پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۶
حجت الاسلام حاجی پور در یکصد و سومین محفل معنوی یا مهدی:
حجت الاسلام یاسر حاجی‌پور استاد حوزه علمیه کازرون در یکصد و سومین " محفل معنوی یا مهدی " گفت: یک نکته در مورد دعای ندبه، اینکه دعای ندبه مخصوص عید است اصلا در دعای ندبه آمده است که ما چهار عید بزرگ داریم عید غدیر، عید فطر،عید قربان وروز جمعه و امروز که روز جمعه است یک عید دیگر هم داریم و آن میلاد امام علی (ع) و در اعیاد هم به ما گفته اند دعای ندبه بخوانید.

یکصد و سومین " محفل معنوی یا مهدی " به یاد شهید سعید خداپرست با سخنرانی حجت الاسلام یاسر حاجی‌پور و مداحی برادر محمد دهقان‌زاده برگزار شد.

حجت الاسلام یاسر حاجی‌پور استاد حوزه علمیه کازرون ضمن تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: یک نکته در مورد دعای ندبه، اینکه دعای ندبه مخصوص عید است اصلا در دعای ندبه آمده است که ما چهار عید بزرگ داریم عید غدیر، عید فطر،عید قربان وروز جمعه و امروز که روز جمعه است یک عید دیگر هم داریم و آن میلاد امام علی (ع) و در اعیاد هم به ما گفته اند دعای ندبه بخوانید.

وی با طرح این سوال که شاید برخی بگویند روز عید جای ندبه و زاری نیست گفت: این یک درس دارد و آن این‌که عیدی که امام‌زمان(عج) در آن نباشد عید نیست یعنی روز عیدی که ما امام‌زمان(عج) را نبینیم آن عید را باید ندبه‌کنیم و گریه‌کنیم.

حجت‌الاسلام حاجی‌پور گفت: آن‌چه که از آیات قرآن و روایات استفاده می‌شود این است که بزرگترین نعمتی که خدا بر بندگانش عطا کرده نعمت ولایت اهل‌بیت است. بزرگترین نعمت، نعمت ولایت امیرالمومنین (ع) و اهل‌بیت است. جناب علامه‌طباطبایی می‌فرماید: هر جا در قرآن نعمت به صورت مطلق آمده یعنی خدا نگفته ما این نعمت را به شما دادیم به صورت مطلق می‌فرماید ما به شما نعمت دادیم منظور ولایت اهل بیت است.

این استاد حوزه با اشاره به سوالی در رابطه با نعمت مورد اشاره در آیه "ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم" از محضر امام‌صادق(ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند: این نعمتی که در قرآن می‌فرماید ولایت ما اهل بیت است. این که می گویند ولایت اهل بیت یعنی چه؟ ولایت اهل بیت به چه معنا است؟ خوب این را ما زیاد شنیدیم که می گویند این را زیاد بگویید الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت امیرالمومنین خدا را شکرکه ما را جزء متمسکین به ولایت علی (ع) قرار داد این متمسک به ولایت حضرت علی (ع) به چه کسی می گویند؟

وی با اشاره به سخن علامه طباطبایی در مورد سه وظیفه امام معصوم گفت: اول ولایت باطنی یعنی سیر تکوینی عالم یعنی تمام مقدرات عالم به دست با کفایت امام معصوم رقم می خورد. وظیفه دوم،ابلاغ ارشاد وهدایت مردم است که در قرآن است که بروید از اهل ذکر سوال کنید اهل ذکرامام زمان (عج) است. معصومین (ع) هستند ودرآیه دیگر می فرماید: پیامبر واهل بیت چیزهایی به شما یاد می دهند که نمی توانید بفهمید یعنی با عقل خودتان بدون هدایت معصوم نمی توانید به این مقام برسید. وظیفه سوم، معصوم حکومت داری وتشکیل حکومت است به این ولایت ظاهری می گویند. یعنی باید حکومت عدلی تشکیل دهد که در سایه ساراین حکومت مردم و جامعه هم به نعمت های مادی وهم به رفاه وامنیت دنیوی برسند وهم به آن مقامی که خدا برای انسان در نظر گرفته است که همان مقام خلیفه الهی است.

حجت‌الاسلام حاجی‌پور با اشاره به تفاوت ولایت باطنی و ظاهری گفت: ولایت باطنی نه قابل نصب است ونه قابل غصب، یعنی نه کسی می تواند امام را به این مقام نصب کند ونه کسی می تواند آن را از اهل بیت بگیرد. اما ولایت ظاهری وحکومت داری نه مردم باید بیعت کنند و می تواند مورد غضب قرار بگیرد. روز غدیر که امیر مومنان (ع) به ولایت منصوب شد مراد پیامبر کدام ولایت بود؟ این ولایت ظاهری است یعنی علی (ع) ازامروز حاکم شماست، علی (ع) از امروز متولی شماست. امرسیاست وحکومت را باید به دست علی (ع) بسپرید. این ولایت ظاهریست و این است که در سقیفه غصب شد و الا ولایت باطنی حضرت امیر(ع) را چه کسی می‌تواند بگیرد؟ ما برای چه آمدیم این جا دعای ندبه بخوانیم؟ برای چه آمدید یا ابن الحسن می گویید؟ امام زمان (عج) بیاید چه کار کند؟ خب امام زمان (عج) همین الان هم ولایت باطنی را که دارد چرا بیاید؟ برای ولایت ظاهری که خیلی هم مهم است و نتایج فراوانی هم دارد.

وی با اشاره به این نکته که هر کس بگوید دین از سیاست جدا است و ربطی به حکومت ندارد قطعا ولایت اهل بیت را خوب درک نکرده است و نمی تواند جزء منتظران باشد گفت: امام راحل مکرر می فرمود: که والله دین تمامش سیاست است والله تمام دین سیاست است. اسلامی که کاری به حکومت نداشته باشد می شود اسلام آمریکایی.اسلامی که نماز وروزه دارد اما در کنارش با اسرائیل است، اسلامی که مفتی های وهابی فتوا می دهند که مرگ بر اسرائیل گفتن حرام است اما شیعه کشتن واجب است، آن هایی که سرباز کشته سوری را سینه می شکافند و قلبش را بیرون آورده به دندان می‌کشند، به مقدسات ما توهین می‌کنند، قبر صحابه پیامبر را نبش می‌کنند، این‌ها شاید بیشتر از من و شما نماز بخوانند، بهتر از من و شما قرآن می‌خوانند، اما این‌ها ولایت ظاهری را درک نکرده‌اند کلا ولایت اهل‌بیت را نفهمیدند مانند خوارج زیاد نماز می‌خوانند اما نمی‌دانند دین به چه معناست.

این استاد حوزه با طرح این سوال که در زمان غیبت آیا می شود این سه وظیفه تعطیل بشود و دین مردم می شود بدون صاحب رها شود گفت: همین الان هم به دست با کفایت امام زمان (عج) است همان ولایت باطنی است و ملائکه مقدرات عالم را شب قدر به در خانه امام زمان (عج) می برند. وظیفه دوم که ابلاغ و ارشاد و تبلیغ دین بود، این در زمان غیبت به دست علما است، دست مراجع است این ها در طول تاریخ زحمات زیادی کشیده اند. اما وظیفه سوم و بحث حکومت این جا بحث ولایت فقیه مطرح می شود به دست فقیه اسلام شناس عادل مدیر، مدبر که خود امام زمان (عج) فرمود: بعد از من در حوادث به این فقیه رجوع کنید که این حجت خدا بر شماست و من حجت خدا بر او هستم. الان وظیفه حکومت داری که تعطیل نمی شود، سیاست الان به دست نائب امام زمان (عج) است، این بحث ولایت است که مطرح می شود

حجت‌الاسلام حاجی‌پور افزود: ولایت باطنی و ظاهری از هم جدا نیست هرکس این ها را از هم جدا کند قطعا متمسک به ولایت علی بن ابی طالب (ع) نیست همه این ها را برای این یک جمله نتیجه گفتیم که ان‌شاء‌الله ما ولایت باطنی و ظاهری را با هم داشته باشیم هر دو را داشته باشیم، راه رسیدن به ظهور همین است غیر از این راهی نیست. ما می گوییم یا ابن الحسن بیا آقا ما منتظرتیم ایشان هم ما را امتحان می کنند، نگاه می‌کنند که ما با نائب ایشان چطور رفتار می کنیم؟ مثل جناب مسلم او را تنها می‌گذاریم یا نه واقعا نشان می‌دهیم که اهل کوفه نیستیم، نشان می دهیم که اهل ولایتیم. اگر ثابت کردید من می‌آیم چون دیگر آخرین خلیفه خداست، مثل امام حسین (ع) نیست که او را دعوت کنید ونامه بنویسید بعد او را در گودال قتلگاه سر از تن جدا کنید. اگر واقعا ثابت کنیم که ما تابع ایشان و نائب‌شان هستیم قطعا امر ظهور تعجیل می‌شود. ان‌شاء‌الله یک راهش هم همین انتخابات پیش رو است. می‌خواهیم ببینیم اهل ولایت ظاهری و باطنی هستیم. ببینید در انتخابات چگونه عمل می‌کنیم، با چه شوری حضور پیدا می‌کنیم این می‌شود راه رسیدن به ولایت امیر المومنین (ع)؛ کسی متمسک به ولایت امیرالمومنین (ع) است که هم در ولایت باطنی و هم در ولایت ظاهری ان شاء الله پیش قدم و ثابت قدم و مقاوم باشد.

بر اساس این گزارش محفل معنوی یا مهدی (عج) توسط هیئات فاطمیون و انصارالشهدا صبح های جمعه ساعت 7:30 صبح های جمعه در محل گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می شود و علاوه بر قرائت دعای ندبه توسط مداحان کازرونی از سخنرانان شهرستان جهت ارائه معارف مهدویت استفاده می گردد.

هم چنین این محافل، هر هفته به یاد و نام یکی از شهدای گران‌قدر شهرستان برگزار می شود.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸