شد و در بامداد آدینه ای از بهمن ماه، کوه و دشت و درختان شهر همگی سپید پوش شدند. این برف هر چند ناچیز، سوژه ی داغی برای عکاسی شده بود.

2- پیاده روی خانوادگی همدلی با پریشان: جمعه 15 بهمن ماه امسال همزمان با روز جهانی تالاب ها بار دیگر مردم فهیم کازرونی به دیدار دریاچه پریشان رفتند. هر چند امسال به دلیل سوز سرمای بسیار شدید و بارش برف عده ی کمتری در این همایش سالانه حاضر بودند ولی با این وجود جمعیتی نزدیک به دو هزار نفر در کنار یکدیگر مسیر روستای ایاز آباد تا پاسگاه محیط زیست را پیاده طی نمودند تا بار دیگر خواهان تلاش مسئولین برای احیای این دریاچه زیبا شوند

3- جشنواره گل نرگس: امسال نیز البته با کمی تاخیر به خاطر دیر کرد باران، جشنواره سالانه گل نرگس در نرگس زار منطقه جره برگزار شد.

4- تخریب گنبد کم نظیر امامزاده پیر بنکی توسط افراد ناشناس: ناگوار ترین خبر بهمن ماه  تخریب بخش هایی از گنبد پیر بنکی توسط افرادی ناشناس بود که احتمالا به دنبال یافتن گنج های خیالی  این نماد کم نظیر را با تیشه بی فرهنگی به نابودی کشاندند. به دنبال این اقدام نابخردانه، ریشه درخت کنار روییده شده در گنبد این امامزاده نمایان و آسیب هایی به آن نیز وارد شده بود که نگرانی هایی را از بابت خشک شدن این درخت اعجاب انگیز در دل دوستداران محیط زیست و البته میراث فرهنگی انداخت. هر چند همت مسئولین میراث فرهنگی و تلاش دوستان محیط زیستی ومردم محلی باعث شد تا کمتر از 24 ساعت گنبد مرمت  و بازسازی گردد.

5- بازگشت شادابی و طراوت با موجی از بارش های سنگین و سیل آسا در کازرون: بالاخره آمد. باران را می گویم. همان گمشده ای که ماه ها بود همه چشم انتظارش بودند. آری باران آمد. اما چه آمدنی، با توپ پر هم آمد. سهمیه نصف سال مان را در یک هفته تحویل گرفتیم. کسی باورش نمی شود. 180 میلی متر باران در کمتر از پنج روز در کازرون بارید. و موجی از خوشحالی را دربین مردم بوجود آورد. هر چند این باران های سیل آسا خساراتی را نیز بدنبال داشت. خساراتی همچون  فرو ریختن پل ارتباطی بالاده به فراشبند

6- طومار مهندسان و پزشکان کازرونی به دادستان شهرستان: به دنبال اوج گرفتن اعتراضات مردمی نسبت به مسئله تغییر حریم چاه های آب شرب کازرون، گروه زیادی از مهندسین و پزشکان کازرونی در نامه های جداگانه به دادستان شهرستان خواهان جلوگیری از ساخت و ساز در حریم چاه های آب شرب شدند

اسفند ماه:

1-ماجرای نامه استانداری: در نخستین روزهای اسفندماه خبر دستور توقف هرگونه ساخت و ساز در حریم چاه های آب شرب کازرون توسط استانداری فارس در سایت ها و فضای مجازی دست به دست چرخید. خبری که چند روز بعد توسط شورای شهر و فرمانداری کازرون تکذیب شد. ولی بلافاصله اصل نامه مذکور منتشر و همگان بر درستی خبر  واقف شدند .

2- همایش کوهنوردی خانوادگی: به دنبال تخریب گنبد پیربنکی، گروه های کوهنوردی کازرون برای حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی شهرستان اقدام به برگزاری همایش کوهنوردی خانوادگی نمودند. در این همایش صدها تن از خانواده های کازرونی مسیر جاده قدیم کتل پیرزن را پیاده طی نموده و صبحانه ی خود را در کنار امامزاده پیر بنکی صرف نمودند.

3- گزارش کامل روزنامه شهروند  با عوان کازرون خواری: به دنبال بالا گرفتن بحث های مربوط به حریم چاه های آب شرب کازرون، روزنامه شهروند چاپ تهران نیز در گزارشی بسیار کامل با عنوان کازرون خواری با اشاره به تهدید حریم چاه های آب شرب این شهر با برخی از نمایندگان مجلس و معاونین وزارت نیرو و برخی کارشناسان حوزه آب مصاحبه های مفصلی انجام داد که قابل ستایش است .

نویسنده: محمودرضا پولادی
برچسب ها: کازرون ، محیط زیست
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
0
0
ان شاالله همه ي مسائل زيست محيطي شهر و به خصوص درياچه ي پريشان توسط يكي از كانديداهاي شوراي شهر كازرون كه فعلا نام نويسي كرده اند درست ميشه
البته ايشون فعلا در سكوت محض هستند تا راي همه ي اقشار را بقاپند.
بعدا هم كه براي دور بعد سكوت اختيار خواهند كرد
و لذا محيط ريست ما خيلي خوب پيشرفت خواهد كرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲