پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
هجوم بولدوزرها به درختان:
راهسازی در محیط زیست این بار به نزدیکی زیستگاه گوزن زرد ایرانی در کازرون رسیده تا تن حیات وحش از نابودی و قطع درختان منطقه به لرزه درآید.

به گزارش کازرون نما، محیط زیست فارس اگر از خشکسالی، بی آبی و ده ها پدیده دیگر جان سالم به در ببرد، شاید از اقدامات انسانی روزی از پا بیافتد. جاده سازی ها، باغ سازی ها، شکار و... باعث شده تن خسته حیات وحش و زیستگاه های فارس هر روز زخمی تر از گذشته باشد.

حالا خبر رسیده که در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی در کازرون فارس  راهسازی صورت گرفته و هجوم بلدوزرها منجر به قطع درختان و تخریب زیستگاه نیز شده است.

یک دوستدار حوزه محیط زیست در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: ذخیره گاه زیست کره و منطقه حفاظت شده ارژن- پریشان که از سال ۱۳۵۳ به ثبت جهانی یونسکو رسیده یکی از مهمترین ذخیره گاه های ایران است.

راهسازی در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی/ صدها اصله درخت قطع شد

علی اکبر کاظمینی افزود: در این منطقه گونه های باارزش حیات وحش از جمله گوزن زرد ایرانی نگهداری می شود  که در قلب این منطقه در کوه های سر به فلک کشیده و جنگل‌های انبوه فنس کشی شده تا این گونه از خطر انقراض نجات یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه طی چند روز گذشته اداره محیط زیست به عنوان متولی امر حفاظت در این منطقه در کنار فنس گوزن زرد ایرانی به جان جنگل افتاده است.

راهسازی در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی/ صدها اصله درخت قطع شد

این دوستدار حوزه محیط زیست بیان کرد: در این راستا صدها اصله درخت بلوط، کیالک، گونه های درختچه ای و گون به بهانه جاده سازی از بین رفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه با این اقدام  اداره حفاظت از محیط زیست تهدید زیستگاه جوامع گیاهی و جانوری و احتمال نابودی بعضی از گونه ها دور از ذهن نیست.

کاظمینی اظهار کرد: با این اقدام محیط زیست استان فاس اکولوژی منطقه چنان دستخوش تخریب قرار گرفته که افرادی که به صورت ابتدایی با علم اکولوژی و محیط زیست آشنایی داشته باشند هم متوجه این عمل غیر محیط زیستی می شوند.

راهسازی در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی/ صدها اصله درخت قطع شد

وی به گوشه ای از دیگر تخریب های این اقدام محیط زیست اشاره کرد و گفت: با این اقدام اداره محیط زیست استان فارس چندین هزار تن خاک نباتی جابه جا و مورد فرسایش قرار گرفته  و سنگ های زیادی جابه جا و حتی در سراشیبی جنگل غلتانده شده و زمین کاملا خالی از سنگ و خاک شده است.

 

خطر وقوع سیل هنگام بارندگی

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه در صورت بارش هزاران تن خاک به صورت سیلاب به پایین حرکت می کنند، افزود: در گذشته ریشه درختان و گونه های ذکر شده مانند سدی از فرسایش جلوگیری و خاک بستر فرورفت آب درون زمین را تسهیل می کرد آنهم آبی که در حال حاضر بزرگترین بحران کشور است.

کاظمینی تاکید کرد: جاده سازی و اتفاقات دیگر در منطقه ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان به شدت از اعتبار و ارزش محیط زیستی این منطقه جهانی کاسته و به طور حتم نقش این سازمان در این عمل بسیار بزرگ است.

وی ادامه داد: متاسفانه تردد گردشگران در این منطقه و  تخلیه زباله در کنار این جاده باعث تردد گرازها شده است.

راهسازی در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی/ صدها اصله درخت قطع شد

این فعال محیط زیست افزود: تردد غیرضروری درون منطقه، سروصدا و زباله های اطراف و در نهایت جاده سازی، زغال سازی، آتش سوزی های عمدی و... در نهایت عدم توجه به مدیریت حفاظتی ذخیره گاه مشکلاتی را به همراه داشته و در صورت ادامه این روند احتمال اینکه این منطقه در لیست قرمز یونسکو قرار بگیرد وجود دارد.

کاظمینی گفت: به طور حتم مدیریت علمی محیط زیست و اکولوژی حاکم بر ذخیره گاه می تواند مرهمی بر درد آن باشد با این شرایط حفاظت و مدیریت ذخیره گاه زیست کره آینده ای امیدوار در انتظار ارژن و پریشان خواهد بود.

 

پیمانکار راهسازی از مجوز تخطی کرده است

 اما نبی الله مرادی معاون محیط زیست استان فارس به خبرنگار مهر گفت: در بالای این منطقه گویا روستایی وجود داشت که بنا بوده یک راه دسترسی برای این روستا ایجاد شود.

راهسازی در جوار زیستگاه گوزن زرد ایرانی/ صدها اصله درخت قطع شد

وی گفت: زمانی که پیمانکار فعالیت راهسازی را انجام داده تخطی هایی انجام داده و فعالیت هایی خارج از مجوزهای صادر شده صورت گرفته است.

معاون محیط زیست استان فارس در پاسخ به اینکه «چرا هنگام تخطی از قوانین نیروهای محیط زیست اقدامی برای جلوگیری از ادامه فعالیت انجام نداده بودند؟» بیان کرد: در این خصوص کوتاهی هایی هم انجام گرفته اما در عین حال ما این اقدام خارج از مجوز را پیگیری خواهیم کرد.

بنا به این گزارش، به هر حال باید در نظر داشت که زیستگاه های فارس دیگر تحمل تخریب های انسانی این چنینی را ندارد. حیات وحش استان باید در محیطی خارج از  فعالیت های انسانی ادامه حیات بدهند و محیط زیست نیز به عنوان متولی این حوزه باید با دقت نظر بیشتری چنین فرآیندهایی را نظارت کند.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹